Kongsikan!! Mak-mak Biasakan Anak Lelaki Basuh Beras, Lipat Baju, Sapu Sampah, Biar Rasa Penat Itu Ajar Mereka Hargai Kerja Orang Perempuan

Jangan sesekali mak-mak mengharamkan anak lelaki masuk dapur atau tak benarkan buat kerja-kerja orang perempuan di dapur. Sikap terlalu memanjakan anak lelaki inilah nanti akhirnya ‘merosakkan’ mereka dan hilangkan kualiti kepimpinan yang ada dalam diri anak lelaki.

Sebab itu kena biasakan anak lelaki basuh beras, lipat baju, siang ikan, potong sayur (sekadar menyebut beberapa contoh) dan tugas-tugas lain yang orang perempuan lakukan. Agar mereka lebih menghargai dan memahami kerja-kerja orang perempuan, iaitu ‘IBUNYA’.

Benar bukan mudah mendidik anak lelaki menjadi LELAKI yang kaya dengan sifat kewalian. Namun itulah amanah yang patut mak-mak terapkan sejak mereka masih kecil. Perkongsian Ustazah Isfadiah Mohd Dasuki dalam salah satu persoalan ceramahnya memaklumkan kenapa mak-mak tak boleh memanjakan anak lelaki.

Kerana kegagalan ibu memberi didikan sunnah yang sepatutnya menjadikan ‘mak-mak seorang yang zalim sebab tak dedahkan kebijaksanaan pengurusan pada anak-anak lelaki’
biasakan anak lelaki buat kerja dapur

Ini Sebab Kenapa Tak Boleh Manjakan Anak Lelaki

Persoalan penonton ceramah tentang kualiti kepimpinan lelaki hari ini yang makin berkurang, berbanding wanita yang lebih cemerlang membuka topik mengapa mak-mak tak boleh memanjakan anak-anak lelaki mereka.

1. Kerja-kerja Orang Perempuan Inilah Sebenarnya Tugasan Wajib Anak Lelaki
Hasil pemerhatian ustazah, kaum wanita tak mendidik anak lelaki sebagaimana sepatutnya. Mak-mak banyak memberi ‘excuse’ dan pelepasan pada anak lelaki. Contoh mudah: ketika di rumah, siapa yang memasak nasi? Anak lelaki atau perempuan. Kenapa ‘masak nasi’ jadi penting? Sebab urusan memasak nasi, membasuh pinggan malah menghidang sepatutnya dijuarai oleh anak lelaki.

2. Kerja Renyah Ini Kelak Melahirkan Anak Lelaki Yang Hebat
“Saya terbuka mata bila berjumpa dengan seorang tokoh ibu mithali di Muar. Belia mempunyai 10 orang anak. Yang mana, 9 lelaki dan seorang perempuan. Tetapi anak perempuannya meninggal dalam usia muda.

“Ibu ini tiada pilihan melainkan mendidik anak-anak lelakinya dengan kerja-kerja memasak, menyapu, mengelap, membasuh malah menyidai kain. Akhirnya ibu ini telah melahirkan anak-anak bekerjaya doktor, engineer dan sebagainya.” ujar Ustazah Isfadiah lanjut.

Dalam satu kisah yang lain, ustazah berkongsi bagaimana cerewetnya seorang doktor lelaki yang terbiasa dengan kerja-kerja orang perempuan ini. Namun, akhirnya dia menjadi seorang lelaki yang bermanfaat.

“Doktor ini berkahwin dengan kawan baik saya. Ketika dalam satu majlis dan mahu merakam gambar, dia minta bantuan budak lelaki usia dalam 9 ke 10 tahun untuk tangkap gambar kami. Kali pertama budak itu ambil, dia kata ‘kenapa jambul pakcik tak masuk’. Tangkap lagi, ‘ni makcik sekerat’, seterusnya, dia kata ‘Aii.. gelap’ Dekat 5 minit dia minta budak tu ambilkan gambar, sampai jadi.
Apa yang saya belajar? Walaupun doktor ini cerewet dalam 5 minit berurusan dengan anak kecil tadi, akhirnya anak kecil ini belajar sesuatu. Dia belajar macam mana nak tangkap gambar dengan ‘angle’ yang baik.

Rupanya doktor ini memang sudah biasa dengan kerja-kerja di rumah, dan itulah yang menjadikan dia cerewet. Sebab dia tau apa yang baik.. ini kerana dia dah biasa buat kerja-kerja yang cerewet.

3. Agar Anak Lelaki Jadi Suami Yang Tahu Jenis-jenis Nafkah Di Rumah
Siapa penjaga nafkah dalam rumah.. kalau bukan lelaki. Tetapi adakah anak lelaki ini didedahkan dengan jenis-jenis nafkah yang ada di rumah. Sebab itulah dia kena tahu masak nasi, supaya bila dah berkahwin nanti dia tahu adakah beras masih ada lagi atau tidak, kalau isteri goreng ikan hangus pun dia tahu. Dia tahu barang rumah ada lagi atau tiada. Bukannya tahu-tahu balik rumah, minta makanan dan tunggu semua terhidang.

Biasakan anak tuang sukatan ‘pot’ beras. Biarkan dia biasa dan faham dengan urusan beras. Nanti bila sampai bab zakat, dia faham konsep cupak.

Ustazah Isfadiah juga lakukan eskperimen ada anak lelakinya: Biasakan anak lelakinya mencatat barang keperluan di rumah.Dan nyatakan apa yang kurang. Mula-mula memang anak lelakinya kekok, dengan bantuan kakak mereka dapat mencatat setiap barangan yang makin berkurang.

“Sampai suatu ketika saya tidak sempat membeli. Pulang pun dah malam. Anak dah catat barang yang tiada. Malam itu dalam jam 12, anak kejutkan ayahnya. Maklumkan banyak barang dah habis. Bila ayah kata beli esok, dia pula susah hati sebab telur habis. Nanti macam mana nak buat sarapan? Sebab nak layankan dia, tengah malam itu juga pergi 7E beli barang.”

Sebab itu kena biasakan anak-anak dengan kerja rumah. Biar dia menyapu, lipat baju, basuh baju. Kalau kotor beri tips macam mana nak bersihkan daki. Dengan bantuan tip yang mak beri, anak takkan jadi putus asa. Bila masuk asrama, ilmu tu jadi berguna.

Tidaklah nanti hujung minggu bawa pakaian kotor minta mak basuhkan. Bila dah terbiasa buat kerja rumah, anak akan belajar hargai penatnya kerja orang perempuan. Dia jadi memahami betapa renyahnya ‘depatment’ dapur itu.

4. Urusan Berkaitan Dapur Itu Budaya Sunnah
Nak buang manja dalam diri anak lelaki memang sukar, sebab cara ini bukan budaya kita. Tapi mak-mak, ini adalah budaya sunnah. Rasulullah SAW dulu seorang anak yatim. Baginda dah biasa uruskan keperluan untuk diri.

Sebab itu, ditegaskan lagi anak lelaki jangan dimanja-manjakan sangat. Nak memasak ayam, kena keluarkan dari peti ais, potong, bersihkan.. semua itu ada stepnya. Proses ini mengajar mereka menjadi SABAR. Inilah sunnah nabi, Saidina Abu Bakar sendiri perah susu kambing untuk ahli keluarganya.

5. Melatih Anak Lelaki Sentiasa Ingat Dengan Mak Ayahnya
Mulakan dengan menyendukkan nasi dekat mak ayah. Kenapa senduk nasi? Bayangkan anak itu belajar kejuruteraan dan pergi ke Jepun. Bila dia biasa senduk nasi untuk mak ayahnya. Waktu nak makan, pasti anak akan terkenangkan mak ayah.

Dia terfikir, ‘Mak dah makan ke belum?’ Sebab sebelum ini dia dah biasa senduk nasi untuk mak ayahnya. Momen itu akan menyentuh emosinya. Apabila dia dah berumah tangga kelak, dia akan ingat mak ayah dan hulurkan duit untuk mak ayah.

Dia tahu penat lelah orang tuanya. Sayangnya, hari ini semua tumpuan itu diberikan pada anak perempuan. Anak perempuan tak boleh bangun lewat, sebaliknya anak lelaki tak boleh masuk dapur. Betulkan kembali budaya ini maka akan lahirlah anak lelaki berkepimpinan sebagaimana hebatnya anak perempuan.

Dalam membentuk mereka menjadi pemimpin, yang membezakannya adalah anak perempuan kena dibangunkan sifat malu. Manakala anak lelaki bangunkan sifat kewalian (sifat hero) dalam diri mereka.
Tapi mak-mak banyak terlepas pandang. Patut hal ini diambil peduli. Takut Allah kata ‘kamu zalim sebab tak dedahkan kebijaksanaan pengurusan pada anak-anak lelakimu’

Usah Zalim, Didiklah Anak-anak Lelakimu
Sebagaimana Allah berfirma dalam surah An-nisa Ayat 9,
anak lelaki buat kerja dapur

Maka mak-mak bertakwalah kepada Allah, didiklah anak-anak agar tidak menjadi bebanan kepada masyarakat.

 

Orang Yang Suka Menghina Orang Lain Adalah Orang Yang Sombong. Inilah Pahala Yang Diperolehi Bagi Orang yang Dihina dan Dicaci

Menghina orang adalah sebuah perbuatan tercela, dan Allah tidak menyukai hal tersebut. Karena biasanya, orang yang suka menghina dan mencaci maki orang lain adalah mereka yang bersikap sombong.

Selain itu, menghina adalah perbuatan yang dapat menyakiti hati orang lain. Sedangkan Allah sangat membenci orang yang menyakiti orang lain, terlebih adalah orang yang menyakiti seorang muslim.

Rasulullah SAW bersabda,

“Mencaci orang Islam (Muslim) adalah perbuatan fasiq dan membunuhnya adalah perbuatan kufur.” [HR. Muslim]

Namun sekarang ini banyak orang yang saling menghina satu sama lain, padahal hal tersebut adalah perbuatan dosa. Dan dosa besar tengah menantinya untuk membawanya ke neraka.

Sebaiknya, orang yang mendapat hinaan atau cacian sebaiknya tidak melakukan balasan mencela orang yang menghina dirinya itu. Karena, saat ada orang yang menghina kita justru kita akan mendapatkan pahala.

Untuk itu, kita tidak boleh bersedih apabila ada seseorang yang dengan sengaja menghina dan merendahkan kita. Karena, sebenarnya orang tersebut sedang memberikan hadiah kepada kita, yaitu:

Ia sedang memberikan kebaikannya (pahalanya) kepada kita.
Allah menghapus dosa-dosa kita dari celaan yang kita dapatkan.

Dengan kata lain, apabila kita sedang dihina atau direndahkan orang lain, maka Allah akan memberikan kita pahala apabila kita bersabar. Seorang salaf pernah berkata: “Jika aku

boleh berghibah, maka kedua orangtuakulah yang paling berhak aku ghibahi. Karena hanya mereka berdua yang paling berhak aku serahi kebaikanku”.

