Browse Category: Tip

Orang Jepun Berkongsi Tips Bagi Menghilangkan Masalah Perut Buncit Dalam Masa 2 Minit. Bantu Sebarkan!!!

Miki Ryosuke menemui satu kaedah yang menarik yang membantu beliau untuk kehilangan 13 kg dan 12 cm (4.7 “) dari pinggang ke dalam hanya beberapa minggu. Keputusan ini adalah kesan sampingan daripada latihan sakit belakang yang ditetapkan oleh doktor kepadanya , dan latihan ini mengambil masa hanya 2 minit sehari.

Admin menjemput korang untuk mencuba teknik ini dan memahami dengan baik bagaimana teknik dapat membantu korang menurunkan berat badan.

Bagaimana ia berfungsi

Ryosuke meletakkan nama latihan tersebut sebagai diet penafasan. Teknik ini mengambil kedudukan yang tertentu, mengambil nafas selama tiga saat, dan kemudian pelepasan nafas yang kuat selama tujuh saat.

Kebanyakan doktor di Eropah menyokong penggunaan senaman pernafasan untuk penurunan berat badan dan menerangkan keberkesanannya seperti berikut: lemak terdiri daripada oksigen, karbon, dan hidrogen. Apabila oksigen yang kita sedut dalam mencapai sel-sel lemak, ia berpecah akan ke dalam komponen (karbon dan air). Oleh itu, oksigen dalam badan kita menggunakan lebih banyak lemak yang kita bakar.

Apa langkah yang perlu dilakukan

Melakukan senaman setiap hari untuk 2-10 minit.

Berdiri, dan tolak satu kaki ke hadapan dan kebelakang. tak kisah lah mana-mana kaki pon boleh.
Sekarang anda perlu tegangkan punggung anda dan pindahkan berat badan anda ke kaki belakang anda.

Mula dengan tarik nafas perlahan-lahan selama 3 saat, mengangkat tangan anda di atas kepala anda.
Kemudian menghembus nafas dengan kuat selama 7 saat, meneran otot semua badan anda dan yang paling penting adalah kosisten yang sangat diperlukan.

Di samping itu, pakar berkata, teknik ini akan menguatkan otot badan dan meningkatkan metabolisme.

Selamat mencuba;)

Kongsikan!!! Cara Kekalkan Kesegaran Daun Herba Agar Kekal Segar Walau Lebih Dari Sebulan

Daun-daunan herba seperti daun limau purut, daun selasih, daun bay, daun kari dan sebagainya pasti menjadi stok di dalam peti ais bukan? Jika ada stok di rumah, memang mudahkan kerja-kerja memasak. Namun jika disimpan terlalu lama, daun-daun herba ini akan rosak dan menjadi kering.

Untuk menyimpan dengan lebih lama, ada cara yang boleh dicuba. Petua yang anda boleh amalkan adalah bersihkan daun-daun herba kemudian lap hingga kering.

Kemudian simpan di dalam bekas kedap Untuk menyimpan dengan lebih lama, ada cara yang boleh dicuba.

Petua yang anda boleh amalkan adalah bersihkan daun-daun herba kemudian lap hingga kering. Kemudian simpan di dalam bekas kedap

Amalkan Campuran Dua Gabungan Mujarab Ini Untuk Atasi Bersin Dan Resdung Teruk, Kena Cuba!

Mungkin bagi mereka yang tidak mengalami masalah resdung tidak merasa betapa sengsaranya setiap pagi. Bagi yang mengalami masalah ini, kegatalan muka dan kepala ditambah dengan bersin bertubi-tubi serta tidak terkawal buat kita rasa resah dan tertekan.

Akibat daripada ini mata akan menjadi bengkak dan sembab lebih-lebih lagi ketika hendak pergi kerja. Itu belum masuk lagi rasa gatal di seluruh muka terutama kening dan hidung. Inilah kesusahan yang terpaksa di lalui oleh mereka yang mengalami masalah resdung teruk.

