Ini Penjelasan Mengenai Dosa Kuku Panjang. Sebarkan Untuk Renungan Bersama…

Sekarang ni ramai yang pakai cincin, tapi ikut suka dia je. sunnah nabi jarang nak ikut.

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang, bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut. Potonglah kuku anda.

The Truth
Jangan ada niat simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.
Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata, pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

 Maklumat Tambahan

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari:
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian: Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang sahaja kita dapat pahala.

Kehidupan Dunia Hanyalah Satu Persinggahan. 27 Tanda-Tanda Ini Menunjukkan Anda Telah Menjadi Hamba Yang Cintakan Dunia

Kehidupan di dunia hanyalah satu persinggahan. Kita tidak akan selamanya berada di dunia. Namun seiring dengan beredarnya waktu yang panjang yang terkadang membuat kita lupa tujuan asal kita berada di atas muka bumi semata-mata untuk beribadah kepadaNya sebelum sampai ke perkampungan akhirat kelak. 

Berikut dibawah adalah 27 Tanda-Tanda Anda Telah Menjadi Hamba Yang Cintakan Dunia ;

1. Anda tidak bersiap-siap saat waktu solat akan tiba.

2. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun membuka lembaran Al-Qur’an lantaran anda terlalu sibuk.

3. Anda selalu berfikir setiap waktu bagaimana caranya agar harta anda semakin bertambah.

4. Anda marah ketika ada orang yang memberikan nasihat bahawa perbuatan yang anda lakukan adalah haram.

5. Anda terus menerus menunda untuk berbuat amal soleh. “Aku akan mengerjakannya besok, nanti dan seterusnya.”

6. Anda sangat kagum dengan gaya hidup orang-orang kaya.

7. Anda selalu bersaing dengan orang lain untuk meraih cita-cita duniawi sehingga terabaikan amal ibadah

8. Anda tidak merasa bersalah saat melakukan dosa-dosa kecil.

9. Anda tidak mampu untuk segera berhenti berbuat yang haram, dan selalu menunda bertaubat kepada Allah.

10. Anda tidak kuasa berbuat sesuatu yang diredhai Allah sekiranya perbuatan itu boleh mengecewakan orang lain.

11. Anda sangat menumpukan perhatian terhadap harta benda yang sangat ingin anda miliki.

12. Anda merencanakan kehidupan hingga jauh ke hadapan.

13. Anda menjadikan aktiviti belajar agama sebagai aktiviti pengisi waktu luang saja, setelah sibuk berkerjaya

14. Anda memiliki teman-teman yang kebanyakannya tidak mengingatkan anda kepada Allah.

15. Anda hanya menilai orang lain berdasarkan status sosialnya di dunia.

16. Anda melalui hari ini tanpa sedikit pun memikirkan kematian, bahkan anda benci pada mati dan tidak ingin memikirkannya

17. Anda meluangkan banyak waktu sia-sia melakukan sesuatu yang tidak bermanfaat bagi kehidupan akhirat.

18. Anda merasa sangat malas dan berat untuk mengerjakan suatu ibadah.

19. Anda tidak kuasa mengubah gaya hidup anda yang suka berpoya-poya, walaupun anda tahu bahawa Allah tidak menyukai gaya hidup seperti itu.

20. Anda diberi nasihat tentang bahaya memakan harta riba, akan tetapi anda beralasan bahawa beginilah satu-satunya cara agar tetap bertahan di tengah kesulitan ekonomi.

21. Anda ingin menikmati hidup ini sepuasnya-puasnya

22. Anda sangat perhatian dengan penampilan luaran anda.

23. Anda meyakini bahawa kematian dan hari kiamat masih lambat lagi dan lama datangnya.

24. Anda ikut menguburkan orang lain yang meninggal, tapi anda sedikit pun tidak mendapat pengajaran dari kematiannya.

25. Anda mengerjakan solat dengan tergesa-gesa agar segera melanjutkan pekerjaan.

26. Anda tidak pernah berfikir bahawa hari ini boleh jadi hari terakhir anda hidup di dunia.

27. Anda merasa mendapatkan ketenangan hidup dari berbagai kemewahan yang anda miliki, bukan merasa tenang dengan mengingati Allah.

Semoga kita dilindungi oleh Allah dari hal tersebut dan semoga kita termasuk golongan hamba-hamba Nya yang soleh dan solehah serta beriman.

Bantu Sebarkan!!! Petua Berkesan Mengubati Kayap

Ruam merah yang bertompok itu mengandungi nanah sebelum pecah dan menyebabkan kulit jadi melecur. Setengah daripada kulit yang melecur ini akan menerbitkan darah dan rasa sakit akan berterusan bila ruam terus merebak di sekeliling tubuh.

Bagaimana mengubatinya?

Petua 1
Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbukkan atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur kemudian dan sapukan dibahagian yang terkena kayap. Lakukan sehari 2 kali.. Insyallah kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari.

Petua 2
Menggunakan daun pokok duit2 yang ditumbuk hancur kemudian ambil daunnya serta air perahannya ditekap pada tempat yang kena kayap dan dibengkung semalaman.

Petua 3
Ubat makan dan ubat sapu, cucuk pun ada. penyakit ni sesiapa pun boleh dapat termasuk doktor juga. Doktor saya kata stress pun boleh menjadi penyebab. Saya memula terkena tak tahu pun itu kayap dan memangla masa tu tengah stress sesangat, jumpa doktor barulah tahu. Alhamdulillah seminggu dah kering.