Salah seorang salaf juga berkata: “Apabila sampai kepadamu perkataan dari saudaramu (berupa celaan) yang menyakitimu, maka janganlah engkau risau. Seandainya perkataan itu benar, maka itu adalah hukuman bagimu yang disegerakan (daripada mendapat hukuman di akhirat). Dan seandainya perkataan itu tidak benar, maka itu akan menjadi pahala bagimu tanpa harus berbuat baik.”

Sedangkan bagi orang yang menghina tersebut, maka Allah sudah menyiapkan neraka dan siksa baginya. Karena mencela adalah sebuah perbuatan yang dzalim, Allah berfirman:

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.” [QS. Al-Hujarat ayat 11]

Dan orang yang mencela itu adalah orang yang sedang memikul kebohongan dan dosa yang sangat besar, Allah telah menegaskannya:

“Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.” [QS. Al-Ahzab ayat 58]

Untuk itu, jangan suka mencela orang lain. Karena Allah tidak menyukainya dan mereka yang berbuat demikian akan mendapatkan dosa yang begitu besar. Semoga kita selalu dalam perlindungan Allah. Aamiin.

“Aku Nak Berjaya, Tapi Aku Tak Dapat Redha Mak Aku,” Wanita Kongsi Kisah Terima ‘Balasan’ Kerana Hambakan Ibunya Jaga Cucu. Bantu Sebarkan…

Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan masa kini, kerana paksaan pekerjaan, ramai mereka diluar sana tidak dapat meluangkan masa dengan keluarga.

Ada yang terpaksa menghantar anak-anak kepada datuk dan nenek di kampung untuk dijaga, perlu diketahui bahawa ibu bapa sudah banyak berkorban dalam membesarkan kita, kenapa merea perlu di’hamba’kan lagi sebegitu rupa.

Memang diakui ada mak ayah kita di kampung mahu menjaga cucu mereka, tetapi adakah semuanya begitu?

Jom kita baca luahan daripada wanita bernama Tina ini di mana dia menceritakan sebuah kisah yang cukup membuatkan ramai akan terasa.

Saya Tina. Baru habis pantang bersalin anak kedua. Juga baru dibuang kerja serta merta semasa masih dalam pantang. Suami juga hanya tinggal berbaki sebulan lagi untuk berkhidmat di syarikat tempat dia bekerja kerana telah dapat surat amaran terakhir akibat keengganan suami untuk ditukarkan lokasi kerja. Ujian bertimpa-timpa. Saya ceritakan satu persatu agar dapat dijadikan teladan oleh pembaca sekalian.

Sebelum saya mengandung anak kedua, saya hantar anak sulung saya umur setahun setengah pada mak setiap hari sebelum saya ke pejabat. Mak yang jaga anak sulung saya dari pagi sampai saya balik kerja. Lepas ambik anak saya akan terus balik rumah sendiri.

Dari Isnin sampai Sabtu (memandangkan saya bekerja separuh hari Sabtu). Begitulah rutin saya selama hampir dua tahun. Mak tak pernah merungut. Saya tahu ini kesilapan besar seorang anak yang menghambakan ibu untuk menjaga anak saya.

Duit gaji saya hanya berikan pada mak setelah saya bayar semua komitmen saya. Kalau tak cukup, tak adalah duit yang akan saya beri pada mak. Sebab itu saya tak hantar anak di rumah pengasuh sebab duit gaji tak cukup. Saya tahu saya salah! Saya tahu saya buat silap! Semoga Allah ampunkan dosa2 saya pada mak.

Sepanjang anak saya dalam jagaan mak, jadual mak telah berubah. Mak tak dapat lagi ke kelas mengaji kerana menjaga anak saya, mak terpaksa korbankan masanya semata2 kerana beban yang saya dah letak pada mak.

Kadang2 ada hari yang mak tak sihat, mak demam tapi saya masih mahu ke pejabat dan terpaksalah mak menjaga anak saya dalam keadaan kesihatan dia yang tak mengizinkan.

Ayah juga banyak korbankan masanya untuk jaga anak saya sekali sekala bila mak dah tak larat sangat. Kadang2 saya balik kerja lewat malam terpaksalah ayah dan mak batalkan hasrat untuk ke kuliah maghrib di surau berdekatan kerana tiada siapa yang akan jaga anak saya.

Suami? Mesti pembaca tertanya2 apa peranan suami saya sampai anak pun tak boleh nak hantar ke pengasuh. Suami saya kadang kala syarikat hantarnya ke luar negara. Gaji dia memang banyak tapi tak tahu kenapa kami sentiasa rasa tak cukup.. semakin hari hidup saya macam kucar kacir. Hutang sana sini. Maka bermulalah ujian satu persatu datang. Selepas saya mengandung anak kedua, syarikat suami bekerja mengarahkannya supaya dihantar ke luar negara selama 5 tahun bergantung pada jangkamasa projek.

Suami enggan terima arahan tersebut sehingga dapat surat amaran ketiga yang menyatakan suami dibuang dalam tempoh tiga bulan dari tarikh surat amaran terakhir tersebut. Banyak faktor suami enggan ke sana selama 5 tahun.

Berbalik kisah saya dibuang kerja, masa dalam pantang saya terima panggilan dari pejabat menyatakan saya punya kerja telah diaudit dan mereka jumpa dokumen yang telah saya tandatangan bagi pihak klien.

Disebabkan dokumen itu saya diberhentikan serta merta dan diminta datang ke pejabat untuk mengesahkan isu berkenaan. Saya terima silap saya dan redha atas apa yang terjadi. Sekarang, keadaan saya betul2 kucar-kacir. Dengan tak ada kerja, dengan suami yang akan diberhentikan dan masih belum dapat panggilan temuduga, dengan komitmen2 yang berlambak yang perlukan duit setiap bulan.. memang tertekan.

Dipendekkan cerita, kakak saya yang mengetahui khabar saya kemudian mesej dan kata-katanya buat saya betul2 insaf. Dalam mesejnya:

Tina, kakak tak pernah nak masuk campur urusan hidup Tina tapi kalau Tina boleh fikir balik, semua ujian yang datang pada Tina dan suami sekarang mungkin disebabkan tergurisnya hati mak ayah pada Tina. Mak tak cakap pada Tina sebab taknak Tina dan suami kecil hati.”

“Tapi kakaklah yang selalu jadi pendengar mak. Mak setiap hari call kakak bagitahu mak penat sangat tapi tak dapat rehat sebab menjaga anak Tina. Mak tak pernah minta duit Tina dan suami. Mak sayang cucu mak tapi mak perlu masa untuk diri mak sendiri. “

“Mak perlu hadir ke kuliah agama dan kelas mengaji sebab mak suka aktiviti2 tu. Tapi Tina tak pernah faham mak. Tina tau tak kalau hati mak dah terguris sikit pun, apa saja yang Tina buat takkan menjadi. Apa jadi bila mak tak redha atas apa yang Tina buat? Tina ambiklah masa dan fikir balik”.

Ya Allah…. aku betul2 dah buat silap. Aku nak berjaya tapi aku tak dapat redha mak. Aku selalu ingat mak okay sebab mak tak pernah mengeluh dan mengadu pada aku macam2. Mungkin hidup aku kucar kacir sebab aku dah buat mak ayah aku terasa hati dengan perbuatan aku yang aku sendiri tak sedar.. aku insaf. Aku solat taubat agar Allah ampunkan dosa aku. Aku mintak maaf kat mak ayah.

Semoga kisah aku ni boleh jadi iktibar buat pembaca. Pada yang masih menghambakan mak ayah korang, tengok macam mana kehidupan korang saat ni. Bahagiakah? Sama2 kita perbetulkan silap kita selagi masih ada masa.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

Baca Iktibar Dari Kisah Ini!! Gara-Gara Satu Orang, Doa 70 Ribu Orang Ditolak!

Warga masyarakat berbondong-bondong mendatangi Nabi Musa ‘Alaihis salam. Keturunan Bani Israil ini hendak menyampaikan keluhan. Persediaan air semakin menipis, mendekati habis, kemarau berkepanjangan, banyak ternak yang mati, pohon dan tumbuhan lain pun bertumbangan.

Hanya manusia yang masih mampu bertahan hidup karena optimasi akalnya. Berbagai cara ditempuh, demi usia hidup yang lebih panjang. Maka kedatangan mereka kala itu, menuntut Nabi Musa ‘Alaihis salam untuk mendoakan, agar Allah Ta’ala berkenan menurunkan karunia rahmat-Nya berupa hujan yang tercurah.

Karena kondisi paceklik yang semakin menjadi, Nabi Musa ‘Alaihis salam pun mengumpulkan rakyatnya. Beliau berkomunikasi kepada Allah Ta’ala, berdoa agar diturunkan hujan. Dia langsung memberikan jawaban kepada Nabi Musa ‘Alaihis salam. Meski ada 70 ribu orang yang hadir, Allah Ta’ala menangguhkan doa tersebut, lantaran satu orang.

Allah Ta’ala mengatakan kepada Nabi-Nya, satu orang tersebut telah melakukan dosa dan maksiat yang nyata selama 40 tahun. Allah Ta’ala menyebutkan, jika dia bertaubat, maka hujan akan segera diturunkan. Dia pun memerintahkan kepada salah satu Rasul Ulul ‘Azmi itu untuk menyampaikan kepada jamaah, agar orang yang berdosa segera keluar dari barisan.

Tidak Ada yang mengaku

Mendengar seruan dari Nabi Musa, laki-laki pendosa ini langsung bertaubat. Dia menyesali semua perbuatan dosa yang dilakukan, kemudian berniat kuat untuk tidak mengulanginya lagi, selama-lamanya.

Laki-laki ini berdiri, lalu keluar dari barisan. Anehnya, tidak ada satu orang pun di antara 70 ribu jamaah yang melihat orang ini. Bahkan, Nabi Musa juga tidak melihat. Beliau berkata kepada Allah Ta’ala, dia telah menyampaikan, tapi pendosa tersebut tidak kunjung keluar dari barisan untuk mengakui kekeliruannya.

Anehnya, tak lama setelah itu, hujan turun dengan sangat lebat. Saat orang-orang tengah sibuk bersukacita itu, Nabi Musa kembali berkata kepada Allah Ta’ala, “Tuhanku, mengapa Engkau memberikan hujan kepada kami? Bukankah tidak ada seorang pun di antara kami yang keluar untuk mengakui dosanya?”

Allah Ta’ala memberitahu, orang tersebut telah bertaubat, dan Dia Menerima taubatnya karena kesungguhannya. Saat Nabi Musa memohon agar diberi tahu siapa orang tersebut, Allah Ta’ala berfirman,

“Wahai Musa, dulu ketika ia durhaka kepada-Ku, Aku tidak pernah membuka aibnya. Apakah sekarang, Aku akan membuka aibnya ketika dia telah taat kepada-Ku? Wahai Musa, sesungguhnya Aku sangat membenci kepada orang yang suka mengadu. Apakah sekarang Aku harus menjadi pengadu?”