Ada yang mengamalkan bedak resdung yang dibacakan beberapa ayat namun petua ini boleh juga anda cuba. Jika bersesuaian dengan kulit muka anda, insyaallah masalah resdung akan semakin berkurangan. Jadi kena cuba.

BAHAN-BAHAN:

8 biji limau nipis

10 helai daun pandan

Caranya ikuti langkah yang diberikan ini.

  1. Hiris daun pandan halus seperti bunga bunga rampai.
  2. Kemudian perahkan limau nipis ke dalamnya. Gaulkan hingga rata dan sebati.
  3. Sapukan pada keseluruhan muka terutama pada kawasan muka yang gatal. Biarkan seketika.

Apa yang anda perlu tahu, jika petua ini bersesuaian dengan anda, tak sampai lima minit, ulat resdung akan keluar melalui kulit muka. Kawasan paling banyak adalah melalui kening dan juga hidung.

Jangan terus berhenti sebaliknya lakukan petua ini berkali-kali. Disyorkan buat tiga kali seminggu supaya nampak cepat hasilnya. Antara waktu yang paling mustajab untuk melakukan rawatan ini adalah antara jam 10 pagi hingga 3 petang. Anggaran waktu ini dikatakan adalah waktu virus sedang aktif. Jadi usahakan buat sekitar jam ini.

Namun kalau tak ada masa, boleh juga melakukannya di malam hari. Malah yang anda nak tahu, campuran dua bahan ini juga boleh disimpan di dalam peti ais tetapi keberkesanannya sedikit kurang berbanding yang masih baru.

Selamat mencuba!

Kongsikan!!! Umur 30 Tapi Macam 19 tahun, Wanita Ini Amalkan Susu Kunyit Badam Madu Supaya Wajah Naik Seri & ‘Pinkish

Wanita dulu kala tak punya alat kosmetik sehebat sekarang. Jadi untuk cantik cara mereka hanya gunakan petua dari alam semula jadi.

Namun tak ramai wanita kini yang sanggup mengamalkan petua ini kerana berasa leceh bila perlu dibuat sendiri.

Tapi bila lihat perkongsian Afieyza Aleeschaylee rasanya ramai yang akan berubah fikiran.

Mengamalkan susu kunyit badam madu wajahnya tampil berseri dengan kesan ‘pinkish’ yang diidamkan kaum hawa. Petua yang diamalkan itu menurutnya adalah amalan orang tua dulu kala bagi menaikkan seri wajah.

Katanya untuk wajah berseri dari luar, dalamanlah yang perlu dijaga dan dirawat. Salah satu caranya dengan mengamalkan petua ini.

Jom ikuti perkongsian daripada Afieyzea Aleeschaylee

Hai kesayangan semua. Okey afiey dah janjikan ni lah minuman kegemaran Afiey kat umah tau. Bukan je cantik luar tapi dalaman pun cantik, cerah berseri ” pinkish ” dari dalaman.

Petua nenek-nenek dulu naikkan seri wajah. Nah korang cubalah dan rajin-rajin tau, confirm bangun pagi nampak muka wowwww!!

Afiey suka minum sebelum tidur lagi-lagi waktu datang bulan. Selamat mencuba dan SHARE! Biar umur masuk 30 tahun janji tetap 19 tahun kan

Susu Kunyit Badam Madu

Bahan – bahan :
Susu rendah lemak
1 inci kunyit ditumbuk kasar
2 sudu madu
3 biji badam ditumbuk kasar

Cara membuat:
Panaskan susu masukkan kunyit hidup
Kacau perlahan kemudian kemudian masukkan badam.
Tuang susu dalam gelas, masukkan madu.
Kacau dan boleh terus diminum.

Amalan

Minum dua kali seminggu sebelum tidur. Boleh diamalkan waktu datang bulan.

Jika mahu dijadikan minuman harian, jangan letak kunyit.

Amalkan Ramuan Ini Dengan Berkumur, Bau Mulut Akan Hilang Dalam Waktu 5 Menit. Begini Cara Membuat Ramuannya !

