Browse Category: Uncategorized

Lelaki dilahirkan dengan kaki kiri terbalik dan terangkat ke atas

(Nigeria): Seorang lelaki yang dilahirkan dengan kaki kiri terbalik dan terangkat ke atas kini mendapat bantuan kerajaan selepas gambarnya tular di media sosial.

Gambar lelaki yang tidak dinamakan itu dirakam seorang wanita, Petra Akinti Onyegbule di sebuah kampung berhampiran Ugbamaka, Olomaboro di negeri Kogi.

Petra kemudiannya memuat naik gambar itu di media sosial dan merayu orang ramai untuk membantu lelaki berkenaan.

“Hati saya tersentuh ketika bertemu lelaki ini. Bolehkah dunia perubatan lakukan sesuatu untuk keadaan seperti ini?” soal Petra.

Gambar yang dirakam Petra dikongsi oleh ribuan pengguna media sosial sehingga lelaki itu mendapat perhatian kerajaan negeri Kogi.

Pembantu khas kesihatan Kogi, Ahmed Attah J memberitahu, lelaki itu mendapat bantuan kerajaan negeri dengan semua kos ditanggung.

“Lelaki ini akan dibawa ke sebuah hospital di Lokoja untuk bertemu seorang doktor pakar tulang.

“Doktor pakar berpendapat kecacatan lelaki ini mungkin boleh diperbaiki.

“Saya yakin selepas ini lelaki ini bakal menjalani kehidupan yang lebih baik,” jelasnya

KISAH MALAIKAT JIBRIL MENJADI PANGLIMA PERANG BADAR

Malaikat Jibril dengan perintah Allah azzah wajallah memegang peranan penting dalam peristiwa perang Badar, yang melibatkan kaum muslimin dan kaum kafir Quraisy. Bahkan Jibril bisa disebut sebagai panglima Badar karena pada waktu itu musuh kocar-kacil laru tunggang langgang.

Sejarah mencatat bahwa perang Badar terjadi pada tanggal 17 ramadhan dua tahun setelah hijrah. Perang ini merupakan perang yang tidak seimbang karena pada waktu itu jumlah kaum muslimin lebih kecil jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy. Dari pihak kaum muslimin berjumlah kurang lebih 310 orang sedangkan dari pihak kafir Quraisy kurang lebih bejumlah 1010 orang. Jika dilihat dari segi jumlah dan berbagai peralatan perang maka kaum muslimin jauh dari kata seimbang jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy.  Kemudian Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berdoa dan memohon kepada Allah subhanahuwata’ala.

Dalam hadits riwayat Ahmad diceritakan, Setelah Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melihat kekuatan musuh maka Rasulullah memohon pertolongan Allah Jallah jalaluh sambil menghadapkan dirinya ke arah kiblat sambil berdoa, “Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah engkau janjikan,Ya Allah jika golongan kaum muslimin ini binasa maka tidak akan ada orang yang akan menyembahmu di muka bumi ini untuk selamanya.”

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam terus-menerus memohon pertolongan kepada Allah subhanahu wata’ala dan berdoa sehingga diceritakan dalam sebuah riwayat sampai kain selendangnya yang berwarna putih terlepas dari pundaknya. Kemudian Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya terus diletakkan lagi ke pundaknya dan Abu Bakar tetap berdiri dibelakangnya sambil berkata, “Wahai nabi Allah, cukuplah permohonanmu pada Tuhanmu karena pasti Dia akan memunaikan apa yang telah dijanjikan kepadamu.” Kemudian Allah Azzah wajallah mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh malaikat Jibril. Bahkan para ulama sepakat bahwa malaikat Jibril sebagai panglima perang Badar karena peranan malaikat Jibril lah ummat Islam berada dalam kemenangan.

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari disebutkan bahwa, “Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berbicara kepada Abu Bakar, ‘berbahagialah Abu Bakar, ini adalah Jibril yang sedang memegang kepala kudanya dan dia membawa peralatan perang.” Dan dipertegas lagi dengan sebuah ayat yang ada di dalalm Al-Qur’an yang menceritakan bahwa Allah subhanawata’ala mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh Jibril sebagai panglimanya kemudian ummat Islam berada dalam kemenangan.