Kisah ini masyhur. Terdapat di dalam banyak kitab dan catatan. Termaktub juga di dalam Tafsir al-Qur’an al-‘Azhim susunan Imam Ibnu Katsir Rahimahullah. Betapa Allah Ta’ala Maha Pengampun atas dosa-dosa kita yang tak terbilang.

Rabbanaghfirlanaa. Wallahu a’lam.

 

IKUTI IKTIBAR DARI KISAH SEORANG ANAK YANG MENJADIKAN IBUNYA SEBAGAI PENGASUH. MOGA BERMANFAAT.

Saya Tina. Baru habis pantang bersalin anak kedua. Juga baru dibuang kerja serta merta semasa masih dalam pantang. Suami juga hanya tinggal berbaki sebulan lagi untuk berkhidmat di syarikat tempat dia bekerja kerana telah dapat surat amaran terakhir akibat keengganan suami untuk ditukarkan lokasi kerja. Ujian bertimpa-timpa. Saya ceritakan satu persatu agar dapat dijadikan teladan oleh pembaca sekalian.

Sebelum saya mengandung anak kedua, saya hantar anak sulung saya umur setahun setengah pada mak setiap hari sebelum saya ke pejabat. Mak yang jaga anak sulung saya dari pagi sampai saya balik kerja. Lepas ambik anak saya akan terus balik rumah sendiri. Dari Isnin sampai Sabtu (memandangkan saya bekerja separuh hari Sabtu). Begitulah rutin saya selama hampir dua tahun. Mak tak pernah merungut. Saya tahu ini kesilapan besar seorang anak yang menghambakan ibu untuk menjaga anak saya. Duit gaji saya hanya berikan pada mak setelah saya bayar semua komitmen saya. Kalau tak cukup, tak adalah duit yang akan saya beri pada mak. Sebab itu saya tak hantar anak di rumah pengasuh sebab duit gaji tak cukup. Saya tahu saya salah! Saya tahu saya buat silap! Semoga Allah ampunkan dosa2 saya pada mak.

Sepanjang anak saya dalam jagaan mak, jadual mak telah berubah. Mak tak dapat lagi ke kelas mengaji kerana menjaga anak saya, mak terpaksa korbankan masanya semata2 kerana beban yang saya dah letak pada mak. Kadang2 ada hari yang mak tak sihat, mak demam tapi saya masih mahu ke pejabat dan terpaksalah mak menjaga anak saya dalam keadaan kesihatan dia yang tak mengizinkan. Ayah juga banyak korbankan masanya untuk jaga anak saya sekali sekala bila mak dah tak larat sangat. Kadang2 saya balik kerja lewat malam terpaksalah ayah dan mak batalkan hasrat untuk ke kuliah maghrib di surau berdekatan kerana tiada siapa yang akan jaga anak saya.

Suami? Mesti pembaca tertanya2 apa peranan suami saya sampai anak pun tak boleh nak hantar ke pengasuh. Suami saya kadang kala syarikat hantarnya ke luar negara. Gaji dia memang banyak tapi tak tahu kenapa kami sentiasa rasa tak cukup.. semakin hari hidup saya macam kucar kacir. Hutang sana sini. Maka bermulalah ujian satu persatu datang. Selepas saya mengandung anak kedua, syarikat suami bekerja mengarahkannya supaya dihantar ke luar negara selama 5 tahun bergantung pada jangkamasa projek. Suami enggan terima arahan tersebut sehingga dapat surat amaran ketiga yang menyatakan suami dibuang dalam tempoh tiga bulan dari tarikh surat amaran terakhir tersebut. Banyak faktor suami enggan ke sana selama 5 tahun. Berbalik kisah saya dibuang kerja, masa dalam pantang saya terima panggilan dari pejabat menyatakan saya punya kerja telah diaudit dan mereka jumpa dokumen yang telah saya tandatangan bagi pihak klien. Disebabkan dokumen itu saya diberhentikan serta merta dan diminta datang ke pejabat untuk mengesahkan isu berkenaan. Saya terima silap saya dan redha atas apa yang terjadi. Sekarang, keadaan saya betul2 kucar-kacir. Dengan tak ada kerja, dengan suami yang akan diberhentikan dan masih belum dapat panggilan temuduga, dengan komitmen2 yang berlambak yang perlukan duit setiap bulan.. memang tertekan.

Dipendekkan cerita, kakak saya yang mengetahui khabar saya kemudian mesej dan kata-katanya buat saya betul2 insaf. Dalam mesejnya,

“Tina, kakak tak pernah nak masuk campur urusan hidup Tina tapi kalau Tina boleh fikir balik, semua ujian yang datang pada Tina dan suami sekarang mungkin disebabkan tergurisnya hati mak ayah pada Tina. Mak tak cakap pada Tina sebab taknak Tina dan suami kecil hati. Tapi kakaklah yang selalu jadi pendengar mak. Mak setiap hari call kakak bagitahu mak penat sangat tapi tak dapat rehat sebab menjaga anak Tina. Mak tak pernah minta duit Tina dan suami. Mak sayang cucu mak tapi mak perlu masa untuk diri mak sendiri. Mak perlu hadir ke kuliah agama dan kelas mengaji sebab mak suka aktiviti2 tu. Tapi Tina tak pernah faham mak. Tina tau tak kalau hati mak dah terguris sikit pun, apa saja yang Tina buat takkan menjadi. Apa jadi bila mak tak redha atas apa yang Tina buat? Tina ambiklah masa dan fikir balik”.

Ya Allah…. aku betul2 dah buat silap. Aku nak berjaya tapi aku tak dapat redha mak. Aku selalu ingat mak okay sebab mak tak pernah mengeluh dan mengadu pada aku macam2. Mungkin hidup aku kucar kacir sebab aku dah buat mak ayah aku terasa hati dengan perbuatan aku yang aku sendiri tak sedar.. aku insaf. Aku solat taubat agar Allah ampunkan dosa aku. Aku mintak maaf kat mak ayah.

Semoga kisah aku ni boleh jadi iktibar buat pembaca. Pada yang masih menghambakan mak ayah korang, tengok macam mana kehidupan korang saat ni. Bahagiakah? Sama2 kita perbetulkan silap kita selagi masih ada masa.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

Awas Kaum Suami!!! Mengaku Bujang/ Duda Walaupun Bergurau, Apa Hukumnya? MESTI Baca!

SOALAN:

Assalamualaikum ustaz.

Sy ada satu soalan nk tnya ustaz. Ada seorang hamba Allah dtg bertanya kepada sy.
Ceritanya secara ringkas begini. Si isteri pulang ke kampung dgn membawa anaknya sekali. Dan semasa di airport, isteri ada bertanya kepada suami kenapa mesti memakai pakaian cantik2 sedangkan hnya ke airport. Dan si suami membalas dgn berkata. “Nk keluar lah sekejap lagi, kan bujang hari ni”. Tp hakikatnya hanyalah dgn niat gurauan tnpa ada maksud begitu.
Adakah kata2 nya itu sebenarnya telah terjatuh talak kepada isteri dia?
Kerana ada kawan isterinya memberitahu walaupun dgn gurauan, hakikatnya telah jatuh talak.
Boleh tuan mufti jelaskan. Sgt berharap tuan mufti boleh mmberi penjelasan tentang perkara ini.

JAWAPAN:

Waalaikumusslam wbt,

Satu rukun daripada rukun-rukun talak ialah sighah, yakni bentuk ucapan talak itu. Jika tiada sighah talak maka tidak jatuhlah suatu talak. Sighah itu terbahagi kepada dua:

Pertama: Sighah Sarih

Sighah sarih bermaksud bentuk ucapan talak yang jelas dan tidak menanggung maksud lain selain talak. Ini seperti perkataan talak, cerai, berpisah. Kalimah-kaimah ini jika disebut tidak memerlukan kepada niat untuk menjatuhkan talaq. Sekalipun jika seseorang menafikan selepas itu: “Aku tidak berniat talak.” Maka tetap tidak diterima penafian itu.

Kedua: Sighah Kinayah

Kinayah bermaksud kiasan. Kalimah kiasan memiliki banyak maksud dalam suatu masa. Justeru, ia memerlukan niat cerai sewaktu dilafazkan perkataan kinayah itu. Jika tidak wujud niat talak sepanjang lafaz kinayah itu disebutkan, maka tidak jatuh talak. Contohnya seperti si suami berkata kepada isterinya: “engkau telah kosong,” “engkau bebas,” “baliklah ke rumah ibu bapamu,” dan “engkau telah halal.”

Dalam kes diatas, mengaku bujang kami berpendapat tidak termasuk dalam lafaz talak. Dan jika dimasukkan sekalipun termasuk dalam lafaz kinayah yang sangat lemah. Ini kerana perkataan bujang membawa banyak maksudnya:

  • Boleh jadi maksudnya ialah bujang tiga bererti lelaki yang sudah berkahwin satu boleh berkahwin lagi tiga.
    • Boleh jadi juga membawa maksud dia ingin menceraikan isterinya.
    • Boleh jadi juga bermaksud dia menipu menyatakan dia tidak pernah berkahwin, kerana mengaku bujang tidak sama jika mengaku duda.
    • Mungkin juga maksudnya ialah dia berasa seperti seorang bujang yang memiliki masa lebih lapang untuk urusan peribadi.

Begitulah seterusnya.

Justeru kami berpendapat tidak jatuh talak jika seorang lelaki mengaku bujang kerana perkataan itu tidak termasuk dalam lafaz sarih atau kinayah bagi talak. Jika termasuk sekalipun ia termasuk dalam makna yang paling ganjil dan lemah kerana bujang bermaksud tidak pernah berkahwin dan berbeza dengan duda. Kami mengambil kesempatan di sini untuk menasihatkan orang ramai agar sentiasa berhati-hati dalam memilih ucapan supaya selamat daripaad sebarang kekeliruan.

Berikut adalah penjelasan hukum yang diberikan dan telah diperakui oleh S.S. Mufti Dr. Juanda bin Jaya.

Soalan:

Saya muskil tentang hukum mengaku bujang atau duda sedangkan sudah ada isteri

Jawapan:

Jika berbohong, maka ia termasuk salah satu dari dosa-dosa besar.

Di bawah ini penjelasan ringkas berkenaan permasalahan yang ada kaitan dengan soalan saudara.

Para ulama ada membicarakan hukum seorang yang telah berkahwin, lalu ditanya kepadanya: “Kamu ada isteri?” lalu dia menjawab: “Tidak.” Dengan niat berbohong, maka dia berdosa kerana berbohong namun tiada apa-apa kesan terhadap hubungan dia dengan isterinya. Hal ini kerana lafaz “Tidak” adalah termasuk dalam lafaz kinayah yang memerlukan niat, sedangkan niatnya adalah berbohong bukan talak. Sama halnya jika dia berkata: “Saya tiada isteri” termasuk di dalam lafaz kinayah.