Apakah Anda mempunyai masalah dengan bau mulut ? seperti yang kita ketahui, walaupun bau mulut adalah sesuatu yang sepele dan tidak membahayakan kesehatan tetapi tetap saja tidak boleh diabaikan. Bau mulut yang tidak sedap bukan saja membuat Anda menjadi kurang percaya diri, namun juga bisa membuat orang-orang menjadi tidak nyaman ketika berbicara didekat Anda.

Ada begitu banyak penyebab mengapa bau mulut menjadi tidak sedap diantaranya adalah karena faktor makanan yang dikonsumsi, akibat malas membersihkan gigi atau juga bisa dikarenakan adanya masalah pada kesehatan gigi Anda.

Nah, apabila Anda merasa risih dan ingin mengetahui bagaimana cara menghilangkan bau mulut dengan mudah dan sederhana maka silahkan simak saja tips dibawah ini. Campuran beberapa bahan-bahan alami dibawah ini bisa dikatakan sangat ampuh didalam menghilangkan bau mulut dalam waktu sekejap.

Berikut bahan-bahan yang perlu Anda siapkan untuk membuat ramuan alami ini.

Bahan:

  • 2 buah perasan lemon
  • Secangkir air hangat
  • 1/2 sendok bubuk kayu manis
  • 1 sendok penuh madu
  • 1 sendok penuh baking soda

Cara membuat:

  1. Siapkan wadah bersih, masukkan perasan lemon, madu, dan kayu manis.
  2. Tambahkan air hangat dan baking soda ke dalam campuran.
  3. Masukkan dalam botol dan kocok hingga rata.

Gunakan obat ini untuk berkumur 1 atau 2 sendok makan. Madu dan kayu manis memiliki sifat antibakteri yang kuat, sementara baking soda dan lemon, akan membantu membersihkan dan menyegarkan napas Anda

Bagaimana, mudah bukan ? tidak ada salahnya apabila Anda mencoba cara diatas. Oh iya, jangan lupa juga diringi dengan membersihkan gigi secara rutin setiap hari terutama pada malam hari ketika hendak tidur. Semoga bermanfaat dan membantu Anda, silahkan bagikan apabila informasi ini dikira bermanfaat.

Penggemar Kucing, Wajib Baca!!! Tips agar Kucing Tidak Buang Najis Ataupun Kencing Merata Di Rumah

Bagi pembela kucing pasti letih kalau rumah tiba-tiba berbau hancing sebab kucing suka kencing merata-rata. nak cari pot dia kencing tu dah satu hal. ini tips untuk latih kucing anda kencing dalam tandas. memang mudah…Share jika bermanfaat

Sejak berpindah rumah empat bulan lalu, suami tiba-tiba ada hobi baru iaitu memelihara kucing. Mula-mula dia mengambil seekor kucing yang bernama Abu yang diberi secara percuma oleh salah seorang kenalan di laman sosial. Sejak itu sumi dan anak-anak mula memberi perhatian dan manjakan Abu.

Saya pula jenis yang tak suka kucing sebabnya takut pada kucing tapi pasrah saja sebab suami dan anak-anak minat pada si bulus. Sebulan selepas itu tambah lagi seekor kucing yang diberi nama Loma dan dibeli oleh suami dengan harga RM 120. Bertambahlah kawan Abu dan saya yang memang tak suka kucing ni terpaksalah akur dengan minat mereka.Paling sedih, masa Loma bunting dia mengalami keguguran dan anak-anak Loma seramai 5 ekor mati ketika dilahirkan. Ketika itu suami dan anak-anak memang sedih apatah lagi bila lihat Loma lemah. Selepas semingu barulah saya lihat Loma aktif semula seperti selalu.

Rupa-rupanya dalam diam suami beli seeokor lagi kucing dan kali ini diberi nama Ten Ten dengan harga RM 200. Maka bertambahlah lagi kucing peliharaan kami sebanyak 3 ekor. Walaupun saya jenis tak tahan bau busuk kucing tapi kena tahan juga. Sejak bela kucing ni anak-anak saya bukan main manja dengan haiwan kesayangan mereka.

