Browse Category: Tip

Tanpa Disedari Kaum Wanita Mungkin Melakukan 5 Kesalahan Ini Ketika Memakai Bra Dan Boleh Menyebabkan Aset Kendur Dan Melayut

Tanpa sedar, rupanya wanita pernah lakukan 5 kesalahan memakai bra seperti yang dinyatakan di bawah. Pemakaian baju dalam atau bra (coli) yang betul akan membantu melindungi dan menyokong payudara. Ketahui cara betul pakai bra. Pemilihan pakaian dalam yang tepat serta pemakaian betul akan membantu wanita memelihara aset berharga ini agar kekal mantap dan pejal.

Namun begitu, hakikatnya ramai wanita di luar sana tidak memakai bra dengan cara yang betul. Akibatnya payudara cenderung menjadi kendur, tidak anjal dan berlakunya masalah benjolan lemak di sana sini. Untuk memelihara payudara yang juga harta kaum Hawa, kami kongsikan kesalahan wanita dan tip tepat pakai bra.

1. Memakai Cangkuk Bra Terakhir

Cara Tepat: Ramai wanita yang memakai cangkuk coli yang terakhir kerana mahukan keselesaan atau mengetatkan coli pada tubuh. Sebenarnya pemakaian coli mempunyai langkah khusus. Untuk pemakaian coli baru, anda disaran memulakan dengan cangkuk yang paling longgar. Jika coli terletak baik pada tubuh tanpa memberi kesan ketat, itu tandanya anda sudah menemui coli yang sesuai.

2. Tali Coli Belakang Terangkat

Cara Tepat: Perhatikan bahagian belakang anda, pastikan tali coli tidak terangkat. Jika ini berlaku, anda salah memilih coli. Tali coli yang dipakai sepatutnya selari dari bahagian depan sehingga ke belakang. Barulah ia melekap sempurna pada tubuh.

3. Memendekkan Tali Bra

Cara Tepat: Ramai wanita yang mengetat atau memendekkan tali coli sehingga meninggalkan kesan pada bahagian bahu. Tali yang ketat mencengkam isi di bahagian ini dan membuatkan tubuh berasa sakit. Sepatutnya, tali coli yang sepadan tidak akan meninggalkan bekas pada tubuh. Jika anda mengetatkan tali bra kerana mahu mengemaskan payudara, itu tandanya mangkuk (cup) tidak sesuai dengan saiz payudara.

4. Terdapat Benjolan

Cara Tepat: Perhatikan dengan telus, jika terdapat benjolan terkeluar di bahagian bawah ketiak, sisi dada atau bahagian atas, itu tandanya mangkuk tersebut tidak dapat menampung saiz payudara anda. Sepatutnya coli yang tepat, tidak menyebabkan benjolan terkeluar daripada mangkuk. Anda disaran memilih mangkuk yang besar bersesuaian dengan saiz payudara anda. Pastikan tiada benjolan terkeluar walaupun ketika anda mengangkat tangan.

5. Mangkuk Tidak Melekap

Cara Tepat: Mangkuk yang sesuai mestilah melekap elok pada payudara dan tubuh anda. Jika mangkuk terangkat, ertinya coli itu tidak sesuai buat anda. Mangkuk coli yang tepat akan melindungi dan menampung payudara agar terletak elok tanpa meninggalkan rasa sakit pada bahagian ini.

Bantu Sebarkan!!! Langkah Untuk Menghilangkan Bekas Luka Dengan Ramuan Tradisional Alam Ini

Adakah anda seorang yang mempunyai bekas luka di badan? Adakah anda bingung bagaimana langkahnya menghilangkan bekas luka di tubuh anda itu? Di bawah ini ada cara-cara menghilangkan bekas luka melalui cara yang semulajadi dalam waktu relatif cepat. Anda tidak butuh kuatir lagi mengenai bekas luka yang anda punyai itu. Sehingga tidak butuh hingga lakukan operasi plastik. Dengan menggunakan panduan ini anda boleh menghilangkannya cuma dengan melaksanakan beberapa langkah yang cukup mudah. Sebahagian bahan dari alam boleh digunakan sebagai ubat penghilang sisa luka.