Selebih itu, para ulama berbeza pandangan tentang orang yang berbohong mengaku dengan lafaz yang jelas telah bercerai atau telah mentalakkan isterinya. Sebahagian ulama berpandangan talak atau cerai itu terlaksana secara Diyanatan[1] danQadha’an[2]. Pandangan ini seperti yang disebut oleh Ibn Muflih dari mazhab Hambali di dalam al-Furu’ yang berkata:

“Jika seseorang ditanya: “Kamu telah mentalakkan isterimu?” lalu dia menjawab: “Ya!”Atau dia ditanya: “Kamu ada isteri?” Lalu dia menjawab: “Aku telah talakkan dia.”Sedangkan dia berbohong, maka talak itu terlaksana.”

Manakala para ulama mazhab Hanafi, Syafie dan selainnya berpandangan sesiapa yang mengaku bercerai secara dusta, maka cerai itu terlaksana secara Qadha’antidak secara Diyanatan. Di dalam al-Bahr al-Ra’iq dari mazhab Hanafi dinyatakan:

“Sekiranya dia mengaku talak secara berbohong, maka terlaksana talak itu dari sudut Qadha’an (zahir/penghakiman).”

Di dalam Asna al-Matolib Syarh Raudh al-Tolib dari ulama mazhab al-Syafie dinyatakan pula:

“Sekiranya dia mengaku talak secara dusta, tidak tertalak isterinya batinan (Diyanatan), hanya berlaku talak zahiran (Qadha’an).”

Pandangan pilihan:

Pandangan yang menjadi pilihan ialah pandangan ulama mazhab al-Syafie dan Hanafi. Hal ini kerana sesuatu pengakuan mengandungi kebarangkalian sama ada benar atau dusta. Maka orang yang membuat pengakuan dusta dikenakan tindakan berdasarkan zahirnya di mahkamah. Manakala yang didustakan itu tidak berlaku pengakuan tersebut di sisi Allah. Justeru talak itu tidak terlaksana. Inilah pandangan yang lebih rajih.

Wallahu a’lam.

[1] Diyanatan (ديانة): iaitulah talak yang benar-benar jatuh di sisi Allah SWT. Sekalipun dari sudut perundangan tidak thabit talak tersebut disebabkan ketiadaan bukti yang jelas. Sebagai contoh seorang isteri benar-benar yakin suaminya telah mentalakkannya sebanyak tiga kali, maka dari sudut diyanatan isteri tersebut adalah haram buat suaminya sehinggalah suaminya berkahwin dengan wanita lain terlebih dahulu. Maka siisteri tadi wajib menjauhi suaminya dan tidak membiarkan berlaku hubungan suami-isteri antara mereka, sekalipun dia tidak mampu menthabitkan perceraian tersebut di hadapan hakim, sekalipun suaminya mengingkari dan mendatangkan bukti palsu.

[2] Qadha’an (قضاء): iaitulah talak yang dihukumkan jatuh oleh hakim atau Qadhi berdasarkan zahir disebabkan ketiadaan bukti menunjukkan tidak ada niat atau seperti seseorang yang melafazkan talak kerana terlajak cakap.

Amalkan 5 Tips Ini Jika Anda Shalat tidak khusyuk Dan suka berkhayal. Bantu Sebarkan Untuk Info Bersama.

Setiap hari kita bersolat sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Kewajipan mengerjakan solat fardhu inilah yang membezakan umat Islam dengan penganut agama yang lain. Tapi, cukup mengerjakan solat 5 waktu tidak menjadikan kita umat Islam yang cemerlang.

Mendapatkan solat yang khusyuk mungkin memerlukan usaha kuat. InsyaAllah, kita mampu melakukannya dengan langkah-langkah berikut:

1 – Tumpuan Sepenuh Hati Semasa Bersolat

Apa yang menjadi keutamaan dalam diri kita akan muncul semasa solat. Oleh itu, jika kita mengutamakan keduniaan, hal-hal dunia dengan mudah akan mendapat tempat semasa bersolat.

Jadi, adalah amat penting untuk kita mempersoalkan hal ini kepada diri kita sendiri. Adakah Allah menjadi tujuan hidup kita atau adakah dunia yang memenuhi hati kita selama ini? Sukar untuk mencapai khusyuk sekiranya kita masih lagi keliru dalam hal ini sedangkan tujuan utama hidup ini sudah tentulah kerana Allah.

Mari kita ingat semula beberapa potong ayat Al-Qur’an yang menerangkan tentang hakikat kehidupan;

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda-gurau. Sedangkan negeri akhirat itu sesungguhnya lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?”

(Al-An’am: 32)
Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Dan hanya pada hari kiamat sajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.”

(Ali Imran: 185)

2 – Memahami Bacaan Dalam Solat

Kita akan lebih fokus jika kita faham apa yang kita baca di dalam solat. Walaupun ramai daripada kita tidak bertutur di dalam Bahasa Arab, namun, maksud bacaan di dalam solat amat mudah ditemui pada masa kini.

Berusahalah untuk mencari dan memahaminya supaya kita tahu apa yang kita ucapkan di hadapan Allah.
3 – Merasai Kebesaran Allah Di Dalam Hati Semasa Solat

Apabila kita memahami apa yang diucapkan di hadapan Allah, kita akan dapat merasai kebesaranNya. Seterusnya keyakinan bahawa Allah memiliki dan berkuasa di atas segala-galanya juga akan bertambah. Perasaan ini secara langsung mendekatkan diri kita kepada Allah.

4 – Menghormati Allah

Jika tercapai perasaan merasai kebesaran Allah, perasaan takut akan mengambil tempat. Kita akan berasa takut untuk melanggar perintah Allah, takut dengan balasan dan murkaNya. Ini menjadikan kita bersungguh-sungguh dalam amalan kita.

Tapi, jika terlalu takut, dikhuatiri kita menjadi lemah dan berputus asa. Oleh itu, perasaan takut itu perlulah seimbang dengan pengetahuan kita tentang kasih-sayang Allah.

Kedua-duanya membawa kita kepada rasa hormat kepada Allah. Untuk segala harapan, kita akan berusaha dan minta kepada Allah agar tercapai impian kita. Khusyuk adalah tanda meningkatnya pergantungan kita kepada Allah.

5 – Rasa Malu Dan Kerdil Di Hadapan Allah

Setiap hari kita melakukan dosa. Ada amalan yang mungkin terkesan dek kerana rosaknya keikhlasan kita. Menyedari kekurangan dan kelemahan diri membuatkan kita mahu bergantung sepenuhnya kepada Allah SWT.

Orang beriman pasti akan berusaha untuk mencintai Allah melebihi segala-galanya.

Semua langkah mencapai khusyuk di dalam solat ini sebenarnya bertujuan supaya anda lebih dekat dengan Allah. Kerana dengan cara ini sahajalah akan tercapai nikmat bersolat.

Hidup kita di dunia adalah semata untuk menyembah Allah SWT, melakukan segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya. Maka, berusahalah untuk melakukan yang terbaik sebagai hambaNya.

KONGSIKAN ARTIKEL INI
Nabi Muhammad s.a.w berpesan, “sampaikanlah dariku walau satu ayat” dan “setiap kebaikan adalah sedekah.” Apabila anda kongsikan artikel ini, ia juga adalah sebahagian dari dakwah dan sedekah. Insyallah ramai yang akan mendapat manafaat.

Solat Merupakan Amalan Pertama Yang Dihisab Di Akhirat. Mulakan Dengan Mengajar Anak Anda Solat Pada Waktunya Dengan Menggunakan Kaedah Mudah Ini. Inshaallah

Haaa… cerita tidak solat bukan isu baru namun perlu dibangkitkan untuk perbincangan supaya amalan kita tidak menjadi sia-sia kerana sesetengah umat Islam begitu menjaga ibadat puasa namun solat diabaikan.

Solat adalah amalan pertama yang dihisab di akhirat nanti, bukan puasa, haji, zakat atau infak yang kita buat. Jadi jika puasa tetapi tidak solat, sia-sia juga. Solat tidak ada fidyah atau tebusan tetapi puasa boleh ditebus dengan fidyah. Jadi macam mana nak ajar anak solat agar ikut waktunya, tidak melambat-lambatkan malah dengar azan terus boleh bangkit untuk solat?

Ok, sebenarnya untuk suntik aura positif ini dalam diri anak-anak tak payah, anda boleh baca perkongsian dari Puan Ainizal Abdul Latif ini, agak ‘lembut’ tetapi in shaa Allah anak akan bertindak.

Kelmarin suami menasihati anak gadis saya yang lewat solat asar. Sudah di penghujung waktu. Memandang kan usianya sudah melebihi 10 tahun dan sudah menjengah baligh, pendekatan memarahinya dengan membentak- bentak mungkin tidak sesuai rasanya pada kami untuk di aplikasikan.

Saya serahkan tugas menasihati anak perempuan ini kepada papanya.

Papanya bertanya, “Kenapa lewat sangat baru solat kakak..”

Dia menjawab dan mencari alasan untuk mempertahankan diri, ” Kakak tertidur tadi. Dah terjaga, tapi lepas tu tak sedar dan terlelap semula. Itu yang jadi lewat sangat..”

Papanya tidak fokus kepada alasannya, sebaliknya terus menyambung,

“Kakak, papa ada satu cerita yang papa nak ‘share’. Ada seorang bapa ni, dia dikurniakan seorang anak perempuan yang cantik. Sampai masa cukup umurnya, datang satu keluarga datang mahu meminang anak perempuannya.

Ketika keluarga tu menyatakan hasrat mahu meminang anak perempuannya, bapanya terdiam dan termenung seketika. Tidak lama kemudian, bapa nya mengambil keputusan untuk menolak pinangan tersebut.”

“Kenapa dia tolak pinangan tu papa? Bapanya kenal ke dengan lelaki yang meminang anaknya itu.” Tanyanya laju dan berminat mahu tahu cerita seterusnya.

Papanya pantas menjawab, “Tidak. Bapanya tidak kenal langsung dengan lelaki itu. Ketika ditanya oleh pihak lelaki mengapa pinangan nya di tolak, bapa perempuan itu terus menjawab,

Sekiranya anak perempuan ku ini seorang yang menjaga solatnya, tidak pernah lalai dan solat diawal waktu, sentiasa menjaga auratnya, faham dengan Al Quran, maka sekarang juga aku terima pinangan ini. Namun, sekarang dia masih lagi berusaha menyempurnakan ibadahnya.

Dalam keadaan nya yang begini, aku risau bagaimanalah keadaan suaminya kelak. Kerana aku percaya pada janji Allah, bahawa perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik.

Jika dia sudah mampu menjaga semua ibadahnya dengan baik, aku yakin, Allah akan mengurniakan lelaki yang menjaga ibadahnya juga.”