Oklah disini saya nak berkongsi tips bagi mengelak kucing membuang air merata-rata di dalam rumah yang saya perolehi dari sumber internet. Tips ini juga menjadi panduan dan juga pengetahuan buat saya begitu juga anda yang cukup bermanfaat…

  1. Segera bersihkan najis kucing

Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baru sahaja kencing, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali, oleh itu anda perlu bertindak segera. Gunakan kain bersih untuk mengelap air kencing hingga kering. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan sangat berkesan menghilangkan bau dari air kencing kucing.

2.Toilet Training

Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat. Saya takde pun mende tuh sbb saya suka kucing berak @ kencing ditempat² tersorok diluar kawasan rumah.

3.Serai

Orang cakap bau serai adalah sejenis bau yang benar-benar tidak disukai oleh kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering kencing di dalam rumah ataupun anda boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

Anda Sukar Bangun Pagi!!! Amalkan 9 Cara Ini Agar Terbiasa Bangun Pagi Setiap Hari

Untuk bangun di pagi hari, mungkin bagi sebagian orang menganggap sudah menjadi suatu hal yang mudah. Dengan tanpa bantuan alarm pun, terkadang mereka sudah bisa bangun pagi, bahkan secara tidak langsung kebiasaan yang seperti itu sudah menjadi rutinitas sehari-hari. Namun di sisi lain, masih banyak juga orang yang merasa kesulitan untuk bangun tepat waktu di pagi hari. Sehingga hal demikian merupakan kebiasaan yang tidak baik, dan perlu untuk ditemukan sebuah cara yang efektif agar bisa bangun pagi secara rutin.

Dan bagi kebanyakan orang yang kesulitan bangun di pagi hari ini, ternyata juga dipicu oleh beberapa faktor, diantaranya terkait dengan tingkat stres, kemampuan saat akan tidur, masalah psikologi, dan tingkat emosi seseorang yang memuncak. Yang mana dari situ semua membuat seseorang akan menjadi sulit untuk bangun tepat waktu di pagi hari.

Untuk itu, ada beberapa tips yang bisa anda terapkan agar bisa terbiasa bangun pagi setiap hari. Sehingga permasalahan bangun pagi sudah tidak menjadi momok bagi anda. Dan inilah 9 cara yang cukup efektif untuk anda terapkan agar bisa bangun pagi setiap hari.