Mengapa pilih bahan alami dari pada bahan kimia yang banyak di jual di kedai ubat. Alasan mendasar yakni faktor keselamatan, bahan alami cenderung lebih aman tanpa ada butuh kita fikirkan risiko yang bakal disebabkan. Sedang ubat kimia cenderung mempunyai kemungkinan risikonya yang boleh berisiko serius bila tak pas dengan kulit kita. Diluar itu bahan alami lebih mudah diperoleh serta harga nya juga lebih berpatutan. Baiklah segera saja simak keterangan berikut ini.

Langkah Menghilangkan Bekas Luka

Sebahagian orang yang mempunyai bekas luka memanglah kadang-kadang rimas, terlebih bila sisa luka yang ada kelihatan oleh orang lain. Umpamanya saja, bekas luka ada di tangan, wajah, kaki, serta sisi badan lain yang boleh kelihatan orang. Bekas luka yang mungkin anda boleh lantaran luka bakar, luka jatuh, luka terhantuk, serta lain-lain itu boleh di hilangkan dengan memakai beberapa bahan alami seperti berikut. Menyembuhkan bekas luka dengan bahan alami begitu minima risikonya.

  1. Menghilangkan Sisa Luka dengan Timun

Langkah pertama yang kita ulas yakni memakai buah Timun untuk menghilangkan bekas luka di kulit anda. Bagaimana caranya memupuk? Buah Mentimun dengan nama latin Cucumis Sativus ini kaya kandungan Vitamin C-nya. Selain itu, ia banyak juga mengandungi potasium yang bagus mencegah kesan radikal bebas. Timun banyak juga mengandungi air.

Menurut salah seseorang ahli kulit asal Nebraska, Joel Schlesinger menyebutkan kalau buah Timun mempunyai kandungan zat Silika (zat yang boleh tingkatkan pengeluaran kolagen dan menghindar keriputan). Tidak heran, bila banyak product kecantikan memakai bahan alami Mentimun ini. jerawat juga satu diantaranya dengan memakai Timun. Sedang untuk mengatasi bekas luka iaitu dengan langkah melembutkan buah Timun yang sudah dikupas serta dicuci bersih. Anda boleh melembutkan buah Timun itu melalui cara mengisar atau menumbuk halus. Selepas itu, beberapa beri pada bekas luka serta biarlah sepanjang malam. Pakai dengan cara teratur, bekas luka perlahan-lahan bakal menghilang.

  1. Atasi Bekas Luka dengan Madu

Langkah menghilangkan bekas luka dengan bahan alami selepas itu iaitu memakai madu. Siapa yang menganggap dengan memakai madu, perlahan-lahan bekas luka anda bakal menghilang. Selain itu juga madu dapat menghilangkan bekas luka lama serta cukup ampuh. Pertama-tama, pastikan madu yang alami, janganlah yang telah bercampur dengan bahan tambahan lain. Sapu-sapu madu ke bekas luka di tubuh anda. Diamkan sepanjang kurang lebih 30 minit. Selepas itu, cucilah dengan air bersuhu hangat. Kerjakan dengan cara teratur sekian kali dalam seminggu.

  1. Memakai Teh

Bahan alami selepas itu, anda boleh memakai teh. Teh yang dipakai untuk menyingkirkan sisa luka adalah type teh hijau. Teh hijau kaya anti-oksidan (EGCG). Anti-oksidan dapat dibuktikan 200 kali ganda lebih hebat menyihatkan kulit dari pada vitamin E. anti-oksidan boleh bertindak baik dalam mengelak jerawat, bikin kulit jadi lebih mulus, kurangkan pengeluaran minyak berlebihan, serta pastinya menolong menyembunyikan sisa luka. Langkahnya, pakai hampas teh pada sisa luka, diamkan sepanjang 30 minit, basuh bersih. Mudah bukan?