Jadi kakak, jika kita mahukan yang terbaik, kita mesti lakukan yang terbaik juga.”

Saya lihat, mukanya sedikit berubah. Mungkin dia bermonolog, “Aku baru 12 tahun, dah kenapa nak cerita pasal jodoh yang baik…”

Lantas saya mencelah,

“Doa untuk dikurniakan pasangan yang baik bukan nanti apabila sudah sampai masa mahu berkahwin. Sebaliknya bermula apabila kita sudah menanggung dosa sendiri.

Sesungguhnya ayat Allah ini sungguh memberi motivasi untuk beribadah dengan sempurna dan Allah menjanjikan balasan dengan pasangan yang sama dan sefikrah dalam hal ibadah.”

An-Nur : 26

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Dia mula termenung dan kelihatan lebih tersentuh apabila di ‘hidangkan’ dengan dalil daripada Allah. Saya terus menyambung lagi.

Betapa pentingnya menjaga solat dan memiliki kerurunan yang menjaga solat sehinggakan Allah merakamkan doa Nabi Ibrahim di dalam Al Quran sehibgga hari Qiyamat nanti.

Ibrahim : 40 :

“Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.”

Jadi untuk mendapat jodoh dan keturunan yang baik, segalanya bermula dengan memperbaiki diri dan amalan kita terlebih dahulu.”

Bermula hari itu, sekiranya ingin mengingati anak dara ini bersegera dengan solat, bukan lagi menyuruh-nyuruhnya solat, sebaliknya ungkapan :

“Kakak, lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik…”

Menjadi motivasi paling ampuh yang papanya gunakan untuk menyegerakannya untuk bersolat.uruhnya solat, sebaliknya ungkapan :

“Kakak, lelaki yang baik adalah untuk perempuan yang baik…”

Menjadi motivasi paling ampuh yang papanya gunakan untuk menyegerakannya untuk bersolat.

 

Sifat Pelupa Bukan Hanya “Penyakit” Orang Tua Malahan Orang Muda Pun Tidak Terkecuali. Ini Kaedah Menghilangkan sifat Pelupa dan Punca-punca Pelupa

Umumnya orang menanggap bahwa sifat pelupa merupakan “penyakit” orang yang sudah berusia lanjut akan tetapi, faktanya saat ini kebiasaan lupa juga bisa dialami oleh mereka yang masih muda.

Masalah sering lupa pada orang yang sudah lanjut usia (yang sering disebut pikun) adalah hal yang wajar, yang menjadi masalah jika menimpa orang yang usianya masih sangat muda, tentunya tidak wajar.

Beberapa masalah yang sering dialami: capek-capek mencari barang yang lupa ditaruh dimana.

Atau, saat ingin mengambil sebuah benda di dalam rumah, kemudian Anda lupa harus berbuat apa.
Masalah lainnya: barusan saja terpikir ide bagus, akan tetapi beberapa menit kemudian sudah lupa saja.

Mendengarkan materi, seminar, ceramah, setelah selesai, lupa semua tentang apa yang disampaikan.

Merasa jengkel karena lupa dengan janji.

Sebuah kisah nyata bahwa seorang wanita berusia 25 tahun yang menceritakan pengalamannya sendiri, yang sangat meresahkannya bahwa dalam sepekan terakhir saja, dirinya lupa meletakan telepon genggamnya sebanyak 4 kali.

Apakah seseorang lupa itu wajar?
Pada dasarnya, hal yang biasa dan wajar apabila seseorang pernah lupa. Adapun yang perlu diwaspadai jika masalah lupa sudah terlalu sering terjadi, sehingga benar-benar menganggu aktifitas sehari-hari.

Apa penyebab mudah lupa ingatan?

  1. Kurang Tidur
    Masalah kurang tidur bisa menyebabkan gangguan pada memori pikiran, terjadi karena otak dan syaraf tidak memperoleh mendapatkan istirahat yang cukup.

Masalah ini akhirnya mempengaruhi konsentrasi, yang berefek seseorang mudah lupa, cemas yang tidak wajar, dll.

Tidak hanya kurang tidur, tidur yang tidak nyenyak (tidur berkualitas) karena beberapa saat sebelum tidur masih sibuk dengan gadget, laptop, komputer, dsb, memberikan dampak buruk pada memori.

Untuk itu, hal yang buruk jika sering begadang sehingga kurang tidur, utamakan untuk tidur di malam hari dibandingkan melakukan urusan lainnya.

Sebagian orang mengganti waktu tidur malam dengan tidur siang, hal ini mengakibatkan meningkatkan resiko cepat pikun dan masalah gangguan memori lainnya.

  1. Efek dari sebagian obat-obatan
    Berbagai jenis obat-obatan, termasuk obat penenang, obat mengatasi tekanan darah tinggi, dan secara umum obat yang memberikan efek penenang, mengakibtkan peningkatan resiko gangguan ingatan.

Pemakaian pada tahap awal mungkin tidak memberikan dampak yang terasa, tetapi jika penggunaan dalam jangka panjang maka perlu dihindari, karena memberikan dampak buruk berupa gangguan memori serius.

Beberapa jenis obat-obatan yang menurunkan kemampuan memori otak untuk mengingat, seperti:

– Obat penenang (antidepresan)
– Obat tidur
– Obat tekanan darah tinggi
– Obat tekanan darah rendah
– Obat penghilang rasa sakit jenis tertentu
– Obat penurun kolesterol
– Obat diabetes
– Antihistamin

Untuk itu, jika memang terpaksa menggunakan obat-obatan seperti yang dipaparkan diatas, maka perlu bertanya kepada yang paham tentang hal ini, atau berkonsultasi dengan dokter sehingga dapat menghindari (atau meminimalisir) berbagai dampak buruknya.

  1. Stres, depresi, cemas, dsb
    Saat ini, semakin banyak orang yang seharian hanya memikirkan masalah keuangan karena kebutuhan hidup yang besar. Hal ini karena persaingan di dunia kerja yang semakin ketat demikian juga kebutuhan akan materi (uang) semakin meningkat, karena dipengaruhi gaya hidup. Kondisi seperti ini sering menyebabkan orang-orang mengalami stres dan cemas.

Masalah stres atau pikiran yang berat, berlanjut pada menurunnya kemampuan mengingat. Hal itu karena stres, depresi maupun rasa cemas yang berlebihan akan mengganggu kemampuan daya pikir, termasuk juga daya ingat.

Dan memang, pada faktanya masalah lupa dan kesulitan mencari solusi kerap terjadi pada orang yang panik.

Saat stress, otot akan menegang dan gelisah , hal ini juga membuat otak akan bekerja terlalu keras, sehingga proses menyimpan dan mengingat informasi mengalami gangguan.

Masalah stres dan depresi yang dialami, membuat syaraf dan otak tidak mampu mengendalikan pikiran, yang akhirnya membuat sering lupa.

Stres dan cemas mengakibatkan otak mengalami kesulitan untuk berkonsentrasi, yang membuat (orang yang mengalaminya) tidak bisa menangkap informasi dengan baik dan memori menurun.

  1. Otak kekurangan pasokan oksigen
    Agar bisa optimal dalam berpikir dan daya ingat, organ otak juga sangat membutuhkan oksigen, selain juga berbagai nutrisi yang dibutuhkan tubuh. Oksigen bisa diperoleh dengan cara bernafas.

Disamping itu, yang juga mempengaruhi kecukupan jumlah oksigen di otak adalah darah yang beredar di dalam tubuh.

Darah dan air di dalam tubuh apabila lancar, juga membuat pasokan oksigen ke dalam otak menjadi lancar.

Sehingga penting untuk mencukupi kebutuhan cairan di dalam tubuh, cukupi kebutuhan konsumsi air putih dalam setiap harinya.

Hal lainnya yang perlu diperhatikan adalah cara bernafas karena bisa mempengaruhi jumlah oksigen yang dihirup.

Orang yang bernafas dengan cepat dan dangkal, berakibat tubuhnya beresiko kekurangan oksigen. Sehingga yang dianjurkan adalah bernafas secara teratur, dengan menghisap nafas dalam-dalam lalu menghembuskan (secara perlahan).

  1. Mengkonsumsi Alkohol
    Konsumsi alkohol memicu gangguan memori jangka pendek. Konsumsi satu gelas alkohol saja per hari sudah bisa mengakibatkan gangguan memori, bahkan memudarkan ingatan.

Kecanduan Alkohol maupun obat-obatan menimbulkan bahaya bagi otak karena zat-zat berbahaya yang didalamnya. Apabila kecanduan berlangsung dalam jangka panjang, mengakibatkan seseorang terkena demensia di usia muda.

Dengan begitu, seseorang yang berada dalam pengaruh alkohol dan narkoba akan sering lupa atas apa yang sudah dilakukannya, karena kondisi fungsi otak yang melemah.

Hal ini dapat diketahui dengan jelas, contohnya ketika seseorang mabuk, apakah dia ingat? Umumnya akan agak-agak lupa, sehingga daya pikirannya sendiri tidak bisa dikendalikan.

  1. Kesedihan yang mendalam
    Sedih boleh-boleh saja karena manusiawi, tetapi seseorang yang mengalami kesedihan sangat dalam, akan bisa mempengaruhi mental dan kejiwaannya, yang termasuk juga akan berdampak pada penurunan kemampuan memori.
  2. Malas mengasah otak
    Mungkin kita pernah menghadapi suatu persoalan, tetapi malas untuk mencari solusi terbaiknya. Hal ini sangat disayangkan, karena membuat tidak optimal perkembangan kecerdasan otak yang membut daya pikir menurun dan responnya lambat dalam menghadapi suatu pemasalahan. Sehingga janganlah malas untuk berpikir jika memang memberikan manfaat.

Ketika menghadapi suatu persoalan, maka latih pikiran untuk mencari solusi terbaik dari suatu masalah. Dengan pikiran yang rajin dilatih maka memberikan manfaat besar pada kemampuan memori atau daya ingat.

  1. Merokok
    Bukanlah sebuah rahasia lagi jika rokok sangat berbahaya. Selain membahayakan kesehatan, terutama paru-paru, racun-racun yang ada di dalam rokok berdampak buruk pada kemampuan mengingat.

Baik itu perokok aktif ataupun perokok pasif, akan mengalami kemunduran memori, yang mengakibatkan banyak orang masih muda usianya, tetapi sering lupa dan kesulitan dalam konsentrasi.

  1. Cedera di bagian kepala
    Gejala cedera otak ringan sudah bisa membuat seseorang akan mudah bingung dalam mengatasi suatu persoalan, karena masalah pada organ otaknya.

Selain itu juga membuat kesulitan dalam mengingat dan berkonsentrasi. Cedera seperti ini biasanya disebut dengan geger otak.

10. Infeksi
Infeksi yang ringan apalagi yang berat di sekitar organ otak, bisa menyebabkan hal buruk pada kemampuan daya ingat, hingga bisa mengakibatkan kehilangan memori.