  1. Kurangi aktifitas malam anda
    Dengan cara anda mengurangi aktifitas di malam hari, hal demikian memang suatu cara agar anda tidak bangun kesiangan. Karena bila anda terlalu menyibukkan diri di malam hari, maka kemungkinan besar anda akan kesulitan bangun tepat waktu di pagi hari. Oleh karena itu, hendaknya anda paling tidak bisa mengurangi aktivitas malam yang anda rasa tidak terlalu penting, seperti begadang yang berlebihan, yang mana akan bisa menguras tenaga sehingga anda bisa telat untuk bangun di pagi hari.
  2. Minum air putih sebelum dan sesudah tidur
    Untuk menyuplai agar anda bisa bangun pagi, maka dengan cara minum air sebelum tidur juga bisa anda terapkan. Hal demikian karena minum air sebelum tidur akan bisa mendorong anda untuk segera buang air kecil ke kamar mandi. Dengan cara yang seperti ini, maka mau tidak mau anda harus bangun dari tempat tidur, sehingga cara tersebut bisa anda terapkan agar bisa bangun di pagi hari. Dan fungsi dari minum air setelah bangun dari tidur itu sendiri, ialah untuk menggantikan cairan tubuh yang hilang agar anda bisa beraktifitas dengan semangat, dan mengaktifkan kembali beberapa organ yang terdapat dalam tubuh anda. Sehingga setelah bangun tidur, anda tidak lagi merasa ngantuk dan bisa melakukan aktifitas yang ada.
  3. Letakkan alarm yang jauh dari tempat tidur
    Dengan cara anda meletakkan alarm yang jauh dari tempat tidur, maka secara tidak langsung ketika alarm berbunyi, anda akan tidak mudah untuk mengambil alarm tersebut untuk mematikannya kemabali. Sehingga mau tidak mau anda harus segera bangun di pagi hari untuk segera melakukan aktifitas kembali.
  4. Ganti dering alarm dengan lagu favorit
    Tahukah anda, bahwa bunyi alarm itu juga bisa mempengaruhi suasana hati dalam tidur anda. Dan biasanya bunyi alarm dari jam weker, terkadang juga bisa membuat anda terbangun dari tidur dalam keadaan yang kurang mood. Oleh karena itu, agar suasana hati anda merasa lebih nyaman, maka hendaknya anda bisa menggunakan fitur alarm yang terdapat pada ponsel anda. Sehingga hal demikian bisa anda atur untuk mengganti dering alarm tersebut dengan lagu favorit anda. Yang semuanya itu bisa menjadikan bangun tidur anda bisa terasa lebih menyenangkan.
  5. Mengkonsumsi minuman berkafein setelah tidur
    Dengan cara meminum minuman berkafein setelah beberapa saat anda bangun dari tidur, memang suatu cara yang efektif untuk membuat semangat di pagi hari. Hal demikian karena kebanyakan orang ketika bangun dari tidur mereka, terkadang merasa kurang semangat, sedikit pusing dan lainnya, yang semuanya itu bisa membuat produktivitas di pagi hari bisa menurun. Oleh karena itu, untuk menyiasati hal tersebut, maka dengan minum minuman berkafein bisa meningkatkan mood anda kemabali di pagi hari. Sehingga hal demikian tidak akan membuat anda untuk tidur kembali.
  6. Tidur dan bangun di waktu yang sama
    Hendaknya anda bisa mengatur waktu tidur dan bangun di waktu yang sama. Hal demikian bertujuan agar anda bisa terbiasa dengan rutinitas yang anda jalani. Sehingga kebiasaan untuk bangun pagi pun akan segera menjadi kebiasaan yang mudah bagi anda. Yang mana sebelumnya anda merasa kesulitan untuk bangun di pagi hari.
  7. Berolahraga
    Kenapa berolahraga bisa dijadikan untuk mendukung agar bisa bangun pagi…?, Ya, karena dengan cara anda melakukan olahraga, layaknya gerakan-gerakan senam yang simpel di rumah, maka hal demikian akan bisa membuat tubuh menjadi lebih cepat aktif kembali. Sehingga hal ini bisa menyuplai agar anda bisa lebih cepat untuk bangun pagi setiap hari.
  8. Hindari makanan berat sebelum tidur malam
    Hendaknya anda bisa menghindari untuk mengkonsumsi makanan terlalu banyak sebelum tidur. Hal demikian karena bila anda langsung tidur setelah makan, ini bisa memiliki dampak negatif bagi kesehatan tubuh anda. Yang mana beberapa makanan dan minuman yang anda konsumsi, bisa membuat sistem pencernaan terpaksa bekerja keras di saat anda sedang tidur. Sehingga dari situ semua akan membuat tidur anda tidak bisa nyenyak, bahkan kebiasaan yang semacam ini akan memicu terjadinya insomnia dalam diri anda. Usahakan waktu untuk tidur kurang lebih 3 jam setelah anda makan, sehingga pencernaan tidak lagi memproses makanan yang sedang anda konsumsi.
  9. Segera mandi setelah bangun pagi
    Perlu anda ketahui, bahwa hal yang paling sulit ialah segera mandi setelah bangun pagi. Namun dari sinilah anda bisa mendapat kuncinya agar bisa terbiasa bangun pagi. Hal ini karena mandi di pagi hari dengan posisi air dalam keadaan masih dingin, maka akan bisa segera membangunkan sistem saraf dan menyadarkan anda. Sehingga seusai anda mandi di pagi hari, secara tidak langsung akan membuang rasa malas dan membuat tubuh menjadi segar dan bugar di pagi hari.

