Kongsikan!!! 3 Kalimat Dzikir yang Paling Dicintai Allah

Dzikir merupakan aktivitas ibadah dalam umat Islam untuk mengingat Allah SWT. Dzikir ini menjadi kunci ketenangan dan kebahagiaan hidup di dunia serta kesejahteraan di akhirat kelak. Karena begitu pentingnya berzikir hingga amalan yang satu ini menjadi salah satu kewajiban yang tercantum di dalam Al-Qur’an.

Berdzikir seharusnya menjadi amalan yang terus dilakukan oleh hamba Allah yang beriman. Sehingga ketika menjadikan dzikir sebagai prioritas maka kita bisa terhindar dari sifat sombong dan takabur. Ibadah yang satu ini dapat dilakukan kapanpun dan dimanapun. Kecuali tempat yang tidak sesuai dengan kesucian Allah SWT seperti di kamar mandi.

Ada begitu banyak kalimat dzikir yang disunnahkan untuk dilafalkan setiap harinya. Namun di antara kalimat-kalimat dzikir tersebut, terdapat beberapa kalimat yang paling disukai oleh Allah SWT. Berikut ini adalah tiga kalimat dzikir yang paling dicintai Allah.

  1. Dzikir Dua Kalimat

Kalimat dzikir pertama yang dicintai oleh Allah SWT adalah dengan mengucapkan Subhanallahi wa bihamdihi.Sebagaimana disebutkan dalam al-Adzkar, Imam an-Nawawi mengutip hadits yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda kepada Abu Dzarr al-Ghifari, “Maukah engkau kuberitahu kalimat yang paling dicintai Allah Ta’ala?”

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Sesungguhnya ucapan yang paling disukai Allah Ta’ala adalah  (Subhanallahi wa bihamdihi-Mahasuci Allah dan segala puji hanya bagi-Nya).”

Abu Umamah meriwayatkan, bahwa kalimat ini lebih agung dari emas yang diinfaqkan di jalan Allah Ta’ala. Rasulullah bersabda, “Barang siapa yang ditakuti malam sehingga disusahkan, atau rasa bakhil untuk berinfaq, atau rasa takut kepada musuh,” lanjut Rasulullah, “hendaklah memperbanyak mengucapkan subhanallahi wa bihamdih.” Sebab, terangnya mengakhiri, “Hal itu lebih dicintai Allah Ta’ala dari gunung emas yang diinfaqkan di jalan-Nya.”

Tentu  saja akan berlipatganda pahala yang diperoleh mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dengan mengumpulkan dua amalan ini dalam satu waktu. Mereka berinfaq di jalan Allah sekaligus berdzikir dan mengagungkan nama-Nya setiap waktu.

  1. Dzikir Empat Kalimat

Kalimat dzikir selanjutnya terdiri dari empat kalimat. Empat kalimat ini amat masyhur di kalangan kaum Muslimin yang mencintai dzikir. Bisa diucapkan dalam satu kalimat utuh, dipisah-pisah, dan bisa dibaca sesuai kondisi seseorang.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Samurah bin Jundab, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Kalimat yang paling dicintai Allah Ta’ala ada empat. Ialah Subhanallah-Mahasuci Allah, Alhamdulillah-Segala puji bagi Allah, Laa ilaha ilallah-Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah, Allahu akbar-Allah Mahabesar.

Di akhir riwayat yang dikutip oleh Imam an-Nawawi dalam al-Adzkar ini, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam memberikan petunjuk, “Tidak ada salahnya bagimu untuk memulai (membacanya)nya dari kalimat yang mana.

Selain itu, kalimat dzikir empat kalimat ini bisa menjadi perisai untuk menghalau api neraka. Pada hari kiamat, bacaan tersebut akan datang mendahului dan menghindarikan dari api neraka serta menjaga keselamatan orang yang sering membacanya.

  1. Dzikir Paling Utama

Namun, di antara kalimat-kalimat dzikir lainnya, kalimat Laa Ilaha illallah yang paling utama. Karena dalam lafadz dzikir ini berarti Tiada Tuhan selain Allah. Orang yang melafadzkan kalimat dzikir ini yakin bahwa hanya Allah lah yang wajib disembah dan dijadikan sebagai tempat berdoa serta meminta pertolongan.

Diriwayatkan secara hasan oleh Imam at-Tirmidzi, Jabir bin ‘Abdillah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Dzikir yang paling utama adalah (Laa ilaha ilallah-Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah).”

Demikianlah ulasan mengenai tiga kalimat dzikir yang paling dicintai oleh Allah SWT. Tetaplah menjadi hamba Allah yang selalu mengingat-Nya setiap saat. Baik dalam keadaan senang maupun keadaan susah. Semoga kita menjadi hamba yang selalu bertakwa. Aamin.

Tips Untuk Jiwa Tenang Dengan ‘Cium Anak Dapat PAHALA, Cium Suami Gugur DOSA, Cium Isteri BAHAGIA Selamanya’

Walau rumah besar, kereta bersusun, duit berkepuk tapi kalau jiwa tenang tak ada dalam diri, apalah maknanya. Biarlah kekayaan, kesenangan yang diperoleh disulami dengan rumah tangga yang bahagia. Hati yang aman dengan suami yang setia, isteri yang mendengar kata, anak-anak yang mendamaikan jiwa mak ayahnya.

Biar kecil pun harta benda kita, asalkan kaya akhlak dan keperibadian. Macam mana nak peroleh itu semua. Kasih sayang selalu ustaz mahupun ustazah berceramah akan tekankan. Pandang anak penuh kasih, tenung wajah isteri dengan sayang.

Barulah isteri dan anak akan melimpah ruah rasa cinta pada suami dan ayah. Bukannya marah-marah, serba serbi tak kena. Marahkan anak sampai didera emosi dan fizikalnya. Astaghfirullah..