11. Tumor
Tumor otak menurut American Association bisa mengakibatkan dampak buruk bagi kemampuan memori. Selain itu, beberapa pengobatan medis seperti kemoterapi dan terapi radiasi juga bisa meningkatkan resiko mudah lupa pada seseorang.

12. Tiroid yang tidak aktif
Kelenjar tiroid memiliki pengaruh besar dalam pengaturan tidur. Kondisi kelenjar tiroid terlalu banyak maupun terlalu sedikit mengeluarkan hormon, bisa bersampak pada meningkatnya resiko depresi pada sseorang, yang akhirnya membuat susah tidur yang akhirnya, tidur tidak berkualitas berpengaruh buruk pada daya ingat. Gangguan tiroid, seperti hipotiroidisme dan hipertiroidisme, mempengaruhi kondisi mental dan ketidakmampuan mengingat sesuatu untuk waktu yang lama.

Untuk mengetahui apakah seseorang memiliki masalah pada kelenjar tiroid, maka perlu melakukan tes darah.

13. Overload informasi
Sebuah penelitian klinis yang dilakukan para ahli di Glasgow, menemukan bahwa penyebab seseorang menjadi lebih pelupa, bisa karena gaya hidupnya yang sibuk, serta dirinya dalam sehari-hari kelebihan informasi yang diterima dengan begitu perlu untuk membatasi penggunaan sosial media, karena memberikan masalah pada kemampuan memori.

14. Diet yang salah
Diet yang salah (tidak sehat) beresiko tinggi mengakibatkan tubuh kekurangan vitamin dan nutrisi yang penting bagi tubuh. Sehingga, jika ingin menerapkan pola diat, maka jangan ekstrim yaitu tidak makan seharian lakukan diet yang teratur dan seimbang, yaitu membatasi makan tetapi tetap memenuhi kebutuhan gizi tubuh sehari-hari.

15. Penyakit alzheimer
Alzheimer umumnya menyerang orang yang sudah lanjut usia. Penyakit ini secara perlahan menguras memori otak, yang akhirnya bisa menghilangkan ingatan seseorang.

Ciri-ciri penderita alzheimer yaitu mudah cemas, sensitif, dan kacau pikirannya. Penyakit alzheimer juga membuat penderitanya mudah lelah karena berusaha mengingat sesuatu yang lupa. kemudian akan sering bertanya berbagai hal yang sama kepada beberapa orang di sekitarnya

Sedikit demi sedikit, alzheimer bisa membuat seseorang bingung lalu lupa. Hingga bisa membuat pikun, seperti lupa siapa saja nama-nama anggota keluarganya, serta kegiatan yang biasa dilakukannya sehari-hari.

Beberapa hal yang memicu kepikunan (mudah lupa) pada usia muda: beban kerja dan pikiran yang terlalu berat pada usia muda, gangguan peredaran darah di organ otak, menjamurnya teknologi maju (canggih) berakibat otak jarang sekali untuk diasah.

16. Sakit kepala atau migrain
Orang yang mengalami sakit kepala, migrain dsb, keadaan ini akan menimbulkan masalah psikologis (selain masalah fisik). Yang membuat penderitanya mudah lupa dan bingung.

Cara menghilangkan kebiasaan lupa

Tidak bisa tidak, “penyakit” terlalu sering lupa perlu diatasi, sehingga masalahnya tidak menjadi besar (paah), serta tidak menganggu kegiatan sehari-hari, berikut pembahasannya:

1. Jangan asal pilih di dalam mengonsumsi makanan!

Hindari konsumsi makanan yang tinggi kadungan MSG, hal ini sangat penting untuk membuat proses aliran darah yang menuju otak menjadi lancar, yang bermafaat pada kekuatan memori. Selain itu, hindari makan-makanan model junk food, tinggi lemak dan tinggi kolesterol.

Tingginya konsumsi kandungan lemak dan kolesterol memberikan dampak buruk pada kesehatan secara umum, termasuk menganggu peredaran darah ke otak.

Beberapa jenis makanan dan minuman yang bermanfaat untuk mengatasi atau mencegah mudah lupa yang pertama yaitu buah beri yang sangat baik untuk menjaga kesehatan dan fungsi organ otak. Blueberry dan raspberry mengandung antosianin yang berfungsi melindungi neuron otak, yang akhirnya sangat baik untuk menjaga kekuatan daya ingat.

Senyawa fiestin di dalam strawberry berfunsi untuk menjaga kekuatan memori dalam jangka panjang. Sebuah penelitian menyebutkan bahwa konsumsi secangkir buah beri setiap hari (selama beberapa bulan) bermanfaat untuk meningkatkan daya ingat.

Kesimpulan yang didapat dari sebuah studi yang dilakukan oleh para peneliti dari Brigham and Women’s Hospital (BWH), Amerika Serikat, menemukan bahwa asupan tinggi buah yang kaya flavonoid seperti stroberi dan bluberi, dapat menunda penurunan daya ingat (memori) pada perempuan hingga 2,5 tahun.

Tim peneliti menggunakan data dari Nurses Health Study dari 121.700 perempuan berusia antara 30 dan 55 tahun, mereka diminta menyelesaikan kuesioner kesehatan dan gaya hidup, yang dimulai dari tahun 1976.

Sejak tahun 1980, peserta disurvei setiap empat tahun mengenai frekuensi mereka dalam mengonsumsi makanan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konsumsi bluberi dan stroberi berkaitkan dengan pencegahan penurunan memori. Beritasatu.com

Selain meningkatkan memori, manfaat lainnya buah seperti blueberry yaitu untuk mencegah penuaan, menjaga fungsi indra penglihatan, mencegah pertumbuhan beberapa tipe kanker, meminimalkan risiko alzeimer, mencegah penyakit jantung, mencegah kerusakan DNA, menghilangkan bakteri berbahaya pada dinding kemih dan mencegah infeksi saluran kencing. Lifestyle.okezone.com

Buah Apel memiliki nutrisi penting yang terdiri dari vitamin, mineral, kalsium, fosfor dll, Konsumsi satu buah apel secara rutin pada setiap harinya, dipercaya mampu memperbaiki kerusakan sel dan jaringan pada otak.

Buah jeruk yang merupakan sumber vitamin C, mampu berperan sebagai antioksidan yang berfungsi untuk menangkal serangan radikal bebas dan memperbaiki sel-sel dalam tubuh termasuk otak.

Buah anggur juga memiliki fungsi penting dalam menjaga dan memperbaiki sel tubuh yang mengalami kerusakan, menyembuhkan gejala amnesia, dan menjaga kemampuan daya ingat. Hal ini karena di dalam anggur ada kandungan antioksidan tinggi.

Kuning telur sangat kaya nutrisi, kandungan kolin di dalamnya memiliki manfaat penting bagi perkembangan otak. Sehingga anak-anak yang masih dalam tahap pertumbuhan dianjurkan untuk mengkonsumsi telur.

Ikan laut seperti tuna dan salmon kaya akan kandungan omega 3. Rajin konsumsi ikan yang kaya akan kandungan omega-3 berkhasiat untuk memperlancar proses pengiriman signal menuju ke otak. Adapun kekurangan kandungan tersebut mengakibatkan gangguan mood, depresi, autisme, kurang konsentrasi, hingga masalah hilangnya memori.

Buah bit mengandung vitamin B bermanfaat menjaga fungsi otak, utamanya dalam hal mengingat. Selain itu, buah bit segar dipercaya sebagai obat alami anti-depresi sejak jaman dahulu. Buah bit juga berfungsi mengikat folat, yang ujung-ujungnya bermanfaat untuk kemampuan memori otak.

Sayuran seperti kubis, kembang kol dan brokoli memiliki banyak nutrisi dan vitamin, yang berperan untuk kesehatan organ otak, agar kemampuan berpikir tidak mengalami gangguan (alias pikun).

Cabai mengandung capsaicin, yang bekerja untuk membuat saraf-saraf dalam tubuh, termasuk saraf otak menjadi lebih tenang dan meningkatkan produki hormon endorfin yang bermanfaat untuk menjaga kemampuan konsentrasi.

Kacang-kacangan kaya vitamin E yang memiliki peran besar dalam kesehatan organ otak, termasuk kemampuan memori agar tetap terjaga sampai tua. Vitamin E mencegah lemahnya kemampuan memori. Kacang kenari mengandung omega 3 yang bermanfaat besar bagi organ otak. Kacang mede mangandung magnesium yang berfungsi mengoptimalkan pasokan okigen ke sel-sel otak.

Kandungan choline mampu meningkatkan daya ingat dan daya pikir. Hati ayam, kedelai, dan telur memiliki choline yang cukup tinggi. Dengan mengkosumsi makanan tersebut secara teratur (tidak berlebihan), bermanfaat untuk meningkatkan daya pikir.

2. Konsumsi Vitamin E

Vitamin E berfungsi untuk meningkatkan kerja otak. Untuk itu, jangan lupa untuk selalu memasukan asupan vitamin E dalam menu makanan sehari-hari. Kekurangan vitamin E dapat merusak organ otak.

Sebuah penelitian menunjukkan bahwa vitamin E diperlukan untuk mencegah kerugian besar untuk molekul penting di otak, dan membantu menjelaskan mengapa vitamin E dibutuhkan untuk kesehatan otak. Demikian penjelasan dari pemimpin penulis studi Maret Traber, seorang profesor di Oregon State University di Amerika Serikat, seperti dikutip Times of India.

Makanan yang kaya asupan vitamin E yaitu: bayam, asparagus, cabai, kacang almond, brokoli, kale, tomat, alpukat, udang, minyak zaitun, olive oil, cranberry, baspberry, buah Kiwi, wortel, kacang hijau, dll. Whfoods.com

3. Pastikan peredaran darah lancar

Tidak jarang ada orang yang tiba-tiba lupa pada sesuatu yang biasa dihafalnya, setelah diperiksa ternyata ada masalah pada aliran darah di kepala.

Untuk itu, sangat penting menjaga kondisi peredaran darah di tubuh, termasuk peredaran darah ke organ otak. Tidak heran, orang yang mengalami masalah peredaran darahnya tidak lancar mengalami kesulitan dalam memanggil informasi terdahulu yang tersimpan di pikirannya.

Untuk menjaga kelancaran aliran darah di tubuh, maka perlu menjaga aktivitas fisik yang cukup, lakukan olahraga seperti bersepeda, jogging, dll selama 30 menit dalam setiap harinya (minimal 4 kali dalam seminggu).

Berolahraga secara rutin juga akan memperlancar peredaran oksigen di dalam otak. Suplai oksigen yang lancar ke organ otak berguna untuk mengoptimalkan kemampuan berpikir, serta membantu dalam pertumbuhan sel-sel baru di dalam organ otak.

Hindari makanan yang berpotensi mengganggu peredaran darah di dalam tubuh, penting untuk mengkonsumsi makanan yang sehat.