Allah azzah wajallah berfirman, “Ingatlah ketika kalian memohon kepada Tuhan kalian, lalu diperkenankan-Nya bagi kalian. Sesungguhnya aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat dengan datang berturut-turut.” Qs. Al-Anfal : 9

Dan akhirnya pasukan muslimin berada dalam kemenangan dimana 70 orang tentara kafir Quraish berhasil dibunuh dan 70 orang berhasil ditawan dan sisanya melarikan diri. Allah azzah wajallah berfirman, “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu mensyukuri-Nya.” Qs Al-Imran :123

Semoga bermanfaat
wassalamu’alaykum warahmatullah wabarakatuh

Sumber: Khasanah trans7

Wanita Ini Terkejut Tengok Bil Sebenar Hospital RM1200 Tapi Cuma Bayar RM3, Murah Seperti Harga Nasi Lemak!

Kisah perkhidmatan hospital dan klinik kesihatan kerajaan sering dihentam sudah tidak asing lagi. Namun, perkara buruk tentang perkhidmatan yang mereka sediakan memang cepat orang nak sebar dan kecam. Tapi ramai yang tidak ambil tahu kebaikan yang disediakan. Hanya orang terdekat sahaya mengetahui tentang perkara tersebut.

 

Kisah yang dikongsi oleh wanita ini membuatkan ramai orang membuka mata tentang kelebihan dan kebaikan yang ada dalam bidang kesihatan ini. Wanita ini terkejut kerana bil hospital yang diterima cuma RM3 malah layanan doktor tersebut sangat baik. Status tersebut ditulis oleh Nurul Shazalina Zainuddin ketika anaknya dimasukkan ke Hospital Serdang baru-baru ini.

Alhamdulillah. Dah sampai rumah. Tak sangka sangat bil Hospital Serdang sangat2 murah. Saya jangkakan dalam rm300++ walaupun di hospital kerajaan sebab melibatkan pembedahan.

 

Bila dapat bil, kos sebenar rm1200++. Tapi perlu bayar rm3 sahaja. Bersyukur sangat. Layanan sangat bagus. Bilik walaupun kelas 3 sangat ok. Ada aircond. Bilik air ada air panas. kelas tak? Makanan sangat sedap (tak dapat diet).

 

 

Doktor pun sangat2 baik. Menjawab persoalan. Paling sy tersentuh doktor pakar dalam bilik bedah cuba gembirakan anak saya. Mcm2 dia cerita. Bila anak dah tertidur, doktor tu suruh cium pipi anak dulu sebelum saya keluar. Nak menitis air mata tadi.

 

Dan alhamdulillah sy lihat banyak sharing post karies gigi tadi. Yang baik kita ikut..yang tak elok jadikan iktibar ok. Janganlah kecam. Saya yakin ramai yang tak tahu macam saya. Dan saya yakin kita semua dah berusaha sebaik mungkin cuma kena penambahbaikan. Betul tak?

 

Perkongsian tersebut mendapat respon positif dari netizen dan ada yang berkongsi pengalaman sama. Ini antara respon netizen.

 

Tak salah kalau mengkritik untuk menambah baik perkhidmatan tetapi ianya haruslah disalurkan kepada pihak berkenaan dan bukanlah untuk memuaskan perasaan marah sendiri. Contoh ini adalah sesuatu yang harus disebarkan.  – www.kakishare.my

KISAH MALAIKAT JIBRIL MENJADI PANGLIMA PERANG BADAR

Malaikat Jibril dengan perintah Allah azzah wajallah memegang peranan penting dalam peristiwa perang Badar, yang melibatkan kaum muslimin dan kaum kafir Quraisy. Bahkan Jibril bisa disebut sebagai panglima Badar karena pada waktu itu musuh kocar-kacil laru tunggang langgang.

Sejarah mencatat bahwa perang Badar terjadi pada tanggal 17 ramadhan dua tahun setelah hijrah. Perang ini merupakan perang yang tidak seimbang karena pada waktu itu jumlah kaum muslimin lebih kecil jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy. Dari pihak kaum muslimin berjumlah kurang lebih 310 orang sedangkan dari pihak kafir Quraisy kurang lebih bejumlah 1010 orang. Jika dilihat dari segi jumlah dan berbagai peralatan perang maka kaum muslimin jauh dari kata seimbang jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy.  Kemudian Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berdoa dan memohon kepada Allah subhanahuwata’ala.