Pesanan daripada Ustaz Sayuthi, Guru di SMA Ma’ahad Tahfiz Al-Quran Al-Abidin dan Imam di Masjid Al-Hadi, Bukit Besar, Yan, Kedah ini mak ayah amatilah betul-betul. Moga rasa kasih hadir dengan mengamalkan apa yang ustaz sarankan.
cium anak dapat pahala
Ustaz Sayuthi

Pertama : Fadhilat Cium Anak

Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

Barang siapa keluar ke pekan lalu membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di akhirat kelak.
Tahukah anda jika dibiasakan mencium anak sendiri, sifat mendera atau membantai serta memukul anak boleh dihindarkan. Dengan wujudnya sifat suka mencium anak, hormon dan bau anak kita itu akan sebati ke dalam otak kita.
Sekaligus mesej yang mengatakan “Aku sayang anak aku” akan tersemat terus ke dalam jiwa.

Kedua : Fadhilat Cium Suami

Bila isteri salam dan cium tangan suami, maka gugurlah dosa-dosa kecil si isteri. Restu seorang suami tu penting dalam rumahtangga. Lagipun isteri juga akan dapat pahala. Suami pun mendapat pahala juga kalau di kucup dahi isteri.

Satu lagi perkara yang ramai isteri tidak sedar ialah tabiat tidur berbantalkan lengan suami. Hanya sedikit sahaja isteri yang tahu bahawa tidur berbantalkan lengan suami dan dalam dakapan suami, boleh membuatkan hati suaminya luluh.

Ketiga : Fadhilat Mencium Isteri

Mencium isteri juga merupakan ibadah. Islam memandang tindakan tersebut sebagai satu perkara yang baik, bahkan dapat memberikan pahala kepada suami.

Isteri pasti akan gembira apabila mereka selalu dicium oleh suami mereka. Hati yang gundah, bisa menjadi bahagia. Gelap kesedihan, bisa menjadi cerah dengan keriangan. Dilihat kepada Nabi, siri tauladan ini menjadi amalan harian Nabi SAW di kala bersama isteri.
Sebab Itulah

Seeloknya amalkanlah budaya mencium ini ketika baru berkahwin / mendirikan rumahtangga. Kerana jika tidak diamalkan sekarang, agak kekok pula bila dah beranak-pinak nanti.

Nota : Rugilah mereka yang sudah berkahwin tetapi malu untuk mencium anak dan pasangan mereka sendiri.. JANGAN BERCIUM DITEMPAT AWAM.

Wahai Ayah, Ciumlah Anak Dan Isteri Sebelum Keluar Bekerja. Ini Kelebihanya!

Untuk para ayah, amalkan kebiasaan mencium anak dan isteri sebelum keluar bekerja di pagi, amalkanlah, ya?

Dengan ciuman itu, hadir kebahagiaan yang di hati mereka kerana mendapatkan kuncupan di dahi dari ayah dan suami tercinta.

Cium di dahi dan di kening satu-persatu dan cium pula di pipi kanan dan pipi kiri mereka dengan penuh kelembutan hati.

Tunjukkanlah kasih sayang kepada mereka. Para ayah sukar untuk meluahkan rasa sayang secara pertuturan, namun, perlihatkanlah dari perbuatan.

Jangan sampai anak dan isteri rasa jauh hati kerana rasa tidak dihargai atau disayangi.

Terkadang kita sering rasa hal-hal ini seakan-akan perkara remeh. Ciuman sering kita lupakan dalam kehidupan kita sehari-hari; namun itulah satu-satunya yang mengukuhkan dan mempererat lagi jalinan kasih sayang.

Oleh itu, jangan kedekut ciuman dan pelukan, ya!

Dengan ciuman itu akan ada kedamaian di hati mereka. Kuncupan lembut dan mesra dari suami kepada isteri atau dari seorang ayah kepada anak-anaknya amatlah diperlukan.

Keluargamu adalah amanah dan harta anda di dunia, jagalah mereka dengan penuh kasih sayang.

InshaaAllah.

Bantu Sebarkan!!! Langkah Untuk Menghilangkan Bekas Luka Dengan Ramuan Tradisional Alam Ini

Adakah anda seorang yang mempunyai bekas luka di badan? Adakah anda bingung bagaimana langkahnya menghilangkan bekas luka di tubuh anda itu? Di bawah ini ada cara-cara menghilangkan bekas luka melalui cara yang semulajadi dalam waktu relatif cepat. Anda tidak butuh kuatir lagi mengenai bekas luka yang anda punyai itu. Sehingga tidak butuh hingga lakukan operasi plastik. Dengan menggunakan panduan ini anda boleh menghilangkannya cuma dengan melaksanakan beberapa langkah yang cukup mudah. Sebahagian bahan dari alam boleh digunakan sebagai ubat penghilang sisa luka.

Mengapa pilih bahan alami dari pada bahan kimia yang banyak di jual di kedai ubat. Alasan mendasar yakni faktor keselamatan, bahan alami cenderung lebih aman tanpa ada butuh kita fikirkan risiko yang bakal disebabkan. Sedang ubat kimia cenderung mempunyai kemungkinan risikonya yang boleh berisiko serius bila tak pas dengan kulit kita. Diluar itu bahan alami lebih mudah diperoleh serta harga nya juga lebih berpatutan. Baiklah segera saja simak keterangan berikut ini.

Langkah Menghilangkan Bekas Luka

Sebahagian orang yang mempunyai bekas luka memanglah kadang-kadang rimas, terlebih bila sisa luka yang ada kelihatan oleh orang lain. Umpamanya saja, bekas luka ada di tangan, wajah, kaki, serta sisi badan lain yang boleh kelihatan orang. Bekas luka yang mungkin anda boleh lantaran luka bakar, luka jatuh, luka terhantuk, serta lain-lain itu boleh di hilangkan dengan memakai beberapa bahan alami seperti berikut. Menyembuhkan bekas luka dengan bahan alami begitu minima risikonya.