Petua 4 (Untuk kayap setompok)
Menggunakan daun delima ditumbuk lumat + bedak sejuk (tanpa pewangi) tampal kat tempat kayap itu. 3 Hari je dah kering, alhamdulillah. Tapi makan kena jaga-jaga sakit takut nanti rasa berbisa dan gatal. Yang penting skali bila dah kering jangan dikupil parutnya, biarkan ia tanggal sendiri sebab kalau bahagian kulit belum betul-betul kering ia akan terluka dan kembali merebak.

Petua 5
Pucuk daun bunga melur , Pucuk daun buah delima , Daun setawar dan Pucuk daun mambu. Semua daun di atas di tumbuk atau di belender dan di campurkan dengan bedak sejuk dan di bancuh pekat. Di sapu atau tampal pada kayap tersebut.(tampal 2-3 jam sekali) lakukan setiap hari sehingga baik. Makan kena pantang seperti orang dalam pantang bersalin, makan gatal, goreng-goreng tak boleh makan, hanya rebus, stim atau bakar.

Petua 6
Guna jenis ubi, lupa plak nama ubi tu seakan2 keledek di gosok kat simen/lesung batu, ambil pati dia dan sapu di tempat kayap tersebut, alhamdulillah kering 2,3 hari lepas tu..cuba rujuk orang2 tua tentang ubi.

Petua 7
Guna akar rumput kerbau, basuh dan celup dalam bedak sejuk sapu pada tempat yang kena tu.

Petua 8
Menggunakan garam bukit (rock salt). cara merawat dengan ambil sedikit garam bukit dan campur sedikit air biar garam bukit tersebut separuh larut dan sapu di kawasan kayap tersebut. amal 2 kali sehari sebelah pagi dan malam.Selepas tu ambil 4 cubit garam bukit dan masukkan dalam segelas air, lepas kacau sehingga larut sambil berselawat dan minum (sunnah rasul).. ini adalah rawatan secara dalaman & luaran, insaAllah penyakit kayap sembuh. Selain itu juga boleh merawat untuk jerawat, gatal serta penyaki-payakit kulit yang lain.

Petua ke 9
1. Ambil sebatang pokok keladi candik. Atau nama lainnya keladi merbah.
2. Seterusnya, anda keluarkan air dari batang pokok keladi tu.
3. Akhir sekali, sapukan air tersebut pada kawasan badan yang dijangkiti kayap. Jika tiada aral melintang, pada keesokan harinya anda dah boleh mengopek kayap tu seperti mengoyak plastik.

Pantang larang ketika sakit ini.

Jangan makan makanan berminyak.
Buah tempatan tak boleh makan.
Tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng sebarang benda pun.
Tak boleh kena sabun.
Tak boleh makan buah@sayur yang menjalar/berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
Tak boleh makan makan yang gatal contohnya (seafood, ayam, telur)

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

Bantu Sebarkan!!! 7 Perkara Yang Tidak Disukai Manusia Ketika Imam Mahdi Datang Nanti. Adakah Anda Sudah Bersedia?

BANYAK orang memiliki persepsi yang keliru tentang kemunculan Imam Mahdi dan zaman yang akan dilewati olehnya. Mereka menduga bahwa ketika Imam Mahdi datang, maka dalam sekejab dunia akan berubah menjadi aman, adil, makmur dan penuh kesejahteraan. Mereka menyangka bahwa dengan kemunculan Imam Mahdi maka, dalam waktu singkat musuh akan ditumbangkan, kedzaliman akan dihilangkan dan ketidakadilan akan lenyap tanpa sisa.

Meski pendapat tersebut tidak sepenuhnya salah, namun implikasi dari keyakinan di atas akan membuat banyak orang banyak mengidam-idamkan kedatangan Al-Mahdi tanpa berfikir sama sekali resiko dari harapannya. Sebab, kemunculan dan masa-masa awal pemerintahan Al-Mahdi justru akan dipenuhi dengan beragam fitnah dan huru-hara yang membuat banyak manusia lari menjauhi dan memusuhi Al-Mahdi.

Beratnya kebanyakan umat Islam untuk meninggalkan ideologi demokrasi, nasionalisme, kepartaian dan fanatisme golongan inilah yang membuat kebanyakan mereka berat untuk menerima Al-Mahdi. Sebab, kedatangan Al-Mahdi dan kelompoknya akan membersihkan semua berhala itu dan menggantinya dengan panji-panji tauhid. Sikap tegas tanpa kompromi dalam menerapkan syari’at Islam inilah yang mengundang seluruh kekuatan kufur dunia bersatu-padu untuk menghadang Imam Mahdi dan kelompoknya.

Dengan demikian, bisa dipastikan bahwa masa-masa pra, era dan pasca pembai’atan Al-Mahdi akan dipenuhi dengan perkara-perkara yang amat tidak disukai oleh manusia. Setidaknya, inilah berbagai kondisi yang akan mengelilingi masa-masa Al-Mahdi. Inilah perkara-perkara tersebut:

Pembantaian Dan Pembunuhan Besar-besaran Terhadap Umat Islam

Dalam sebuah riwayat disebutkan bahwa Rasulullah saw bersabda, “Nyaris tiba saatnya banyak umat yang memperebutkan kalian, seperti orang-orang makan yang memperebutkan hidangannya.” Maka, ada seseorang bertanya : “Apakah karena sedikitnya kami pada hari itu?” Beliau menjawab : “Justru jumlah kalian banyak pada hari itu, tetapi ibarat buih di atas air. Sungguh Allah akan mencabut rasa takut kepada kalian dari dada musuh kalian dan menimpakan kepada kalian penyakit wahn.” Seseorang bertanya: “Apakah wahn itu, wahai Rasulullah?” Beliau bersabda: “Cinta dunia dan takut mati,” [HR. Ahmad : 21891 dan Abu Daud : 4297]

Inilah zaman yang dikatakan oleh Rasulullah saw. sebagai puncak kedzaliman dan kecurangan. Para penegak hukum Allah dituding sebagai teroris yang menjadi biang keladi kerusakan dunia, ideologi mereka dituduh sebagai ideologi Iblis dan nabi mereka difitnah dengan keji.