 

Penyakit Darah Tinggi Boleh Dihidap Oleh Semua Orang. Ini Cara Untuk Turunkan Darah Tinggi Hanya Dengan Kelapa Muda, Halba & Serai

Hanya disebabkan gaya pemakanan yang tidak dijaga, sesiapa saja boleh ‘terseret’ dengan penyakit DARAH TINGGI. Ada sesetengah orang, berdepan masalah ini dalam usia yang sangat muda. Sama ada anda menyedari kehadiran penyakit ini atau tidak itu bergantung kepada pemeriksaan tahunan yang sepatutnya anda lakukan.

Ramai yang mengetahui tentang penyakit ini apabila ianya sudah berada dalam fasa yang teruk mungkin disebabkan oleh pembuluh darah tersumbat kerana kolesterol. Tidak semestinya anda kurus anda sihat kerana penyakit darah tinggi ini juga boleh berlaku pada mereka yang stress dalam pekerjaan atau kehidupan seharian.

Mungkin anda sudah berusaha dengan merawat penyakit ini pergi ke klinik dan mengambil ubat-ubatan yang disarankan doktor tetapi pada masa yang sama anda juga boleh mengamalkan petua tradisional untuk mendapatkan kesan postif menstabilkan kadar bacaan darah. Pastikan anda mendapatkan khidmat nasihat doktor sebelum mencuba petua ini kerana tidak semua petua sesuai dengan kesihatan semasa seseorang dikhuatiri anda mempunyai penyakit lain:

Bagi yang baru disahkan menghidap penyakit ini apa kata anda cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Ummi Hias ini:

Bahan-bahannya:

  • Sebiji kelapa muda yang masih berisi lembut.
  • 3 batang serai
  • 7 biji halba

Cara caranya:

  1. Halba dan serai dititik atau diketuk sikit. Pastu masukkan dalam buah kelapa.
  2. Letak atas dapur buah kelapa tadi.
  3. Masak kelapa tu agak agak airnya panas. Pastu angkat dan tuang dalam cawan atau bekas.
  4. Biarkn suam sikit baru minum.

CARA TRADISIONAL LAIN:

  1. Makan Cincau
    Cara makan ialah setiap dua hari sekali anda boleh makan cincau ini. Dalam 3 hari lagi nak pergi jumpa doktor makan tiap-tiap hari. Kalau nak lebih mudah, kisar semua cincau dan minum macam biasa. Nak mudah, beli di pasaraya yang cincau bentuk packing silinder, jadi setiap hari anda boleh makan satu.
  2. Bawang Putih
    Ambil beberapa ulas bawang putih dan bersihkannya. Kisar bawang putih tadi untuk dijadikan jus. Kemudian, ambil 6 titik jus tadi dan campurkannya ke dalam segelas air kosong. Minum air tersebut 3 kali sehari.

Jangan risau, anda pasti dapat keputusan yang sangat memuaskan jika selalu amalkan. Semoga bermanfaat!

 

Baca Dan Kongsikan!!! 6 Petua Mudah Dan Berkesan Rawat Chickenpox

Rawatan cacar air bergantung kepada umur, kesihatan peribadi dan tahap teruknya penyakit ini. Kanak-kanak yang sihat mungkin tidak memerlukan apa-apa rawatan perubatan dan boleh sembuh melalui rehat rumah sahaja. Namun, jumpa doktor untuk mengelakkan sebarang komplikasi yang lebih teruk.

Namun, perkongsian dari Puan Nurul Azliyana ini mungkin dapat membantu ibu kerana terdapat beberapa cara mudah untuk rawatan bagi cacar air/ chickenpox yang hanya boleh dilakukan menggunakan bahan-bahan di rumah jika ingin mencubanya.

  1. Baking Soda
    Baking soda adalah salah satu ubat yang popular untuk memberi bantuan dari gatal-gatal apabila mengalami cacar air.Menyapu baking soda pada kulit boleh mengelakkan lepuh dan ruam menjadi semakin teruk.