  1. Menghilangkan Sisa Luka dengan Timun

Langkah pertama yang kita ulas yakni memakai buah Timun untuk menghilangkan bekas luka di kulit anda. Bagaimana caranya memupuk? Buah Mentimun dengan nama latin Cucumis Sativus ini kaya kandungan Vitamin C-nya. Selain itu, ia banyak juga mengandungi potasium yang bagus mencegah kesan radikal bebas. Timun banyak juga mengandungi air.

Menurut salah seseorang ahli kulit asal Nebraska, Joel Schlesinger menyebutkan kalau buah Timun mempunyai kandungan zat Silika (zat yang boleh tingkatkan pengeluaran kolagen dan menghindar keriputan). Tidak heran, bila banyak product kecantikan memakai bahan alami Mentimun ini. jerawat juga satu diantaranya dengan memakai Timun. Sedang untuk mengatasi bekas luka iaitu dengan langkah melembutkan buah Timun yang sudah dikupas serta dicuci bersih. Anda boleh melembutkan buah Timun itu melalui cara mengisar atau menumbuk halus. Selepas itu, beberapa beri pada bekas luka serta biarlah sepanjang malam. Pakai dengan cara teratur, bekas luka perlahan-lahan bakal menghilang.

  1. Atasi Bekas Luka dengan Madu

Langkah menghilangkan bekas luka dengan bahan alami selepas itu iaitu memakai madu. Siapa yang menganggap dengan memakai madu, perlahan-lahan bekas luka anda bakal menghilang. Selain itu juga madu dapat menghilangkan bekas luka lama serta cukup ampuh. Pertama-tama, pastikan madu yang alami, janganlah yang telah bercampur dengan bahan tambahan lain. Sapu-sapu madu ke bekas luka di tubuh anda. Diamkan sepanjang kurang lebih 30 minit. Selepas itu, cucilah dengan air bersuhu hangat. Kerjakan dengan cara teratur sekian kali dalam seminggu.

  1. Memakai Teh

Bahan alami selepas itu, anda boleh memakai teh. Teh yang dipakai untuk menyingkirkan sisa luka adalah type teh hijau. Teh hijau kaya anti-oksidan (EGCG). Anti-oksidan dapat dibuktikan 200 kali ganda lebih hebat menyihatkan kulit dari pada vitamin E. anti-oksidan boleh bertindak baik dalam mengelak jerawat, bikin kulit jadi lebih mulus, kurangkan pengeluaran minyak berlebihan, serta pastinya menolong menyembunyikan sisa luka. Langkahnya, pakai hampas teh pada sisa luka, diamkan sepanjang 30 minit, basuh bersih. Mudah bukan?

  1. Memakai Daun Pare

Langkah menghilangkan bekas luka selanjutnya iaitu dengan memakai daun Pare. Pare yang popular dengan kepahitannya itu nyatanya mengandungi manfaat tinggi untuk menyingkirkan sisa luka. Bukanlah buahnya, yang dipakai untuk menghilangkan bekas luka iaitu daun Pare. Langkahnya, haluskan sebahagian helai daun Pare yang telah dicuci bersih terlebih dulu. Janganlah lupa berikan air hangat. Peraslah daun pare itu, gunakan sarinya untuk memburuk-burukkan bekas luka pada tubuh anda. Kerjakan sekerap mungkin saja (sekian kali satu minggu) untuk memakai hasil optimum. Bilas dengan air bersih sesudah didiamkan selama 30 minit.

  1. Memakai Daun Mint
    Langkah menghilangkan bekas luka datang dari daun Mint. Mint mempunyai nama latin Mentha Piperita mengandungi manfaat yang hebat untuk kesihatan tubuh anda. Secara umumnya, kandungan Mint jadikan bahan penambahan untuk product kesihatan khas pembebas masuk angin. Nyatanya, daun Mint juga bermanfaat untuk menghilangkan bekas luka. Selain itu, daun Mint juga ampuh menghilangkan bekas jerawat, lebam, atau luka bakar. Cuci dengan bersih sebahagian helai daun pudina, pakai scrubnya untuk memburuk-burukkan bekas luka anda. Bilas bersih. Cara-cara alternatif diatas cukup mudah bukan? Selamat mencuba.

Mereka Yang SUKA MENUNDA-NUNDA SOLAT Silakan Baca Ini. Lepas ni Pasti Tidak Menunda-nunda Solat Lagi. Bantu Sebarkan…

Ini Ancaman Bagi Orang Yang Menunda-Nunda Sholat

Seperti yang kita ketahui bahwa sholat adalah ibadah yang wajib untuk dijalani oleh setiap orang muslim. Tidak ada hal yang paling penting kecuali mengerjakan sholat lima waktu setiap harinya. Namun terkadang banyak orang yang melalaikan, bahkan sama sekali tidak mengerjakan. Hal inilah yang seringkali membuat manusia tak bersyuur dan tak mau mengingat siapa yang menciptakannya.

Namun ada juga sebagian orang yang melaksanakan sholat, tapi seringkali menunda-nunda sampai akhir waktu tiba mereka baru mengerjakan sholat. Seharusnya seorang muslim yang taat adalah orang yang mengerjakan sholat tepat waktu. Tidak ada beban baginya untuk cepat melaksanakan kewajibannya.

Berbeda dengan orang yang sering menunda-nunda, mereka akan terlalu sring mengabaikan, dan mungkin mereka berpikir, bahwa tepat atau tidaknya yang penting sama-sama mengerjakan. Namun pikiran seperti ini salah, karena Allah tidak suka dengan orang yang lalai. Seperti yang tercantum di QS.Al-Maun “ Celaka lah bagi orang-orang yang melalaikan sholat “.

Nah kalau sudah seperti itu, lalu apa bahaya yang akan didapat oleh orang yang sering menunda-nunda sholat? Berikut ancaman bagi orang yang sering menunda sholat. Berikut ulasannya :

1.Ancaman neraka

”Orang-orang yang menyia-nyiakan sholat dan sering menunda-nunda waktu sholat akan dimasukkan kedalam Ghayyu dan Wail yaitu lembah-lembah yang berada dalam neraka jahannam. Kecuali bagi mereka yang telah bertaubat dan kembali ke jalan Allah”. (QS. Maryam ayat 59-60)

Sudah mengetahui bahwa sholat itu wajib, tapi hanya sekedar tau dan tidak ingin mengerjakan tepat waktu. Selalu menunda-nunda sholat adalah perkara yang sangat dibenci oleh Allah. Maka untuk orang yang sering menunda sholat ancaman neraka baginya. Pasti tidak inginkan masuk ke dalam neraka, sebab setiap orang pasti menginginkan surga. so, kerjakan sholat tepat waktu.