Kaum muslimin dikepung dari seluruh dunia, mereka yang istiqamah menjalankan syari’at bagai memegang bara; sangat panas dan hampir-hampir tak mampu untuk menggenggamnya. Dunia terasa sempit bagi setiap mukmin, tidak ada tempat berlari atau wilayah aman untuk tegaknya hukum hukum Allah.Al-Mahdi yang dijanjikan akan muncul di saat fitnah benar-benar tidak ada jalan keluar, saat kaum muslimin telah mengerahkan seluruh kemampuan dan tenaga mereka untuk menegakkan seruan-Nya, namun kebengisan musuh dan makar mereka semakin menggila.

Di saat manusia dilanda perselisihan dan pertikaian, Al Mahdi akan datang untuk memerangi kedzaliman, menaklukkan seluruh dunia, hingga benar benar hanya Allah yang disembah. “Demi Allah, andaikan umur dunia tinggal satu hari, niscaya Allah akan panjangkan hingga Ia membangkitkan seorang lelaki dari keluargaku. Namanya sama dengan namaku, nama bapaknya juga sama dengan nama bapakku dan ia menebarkan kedamaian di bumi.” [HR. Tirmidzi]

Kehancuran Ideologi Demokrasi Sekuler Liberal

Kehancuran Ekonomi Kapitalis Ribawiyah Dan Semua Institusinya

Kondisi lain yang juga mengiringi keluarnya Al-Mahdi adalah dimulainya fase kehancuran ekonomi barat yang bercorak kapitalis, dimana sistem ekonomi ribawiah merupakan salah satu pilar penting bagi tegaknya sistem ekonomi ini.

Hubungannya dengan kemunculan Al-Mahdi adalah bahwa fase kehancuran ekonomi kapitalis ribawiyah ini akan mengawali kehancuran dunia secara umum.

Dapat kita bayangkan jika akhirnya masyarakat seluruh dunia harus kesulitan untuk mendapatkan kebutuhan pokok karena tidak beroperasinya kembali pabrik-pabrik yang memproduksi seluruh kebutuhan mereka (disebabkan runtuhnya pondasi ekonomi mereka), maka jalan menuju kemiskinan dan kehancuran total telah terbentang di depan mata.

Kondisi ini memiliki hubungan erat dengan masa-masa sulit yang akan dihadapi oleh manusia sebelum kemunculan Dajjal.

Musnahnya Sistem Mata Uang Kertas dan Kembalinya Era Dinar Dirham

Semakin menambah runyam dan carut-marutnya kondisi manusia saat itu adalah dimulainya masa kehancuran mata uang kertas dan kembalinya manusia kepada mata uang yang sesungguhnya, yaitu dinar dan dirham (emas dan perak).

Sebagaimana yang kita ketahui bahwa nilai dan harga sebuah mata uang tergantung dengan kredibiliti dan kekuasaan yang dimiliki oleh kepemimpinan sebuah negara.

Ketika sebuah rezim ditumbangkan, lalu rezim penggantinya menyatakan tidak diberlakukannya mata uang kertas rezim sebelumnya, maka dengan sendirinya mata uang kertas tersebut tidak berlaku.

Demikian pula yang kelak akan terjadi pada Amerika dan negara-negara Eropa pada umumnya.

Ketika itu perekonomian mereka hancur dihantam gelombang tsunami moneter dan krisis kepemimpinan yang membuat satu sama lainnya saling berperang untuk berebut kekuasaan.

Faktor lain yang juga mengambil peran cukup besar adalah kehancuran negeri tersebut karena faktor-faktor alam berupa bencana alam dalam skala yang sangat besar.

Kembalinya Manusia Ke Zaman Unta

Hal lain yang juga menggambarkan betapa mengerikannya huru-hara dan bencana yang akan menimpa manusia adalah ketika mereka kelak akan kembali ke zaman unta; zaman batu yang jauh dari teknologi modern.

Analisis tentang kembalinya manusia ke zaman unta telah banyak dipaparkan oleh para penulis tentang akhir zaman dengan sudut pandang yang berbeda.

Dasar yang menjadi pijakan asumsi di atas adalah hadits Rasulullah saw tentang perang Malhamatul Kubra antara pasukan Al-Mahdi dan pasukan Romawi (Amerika dan Eropa) yang sudah tidak lagi menggunakan teknologi modern.

Kehancuran Ekonomi Dunia Di Masa Tiga Tahun Kekeringan

Dengan hancurnya pusat ekonomi dunia, maka secara otomatis dan sistematis akan berimplikasi pada roda ekonomi seluruh dunia. Salah satu logika sederhana dalam kasus ini adalah beredarnya mata uang kertas (mata uang palsu) yang kemudian tidak lagi berfungsi sebagai alat pembayaran akibat hancurnya negara yang mengeluarkan mata uang tersebut.

Dengan kehancuran dollar, maka implikasinya juga akan merembet kepada mata uang-mata uang negara lainnya. Dengan demikian, setiap orang (di negara manapun) yang saat itu masih memegang mata uang kertas tak ubahnya seperti anak-anak yang bermain dengan mata uang kertas mainan, yang tak laku untuk digunakan sebagai alat pembayaran atas barang atau jasa riil yang diinginkannya.

Dalam kondisi seperti itu, pemenuhan kebutuhan manusia hanya akan terjadi dengan cara jual beli yang paling adil; barter! Atau dengan menggunakan mata uang yang memiliki nilai intristik yang adil; emas dan perak.