4. Gunakan buku catatan

Cara yang sangat efektif mengatasi lupa, tampaknya perlu membawa buku catatan kemanapun Anda pergi. Dengan begitu, seseorang bisa mencatat hal-hal yang terlintas di benaknya, mencatat waktu janjian dengan orang lain, dan mencatat hal-hal yang Anda anggap penting lainnya.

Sehingga pikiran tidak terbebani untuk mengingat segala hal, karena dikhawatirkan ada hal yang terlupa. Anda bisa membawa buku catatan, ataupun menggunakan aplikasi khusus, seperti Evernote di smartphone atau gadget Anda.

Dengan aplikasi tersebut, Adna bisa membuat catatan dengan mudah. Untuk mendownloadnya tinggal mencari di search engine Google.com, cari dengan keyword “download evernote”.

5. Gunakan pengingat

Apabila Anda khawatir lupa pada janji atau rapat, maka buatlah pengingat untuk acara tersebut. Sekarang sudah banyak aplikasi di smartphone yang memiliki fungsi ini, jadi manfaatkan aplikasi tersebut.

Biasanya pada aplikasi tersebut ada beberapa fitur, maka selain menggunakan untuk alarm pagi atau shubuh, maka gunakan juga alarm untuk mengingatkan tentang sebuah janji atau rapat. Setting waktu beberapa lama sebelum acara dimulai, sehingga Anda masih memiliki waktu untuk mempersiapkan diri (lamanya waktu tergantung kondisi).

Selain menggunakan alat, Anda juga bisa meminta bantuan orang dekat untuk mengingatkan.

6. Istirahat yang cukup

Tubuh dan pikiran perlu diistirahatkan setelah seharian beraktivitas. Umumnya waktu tidur adalah 7 jam dalam sehari, tidur yang cukup adalah hal yang penting agar memori otak tetap optimal. Hal ini berdampak baik pada kemampuan mengingat Anda.

7. Rutin bersosialisasi

Dengan interaksi sosial, memiliki manfaat penting untuk mencegah stres dan depresi. Karena stres dan depresi ini bisa memberikan dampak buruk berupa gangguan kejiwaan, masalah fisik, mudah lupa, hingga ada yang bunuh diri.

Sehingga, sisihkan waktu beberapa saat, untuk berkomunikasi dengan orang dekat, seperti keluarga ataupun teman, sehingga Anda bisa menyampaikan uneg-uneg, curhat, dan hal lainnya.

8. Jadilah terorganisasi

Memang kita akan lebih mudah lupa jika jadwal sehari-hari berantakan. Sehingga perlu menulis dan memetakan berbagai kegiatan dan tugas hari ini, besok dan seterusnya bisa pada buku catatan ataupun selembar kertas. Tinggal perbarui daftar-daftar kegiatan dan tugas Anda, lalu coret kegiatan yang sudah dilakukan. Letakan catatan tersebut di tempat yang mudah dicapai, seperti di dompet, dsb.

9. Membaca buku

Anda bisa melatih otak dengan membaca buku, mengisi TTS, dll. Kegiatan tersebut dapat meningkatkan kinerja otak untuk mengingat apa yang dilihat, dikerjakan, dan dilakukan.

Para peneliti dari Mayo Clinic menunjukkan bahwa kegiatan membaca yang dilakukan sehari-hari, bermanfaat untuk menurunkan risiko kehilangan memori hingga 30-50 persen.

Untuk itu, carilah buku kesukaan Anda yang bermafaat, lalu sisihkan waktu 1-2 jam dalam sehari untuk membaca, tentunya tidak sulit, bukan? Kalau bisa lebih dari 2 jam dalam sehari.

10. Fokus

Hindari melakukan suatu kegiatan dan memikirkan hal lainnya dalam waktu bersamaan. Hendaknya mengurutkan kegiatan yang menjadi prioritas, sehingga bisa selalu fokus pada kegiatan yang sedang dilakukan. Setelah selesai pada sebuah kegiatan, maka lakukan kegiatan selanjutnya.

11. Sederhanakan tata ruang

Jika memang tidak diperlukan, jangan terlalu banyak membeli barang. Sehingga, batasi berbagai perabot (yang tidak perlu) di dalam kamar atau ruangan tempat biasa duduk-duduk, hal ini bermanfaat untuk memudahkan pikiran agar bisa fresh dan tidak mumet.

Minimaliskan tata ruang kamar ataupun meja kerja sehingga Anda tidak terlalu repot ketika lupa meletakkan sesuatu. Untuk itu, buanglah benda-benda yang memang tidak berguna, lalu letakan barang-barang dengan rapi.

12. Tarik napas dan jangan panik

Orang yang lupanya sudah terlalu sering atau berulang-ulang kali, biasanya mereka juga memiliki tingkat kepanikan yang tinggi, atau mereka sangat ketar-ketir ketika lupa pada suatu hal.

Akibatnya akan kesulitan berpikir jernih untuk mengingat kembali dimana mereka terakhir kali meletakkan barang tersebut.

Sehingga tipsnya, buat diri Anda tenang, dan yakinlah bahwa Anda bisa untuk menemukan barang tersebut (optimis). Anda perlu secara tenang, mengingat kembali urutan kegiatan yang dilakukan, telusuri satu persatu.

13. Banyak mengkonsumsi air putih

Untuk mengembalikan kemampuan dalam mengingat, maka perlu minum banyak air putih. Minum air putih yang mencukupi bagi kebutuhan tubuh, mengoptimalkan seluruh fungsi organ tubuh, termasuk fungsi otak akan berfungsi lebih baik.

14. Istirahatkan otak anda
Hal ini sangat bermanfaat untuk mengatasi masalah sering lupa. Dengan istirahat atau tidur yang cukup berguna untuk mengistirahatkan dan meregenerasi otak. Sehingga ketika bangun, otak menjadi fresh dan segar kembali.

15. Konsumsilah makanan yang bergizi dan bernutrisi (jangan konsumsi makanan siap saji, junk food dan semacamnya), agar nantinya tercipta pola makan yang sehat, yang bermanfaat untuk kesehatan tubuh, termasuk fungsi otak menjadi optimal.

16. Hilangkan segala hal yang bisa memiicu stres dan berbagai gangguan kecemasan.

Carilah cara yang paling bagus menurutmu agar bisa meminimalisir timbulnya stres. Rasa khawatir dan perasaan yang tidak enak menyebabkan masalah pada daya ingat. Sehingga jangan pikirkan sesuatu yang memang tidak perlu Anda pikirkan.

17. Biasakan untuk menuangkan seluruh isi pikiran dalam bentuk tertulis.

Baik itu catatan selebar kertas, jurnal harian, catatan elektronik, dll. Pikiran yang mumet karena tugas-tugas menumpuk, membuat banyak hal menjadi terlewatkan dari ingatan Anda. Sehingga dengan melakukan hal ini, Anda terhindar dari mengabaikan tugas-tugas penting, sekalipun pikiran sedang penuh, semua kegiatan dan pekerjaan tetap bisa dilakukan tanpa ada yang terlupa.

18. Letakkan benda pada tempat yang sama, hal ini berguna untuk membantu Anda menghindari penyakit lupa.

19. Usahakan agar selalu fokus atau sadar saat melakukan sesuatu, hal ini sangat penting dan perlu selalu dilatih agar terbiasa untuk ingat dan sadar dalam melakukan suatu hal.

20 Hindari merokok, karena rokok menyita 1/3 dari daya ingat Anda.

21. Jauhi alkohol karena dapat merusak sel syaraf, terutama sel syaraf pada otak.

22. Hindari diet ekstrem, yaitu mengurangi berbagai asupan gizi yang penting, karena kekurangan asupan gizi justru akan mengecilkan volume otak Anda.

23. Lakukan olahraga yang meningkatkan detak jantung, minimal 3 kali seminggu (selama 20 menit setiap kali olahraga). Bahkan, hanya dengan berjalan atau lari kecil, sudah mampu memperbanyak oksigen di otak sehingga membantu pertumbuhan sel-sel baru.

24. Asah otak Anda dengan melakukan permainan asah otak. Permainan asah otak bisa berupa mengisi teka-teki silang yang bisa anda dapatkan di toko buku, koran, dll.

 

(Sumber: Kesihatan tubuh)

Ibu Bapa Perlu Baca!! Lima Ayat ‘Keramat’ Yang Perlu Ibu Bapa Guna Untuk Melentur Emosi Anak Sulung Terhadap Adiknya

Ibu bapa sudah pasti seronok dengan kehadiran cahaya mata yang baru. Tapi ia tidak semudah yang disangka jika tidak mendapat respon yang baik dari si kakak/ abang. Kelahiran adik sememangnya akan menggugat kedudukan kakak atau abang. Yela, kena berbahagi perhatian selepas ini.

Perasaan cemburu dan iri hati terhadap adik terutama dari segi perhatian dan persaingan sememangnya ada jika kakak/abang tidak menerima adik dengan hati yang terbuka. Biasanya si kakak/abang ini terasa tersisih sebab masa ibu bapa lebih tertumpu kepada adik yang masih kecil. Masa itulah si kakak/abang ini akan mula mengambil perhatian dengan mengganggu adiknya atau menyakat adiknya.

Berdasarkan perkongsian Sharifah Zaidah, terdapat lima ayat keramat yang mampu membuat si kakak/abang ini tidak terasa adik sebagai persaing, malah berubah menjadi perlindung. Semoga ibu bapa yang bakal menerima cahaya baru dapat maanfat dari perkongsian ini.

Inilah taktik paling cepat dan berkesan yang saya gunakan untuk ‘lenturkan’ ego Kakak.
Maklumlah, anak sulung ni kadang, ada ‘ragam’ dia sendiri bila dia dah dapat adik. Ada 5 ‘ayat keramat’ yang boleh digunakan supaya anak sulung langsung tak anggap adiknya adalah ‘pencabar’ baru kedudukannya sebagai makhluk paling disayangi ibubapa.

Dan yang penting, ayat keramat ni bukan sekadar nak tone down anak sulung ketika marah saja, tapi nak INSTALL THE RIGHT BELIEF SYSTEM tentang SIAPA DIRINYA DI MATA IBUBAPA. InshaALLAH, kena dengan caranya, anak sulung kita akan jadi PEMBANTU kita yang berjaya dalam menjadi contoh tauladan kepada semua adik-adiknya.

Adiknya umur berapa tahun, tak jadi masalah. Yang penting, taktik ni dah boleh praktis kepada anak sulung yang dah berumur 2 tahun ke atas, atau yang dah boleh faham bahasa. Pereferably, start 3 tahun ke 4 tahun ke atas. Cuba try gunakan ayat ni depan anak sulung, dan perhatikan bagaimana ‘egonya’ lentur dan tiba-tiba, dari jadi PESAING adik-adik, dia boleh berubah jadi ‘PELINDUNG’ adik-adik.