  1. Termasuk orang-orang yang tersesat

Menunda-nunda sholat berarti sudah termasuk orang-orang yang sesat. Bagaimana tidak, di dalam QS. Al-Maun telah dijelaskan bahwa orang-orang yang lalai dalam sholatnya atau orang-orang yang sengaja menunda-nunda sholat merupakan golongan orang-orang yang celaka. Kan percuna jika mengerjakan sholat tapi pahalanya gak dapet. Yang malah kita digolongkan orang-orang yang sesat. Yuk, mulai belajar sholat tepat waktu.

  1. Tergolong dalam orang-orang yang munafik

“Salah satu golongan orang munafik atau orang yang menipu agama Allah adalah orang yang selalu bermalas-malasan saat diserukan untuk menjalankan ibadah sholat wajib lima waktu”. (QS. An-Nisa) seringkali orang lebih mementingkan urusan duniawi dibanding akhirat. ”Gak apa-apa sholatnya telat yang penting kerjanya kelar. Yang penting nanti juga bakal ngelaksanain”. Hm padahal sudah jelas tertulis didalam Al-Qur’an bahwa orang yang sering menunda sholat adalah orang yang munafik.

Dalam hadist Nabi juga telah dijelaskan bahwa orang munafik adalah orang yang menunda waktu sholat hingga waktu sholat itu habis, sedangkan hukum menunda-nunda shalat wajib adalah haram dan merupakan dosa besar.

  1. Tidak mendapat syafaat dari Rosulullah

Merugilah bagi orang-orang yang sering menunda sholat. Pasalnya orang yang menunda sholat, mereka tidak akan mendapatkan syafaat dari Rosulullah. Bukan sholat yang menunggu kita, tapi kita yang menunggu sholat. Jika sudah mempunyai kekonsistenan pasti bisa kok jalani sholat tepat waktu. Sekalipun ornag itu rajin bersholawat tapi sering menunda-nunda waktu sholat maka Nabi Muhammad tidak akan memberi Syafaat di akhirat kelak.

  1. Merugikan diri sendiri

Pergantian waktu sholat ternyata juga membawa energi positif bagi setiap manusia, jadi jika seseorang sering menunda waktu sholat maka dia tidak mendapatkan manfaat . Seperti yang kita ketahui sholat adalah gerakan yang memberikan banyak manfaat bagi kesehatan kita, tapi kita masih lalai dalam mengerjakannya. Orang yang sering menunda-nunda waktu sholat atau bahkan sengaja meninggalkan sholat maka sesungguhnya dia sendiri yang mengalami kerugian.

Itulah ancaman bagi orang yang menunda-nunda sholat. Sebagai muslim yang baik seharusnya kita taat dengan apa yang telah diperintakan Allah. Bukan malah mengabaikannya, yang harus kita ingat bahwa pekerjaan adalah selingan untuk menunggu waktu sholat. Seharusnya kita yang nunggu sholat bukan sholat yang nuggu kita.

Yuk mulai dari sekarang kita perbaiki kembali sholat kita. Dan semoga kita semua menjadi orang-orang yang taat dan menggapai surgaNya. Semoga ini bisa menyadarkan, saya, kamu, dan kalian semua untuk selalu mengingat Allah dimana dan kapanpun. Semoga bermanfaat.

Kisah Benar: Mayat Membaca Surah Yasin dan Tidak Reput di Mekah. Subhanallah…

Kisah Benar Mayat Baca Surah Yasin Di Mekah. Cerita benar yang telah diceritakan oleh pelajar-pelajar Malaysia di Arab Saudi. Peristiwa ini baru saja berlaku dan disahkan benar oleh Ustaz Halim Naser….penceramah bebas yang amat terkemuka di Malaysia .

Mayat 8 bulan didapati telah duduk membaca quran.

Ceritanya begini.. Pada suatu hari di musim haji yang lepas, pelajar Malaysia yang sama-sama menunaikan haji telah mengikut seorang Arab untuk mengebumikan mayat seorang yang meninggal dunia pada musim haji. Makam tersebut terletak di Ma’la….tempat pengebumian para jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah.

Cara yang mereka kebumikan mayat ialah dengan cara meninggalkan mayat dalam lubang yang disediakan dan menutupnya untuk kira-kira lapan bulan. Selepas lapan bulan, lubang itu akan dibuka semula untuk mengebumikan mayat yang baru.

Pada hari tersebut, apabila satu lubang dibuka untuk mengebumikan mayat yang baru, orang Arab tersebut bertempiaran lari kerana dia nampak mayat sedang bersila, bukan tidur seperti kebiasaannya. Penuntut Malaysia ini memberanikan diri merangkak ke dalam kubur tersebut untuk melihat dengan lebih jelas.

Hasilnya dia mendapati memang mayat tersebut sedang bersila dan mayat tersebut sedang membaca Al Quran, dan Al Quran tersebut memang yang asli. Selepas dilihat seterusnya. Ayat Quran yang terbuka ialah Surah Yasin. Satu lagi perkara ialah mayat tersebut tidak reput dan kain yang membalutinya juga tidak reput. Yang reput hanyalah kapas yang diletakkan di antara mayat dengan kain kapan (kain ehram).

Setelah dibuat kajian, rupa-rupanya mayat tersebut ialah mayat seorang lelaki berkulit hitam yang kerjanya ialah membersihkan Baitullah daripada tumpahan air zam-zam. Kerjanya tiada lain selain daripada membersihkan Baitullah jika ada tumpahan air zam-zam. Jika tiada tumpahan , dia kan duduk di satu sudut Baitullah dan membaca Surah Yasin.