Dalam kondisi yang benar-benar membuat setiap orang mengalami depresi berat dan stress yang memuncak, saat itulah masa-masa sulit yang terjadi karena suasana alam yang tidak bersahabat akan dimulai.

Peristiwa kemarau panjang dan kekeringan ekstrim selama tiga tahun yang berimbas pada langkanya bahan pangan akan terjadi pada detik-detik menjelang keluarnya Dajjal, yang berarti merupakan kondisi dimana Al-Mahdi baru muncul dan mendeklarasikan kedaulatannya.

Pembunuhan Dan Peperangan Demi Mempertahankan Hidup

Panjangnya masa kehancuran dan kerusakan ekonomi yang merata di setiap negeri, terjadinya instabilitas keamanan, tidak berfungsinya alat-alat negara (para polisi dan aparat) karena mereka sudah tidak lagi mendapatkan gaji dari pemerintah pusat, berhentinya mesin-mesin produksi dan pabrik-pabrik makanan dan minuman, tidak berfungsinya kantor-kantor pemerintahan dan pelayanan masyarakat, rusaknya teknologi tranportasi dan komunikasi dan beragam pemandangan mengerikan lainnya, akan melahirkan satu kengerian baru; berpacunya manusia untuk mempertahankan hidup dengan cara-cara kalap; membunuh dan merampas serta cara-cara brutal lainnya. Orang-orang yang kuat akan memangsa yang lemah dan hukum rimba akan mewarnai setiap kehidupan.

Rasulullah saw bersabda : “Sungguh, menjelang terjadinya Kiamat ada masa-masa harj.” Para sahabat bertanya : “Apakah harj itu ?” Beliau bersabda : “Pembunuhan.” Mereka bertanya : “Apakah lebih banyak jumlahnya dari orang yang kita bunuh? Sesungguhnya kita dalam satu tahun membunuh lebih dari tujuh puluh ribu orang?”

Beliau bersabda : “Bukan pembunuhan orang-orang musyrik oleh kalian itu, tetapi pembunuhan dilakukan oleh sebagian kalian terhadap sesamanya. ” Mereka bertanya : “Apakah pada masa itu kami masih berakal?“ Beliau bersabda .-“Akal kebanyakan manusia zaman itu dicabut, kemudian mereka dipimpin oleh orang-orang yang tak berakal, ke­banyakan manusia menyangka para pemimpin itu mempunyai pegangan, padahal sama sekali tidak demikian. [HR. Ahmad dan Ibnu Majah]

Barangkali saat itulah masa yang dijanjikan Rasulullah saw akan terjadi. Para pemimpin mereka sudah tidak lagi memiliki akal. Perang antar kelompok, aksi saling bunuh dan rampas bukan lagi berdasar pada agama, bahkan akal sehat sekalipun. Apa yang mereka lakukan berangkat dari kondisi mengerikan yang menyebabkan mereka sudah tidak lagi mampu berfikir normal. Tindakan mereka benar-benar kalap, penuh nafsu, tidak rasional, dan akal manusia saat itu sudah benar-benar dicabut saking tidak sanggupnya melihat kondisi yang sama sekali tidak pernah mereka bayangkan.

Wallahu a’lam bish shawab.

Anda Ingin Rezeki Yang Lancar! Lakukan 4 Hal Ini di Pagi Hari

Khususnya saat memulai aktifitas di pagi hari, ada empat amalan untuk memperlancar datangnya rezeki.

  1. Melaksanakan Salat Tahajud

Waktu yang paling utama melaksanakan salat Tahajud adalah dengan melakukan pada sepertiga malam. Rasulullah SAW bersabda;

” Ketika kalian tidur, setan membuat tiga ikatan di tengkuk kalian. Di setiap ikatan setan akan mengatakan ‘malam masih panjang, tidurlah !’ Jika ia bangun lalu berdzikir pada Allah, lepaslah satu ikatan, kemudian jika ia berwudhu, lepas lagi ikatan berikutnya. Selanjutnya jika ia mengerjakan shalat, lepaslah ikatan yang terakhir. Di pagi hari dia akan bersemangat dan bergembira. Jika tidak melakukan seperti ini, jiwanya jadi kotor dan malas” . (HR Bukhari)

Jika kita bangun dan melaksanakan shalat tahajud, maka akan berpengaruh pada peningkatan motivasi kerja.

  1. Membaca Doa Pagi Hari

Berdoa dan berharap kepada Allah SWT semata untuk meminta ampunan, memohon kebaikan akhirat dan kebaikan dunia agar dilancarkan segala rezeki. Rasulullah SAW bersabda;

” Rabb kita Tabaraka Wa Taala turun setiap malam ke langit dunia hingga tersisa sepertiga malam terakhir, lalu Dia berkata ‘Siapa yang berdoa kepadaKu, aku akan memperkenankan doanya. Siapa yang meminta kepadaKu, pasti akan Kuberi. Dan siapa yang meminta ampun kepadaKu, pasti akan aku ampuni’”. (HR Bukhari dan Muslim)

  1. Bersedekah di Pagi Hari

Sedekah sebenarnya bisa dilakukan dalam waktu apapun, namun akan lebih baik jika dilakukan pada pagi hari. Ini karena setiap malaikat akan mendoakan orang yang bersedekah pada pagi hari. Rasulullah SAW bersabda;

” Tidaklah berlalu pagi di setiap hari kecuali ada dua malaikat yang turun dan berdoa “ Ya Allah berikanlah ganti pada yang berinfaq” Sedangkan malaikat yang satunya berdoa “ Ya Allah berikanlah kebangkrutan bagi yang enggan berinfaq” (HR Bukhari dan Muslim)

  1. Melaksanakan Salat Dhuha

Apa istimewanya melaksanakan salat Dhuha? Rasulullah SAW bersabda;

” Engkau membersihkan dahak yang ada dalam Masjid adalah sedekah, engkau menyingkirkan sesuatu yang mengganggu dari jalan adalah sedekah. Maka jika engkau tidak menemukannya (sedekah sebanyak itu) maka dua rakaat dhuha sudah mencukupimu” . (HR Abu Dawud)

Salat Dhuha dua rakaat, maka setara dengan bersedekah 360 kali yang merupakan hak dari persendian yang kita miliki. Sedangkan apabila kita melaksanakan shalat dhuha empat rakaat maka Allah akan menjamin atas rezeki kita.