  1. Memakai Daun Pare

Langkah menghilangkan bekas luka selanjutnya iaitu dengan memakai daun Pare. Pare yang popular dengan kepahitannya itu nyatanya mengandungi manfaat tinggi untuk menyingkirkan sisa luka. Bukanlah buahnya, yang dipakai untuk menghilangkan bekas luka iaitu daun Pare. Langkahnya, haluskan sebahagian helai daun Pare yang telah dicuci bersih terlebih dulu. Janganlah lupa berikan air hangat. Peraslah daun pare itu, gunakan sarinya untuk memburuk-burukkan bekas luka pada tubuh anda. Kerjakan sekerap mungkin saja (sekian kali satu minggu) untuk memakai hasil optimum. Bilas dengan air bersih sesudah didiamkan selama 30 minit.

  1. Memakai Daun Mint
    Langkah menghilangkan bekas luka datang dari daun Mint. Mint mempunyai nama latin Mentha Piperita mengandungi manfaat yang hebat untuk kesihatan tubuh anda. Secara umumnya, kandungan Mint jadikan bahan penambahan untuk product kesihatan khas pembebas masuk angin. Nyatanya, daun Mint juga bermanfaat untuk menghilangkan bekas luka. Selain itu, daun Mint juga ampuh menghilangkan bekas jerawat, lebam, atau luka bakar. Cuci dengan bersih sebahagian helai daun pudina, pakai scrubnya untuk memburuk-burukkan bekas luka anda. Bilas bersih. Cara-cara alternatif diatas cukup mudah bukan? Selamat mencuba.

Sebarkan!!! Resepi Rahsia Petani Thailand Guna Telur Dengan Air Kelapa Untuk Pokok Berbuah Cepat Dan Lebat

Seperti ramai kita tahu, teknologi negara jiran Thailand begitu maju ke depan berbanding dengan pertanian di negara kita, boleh dilihat dengan mesin-mesin yang digunakan di sana untuk pertanian, ada yang belum pun sampai ke negara kita tetapi sudah ada di sana.

Ada yang mengatakan petani di sana menggunakan banyak baja dan racun kimia, tetapi tahukah anda sebenarnya di sana ramai pertani telah bertukar kepada baja organik yang dihasilkan dengan bahan semula jadi yang hasilnya lebih baik berbanding baja kimia.

Jom baca perkongsian dari page Ladang Muhammad rahsia pekebun Thailand ini hasilkan hormon air kelapa dengan telur sebagai vitamin pokok cepat berbunga dan berbuah lebat.

Geram tak tengok pekebun-pekebun di Thailand pokok buahnya yang masih muda tapi buah merimbun. Malah ada buah lebih banyak dari daun. Ada orang kata mereka guna baja kimia. Tapi hakikatnya bahan mudah diperolehi ini yang digunakan untuk membuat hormon penggalak buah. Anda patut cuba.

Bahan-bahan:

2 kg Kulit telur dibasuh bersih dan dikeringkan

2 kg Gula Perang

1 biji Ragi tapai

1 botol Yakult

2 kotak Susu segar

2 biji Air kelapa muda

Cara-cara:

  1. Kisar halus kulit telur dengan mengunakan pengisar kering
  2. Adun kesemua bahan bersama di dalam satu bekas
  3. Peram selama 14 hari dan perlu dikacau sekurang-kurangnya 2 hari sekali
  4. Selepas 14 hari, saringkan bahan untuk mengambil pati air perapan
  5. Buangkan daun-daun yang terlalu matang pada pokok yang bakal disembur
  6. Gunakan 10 ml pati bersama 20 Liter air dan semburkan pada permukaan daun seminggu sekali

Menurut perkongsian portal Maetmut Garden, vitamin ini berperanan sebagai vitamin dan baja ssemula jadi sekaligus menggantikan penggunaan racun kimia.

Anda Sukar Tidur Malam. Amalkan Bacaan Doa Ini. Moga Bermanfaat.

Maksudnya; “Ya Allah, telah malap bintang-bintang, dan telah tenang mata-mata manusia dan Engkau Maha Berkuasa, Wahai Yang Maha Berkuasa, lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini.” (riwayat al-Tabrani dan Ibnu Sunni no 749 tahqiq Ahmad Tahir).