  1. SITUASI BEREBUT BARANG

Selalu kan, anak-anak ni berebut barang? Kalau anak-anak berebut barang, jangan sewenang-wenang menangkan adik yang kecil tak mengerti apa-apa lagi.

Tapi jagalah perasaan si anak sulung yang dah mula pandai kecil hati, cemburu dan kecewa itu. Jadi, dalam situasi berebut barang, tunjukkan macam kakak yang menang.

Guna ayat keramat, “Adik, minta izin dulu dari Kakak/Abang..” Walaupun adik baru berusia 6 bulan yang obviously takkan faham pun minta izin tu apa, tapi sebenarnya kita bukan bercakap dengan adik, kita sebenarnya ‘bercakap’ dengan si anak sulung untuk lenturkan ego dia, biar dia mengalah, biar dia lembut hati dengan adiknya selalu. Selalunya, lepas suruh adik ‘minta izin’ untuk guna sesuatu barang, automatically Kakak pun akan bagi izin dan BERHENTILAH sudah adegan berebut barang dalam masa kurang 10 saat.

Tak perlu berceramah pada Kakak suruh mengalah, atau beri arahan kasar suruh Kakak jangan berebut atau sebagainya. Cara marah dan guna kuasa veto suruh kakak lepas barang pada adik, MEMANG BERKESAN kadangnya, tetapi IANYA MENINGGALKAN KESAN yang TIDAK BAIK terhadap hubungan adik-kakak untuk jangka panjang. Guna taktik ayat keramat di atas, inshaALLAH, kakak mengalah, hubungan adik beradik pun lebih harmoni selepas ini. Jangan terkejut kalau tiba-tiba nanti semua toys kakak dia sanggup kongsi dengan adik tanpa drama derita dan air mata lagi. InshaALLAH.

  1. SITUASI BERGADUH, SI ADIK MENJERIT

Ni commonlah kan. Adik tak pandai cakap lagi, bila dia marah atau tak puas hati, dia akan menjerit dan menangis. Lepastu, bila seorang dah menjerit, seorang lagi pun selalunya akan sama-sama menjerit dan guna intonasi tinggi sebab tak puas hati atau sebab rasa TERANCAM dengar adik jerit.

Ya lah, selalu bila adik jerit mesti ibubapa serbu dan terus salahkan anak sulung, kan?

So, jeritan adik sangat memberi ‘ancaman’ yang build ‘tense’ dalam diri Kakak. Tense ni lama-lama akan buat Kakak benci adik sebab sikit-sikit menangis dan at last, dia yang kena. Maka, kakak dengan adik masing-masing jadi tak rapat kerana Kakak yang lebih selesa ‘menjauhkan’ diri dari si adik. Perasan kan masalah ni?

Jadi kembali pada situasi jerit-jerit ni, memang kita kena tenangkan Si Adik. Ada kalanya, adik marah tu SEBAB ANAK SULUNG/KAKAK/ABANG yang kacau.

Jadi, guna ayat keramat “Adik, cakap baik-baik dengan Kakak..” Sebagai hint, nak beritahu pada Kakak, “Kakak dulu yang kena ajar adik bercakap dengan baik..” Adik yang menjerit menangis tu kita tenangkan macam biasa. Dan Kakak yang dengar ayat keramat tu pun, automatically akan mula ‘lembut’ dan tone down. Tiba-tiba, dia pun mengadu dengan kata dalam nada suara yang rendah dan lembut. Tiada lagi adegan jerit-jerit marah-marah. Mudah kan?

“Anak faham ke reverse phsychology macam ni…?”

Jawapan saya, inshaALLAH, anak faham. Tapi bukan buat sekali dua, buatlah beberapa kali. Jangan harap express result ya. Kita pun belajar sesuatu, kena ulang berkali-kali. Sama jugalah dengan anak-anak. Beri masa. Sabar itu adalah ASAS dalam mendidik anak-anak.

  1. SITUASI MINTA TOLONG ANAK SULUNG JAGA ADIK

Ni antara ayat yang paling selalu saya guna.

Untuk ajar Kakak menjadi Kakak yang betul-betul bertanggungjawab dan boleh diharap tengok-tengokkan adik sementara saya meeting, mengajar, memasak, kemas rumah dan sebagainya. Untuk pastikan sesi Kakak babysitting adik berjalan tanpa adegan yang tak diingini, awal-awal lagi saya akan pesan kepada adik, TAPI MAKE SURE KAKAK YANG DENGAR YA.. “Adik, Adik dengar cakap Kakak ya..” Dan selepas itu, sambunglah dengan segala amanat kita untuk si Kakak.

Contohnya, “Adik, adik dengar cakap kakak ya. Kakak tak bagi panjat kerusi, adik jangan panjat ya.. Kakak suruh makan duduk, adik duduk ya. Adik DENGAR CAKAP kakak ya..”

Dan kemudian, baru ulangkan skrip di atas kepada Kakak pula. Selalunya, kalau adik buat apa-apa yang bahaya atau yang saya tegah awal-awal, memang Kakak akan bertindak sebagai penjaga dan penyelamat yang sangat berjaya. Dia takkan biar adiknya sendirian dalam bahaya. Syaratnya, kena buat taktik di atas.

Automatically, perasaan sebagai SEORANG KAPTEN KAPAL YANG BERTAGGUNGJAWAB terhadap anak kapalnya, akan terus teraktif dalam diri Kakak.

  1. SITUASI PUJUK ANAK SULUNG YANG MERAJUK/SEDIH HATI

Selalunya, anak yang berusia 2 tahun ke atas dah pandai merajuk dan ‘bawa diri’. Simple, sebab keinginan yang tak dipenuhi selalunya. Logik anak-anak ni, kalau ibubapa sayang mereka dan hargai mereka, semua kehendak mereka mesti ditunaikan. Mereka tak faham, kadang-kadang, larangan dan penegasan juga adalah salah satu tanda kita sayang mereka.

Jadi, dalam situasi anak-anak merajuk ni, depan-depan adik, kita tuturkan ayat keramat kita. Make sure, kakak dengar. “Adik, tengok Kakak lukis ni, hebat kan Kakak? SubhanALLAH..” atau
“Adik, tadi Kakak solehah sangat, sebab Kakak tolong ibu kemas mainan tadi.. Adik TIRU/IKUT PERANGAI KAKAK ya..”

By the time anak sulung dengar yang DIA KENA JADI CONTOH/ROLE MODEL kepada adik-adik, selalunya dia pun akan terus sejuk dan tak jadi nak buat perangai tak solehah dia.

Ya, anak-anak umur 3 tahun ke atas, sudah boleh tahu perangai soleh dan perangai tak soleh. Dia boleh relate, mana perangai dia patut buat, dan mana yang dia patut tak buat. Dengar ayat keramat tadi, terus dia malu nak buat perangai yang bukan-bukan.

  1. SITUASI BEREBUT PERHATIAN IBU/AYAH & ANAK SULUNG CEMBURU

Normallah kadang-kadang anak sulung ambil masa untuk ‘move on’ dan terima hakikat yang dia kini berkongsi kasih sayang dengan adiknya. Kadang-kadang, time kita nak menyusukan, beri makan, layan adik atau apa saja dengan adik, time itu jugalah kakak pun buat-buat terdesak nak itu ini sampai tergendala kerja kita. Dalam situasi ni, ingat ibubapa, jangan sekali-kali ABAIKAN perasaan anak sulung.

Anak sulung kita dah pandai ‘kecil hati’ dan pandai ‘buat judgment’ samada kita sayangkan dia atau tak. Sedangkan adik-adik yang masih baby/kecil lagi tu belum faham lagi sepenuhnya apa yang berlaku.

Bila Kakak/Abang cemburu dengan layanan, simply JELASKAN dengan simple keperluan adik dan minta adik ‘minta maaf.’

“Adik nak Ibu suap makan ya? Ok, adik minta kakak tunggu sekejap, dan adik minta maaf kakak ya.. Lepas ni, Ibu suap kakak pula makan, ya?” Dan tarik tangan adik acah-acah minta maaf dengan Kakak. Sambil beritahu kepada Kakak, adik kecil lagi, adik lapar, adik minta maaf sebab adik nak makan dulu dan sebagainya.

Si Kakak/Abang yang DAPAT PENGHORMATAN sebegitu, lazimnya akan cair dan tiba-tiba keluarlah ayat keramat dia, “Tak apalah, ibu bagi adik makan dulu. Kesian adik tu lapar..”

Ini situasi benar yang selalu saya hadapi. Bila Kakak rasa ‘hak’ dia terancam, minta adik minta maaf. Dan dia pun, akan mula bertolak ansur dan dia tahu, dalam ‘hak’ dia untuk dapatkan perhatian ibubapa, adik juga mempunyai hak yang sama.

KESIMPULAN

Sampai bila kena guna taktik ni? Takkan sampai bila-bila? Ya! Memang takkan sampai bila-bila. Cuba buat beberapa hari ke beberapa minggu saja. Lambat laun, Kakak memang tak kisah lagi untuk beralah dengan adik bila berlaku ‘perebutan’ meraih cinta dan perhatian ibubapa.

Tapi yang penting, kita ni parents WAJIB attend kakak pula selepas tu. Jangan diabaikan kakak pula. Mentang-mentang dia dah bertolak ansur, kita abaikan dia saja lepas tu. JANGAN ya.

HARGAI KEPERCAYAAN yang anak beri kepada kita. Dah attend adik dan janji nak attend kakak pula, jangan buat-buat lupa dengan janji kita. ATAU nanti, KESEMUA AYAT KERAMAT YANG KELUAR DARI MULUT KITA AKAN TERUS HILANG SEGALA ‘BISANYA.’ Di saat tu, sebut apa saja pada Kakak, semuanya jadi tak lut.

Sebab apa tak lut? Sebab anak dah hilang percaya. Ada banyak sebab kenapa kata-kata kita dah kurang lut dengan anak-anak, inshaALLAH lain kali saya cerita.

Cuma basically, ini adalah 5 AYAT KERAMAT yang boleh kita gunakan untuk LENTURKAN ego anak sulung dan supaya hatinya terpujuk untuk SENTIASA BERSIKAP RAHMAH DAN TOLERABLE dengan adiknya.

Ada banyak lagi ayat keramat lainnya, antara yang famous adalah, “Adik sayang Kakak, adik rindu kakak, Ibu sayang kakak” dan sebagainya. Tapi sebab ayat ni dah ramai orang tahu, saya tulis ayat yang jarang disebut seperti 5 contoh di atas tu. Ada masa, kita sambung lagi.

Kalau anda rasa bermanfaat, boleh dikongsi dengan yang lain. Kita mungkin tak ada masa menulis begini, tapi kita BOLEH DAPAT PAHALA YANG SAMA DENGAN PENULIS, andai bantu sebarkan kebaikan ini kepada orang lain. Mudah nak kumpul pahala sebenarnya!

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/