 

Subhanallah!!! Inilah 4 Pertanyaan Allah Pada Manusia Di Padang Mahsyar

Kehidupan dunia merupakan kehidupan fana yang hanya berlaku sementara. Ada batas waktu yang akan mengakhiri waktu seluruh umat manusia untuk hidup di atas bumi. Ia adalah kiamat, yang kedatangannya tidak dapat dielakkan dan tidak dapat pula dicegah walau manusia mengerahkan segala daya dan upaya untuk menolaknya. Dunia akhiratlah yang kekal abadi dan akan kita jalani selamanya tanpa batas waktu.

Namun keabadian hidup di dunia akhirat itu ada dua pilihan. Apakah abadi dalam kenikmatan yang tiada putusnya atau abadi dalam siksaan yang tiada habisnya. Bagi yang beriman dan selalu menghiasi hari-harinya di dunia dengan amal soleh maka ia akan mewarisi syurga yang begitu penuh dengan berbagai kenikmatan. Sedang mereka yang bermaksiat akan menjadi penghuni-penghuni neraka, tempat yang penuh dengan keburukan yang membinasakan.

Pada waktu manusia berdiri menghadap Rabbnya di hari kiamat kelak, kedua kakinya tidak akan bergeser sedikit pun sebelum ia menjawab pertanyaan yang akan diajukan oleh Rabbnya. Pertanyaan yang jawabannya akan ia berikan dengan jujur tanpa hujjah atau alasan sedikit pun. Karena bukan mulutnya yang berbicara namun anggota-anggota tubuhnya yang menjawab, yang selama ini menjadi saksi atas perbuatannya di dunia.

Apa sajakah pertanyaan-pertanyaan tersebut?

1. Umur

Umur adalah aset modal manusia dalam kehidupan dunia ini. Maka Rabb manusia akan bertanya, dihabiskan untuk apa saja modal umur yang telah diberikan-Nya? Apakah umurnya berlalu sia-sia untuk mengejar segala keindahan kehidupan dunia ataukah ia dedikasikan untuk mengejar kehidupan akhirat?

Sering kita melihat bagaimana seseorang melalaikan waktu yang diberikan Allah di dunia dimana seharusnya digunakan untuk beribadah. Ia justru lebih senang menghabiskan waktunya dalam kemaksiatan ataupun kejahatan. Bagi mereka yang melakukan demikian, hanya satu yang akan mereka dapat yaitu siksaan Allah yang sangat pedih.

Sementara mereka yang sadar akan waktu yang Allah berikan, akan mengisinya dengan berbagai amalan shaleh, bersedekah dan menjaga silaturahmi. Merekalah yang nantinya akan mendapatkan syurga Allah karena berani meninggalkan kesenangan menggoda yang sementara.

2. Ilmu
Ilmu juga akan menjadi perkara yang ditanya Allah pada hari kiamat nanti. Bagaimana dan darimana ia mendapatkan ilmu tersebut? Apakah dengan ilmu yang dapatkan mampu mengarahkannya kepada jalan kebaikan atau justru terpuruk dalam jalan kesesatan? Semua ilmu yang kita dapat, terutama ilmu agama benar-benar akan dipertanggung jawabkan di akhirat kelak.

3. Masa Muda
Banyak yang beranggapan bahwa masa muda adalah masa untuk bersenang-senang dan menghabiskan waktu dengan berbagai urusan duniawi seperti mengikuti mode ataupun bergaul tanpa batas. Padahal sesungguhnya masa muda merupakan masa terbaik untuk mendulang pahala dari Allah.
Bagi yang sadar, ia akan mengisi masa mudanya dengan menuntut ilmu akhirat sekaligus menuntut ilmu yang bersifat duniawi. Ia mampu menjaga istiqamahnya dalam menghadiri berbagai majelis ilmu dan menjaga silaturahmi dengan orang-orang yang shaleh. Selain itu ia juga mampu menjaga pandangan serta auratnya guna terhindar dari perbuatan yang dilarang oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

4. Harta
Harta pun tak akan lepas dari pertanyaan Allah di akhirat kelak. Yang pertama adalah darimana atau bagaimana cara ia memperoleh harta tersebut. Apakah dengan jalan halal ataukah dengan jalan yang haram? Apakah kita mendapatkan harta tersebut dengan bekerja secara jujur ataukah dengan jalan korupsi? Semua akan ditanya tanpa sedikitpun dikurangi.

Yang kedua adalah bagaimana ia memanfaatkan harta yang didapatnya. Umumnya harta yang didapat dengan jalan yang buruk seperti korupsi, maka harta tersebut akan berakhir dengan sesuatu yang tidak bermanfaat dari segi agama seperti berfoya-foya ataupun menggunakannya untuk kemaksiatan.
Ada juga mereka yang mendapatkan uang haram lalu ia gunakan untuk sedekah ke masjid ataupun menghidupi anak yatim. Akan tetapi ingatlah hal itu bukanlah sebuah kebajikan karena Allah tidak akan menerima sebuah amalan baik jika sumbernya buruk.