Dalam hadits riwayat Ahmad diceritakan, Setelah Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melihat kekuatan musuh maka Rasulullah memohon pertolongan Allah Jallah jalaluh sambil menghadapkan dirinya ke arah kiblat sambil berdoa, “Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah engkau janjikan,Ya Allah jika golongan kaum muslimin ini binasa maka tidak akan ada orang yang akan menyembahmu di muka bumi ini untuk selamanya.”

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam terus-menerus memohon pertolongan kepada Allah subhanahu wata’ala dan berdoa sehingga diceritakan dalam sebuah riwayat sampai kain selendangnya yang berwarna putih terlepas dari pundaknya. Kemudian Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya terus diletakkan lagi ke pundaknya dan Abu Bakar tetap berdiri dibelakangnya sambil berkata, “Wahai nabi Allah, cukuplah permohonanmu pada Tuhanmu karena pasti Dia akan memunaikan apa yang telah dijanjikan kepadamu.” Kemudian Allah Azzah wajallah mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh malaikat Jibril. Bahkan para ulama sepakat bahwa malaikat Jibril sebagai panglima perang Badar karena peranan malaikat Jibril lah ummat Islam berada dalam kemenangan.

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari disebutkan bahwa, “Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berbicara kepada Abu Bakar, ‘berbahagialah Abu Bakar, ini adalah Jibril yang sedang memegang kepala kudanya dan dia membawa peralatan perang.” Dan dipertegas lagi dengan sebuah ayat yang ada di dalalm Al-Qur’an yang menceritakan bahwa Allah subhanawata’ala mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh Jibril sebagai panglimanya kemudian ummat Islam berada dalam kemenangan.

Allah azzah wajallah berfirman, “Ingatlah ketika kalian memohon kepada Tuhan kalian, lalu diperkenankan-Nya bagi kalian. Sesungguhnya aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat dengan datang berturut-turut.” Qs. Al-Anfal : 9

Dan akhirnya pasukan muslimin berada dalam kemenangan dimana 70 orang tentara kafir Quraish berhasil dibunuh dan 70 orang berhasil ditawan dan sisanya melarikan diri. Allah azzah wajallah berfirman, “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu mensyukuri-Nya.” Qs Al-Imran :123

Semoga bermanfaat
wassalamu’alaykum warahmatullah wabarakatuh

Sumber: Khasanah trans7

Listerine mampu hilangkan kelemumur dan jerawat dengan berkesan

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam tandas di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan perkara yang sama dan ia memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain daripada digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi kegunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara kegunaan lain Listerine yang boleh korang amalkan.

  1. Hilangkan bau busuk pada ketiak

Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

  1. Hilangkan kegatalan akibat gigitan serangga

Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak berkesan.

  1. Membasmi kuman di mangkuk tandas

Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.

  1. Membantu hilangkan kelemumur

Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.

  1. Menghilangkan kutu di bulu haiwan

Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

  1. Membersihkan muka yang berjerawat

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.

  1. Membasmi kuman di berus gigi

Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.

  1. Bersihkan skrin tv atau monitor computer

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.

  1. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah.

Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

  1. Melegakan masalah kaki anda

Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat. Barulah layak kaki korang tu pakai kasut Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah cuba. Kalau tak rajin nak cuba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur. – MyNewsViral

Kredit : Shairy Hanapiah

AYAM PEDAGING DISUNTIK HORMON BABI??..INI JAWAPAN DOKTOR VETERINAR

Saya sebenarnya berada di luar negara beberapa hari lepas, baru turun kapal terbang, pening pening lalat lagi ini. Biasanya saya mengambil masa beberapa hari untuk pulihkan mood dan kembali kepada sedia kala. Kebetulan ramai pula kawan kawan, makcik-makcik termasuk ibu bapa sendiri yang bertanya dan minta komen isu hangat berkenaan artikel surat khabar bertajuk “Awas! Lima bahagian ayam beracun”. Sebenarnya saya malas nak komen, nak abaikan sahaja sebab kepala pun masih serabut dengan banyak hal sendiri yang belum selesai.

 

Mula-mula saya rasa “Arghhh biarlah Doktor Vet lain yang jawab. Lagipun aku bukan Doktor Ayam. Apa benefit yang aku dapat? Dah la tengah letih, malasnya nak menaip dan menulis. Nak kena writing scientific paper lagi. ” Hmmm…

Tiba-tiba hati kecil aku berbisik “ Eh, Man tapi kan kau Doktor Haiwan! Ayam itu pun kan sejenis haiwan. Apa guna kalau kau tak kongsi ilmu yang pensyarah dan kawan-kawan kau bagi? Apa guna kawan-kawan kau bawa kau tidur dan melawat dalam kawasan ladang ayam. Why be so selfish? Kau kata kau tak nak jadi orang selfish. Orang nak baca atau tak percaya itu terpulanglah. Yang penting sekurang kurangnya kau dah menyampaikan”. Hmmmm….