Itulah kelebihannya bagi orang yang berbakti ke jalan Allah… Inilah yang membuatkan kita semakin berkobar-kobar untuk mengunjungi Baitullah…Selepas peristiwa itu, lubang kubur itu pun di patri (disimen) dan ditandakan agar tiada mayat lagi yang akan dikebumikan di situ….. sumber renungan kita. Inilah bukti akan janji-janji Allah pada hambaNya yang taat dan ikhlas bekerja keranaNya.

Penjelasan Mengapa Meninggal Ketika Di Tanah Suci Menjadi Impian Setiap Muslim

Mati saat melaksanakan ibadah haji menjadi impian setiap muslim. Itu karena banyak hadis yang menyatakan bahwa mati di Tanah Suci akan mendapat keutamaan, terutama safaat dari Rasulullah dan dinilai jihad.

Benarkah mati saat haji dijamin surga dan mendapat safaat ? Bolehkah haji dengan niat mati di Tanah Suci ? berikut ini penjelasannya.

Ibadah Haji adalah ibadah wajib yang harus dilakukan / dilaksanakan kaum muslimin yang mampu, Maksudnya, mampu kesehatannya, mampu waktunya, ilmunya dan serta biayanya.

Bagi mereka yang mampu melaksanakan ibadah haji, Allah subhanahu wa ta’ala akan memberikan pahala yang besar.

Kini para calon haji mengharapkan mendapat haji mabrur, ibadah gaji yang diterima oleh Allah. Harapan untuk mendapatkan predikat haji mabrur dari Allah itulah yang dulu, pada zaman Nabi Muhammad shallallahu alaihi wassalam, juga menjadi pertanyaan bagi para sahabat.

Rasulullah bersabda, “Sertakan antara haji dan umrah. Karena keduanya dapat menghilangkan kefakiran dan semua dosa sebagaimana pandai besi menghilangkan kotoran besi, emas dan perak. Dan tidak ada pahala bagi haji yang mambrur kecuali surga.”

Ada kriteria tertentu terkait dengan haji mabrur, sebagaimana disabdakan oleh Rasulullah Saw. “Apabila orang yang berhaji keluar dengan nafkah yang baik, lalu ia letakkan kakinya di kaki pelana sambil berseru labbaika allahhumma labbaika (senantiasa aku menurut perintah-Mu, ya Allah), malaikat dari langit memanggilnya labbaika wa sa’daik (selamat datang dan kebahagiaan atasmu). Bekalmu adalah halal, kendaraanmu juga halal, maka hajimu pun mabrur, tidak tertolak. Dan apabila ia keluar dengan nafkah yang kotor, lalu ia letakkan kakinya di kaki pelana, kemudian ia berseru laa labbaika wal laa sa’daik (tidak ada ucapan selamat datang, tidak ada kebahagiaan atasmu), bekalmu adalah haram, nafkahmua juga haram, maka hajimu tertolak, tidak mabrur,” (HR Ath Thabrani).

Nah, bagaimana kalau seseorang sedang melaksanakan ibadah haji kemudian meninggal di Tanah Suci? Apa keutamaannya? Bagi jamaah haji yang meninggal, Allah SWT menjanjikan surga.

Hal ini sesuai hadis Nabi yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Bunyi hadis itu adalah “Haji yang mabrur balasannya adalah surga“.

Pemahaman dari hadis itu, termasuk bagi jamaah haji yang meninggal dan telah melaksanakan wajib dan rukun haji.

Bagaimana bagi jamaah haji yang keburu meninggal, namun belum sampai melaksanakan rukun dan wajib haji, apalagi belum berangkat ke Tanah Suci?

Mati Syahid
Jamaah haji yang meninggal sebelum berangkat ke Tanah Suci alias belum menjalankan wajib dan rukun haji, maka jamaah haji tersebut matinya husnul khatimah mati dalam kebaikan.

Lalu, bagaimana hukumnya kalau ada muslim yang naik haji dan ingin mati di Tanah Suci?

Drs H M Munir Mansyur Mag, Dosen Fakultas Dakwah IAIN Sunan Ampel Surabaya mengatakan memiliki keinginan untuk mati di mana saja itu boleh – boleh saja, namun kita semua tahu bahwa kematian itu adalah berada dalam kekuasaan Allah.

“Memang banyak orang yang ingin mati di Tanah Suci, tapi akhirnya mereka banyak yang mati di tanah air, demikian juga sebaliknya, ada juga yang tidak ingin mati di Tanah Suci, tapi mereka malah mati di sana. Hal itu seperti keinginan para sahabat untuk mati syahid dalam perang,” paparnya.

Dikatakan, yang harus kita pahami adalah bahwa masuk tidaknya kita ke surga itu adalah hak Allah.

Namun, yang pasti, orang yang meninggal dunia dalam keadaan haji di Tanah Suci Makkah, dia akan mendapatkan tiga keutamaan, yaitu keutamaan mati syahid, dishalati oleh ribuan jamaah, dan meninggal di Tanah Suci Makkah.

“Disebut mati syahid karena orang tersebut sedang berada dalam perjalanan ibadah kepada Allah, jadi ketika ia mati dalam rangka melakukan ibadah haji, maka ia termasuk mati syahid. Nah, orang yang mati Syahid itu nantinya akan dimasukkan ke dalam surga. Namun, yang harus diperhatikan adalah bahwa niat hajinya tadi harus tulus karena Allah, bukan karena yang lain,” jelasnya.

Menurutnya, orang yang mati syahid di Tanah Suci Makkah dan dishalati oleh ribuan jamaah itu semua merupakan tanda husnul khatimah.

“Maksud saya kemungkinan orang itu menjadi husnul khatimah bisa tercapai dan kemungkinan mereka masuk surga itu juga bisa tercapai, tapi itu semua juga tergantung dengan amal perbuatam mereka selama ini dan kehendak Allah,” tandasnya.