Begitupun sebaliknya dimana ada seseorang yang mendapatkan harta dengan jalan halal namun digunakan untuk jalan yang haram seperti berjudi atau mabuk-mabukan. Semua amalan tersebut akan dipertanggung jawabkan di hari akhir.

Itulah sejumlah pertanyaan yang akan Allah tanyakan kepada hamba-hambaNya saat di hari kiamat. Sudah seharusnya bagi seorang muslim untuk mempersiapkan segala pertanyaan tersebut dengan bentuk pengamalan yang boleh membawanya kepada kehidupan yang bahagia dan bukan berakhir pada kehidupan yang menyengsarakan di akhirat kelak.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

Kongsikan!!! Inilah 6 Tempat Tinggal Jin Yang Diberitahu Dalam Hadis Nabi SAW Yang Ramai TAK TAHU

Zaman moden ni ramai yang bersikap acuh tak acuh dengan makhluk ghaib yang dipanggil nama jin ni. Al maklum la, kononnya zaman dah berubah. Tapi secanggih mana pun teknologi atau zaman berubah, kami Khalifah Mail Online ingin menegaskan yang makhluk yang bernama jin ni akan sentiasa ada, walau tak semua yang berbuat jahat kepada manusia. Jom baca 6 tempat tinggal jin seperti yang diberitahu oleh Nabi SAW.

JIN memang suatu makhluk yang hidup terpisah dengan manusia. Namun, ada hadis-hadis Rasulullah Muhammad SAW yang secara jelas menyebutkan bahwa di dunia ini ada tempat-tempat yang memang dijadikan tempat tinggal oleh jin. Apa saja?

1. Di Tempat Kotor Seperti Toilet Dan Tempat Pembuangan Sampah.

“Dari Zaid bin Arqam, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Sesungguhnya tandas-tandas itu dihuni oleh Jin. Oleh karena itu, apabila seseorang di antara kalian masuk tandas, maka katakanlah: Allahumma inni audzubika minal khubutsi wal khabaits (Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari gangguan jin laki-laki dan jin perempuan” (HR. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad).

Kata muhtadhirah dalam hadis di atas maksudnya adalah dihadiri atau ditempati oleh jin (yahdiruhal jinn). Hanya saja, jin yang tinggal di tempat-tempat kotor seperti tandas itu hanyalah jin kafir. Adapun jin muslim mereka tinggal di tempat-tempat bersih dan wangi. Oleh itu, setiap muslim disunnahkan setiap kali memasuki tandas untuk berdo’a: “bismillahirrahmanirrahim allahumma inni audzubika minal khubutsi wal khabaits”, karena dengan berdoa demikian, jin kafir itu tidak akan mengganggu kita sekaligus tidak akan dapat melihat aurat kita ketika mandi. Hal ini sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah Saw dalam salah satu haditsnya:

“Dari Ali, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Apabila seseorang masuk tandas kemudian berdoa: ” bismillahirrahmanirrahim “, maka mata jin akan tertutup dan tidak akan dapat melihat aurat keturunan Adam” (HR. Ahmad, Turmudzi dan Ibnu Majah).

2. Di Tempat Kosong Seperti Rumah Terbiar Atau Gurun Dan Padang Pasir.

“Dari Ibnu Mas’ud ra berkata: “Suatu hari kami (para sahabat) berkumpul bersama Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam tiba-tiba kami kehilangan beliau, lalu kami cari-cari di lembah-lembah dan kampung-kampung (akan tetapi kami tidak mendapatkannya). Kami lalu berkata: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam telah diculik”. Pada malam itu, tidur kami betul-betul tidak menyenangkan. Ketika pagi hari tiba, kelihatan Rasulullah Saw sedang bergegas menuju kami dari arah sebuah gua yang berada di tengah padang pasir. Kami lalu berkata: “Ya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, malam tadi kami betul-betul kehilangan Anda, lalu kami cari-cari ke sana ke mari akan tetapi kami tidak menemukan anda. Lalu kami tidur dengan keadaan sangat tidak menyenangkan”. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam kemudian bersabda: “Malam tadi saya didatangi oleh utusan dari kelompok Jin, ia membawa saya pergi menemui kaumnya untuk mengajarkan al-Qur’an”. Ibnu Mas’ud kemudian berkata kembali: “Lalu kami diajak oleh Rasulullah untuk melihat bekas-bekas tempat dan perapian mereka (kelompok jin)”. Para jin itu kemudian bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam mengenai makanan mereka. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam menjawab: “Makanan kalian itu (wahai golongan jin) adalah setiap tulang yang masih ada sisa-sisa dagingnya yang berada di tangan kalian dan ketika memakannya disebutkan nama Allah serta semua tahi (kotoran) binatang ternak kalian”. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam kemudian melanjutkan sabdanya: “Oleh karana itu, janganlah kalian (para sahabat) beristinja (membersihkan najis seperti habis buang air kecil atau besar dengan menggunakan batu atau benda lainnya selain air) dengan keduanya (tulang dan kotoran binatang), karena keduanya itu adalah makanan sudara kalian (golongan jin)” (HR. Muslim).

3. Dalam Lubang Lubang.

“Dari Abdullah bin Sarjas, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Janganlah seseorang di antara kalian kencing di lubang”. Mereka bertanya kepada Qatadah: “Mengapa tidak boleh kencing di lubang?” Qatadah menjawab: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam mengatakan karana lubang itu adalah tempat tinggalnya golongan jin” (HR. Abu Dawud, Nasai dan Ahmad).