Keterangan dan petua beramal

Diriwayatkan oleh al-Tabrani dan Ibnu al-Sunni daripada Hajjaj bin Imran al-Sadusiy, daripada Amru bin al-Husain, daripada Muhammad bin Abdillah, daripada Thaur bin Yazid, daripada Khalid bin Ma’dan, daripada Abdul Malik bin marwan bahawa bapanya pernah mengatakan bahawa Zaid bin Thabit pernah mengadu kepada Nabi SAW tentang penyakit tidak boleh tidur malam yang menimpanya, lalu baginda SAW mengajarnya doa di atas.

Menurut hadis riwayat Ibnu Sunni, Zaid bin Thabit r.a yang mengalami masalah sukar untuk tidur (insomnia) akhirnya dapat tidur dengan nyenyaknya berkat beramal dengan doa yang diajar oleh Nabi SAW itu. (rujuk al-Azkar: Bacaan apabila gelisah tidak dapat tidur).

Menurut pengarang buku, Doa dan Rawatan Penyakit, dia ini boleh dibacakan kepada pesakit dan air. Caranya ialah dengan meletakkan tangan kanan pada dahi pesakit semasa membaca doa, lalu tiup kedua-dua belah matanya.

Air yang telah dibacakan doa itu tadi boleh digunakan untuk minum dan mandi. (rujuk buku karangan Prof. Dr. Harun Din, Doa & Rawatan Pesakit, bab masalah tidak dapat tidur malam)

Menurut Tiki Kustenmacher terdapat beberapa petua untuk mudah tidur, iaitu: (rujuk buku beliau bertajuk, How To Simplify Your Life hlm. 152-154.

Walaupun artikel difokuskan pada tidur sebentar (nap) tetapi penulis mendapati ada fakta yang sesuai untuk tidur yang lain);

Berfikir positif terhadap tidur itu sendiri, tanpa rasa bersalah melakukannya. Kajian yang dilakukan di Madical School, University of Athens menunjukkan mereka yang tidur pada waktu tengah hari dapat mengurangkan kebarangkalian ditimpa sakit jantung sebanyak 30 peratus.
Biasakan tidur mengikut jadual.

Buat satu peraturan yang tetap, contohnya tidur di tempat yang sama, biasakan menutup televisyen, telefon, gosok gigi dan lain-lain. (dicadangkan supaya melakukan adab-adab yang dianjurkan dalam Islam sebelum tidur.)
Tidurlah dalam suasana yang tenang dengan kadar kegelapan yang sesuai, suhu yang selesa supaya tidak terlalu panas.

Tidur yang berkualiti lebih baik daripada tidur yang panjang tetapi tidak menghilangkan rasa penat.
Dengan kepada sesuatu hingga ada rasa penat.
Makan makanan yang tinggi karbohidrat agar anda dapat tidur yang lebih berkualiti. Kurangkan minum air yang boleh mengganggu tidur.

Bangun tidur dengan beransur-ansur, tarik dan hembus nafas.

 

Bantu Sebarkan!!! Petua Berkesan Mengubati Kayap

Ruam merah yang bertompok itu mengandungi nanah sebelum pecah dan menyebabkan kulit jadi melecur. Setengah daripada kulit yang melecur ini akan menerbitkan darah dan rasa sakit akan berterusan bila ruam terus merebak di sekeliling tubuh.

Bagaimana mengubatinya?

Petua 1
Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbukkan atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur kemudian dan sapukan dibahagian yang terkena kayap. Lakukan sehari 2 kali.. Insyallah kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari.

Petua 2
Menggunakan daun pokok duit2 yang ditumbuk hancur kemudian ambil daunnya serta air perahannya ditekap pada tempat yang kena kayap dan dibengkung semalaman.

Petua 3
Ubat makan dan ubat sapu, cucuk pun ada. penyakit ni sesiapa pun boleh dapat termasuk doktor juga. Doktor saya kata stress pun boleh menjadi penyebab. Saya memula terkena tak tahu pun itu kayap dan memangla masa tu tengah stress sesangat, jumpa doktor barulah tahu. Alhamdulillah seminggu dah kering.