Ditambahkan, dalam sebuah hadis Rasulullah bersabda, “Barang siapa yang menunaikan haji, dengan tidak berbicara kotor dan tidak mencaci, maka diampuni dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan,” (HR Bukhari dan Muslim).

“Dari hadis inilah kita bisa memahami bahwa orang yang mati dalam keadaan haji itu sebenarnya dosa – dosanya sudah diampuni dan jika orang mati dalam keadaan tidak berdosa, maka ia termasuk husnul khatimah,” pungkasnya.

Husnul Khatimah
Prof Dr Abd Haris MA, dosen Pascasarjana IAIN Sunan Ampel Surabay mengatakan, sebenarnya tidak ada keterangan khusus, baik dalam Alquran maupun hadis tentang keutamaan meninggal di Tanah Suci atau di Makkah, sekalipun bagi mereka yang melaksanakan ibadah haji maupun umrah.

“Selama ini yang ada hanyalah keyakinan yang berdasarkan nalar bahwa meninggal di Tanah Suci terdapat keutamaan tersendiri karena terjadi di tempat yang suci. Meyakini hal itu sah – sah saja, lebih – lebih bagi mereka yang sungguh – sungguh dalam menjalankan ibadah di sana, baik ibadah haji maupun umrah,” ujarnya

Berbeda dengan Munir, Abd Haris mengatakan bahwa mati syahid hanya khusus pada orang yang meninggal dalam peperangan fi sabilillah dan orang yang meninggal secara mendadak. Sementara orang yang pergi ke Tanah Suci itu bukan mencari mati, melainkan untuk melaksanakan ibadah.

Jadi, saya kira mereka yang meninggal di Tanah Suci, baik dalam ibadah haji maupun umrah itu tidak bisa disimpulkan sebagai mati syahid, melainkan termasuk kategori meninggal dalam keadaan husnul khatimah karena terjadi pada saat menjalankan ibadah,” paparnya.

Dikatakan, kalau secara nalar, mereka yang meninggal di Tanah Suci jelas masuk surga. Namun, sekali lagi tidak ada dalil yang secara jelas menjelaskan tentang hal itu.

“Yang ada adalah keutamaan menjalankan ibadah di Tanah Suci. Diantaranya adalah hadis yang menjelaskan bahwa orang yang naik haji itu seperti bayi yang baru lahir. Artinya, mereka tidak membawa beban dosa,” tandasnya.

Ditanya soal orang yang berdoa agar mati di Tanah Suci, Abd Haris mengatakan bahwa masalah kematian itu sudah diatur oleh Allah.

Saya kira seseorang tidak perlu berdoa agar nyawanya dicabut saat menjalankan ibadah haji atau umrah. Lebihbaik berdoalah agar setelah melaksanakan ibadah haji maupun umrah, dirinya bisa lebih baik daripada sebelumnya. Sebab, diciptakannya manusia itu setidaknya terdapat dua aspek. Pertama adalah sebagai hamba Allah, ia harus selalu beribadah kepada-Nya dengan menjalankan perintah dan menjauhi larangan-Nya. Kedua, sebagai khalifullah, yaitu bisa berbuat baik untuk sesama sehingga ia tidak hanya bisa memperbaiki diri sendiri melainkan juga berguna untuk orang lain,” jelasnya

 

Sebarkan!!! Resepi Rahsia Petani Thailand Guna Telur Dengan Air Kelapa Untuk Pokok Berbuah Cepat Dan Lebat

Seperti ramai kita tahu, teknologi negara jiran Thailand begitu maju ke depan berbanding dengan pertanian di negara kita, boleh dilihat dengan mesin-mesin yang digunakan di sana untuk pertanian, ada yang belum pun sampai ke negara kita tetapi sudah ada di sana.

Ada yang mengatakan petani di sana menggunakan banyak baja dan racun kimia, tetapi tahukah anda sebenarnya di sana ramai pertani telah bertukar kepada baja organik yang dihasilkan dengan bahan semula jadi yang hasilnya lebih baik berbanding baja kimia.

Jom baca perkongsian dari page Ladang Muhammad rahsia pekebun Thailand ini hasilkan hormon air kelapa dengan telur sebagai vitamin pokok cepat berbunga dan berbuah lebat.

Geram tak tengok pekebun-pekebun di Thailand pokok buahnya yang masih muda tapi buah merimbun. Malah ada buah lebih banyak dari daun. Ada orang kata mereka guna baja kimia. Tapi hakikatnya bahan mudah diperolehi ini yang digunakan untuk membuat hormon penggalak buah. Anda patut cuba.

Bahan-bahan:

2 kg Kulit telur dibasuh bersih dan dikeringkan

2 kg Gula Perang

1 biji Ragi tapai

1 botol Yakult

2 kotak Susu segar

2 biji Air kelapa muda

Cara-cara:

  1. Kisar halus kulit telur dengan mengunakan pengisar kering
  2. Adun kesemua bahan bersama di dalam satu bekas
  3. Peram selama 14 hari dan perlu dikacau sekurang-kurangnya 2 hari sekali
  4. Selepas 14 hari, saringkan bahan untuk mengambil pati air perapan
  5. Buangkan daun-daun yang terlalu matang pada pokok yang bakal disembur
  6. Gunakan 10 ml pati bersama 20 Liter air dan semburkan pada permukaan daun seminggu sekali

Menurut perkongsian portal Maetmut Garden, vitamin ini berperanan sebagai vitamin dan baja ssemula jadi sekaligus menggantikan penggunaan racun kimia.

Penggemar Alam Semulajadi, Sila Baca!!! 8 Lokasi ‘Syurga Tersembunyi’ Di Indonesia Buat Anda Terus Mahu Ke Sana

Buat anda yang gemar menikmati keindahan alam semula jadi, Indonesia merupakan di antara negara terbaik yang boleh dikunjungi. Sejak akhir-akhir ini, banyak lokasi-lokasi menarik di Indonesia yang mula mendapat perhatian pelancong dari seluruh dunia untuk ke sana. Antaranya adalah Danau Kaolin dan ‘Little Afrika’ Taman Nasional Baluran.