Saya rasa hal ini Fardu Kifayah untuk saya berkongsi maka saya rasa terpanggil untuk komen juga lah. Harap tidak terlambat. Mudah mudahan mendapat pahala dariNYA.

Macam mana nak mula ea. Hmmm..pertama, penulis mengatakan terdapat 5 bahagian ayam beracun. Saya rasa pun penulis itu yang sebenarnya beracun, menyebarkan dakyah yang tidak berasas sama sekali. Saya rasa beliau harus hentikan.

Doktrin-doktrin negatif yang mengatakan ayam dicucuk hormon babi untuk membesar sebenarnya sudah lama. Saya pun hairan, kenapa ye, budaya kita kalau makanan itu sedap je, orang tuduh mesti ada kandungan babi. Kenapa ye, kalau binatang itu gemuk, contohnya lembu or kambing, orang akan tuduh mesti ada kacukan dengan babi. Kenapa ye, kalau manusia/ orang tu gemuk, ada orang akan kutuk dan sakitkan hati dengan kata “ kau ni gemuk macam babi lah”. Kenapa ye, kalau orang itu jadi Doktor Haiwan, orang akan kata “Oh nanti peluk babilah ea?”

Kesian babi. Kenapa babi? Sedangkan ada beratus-ratus spesis haiwan di muka bumi ini. Ada banyak haiwan lain yang lebih gemuk daripada babi. Mana boleh lembu kacuk dengan babi. Berlainanan spesis. Kandungan genetic juga berbeza. Sama juga macam, manusia dengan monyet. Tak boleh dapat zuriat jika hidup bersama. Jika kita boleh menolak “Darwins Law of Evolution” atau Hukum Darwin. Kenapa kita nak menerima cerita babi boleh kacuk itulah inilah. Ke korang setuju kita ni daripada keturunan monyet yang berevolusi?

Tak ada kerja Doktor Vet nak suntik beratas ratus ribu ekor ayam dengan suntikan hormon semata mata nak cepat besar. Kalau pekerja buat pula, berapa banyak pula kos upah pekerja nak cucuk ayam sedangkan kalau boleh pemilik ladang nak kurangkan kos pekerja.

Cucuk/ injection pula ni perlukan kemahiran. Salah cucuk, cedera/mati ayam itu.Rugi syarikat ayam. Kalau wujud pun hormon itu pun pastilah harga ayam yang dijual sangat mahal. Mencanak canak harga. Cuma saya nak tanya juga, mana nak dapat hormon babi?Sepanjang saya hidup tak pernah nampak Kalau ada boleh tunjuk? Nak tengok juga.
Habis itu, macam mana ayam boleh gemuk dan cepat besar?

Ayam cepat besar sebab beberapa faktor utama iaitu:


1. Pemilihan baka

Ayam pedaging di Malaysia adalah majoriti daripada baka ayam Ross atau Cobb. Ia adalah baka ayam pedaging berasal daripada Amerika Syarikat dengan kebolehan tumbesaran yang pantas. Serupa macam manusia jugalah, cuba bandingkan tubuh badan rakyat Amerika/UK dengan Malaysia? Siapa lagi besar?Hmmm….

2. Pemakanan

Ayam diberi makan secara berterusan “ad libitum” dengan makanan yang “well formulated”. Hidupnya hanya untuk makan. Ayam diternak secara intensif dalam ‘open/close house’, ayam tak banyak bergerak . Jadi tidak banyak energy loss. Feed conversion ratio (FCR) ayam yang rendah. Macam saya FCR tidak bagus, sebab makan banyak tetapi tidak membesar dengan jayanya. Orang tuduh saya ada Saka. Astagfirullah, berdosa tau. Bukan sebab itu, sebab baka keturunan saya memang tak besar la. Dah la rakyat Malaysia, keturunan campuran Melayu-Jawa pula tu.Hmmm..memang kecillah, tapi takpelah at least ada juga darah kacukan

 