Petua 4 (Untuk kayap setompok)
Menggunakan daun delima ditumbuk lumat + bedak sejuk (tanpa pewangi) tampal kat tempat kayap itu. 3 Hari je dah kering, alhamdulillah. Tapi makan kena jaga-jaga sakit takut nanti rasa berbisa dan gatal. Yang penting skali bila dah kering jangan dikupil parutnya, biarkan ia tanggal sendiri sebab kalau bahagian kulit belum betul-betul kering ia akan terluka dan kembali merebak.

Petua 5
Pucuk daun bunga melur , Pucuk daun buah delima , Daun setawar dan Pucuk daun mambu. Semua daun di atas di tumbuk atau di belender dan di campurkan dengan bedak sejuk dan di bancuh pekat. Di sapu atau tampal pada kayap tersebut.(tampal 2-3 jam sekali) lakukan setiap hari sehingga baik. Makan kena pantang seperti orang dalam pantang bersalin, makan gatal, goreng-goreng tak boleh makan, hanya rebus, stim atau bakar.

Petua 6
Guna jenis ubi, lupa plak nama ubi tu seakan2 keledek di gosok kat simen/lesung batu, ambil pati dia dan sapu di tempat kayap tersebut, alhamdulillah kering 2,3 hari lepas tu..cuba rujuk orang2 tua tentang ubi.

Petua 7
Guna akar rumput kerbau, basuh dan celup dalam bedak sejuk sapu pada tempat yang kena tu.

Petua 8
Menggunakan garam bukit (rock salt). cara merawat dengan ambil sedikit garam bukit dan campur sedikit air biar garam bukit tersebut separuh larut dan sapu di kawasan kayap tersebut. amal 2 kali sehari sebelah pagi dan malam.Selepas tu ambil 4 cubit garam bukit dan masukkan dalam segelas air, lepas kacau sehingga larut sambil berselawat dan minum (sunnah rasul).. ini adalah rawatan secara dalaman & luaran, insaAllah penyakit kayap sembuh. Selain itu juga boleh merawat untuk jerawat, gatal serta penyaki-payakit kulit yang lain.

Petua ke 9
1. Ambil sebatang pokok keladi candik. Atau nama lainnya keladi merbah.
2. Seterusnya, anda keluarkan air dari batang pokok keladi tu.
3. Akhir sekali, sapukan air tersebut pada kawasan badan yang dijangkiti kayap. Jika tiada aral melintang, pada keesokan harinya anda dah boleh mengopek kayap tu seperti mengoyak plastik.

Pantang larang ketika sakit ini.

Jangan makan makanan berminyak.
Buah tempatan tak boleh makan.
Tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng sebarang benda pun.
Tak boleh kena sabun.
Tak boleh makan buah@sayur yang menjalar/berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
Tak boleh makan makan yang gatal contohnya (seafood, ayam, telur)

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

AMALKAN MINUMAN INI, IN SHA ALLAH TAK RASA NAK MAKAN MALAM, BARULAH BERAT CEPAT TURUN

Nak kurus tapi bila malam, makan tak ingat. Ini kegagalan besar kita yang nak berdiet. Sebabnya bila dah pulang kebanyakan wanita akan masak untuk suami dan anak.

Waktu ini perut pun mula rasa lapar kerana banyak tenaga yang dah habis selepas seharian bekerja. Sudahnya kita akan gagal kawal nafsu lalu  makan bersama mereka, maka hancurlah diet kita hari itu.

Bagi anda yang berdepan dengan masalah ini maka disarankan mengamalkan minuman yang dikongsi oleh Nurul Moleek Cereprove.

Menurutnya petua kurus berupa minuman campuran epal hijau, kurma, serbuk kayu manis dan susu ini dikongsi kerana terbukti berkesan selepas diamalkan.

Dia mengamalkan minum minuman ini jam 7 malam dan inilah yang membantunya berasa kenyang sehinggalah waktu tidur.

Bila perut berasa kenyang ia sekali gus mengelakkan kita terjebak dari makan sewaktu menyediakan hidangan untuk keluarga.