4. Dalam Rumah

Jin juga tinggal di atas rumah (atap) manusia. Hanya saja, jin yang tinggal di atas atap rumah orang-orang beriman hanyalah jin muslim. Dalilnya adalah hadits berikut ini:

“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Tidak ada satu rumah orang muslim pun kecuali di atap rumahnya terdapat jin muslim. Apabila ia menghidangkan makanan pagi, mereka (jin) pun ikut makan pagi bersama mereka. Apabila makan tengahari dihidangkan, mereka (jin) juga ikut makan bersama orang-orang muslim. Hanya saja, Allah menjaga dan menghalangi orang-orang muslim itu dari gangguan jin-jin tersebut” (HR. Abu Bakar sebagaimana ditulis oleh Ibnu Hajar dalam Fathul Bari).

5. Dalam Pasar Dan Tempat Perniagaan (Mall)

Selain di rumah, Jin juga ada yang tinggal di pasar atau Mall. Hal ini sebagaimana disebutkan alam sebuah riwayat dimana Salman al-Farisi pernah berwasiat kepada para sahabat yang lain:

“Kalau boleh, janganlah kalian menjadi orang yang pertama kali masuk ke pasar atau menjadi orang yang paling akhir keluar dari pasar, karana pasar itu merupakan tempat berseterunya para syaitan. Dan di pasarlah syaitan menegakkan benderanya” (HR. Muslim).

6. Dalam Kandang Unta

Ertinya: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda: “Janganlah kalian solat dalam kandang-kandang unta karana di sana terdapat syaitan, solatlah di kandang biri-biri karana dia itu membawa berkah” (HR. Muslim, Abu Dawud dan Ibnu Majah).

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

Ini Penjelasan Mengapa Doktor Sangkal Petua Viral Petai Pulihkan Sakit Buah Pinggang

Kecoh di laman sosial tentang amalan mengambil petai mampu membantu memulihkan penyakit buah pinggang. Amalan memakan petai tidak membantu pesakit buah pinggang pulih daripada penyakit kronik itu. Pakar buah pinggang, Dr Rafidah Abdullah berkata amalan tersebut adalah mengarut.

“Petai hanya menyebabkan kencing berbau, tak akan membantu memulihkan penyakit buah pinggang. Sangat mengarut! Petai tidak boleh pulihkan pesakit kronik,” kata beliau dalam posting di laman Facebooknya.

Dr Rafidah berkata demikian bagi mengulas mengenai rakaman video seorang pesakit yang mendakwa bacaan paras gula darahnya menurun dengan amalan makan petai.

Tidak mahu ia terus meresap dan menjadi kepercayaan masyarakat, pakar buah pinggang, Dr Rafidah Abdullah tampil menyangkal hal tersebut.

Dia yang menjelaskan hal itu menerusi laman Facebook miliknya berkata amalan tersebut adalah mengarut!

“Mohon jangan percaya entah siapa dalam video itu. Ya Allah, tahan ke hari-hari makan petai sebanyak itu,” ujarnya.

Katanya lagi, tidak mungkin petai mampu memulihkan pesakit kronik, yang ada hanyalah kesan kencing berbau.

“Petai hanya menyebabkan kencing berbau, tak akan membantu memulihkan penyakit buah pinggang. Sangat mengarut! Petai tidak boleh pulihkan pesakit kronik,” katanya lagi.

Dr Rafidah juga berkata petai mengandungi kalium atau potassium yang tidak disyorkan diambil berlebihan oleh pesakit buah pinggang.

“Pesakit dialisis makan petai banyak macam ini? Tahukah anda petai banyak potassium. Dahlah dialisis dikurangkan, makan petai sebanyak itu! Saya gerenti ini rawatan sendiri, bukan dari saranan Pakar Nefrologi,” katanya. – Sumber: FB Dr Rafidah

Justeru, beliau menggesa orang ramai supaya tidak menyebarkan berita tidak benar mengenai khasiat petai yang didakwa mampu mengubati penyakit buah pinggang. “Mohon jangan sebar berita mengarut macam ini. Kawal jari jemari anda,” tegasnya.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

AMALKAN MINUMAN INI, IN SHA ALLAH TAK RASA NAK MAKAN MALAM, BARULAH BERAT CEPAT TURUN

Nak kurus tapi bila malam, makan tak ingat. Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet. Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak.

Waktu ini perut pun mula rasa lapar kerana banyak tenaga yang dah habis selepas seharian bekerja. Sudahnya kita akan gagal kawal nafsu lalu  makan bersama mereka, maka hancurlah diet kita hari itu.

Bagi anda yang berdepan dengan masalah ini maka disarankan mengamalkan minuman yang dikongsi oleh Nurul Moleek Cereprove.

Menurutnya petua kurus berupa minuman campuran epal hijau, kurma, serbuk kayu manis dan susu ini dikongsi kerana terbukti berkesan selepas diamalkan.

Dia mengamalkan minum minuman ini jam 7 malam dan inilah yang membantunya berasa kenyang sehinggalah waktu tidur.

Bila perut berasa kenyang ia sekali gus mengelakkan kita terjebak dari makan sewaktu menyediakan hidangan untuk keluarga.

Kata Nurul lagi ia sesuai diamalkan untuk ibu baru bersalin yang menyusukan anak kerana tidak menjejaskan penghasilan susu. Malah ia juga membantu wanita yang mengalami masalah sembelit.

Bagi yang mahu mencuba berikut adalah cara menyediakan minuman diet ini yang dikongsi:

Bahan yang diperlukan

1 biji epal hijau

2 biji kurma

1 sudu teh serbuk kayu manis Ceylon

1 gelas susu (boleh pilih susu rendah lemak)

Cara membuat :

Potong kecil buah kurma dan epal. Tak perlu buang kulit kerana bahagian itu mengandungi flavanoid yang baik untuk jantung dan elakkan strok.