Bagi pelancong Malaysia, travel ke Indonesia boleh dikatakan satu pilihan yang sangat ideal. Bukan sahaja boleh dikunjungi pada bajet yang rendah, malah dari segi makanan, budaya dan komunikasi boleh dikatakan hampir tiada masalah. Satu keistimewaan untuk rakyat Malaysia.

Sempena kerjasama AirAsia dan Kementerian Pelancongan Indonesia baru-baru ini, kami nak kongsi 8 lokasi ‘syurga tersembunyi’ yang cantik membiru ada di Indonesia untuk anda terjah bila ke sana. Yang sempat rebut tiket tambang rendah RM79* AirAsia, ini bonus untuk anda.

  1. Telaga Rambutan Monte, Jawa Timur

Umpama Tasik Kaminoko Ike di Jepun, Telaga Rambutan Monte yang terletak di daerah Blitar ini juga tidak kalah cantiknya. Tasik dengan air yang sangat jernih dan warna kebiruan ini pastinya memberikan anda suasana yang santai serta menenangkan. Uniknya, di sini terdapat ikan purba yang kononnya ikan milik para dewa.

  1. Telaga Biru Semin

Memukau! Itu perkataan yang paling tepat untuk menggambarkan keindahan Telaga Biru Semin. Sebelum terkenal sebagai lokasi pelancongan, Telaga Biru Semin ini pada asalanya merupakan bekas galian yang terbiar bertempat di daerah Kabupaten Gunung Kidul, Yogyakarta.

  1. Danau Tebing Makariki

danau tebing makariki

Jangan lepaskan peluang ke Tebing Makariki jika berkunjung di Maluku Tengah. Lokasi indah dengan keindahan air berwarna biru ini dikatakan masih lagi terjaga dan jarang dikunjungi pelancong asing. Danau Tebing Makariki terletak di kaki Gunung Binaia, untuk sampai ke sini anda perlu berjalan kaki selama 2 jam.

  1. Danau Koalin, Belitung

Awal tahun lepas, Danau Koalin menjadi lokasi paling hits di Indonesia. Keindahan air berwarna biru yang dikelilingi tebing putih menjanjikan permandangan yang cukup mempersonakan buat anda. Salah satu tempat mesti pergi bila sudah ke ‘Laskar Pelangi’.

  1. Danau Labuan Cermin

danau-labuan-cermin-kalimantan-timur

Danau Labuan Cermin terletak di daerah Kalimantan Timur. Dikelilingi hutan bakau dan bukit-bukit tinggi, Danau Labuan Cermin miliki keunikan tersendiri. Air dua rasa, masin di bahagian dasar dan rasa tawar di bahagian atas permukaannya merupakan tarikan utama pelancong yang datang ke sini.

  1. Danau Biru Walasiho

danau biru kolaka utara (4)

Danau Biru Walasiho terletak di Desa Walasiho, Sulawesi Tenggara. Bukan hanya cantik, Walasiho di kelilingi pokok-pokok hijau serta air yang sejuk buat anda mahu berendam sepuas-puasnya. Selain daripada itu, Walasiho terkenal sebagai lubuk Ikan Kerapu.

  1. Telaga Samares, Papua


Telaga Samares terletak di Desa Samares, Biat Timur, Biak Numfor, Papua. Menariknya, tempat ini digelar sebagai tempat paling biru di Indonesia. kejernihan airnya yang berwarna biru terang ini pasti membuatkan siapa sahaja jatuh cinta.

  1. Situ Cilembang, Jawa Barat


Situ Cilembang merupakan sebuah danau kecil yang menjadi sumber air bagi penduduk di Dusun Curug ini mempunyai banyak nama, antaranya ialah Sirah Cilembang, Situ Cilembang, Danau Biru Hariang Cilembang. Terletak di daerah Sumedang, Jawa Barat, tempat cantik ini mula menjadi buruan pelancong sejak beberapa tahun lepas.

Tetapi harus diketahui, pelancong yang datang ke sini dilarang sekerasnya untuk mandi dan berenang. Sebagai menghormati penduduk di sini, cukuplah sekadar membasuh muka atau mencuci tangan sahaja.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

Pawagam akan kembali di Saudi Arab selepas 40 tahun

Kerajaan Arab Saudi mengumumkan untuk memansuhkan sekatan yang dikenakan ke atas panggung wayang sejak selama lebih tiga dekad lalu.

Kementerian dan Kebudayaan Maklumat menyatakan pihak berkuasa akan mula mengeluarkan lesen segera dengan pawagam pertama dijangka dibuka kepada orang ramai pada Mac tahun depan.

Pendekatan diambil itu adalah sebagai menyokong Misi 2030 iaitu program pembaharuan sosial dan ekonomi yang dijalankan Putera Mohammed Salman.

Arab Saudi membenarkan pawagam beroperasi di negara itu pada era 1970-an tetapi ulama konservatif kemudian menggesa pihak berkuasa untuk menutup premis berkenaan.

Januari lalu, Mufti Besar Syeikh Abdul Aziz al-Sheikh dilaporkan memberi amaran mengenai “keburukan” pawagam, dengan menyifatkannya sebagai merosakkan akhlak sekiranya dibenarkan dibuka.

Pawagam Sebagai Satu Permulaan Kebudayaan

Keluarga diraja Arab Saudi dan lembaga keagamaan sentiasa berpegang teguh kepada pegangan fahaman Sunni yang juga dikenali sebagai Wahhabisme, selain kod berpakaian yang ketat.

Menteri Kebudayaan Awwad Alawwad berkata, keputusan untuk mengeluarkan lesen pawagam selaras dengan program kerajaan yang ingin menggalakkan budaya dan dasar terbuka di kalangan rakyat Arab Saudi.

“Hal ini menandakan satu saat perubahan dalam pembangunan budaya ekonomi dalam negara.