Kata Nurul lagi ia sesuai diamalkan untuk ibu baru bersalin yang menyusukan anak kerana tidak menjejaskan penghasilan susu. Malah ia juga membantu wanita yang mengalami masalah sembelit.

Bagi yang mahu mencuba berikut adalah cara menyediakan minuman diet ini yang dikongsi:

Bahan yang diperlukan

1 biji epal hijau

2 biji kurma

1 sudu teh serbuk kayu manis Ceylon

1 gelas susu (boleh pilih susu rendah lemak)

Cara membuat :

Potong kecil buah kurma dan epal. Tak perlu buang kulit kerana bahagian itu mengandungi flavanoid yang baik untuk jantung dan elakkan strok.

Masukkan susu, buah yang dipotong dan serbuk kayu manis Ceylon tadi dalam alat pengisar.  Lebih enak jika dicampurkan dengan ais.

Kisar sampai halus semua bahan dan tuang dalam gelas.

Boleh terus diminum kerana kuantiti bahan ini adalah untuk satu hidangan.

Khasiat kayu manis Ceylon :

– Mengawal paras glukosa & dan mengawal penyimpanan lemak

– Kandungan karbohidrat & kombinasi serat tinggi mampu beri rasa kenyang lebih lama

– Singkirkan toksin dari badan

– Atasi sembelit & usus tersumbat

– Boleh mencegah masalah perut dan usus.

Selamat mencuba.

Sila klik akaun di bawah jika anda peminat atau pemborong aksesori wanita

Follow us:
https://www.facebook.com/HaniBlinkBlink/

https://www.instagram.com/haniblinkblink/

 

Kongsikan!!! Tips Atasi Leher Sakit Akibat Salah Posisi Tidur

Seberapa orang sering sekali mengeluhkan rasa sakit pada leher mereka setelah bangun tidur. Sakit leher ini ternyata seringkali terjadi karena kita salah gerak atau salah posisi tidur. Bisa jadi hal ini terjadi akibat penggunaan bantal yang terlalu tinggi, terlalu rendah dan sebagainya. Sakit leher ini jelas tak nyaman. Beberapa orang bahkan sampai susah menoleh karena hal ini. Jika kamu termasuk salah satu yang mengalami hal ini, Berikut ini tips cara mengatasi leher sakit akibat salah posisi tidur:

1. Istirahatkan Leher Anda
Istirahatakanlah leher Anda, terlebih saat Anda terlalu lama bekerja atau berolahraga. Baringkan leher dan tubuh dalam posisi yang nyaman, dan pastikan Anda memakai bantal yang baik yang dapat menjaga kepala dan leher agar selalu berada pada posisi yang tepat.

2. Regangkan Otot Leher
Anda dapat meregangkan otot leher Anda dengan menggunakan handuk panas atau mandi dan berendam dengan air hangat. Tahap-tahap peregangan sederhananya dengan cara berikut : Balikkan kepala Anda perlahan ke kanan, lalu gunakan tangan kanan Anda untuk memberi sedikit tekanan pada dagu Anda, lakukan dengan lemah lembut dan bertahap. Tahan selama 15-20 detik lalu perlahan gerakkan kembali kepala Anda ke titik awal. Ulangi, kali ini untuk ke sisi kiri. Miringkan atau ayunkan kepala Anda sampai dagu menyentuh dada, jika tidak bisa, cukup dorong sampai sedekat mungkin. Pastikan bahu Anda relaks saat melakukannya. Tahan selama 15-20 detik, kemudian ulangi lagi. Miringkan kepala Anda ke kanan sembari mencoba meletakkan telinga kanan ke bahu kanan Anda. Jangan sampai bahu terangkat, lakukan selama 20 detik, lalu ulangi lagi di sisi lain.

3. Picitt Leher Anda
Jika Anda terbangun dengan leher yang kaku, memicit sendiri daerah yang sakit tersebut dapat menjadi solusi. Akan tetapi, lakukan dengan lembut dan berhentilah bila malah menambah rasa sakit.