Masukkan susu, buah yang dipotong dan serbuk kayu manis Ceylon tadi dalam alat pengisar.  Lebih enak jika dicampurkan dengan ais.

Kisar sampai halus semua bahan dan tuang dalam gelas.

Boleh terus diminum kerana kuantiti bahan ini adalah untuk satu hidangan.

Khasiat kayu manis Ceylon :

– Mengawal paras glukosa & dan mengawal penyimpanan lemak

– Kandungan karbohidrat & kombinasi serat tinggi mampu beri rasa kenyang lebih lama

– Singkirkan toksin dari badan

– Atasi sembelit & usus tersumbat

– Boleh mencegah masalah perut dan usus.

Selamat mencuba.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

Kongsikan 9 Faktor Yang Boleh Meningkatkan Risiko Kelahiran Bayi Pramatang

Setiap ibu hamil mempunyai risiko untuk melahirkan bayi pramatang. Ini adalah 9 faktor mengapa sesetengah ibu hamil mempunyai risiko yang lebih dari ibu-ibu hamil yang lain.

Risiko kelahiran bayi pramatang

Semua bakal ibu ingin melahirkan anak yang sihat, tapi tahukah anda yang setiap ibu mempunyai risiko untuk melahirkan bayi pramatang?

Risiko ini boleh disebabkan oleh pemakanancara hidup serta faktor-faktor lain seperti genetik ibu terbabit dan tindak balas kimia dalam badannya.

Artikel ini bukan untuk menakut-nakutkan anda dengan kelahiran pramatang.

Namun, semua ibu hamil harus tahu tentang risiko ini untuk kebaikan diri dan keselamatan janin.

Di sini kita lampirkan 9 faktor yang boleh meningkatkan risiko ibu melahirkan bayi pramatang seperto yang dikongsi oleh Julie Revelant dalam laporan Fox News.

1. Pernah melahirkan bayi pramatang sebelum ini

Menurut Dr. Jill Hechtman, pengarah perubatan Tampa Obstetrics di Tampa, Florida, sejarah ibu yang pernah melahirkan bayi pramatang adalah salah satu tanda ia mungkin akan berlaku semula.

Kajian mendapati 30-50% wanita yang pernah mengalami kelahiran pramatang akan melahirkan bayi pramatang untuk anak seterusnya.

2. Jarak kehamilan

Risiko kelahiran pramatang akan bertambah jika jarak kehamilan antara dua anak terlalu dekat.

Menurut kajian di BJOG: Jurnal Antarabangsa Obstetrik dan Ginekologi, hampir separuh wanita yang hamil semula 12 bulan selepas melahirkan anak, akan melahirkan anak seterusnya sebelum minggu ke-39.

Jika anda hamil 18 bulan selepas bersalin, kemungkinan anak lahir cukup umur dan sihat akan jadi lebih tinggi.

Itu kata Dr. Scott D. Berns presiden dan CEO National Institute for Children’s Health Quality (NICHQ) di Boston, Massachusetts.

3. Prosedur IVF

Pakar masih kurang pasti mengapa wanita yang hamil melalui prosedur IVF mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk melahirkan anak pramatang.

4. Anak kembar ataupun lebih

Salah satu komplikasi yang paling biasa apabila ibu hamil anak kembar ataupun lebih, adalah kelahiran pramatang.

Menurut organisasi March of Dimes, hampir 50% anak kembar dilahirkan pramatang.

Manakala bayi kembar tiga, kuadruplet, dan bilangan gandaan yang lebih tinggi pula memiliki peluang kelahiran pramatang sehingga 90%.

5. Serviks yang pendek

“Wanita dengan serviks yang pendek selepas melakukan prosedur loop electrosurgical excision procedure (LEEP) —sejenis ujian untuk mengesan sel pra-kanser atau sel yang tidak normal – mempunyai risiko yang lebih tinggi,” kata Julie.

6. Masalah kemurungan

Menurut kajian dalam BJOG: Jurnal Antarabangsa Obstetrik dan Ginekologi, ibu-ibu yang mengalami kemurungan biarpun baru mengalaminya atau yang berulang, mempunyai risiko kelahiran pramatang sebanyak 30% hingga 40%.

Bapa yang kemurungan juga boleh memberi kesan dengan kajian menunjukan kenaikan risiko sebanyak 38%.

7. Kurang berat badan

Walaupun wanita akan bertambah berat badan semasa hamil, namun 21% daripada mereka tidak mencapai berat badan yang sihat.

Mengikut sebuah kajian yang diterbitkan dalam jurnal Obstetrics and Gynecology, wanita yang kurang berat badan juga berisiko melahirkan bayi pramatang.

8. Jangkitan

Jangkitan semasa hamil juga boleh meninggikan risiko melahirkan bayi pramatang terutamanya bagi jangkitan seperti mycoplasma dan ureaplasma.

Wanita dengan streptococcus kumpulan B lebih kurang risikonya, kata Dr. Jill Hechtman. Walaupun ibu hamil didapati mempunyai jangkitan ini, kemungkinan untuk melahirkan bayi pramatang adalah sangat rendah.

9. Pencemaran udara

Menurut kajian NYU Langone Medical Center, 16,000 kelahiran pramatang telah dikaitkan dengan pencemaran udara di Amerika Syarikat.

Kawasan yang mempunyai kes yang paling banyak adalah di bandar di mana populasi orang sangat banyak.

Jadi, ibu-ibu yang baru hamil di luar sana – anda dinasihatkan untuk sentiasa menjaga kesihatan diri sendiri malah memakan diet yang seimbang untuk mencegah kelahiran pramatang.

Semoga semuanya selamat saja buat anda! Amin.