“Perasmian panggung wayang akan bertindak sebagai pemangkin bagi pertumbuhan ekonomi dan kepelbagaian; dengan membangunkan sektor kebudayaan lebih luas kita akan mampu menjana peluang pekerjaan dan latihan, begitu juga memperkasakan pilihan hiburan negara ini,” katanya melalui satu kenyataan.

Kementerian terbabit berkata langkah itu akan membuka pasaran domestik lebih daripada 32 juta orang selain menjangka terdapat lebih 300 pawagam dengan 2,000 skrin menjelang 2030.

 

Wawasan 2030 – yang diumumkan oleh Putera Mahkota berusia 32 itu tahun tahun lalu – bertujuan untuk meningkatkan perbelanjaan isi rumah dalam aktiviti budaya dan hiburan yang bergantung kepada minyak dari 2.9 peratus hingga 6 peratus pada 2030.

“Ia adalah hari yang indah di ArabSaudi!” tulis pengarah Haifaa Al Mansour dalam akaun Twitter miliknya sempena pengumuman berkenaan.

Kerajaan Arab Saudi juga sudah mula membuat penajaan konsert untuk tahun ini.

Menjadi Negara Yang Sederhana Dan Terbuka

Artis hip hop seperti Nelly dan penyanyi Algeria Cheb Khaled dijadual membuat persembahan di Jeddah.

Bagaimanapun, acara itu hanya akan dibuka untuk kaum lelaki saja.

September lalu, Raja Salman mengumumkan wanita dibenarkan memandu di Arab Saudi buat julung kalinya bermula Jun tahun depan – satu lagi langkah yang dibantah para ulama.

Dan pada sidang ekonomi yang dihadiri pelabur asing beberapa bulan selepas itu, Putera Mohammed mengumumkan Arab Saudi bakal sekali lagi menjadi “negara Islam sederhana yang terbuka kepada semua agama, tradisi dan masyarakat.”

“Tujuh puluh peratus populasi Arab Saudi berada di bawah usia 30 dan mereka mahukan kehidupan yang agama sifatkan sebagai toleransi kepada tradisi kebaikan kita,” katanya.

Putera Mohammed juga menegaskan Arab Saudi “tidak seperti ini sebelum 1979”, ketika revolusi Islam di Iran dan militan menjajah Masjidil Haram di Mekah.

Selepas itu, hiburan awam diharamkan dan para ulama diberi kawalan lebih besar terhadap kehidupan awam.

Putera Mohammed juga bertindak keras terhadap pencangahan dan melancarkan serangan antirasuah yang menyaksikan beratus-ratus orang – antara mereka putera kanan dan ahli perniagaan terkemuka – ditahan dan ditawarkan pengampunan sebagai pertukaran untuk penyelesaian kewangan dalam negara.

 

Anda Sukar Tidur Malam. Amalkan Bacaan Doa Ini. Moga Bermanfaat.

Maksudnya; “Ya Allah, telah malap bintang-bintang, dan telah tenang mata-mata manusia dan Engkau Maha Berkuasa, Wahai Yang Maha Berkuasa, lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini.” (riwayat al-Tabrani dan Ibnu Sunni no 749 tahqiq Ahmad Tahir).

Keterangan dan petua beramal

Diriwayatkan oleh al-Tabrani dan Ibnu al-Sunni daripada Hajjaj bin Imran al-Sadusiy, daripada Amru bin al-Husain, daripada Muhammad bin Abdillah, daripada Thaur bin Yazid, daripada Khalid bin Ma’dan, daripada Abdul Malik bin marwan bahawa bapanya pernah mengatakan bahawa Zaid bin Thabit pernah mengadu kepada Nabi SAW tentang penyakit tidak boleh tidur malam yang menimpanya, lalu baginda SAW mengajarnya doa di atas.

Menurut hadis riwayat Ibnu Sunni, Zaid bin Thabit r.a yang mengalami masalah sukar untuk tidur (insomnia) akhirnya dapat tidur dengan nyenyaknya berkat beramal dengan doa yang diajar oleh Nabi SAW itu. (rujuk al-Azkar: Bacaan apabila gelisah tidak dapat tidur).

Menurut pengarang buku, Doa dan Rawatan Penyakit, dia ini boleh dibacakan kepada pesakit dan air. Caranya ialah dengan meletakkan tangan kanan pada dahi pesakit semasa membaca doa, lalu tiup kedua-dua belah matanya.

Air yang telah dibacakan doa itu tadi boleh digunakan untuk minum dan mandi. (rujuk buku karangan Prof. Dr. Harun Din, Doa & Rawatan Pesakit, bab masalah tidak dapat tidur malam)

Menurut Tiki Kustenmacher terdapat beberapa petua untuk mudah tidur, iaitu: (rujuk buku beliau bertajuk, How To Simplify Your Life hlm. 152-154.

Walaupun artikel difokuskan pada tidur sebentar (nap) tetapi penulis mendapati ada fakta yang sesuai untuk tidur yang lain);

Berfikir positif terhadap tidur itu sendiri, tanpa rasa bersalah melakukannya. Kajian yang dilakukan di Madical School, University of Athens menunjukkan mereka yang tidur pada waktu tengah hari dapat mengurangkan kebarangkalian ditimpa sakit jantung sebanyak 30 peratus.
Biasakan tidur mengikut jadual.

Buat satu peraturan yang tetap, contohnya tidur di tempat yang sama, biasakan menutup televisyen, telefon, gosok gigi dan lain-lain. (dicadangkan supaya melakukan adab-adab yang dianjurkan dalam Islam sebelum tidur.)
Tidurlah dalam suasana yang tenang dengan kadar kegelapan yang sesuai, suhu yang selesa supaya tidak terlalu panas.

Tidur yang berkualiti lebih baik daripada tidur yang panjang tetapi tidak menghilangkan rasa penat.
Dengan kepada sesuatu hingga ada rasa penat.
Makan makanan yang tinggi karbohidrat agar anda dapat tidur yang lebih berkualiti. Kurangkan minum air yang boleh mengganggu tidur.

Bangun tidur dengan beransur-ansur, tarik dan hembus nafas.