Cara-cara sediakan:

  • Ambil setengah sudu teh baking soda dan campuran ke dalam segelas air. Sponge pesakit cacar air dengan air ini. Biarkan ia kering pada kulit untuk memberi kelegaan daripada gatal. Anda juga boleh menggunakan hampir 3 sudu besar baking soda dalam mangkuk atau segelas air.
  • Ambil setengah cawan baking soda dan campurkan dengan air suam atau air sejuk yang disediakan untuk dimandikan.
  1. Madu
    Madu adalah komponen antibakteria semula jadi yang sangat bagus untuk menyembuhkan kerengsaan. Dikatakan bahawa gula ringkas semula jadi yang terkandung dalam madu bersama-sama dengan ciri-ciri anti-bakteria itu mencipta kesan menenangkan ini.

Caranya:

  • Sapukan madu dalam lapisan nipis di seluruh kulit di mana terdapat ruam, lepuh atau hanya gatal-gatal.
  • Biarkan untuk beberapa ketika dan kemudian bersihkan.
  • Ulangi langkah ini 3-4 kali sehari.
  1. Mandian oatmeal
    Oatmeal bukan sahaja dimakan untuk kesihatan jantung dan kurangkan kolestrol malah merupakan salah satu penawar bagi chickenpox. Oatmeal yang dijadikan sebagai bahan rendaman dalam air mandian boleh membantu melegakan kegatalan akibat daripada ruam dan lepuh.

Caranya:

  • Oatmeal-2 cawan
  • Tab mandi yang dipenuhi dengan air suam
  • Kisar oat dalam pengisar atau pemproses makanan untuk mendapatkan serbuk halus.
  • Isi tab mandi/baldi dengan air panas, masukkan serbuk oatmeal secara berpusar ke dalam air.
  • Rendam badan dalam campuran ini.
  • Kaedah ini bagaimanapun akan meninggalkan keping-keping oatmeal pada kulit dan rambut anda tetapi akan melegakan kanak-kanak dari kegatalan.
  1. Garam Epsom
    Garam Epsom, yang sebenarnya bukanlah garam tapi merupakan sebatian mineral yang terdiri daripada magnesium dan sulfat dan boleh menjadi sangat berguna untuk melegakan gatal-gatal disebabkan oleh cacar air. Mineral dalam garam Epsom juga melegakan kesakitan dan melegakan keradangan kulit yang berkaitan dengan cacar air.

Cara 1:

  • Ambil 2 cawan garam Epsom.
  • Isi tab mandi anda dengan air suam.
  • Tambah garam Epsom ke dalam air ini. Gaul dengan tangan sehingga ia larut sepenuhnya.
  • Rendam di dalam air yg bercampur dengan garam Epsom selama kira-kira 15 minit atau lebih.
  • Keluar dari tab mandi dan perlahan-lahan tepuk dengan tuala badan supaya kering. Berhati-hati supaya tidak merosakkan kulit yg menggelembung.
  • Rendam setiap hari dalam air garam Epsom hingga chickenpox kanak-kanak sembuh.

Cara 2:

  • Ambil garam Epsom 2 cawan
  • Panas air 1 gelen (lebih sedikit daripada 3.5 liter)
  • Satu kain bersih
  • Campurkan garam Epsom di dalam air panas.
  • Celup kain dalam air ini.
  • Tekap kain tadi pada kulit di mana terdapat lepuh.Biarkan kain sejuk.
  • Ulangi seberapa banyak yg mahu.
  1. Bunga Jasmine
    Ini adalah salah satu cara orang Thai untuk merawat cacar air.. Bunga-bunga ini mudah didapati di mana-mana kedai-kedai ubat herba dan juga kedai-kedai teh herba.

Cara-caranya:

  • Minum teh Jasmine 2-4 kali sehari. Anda boleh mendapatkan teh ini di kedai-kedai teh herba. Hanya tuang di dalam air panas dan minum.
  • Bunga jasmin juga boleh dijadikan mandian. Ambil segenggam dan kisarkan. Campurkan bunga Jasmine yang dikisar dengan air beras.
  • Campurkan air beras ini dengan air suam. Mandi dengan air ini.
  1. Mandian Halia
    Ini merupakan satu lagi ubat herba Thai untuk cacar air bertujuan untuk mengurangkan gatal-gatal yang disebabkan oleh penyakit ini. Walaupun teh halia boleh diminum dengan merebus buah halia dalam air, mandi halia juga boleh dilakukan untuk menghilangkan gatal-gatal namun ianya bukan serta merta.