  1. Amalan penternakan baikPengurusan kesihatan ternakan yang baik. Mencegah sesungguhnya memang lebih baik daripada mengubati. Ayam-ayam ini diberikan vaksin imunisasi sejak dari anak ayam lagi, macam bayi juga. Vaksin ini selamat, bukan agent yahudi ye. Kalau nak cerita bab vaksin ni boleh another chapter.Panjang. Vaksin dekat ayam ni biasanya titik dekat mata, titik dekat mulut, atau letak dekat bekas minuman. Adoi, tak larat nak inject/cucuk seekor seekor. Biosekuriti ladang yang ketat. Kawalan sisa ladang dan pencemaran serta amalan kebajikan haiwan yang baik juga faktor penyumbang ayam cepat membesar. Kalau ayam didera, ‘environment’ yang tidak kondusif memang kurus, stress la.Gabungan antara kesemua elemen itu antara sebab ayam boleh gemuk dan besar dengan cepat dan boleh mencapai berat 2.2kg dalam jangka masa 35-40 hari. Tidak mustahil, dengan kemajuan pembiakbakaan, makanan dan kesihatan, mungkin ayam boleh membesar dalam masa 25-30 hari sahaja.Baguslah sebenarnya ayam cepat besar sebab mulut yang nak makannya ramai. This is good for food security. Janganlah boikot melulu atau cuba menjatuhkan industri ayam di Malaysia.
    Habis tu kenapa ada kes ayam lebam?Kesan ayam lebam biasanya disebabkan kekasaran mengendali ayam sebelum disembelih atau ketika pemprosesan ayam selepas disembelih.

    Ada juga bertanya kenapa ayam ni bila masak cepat basi?

    Kalau kes ayam basi, ia adalah disebabkan proses menyimpanan dan pengendalian makanan yang tidak elok. Jangan salahkan ayam. Ayam tidak bersalah.

    Yang bersalah adalah bakteria dan mungkin sebab kita juga puncanya. Contohnya,ayam diletak pada suhu yang tidak sesuai. Ambil daging ayam menggunakan tangan. Bercampur-campur senduk pula. Apabila berlaku kecuaian ketika penyimpanan dan pengendalian makanan, makanan mudah basi disebabkan dijangkiti bakteria. Bakteria ada toksin. Ia boleh menyebabkan makanan rosak dan kemudian keracunan makanan kepada pengguna pula.

    Orang kita ini biasanya sensitif dengan isu babi, yahudi, wahabi. Jadi kalau hendak menjatuhkan sesuatu barang atau menjatuhkan reputasi seseorang mereka suka melabel/ tabur racun dan fitnah.Lain sikit pandangan agama dituduh wahabi.Makanan kalo sedap je,dituduh mengandungi ramuan babi. Petah bercakap je dituduh nak jadi YB. Kalau orang itu hebat “ Eh, dia itu, agent yahudi”.

    Sebenarnya kita tidak boleh juga salahkan netizen. Saya pun sebelum belajar dan menjadi Doktor Veterinar, jujur saya pun tak tahu kisah sebenar. Keluarga saya memang makan ayam yang di ‘claim organik’ .

    Selepas belajar dan pernah pergi ke ladang ayam dan tengok dengan mata sendiri, kemudian baru saya tahu cerita sebenar. Jangan tipulah kalau kita lahir-lahir terus pandai kan. Jadi jangan percaya mitos mengatakan ayam di cucuk sana sini. Jangan percaya dengan Mr Google. Tidak semua tepat. Habis, kawan-kawan saya dekat ladang ayam majoriti melenting dengan isu ini. Mereka sudah angkat sumpah sebelum menjadi Doktor Veterinar dan mereka tidak akan mungkir.

    Ikhrar berbunyi :

    “Dengan diterimanya saya ke dalam Ikhtisas Kedoktoran Veterinar, saya bertekad akan menyumbang segenapnya daya dan pengetahuan saya bagi kebajikan masyarakat, mengekalkan sumber ternakan dan mengelakkan penderitaan kepada haiwan.Ikrar ini saya buat dengan penuh keazaman dan kerelaan semoga direstui Tuhan.”

    Kalau mereka terluka, siapa yang nak pujuk? Aiyooo saya tak tahu
    p/s: Baru ambil sample beberapa ekor najis ayam pun muka dah pucat lesu.Cuba bayangkan kalau kena cucuk beratus ratus ribu ekor ayam. Agak-agak, saya jadi apa?

    Oleh : Muhammad Luqman Nordin

    Sumber : Mediahub