Cara sediakannya:

  • Halia serbuk ¼ untuk ½ cawan (anda juga boleh menggunakan keping halia segar)
  • Tab mandi yang dipenuhi dengan air suam
  • Campurkan serbuk halia atau halia keping segar ke dalam air mandian hangat.
  • Rendam di dalam air ini selama 20-30 minit.
  • Perlahan-lahan tepuk kering dengan tuala yang bersih tanpa merosakkan kulit.

Semoga tip dan panduan untuk penjagaan semasa chickenpox ini dapat membantu ibu-ibu menjaga anak atau bayi yang diserang chickenpox dengan lebih mudah dan membantu mereka merasa lebih selesa. Apa pun berjumpa lah doktor jika penyakit menjadi semakin teruk.

 

Anda Mempunyai masalah Mata Rabun Tapi Tak Mahu Pakai Cermin Mata? Tanaman Ajaib Ini Akan Pulihkan Mata Anda Kembali Ke Tahap Normal!

Setiap tahun, lebih dari 30% penduduk Malaysia mengalami mata rabun atau myopia. Adakah anda salah seorang dari statistik ini? Jika ya, pasti awalnya kamu berfikiran untuk menggunakan kacamata sebagai bantuan penglihatan. Jika kita berjumpa doktor pakar mata, kebanyakan doktor pasti menyarankan menggunakan kacamata.

Sebelum anda mengeluarkan dana untuk membuat cermin mata atau berjumpa doktor pakar mata, anda boleh mencuba cara baru menggunakan tumbuhan yang dapat meningkatkan ketajaman penglihatan mata anda secara natural. Tapi, sebelum itu anda perlu membuat ujian mata bagi memastikan tahap kesihatan mata anda.

Tanaman yang kami maksudkan ialah pokok lidah buaya. Lidah buaya mengandungi vitamin A, C, mineral, protein, dan lain-lain yang bagus untuk kesihatan mata bahkan untuk mata orang tua yang umurnya sudah lebih dari 70 tahun. Lidah buaya juga banyak digunakan untuk perawatan rambut dan juga kecantikan kulit.

Perlu diingat juga, memakai kacamata hanya membantu penglihatan kamu saja tanpa mengubati mata kamu yang rabun, jadi mata kamu tetap dalam masalah penglihatan yang sama. Dan masalahnya akan bertambah buruk jika kamu tidak mengetahui punca permasalahan tersebut.

Ini bahan yang diperlukan untuk mengubati mata anda yang rabun:

  1. 100 gram jus lidah buaya (lidah buaya harus dicuci bersih dengan air dingin dan dibuang durinya)
  2. 500 gram kacang kenari (walnut) yang sudah ditumbuk
  3. 300 gram madu
  4. 2-3 buah lemon

Cara pembuatannya sebagai berikut:

  1. Cuci dulu semua bahan-bahannya.
  2. Buat dulu jus lidah buaya dengan sukatan 100 gram.
  3. Campurkan jus lidah buaya, walnut, madu, dan lemon yang sudah ditumbuk tadi ke dalam blender.
  4. Blender hingga semuanya tercampur rata.

Bagaimana cara pengambilannya?

Minum sebanyak 3 kali sehari dengan sukatan 1 sudu makan sebelum makan. Pengambilan secara rutin selama 10 hari sampai penglihatan kamu dirasa sudah agak baik dan jangan lupa simpan ramuan ini di dalam peti ais.

Ramuan ini juga tidak hanya bermanfaat bagi kesihatan mata, tapi juga bermanfaat untuk kesihatan tubuh. Pastikan lidah buaya harus dari lidah buaya yang umurnya tidak lebih dari 3 tahun, kerana akan berbahaya bagi mereka yang mengidap penyakit TBC, kardiovaskular, kehamilan, dan penyakit lain.

Selamat Mencuba