4. Pilih Bantal yang Baik
Gunakan bantal yang tidak terlalu tebal dan tidak juga terlalu tipis yang dapat menyesuaikan posisi tidur Anda. Jika Anda tidur miring, bantal akan tetap menjaga kepala Anda dalam posisi horizontal. Jika Anda tidur telentang, bantal tidak akan membuat kepala Anda berada pada posisi yang terlalu tinggi atau terlalu rendah.

5. Pastikan Anda Menggunakan Tilam yang Masih Baik
Tilam yang sudah terlalu lama atau tua biasanya tidak memberikan dukungan untuk leher dan tulang belakang Anda. Hal ini menjadi salah satu penyebab terjadinya leher kaku ketika bangun tidur. Oleh sebab itu, pastikan Anda menggunakan tilam atau alas tidur yang baik yang dapat membantu leher dan tulang belakang Anda berada pada posisi yang ideal.

Kongsikan!!! Makanlah Banyak Buah Prun Kalau Nak Dapat 5 Faedah Ni

Siapa kat sini tak suka buah prun? Jangan risau sebab anda tak keseorangan.

Menurut kajian, wanita yang berumur 25 hingga 54 tahun mempunyai reaksi yang negatif terhadap buah prun atau lebih dikenali dengan gelaran ‘plum kering’.

Fizikalnya kelihatan seperti kurma namun isinya lebih kenyal dan lembab manakala rasanya pula adalah berdasarkan gabungan masam dan manis.

Selain kandungan anti-oksida yang tinggi serta baik untuk melancarkan sistem penghadaman apa lagi agaknya faedah yang boleh dikecap apabila mengamal memakan buah prun ini?

#1 Menjauhi Penyakit Kardiovaskular (Jantung) Serta Penyakit Kronik

Ternyata buah plum dan prun banyak persamaannya. Kedua-dua buah tersebut mengandungi nilai khasiat phytonutrien yang digelar phenols. Banyak kajian menunjukkan bahawa phytonutrien akan bantu melindungi sel-sel tubuh daripada kerosakan yang disebabkan oleh tindak balas lemak tepu dalam saluran tubuh.

Oleh kerana semua sel dalam badan kita termasuklah sel otak mengandugi lemak, adalah penting untuk tubuh manusia mempunyai nutrisi phytonutrien secukupnya agar tubuh bebas daripada segala jenis penyakit termasuk penyakit kronik seperti serangan jantung.

#2 Mengelak Diabetes & Obesiti

Prun tinggi dengan serat yang akan mengekalkan kadar gula dalam darah agar sentiasa stabil (berada pada tahap baik).

Serat jenis larut ini kemudiannya akan memperlahankan proses perkumuhan secara baik agar proses penyerapan gula ke dalam darah tergendala. Serat itu tadi akan bertindak meningkatkan sesitiviti tubuh terhadap insulin.

Bukan tu je, serat jenis larut adalah kunci bagaimana untuk membuat seseorang individu kekal kenyang sepanjang hari tanpa perlu kerap berasa lapar. Kalau hendak kurus, bolehlah cuba amalkan diet buah prun okay?

#3 Merendahkan Kadar Kolesterol

Selain membuatkan perut berasa kenyang, serat jenis larut yang dibincangkan tadi mampu bantu menurunkan kolesterol dengan menyerap empedu yang terdapat dalam usus sebelum menyahkannya dalam bentuk perkumuhan. Empedu adalah kolesterol yang terkumpul dalam hati.

Prun juga terkenal sebagai penyembuh sembelit tahu?

#4 Tingkatkan Kekuatan Tulang & Mengurangkan Risiko Osteoporosis

Kajian pada 2011 mendapati prun dan plum adalah buah yang paling efektif sebagai pencegah kerapuhan tulang kerana sumber nutriennya yang kaya dengan fenolik dan gabungan flavonoid.

#5 Sumber Utama Untuk Vitamin K & Beta Karoten

Pengambilan beta karoten ynag secukupnya bisa membuatkan seseorang lebih gembira. Selain itu, ia juga berfungsi untuk melindungi dan memulih kerosakan redikal bebas pada sel tubuh manusia sebagai contoh, melambatkan penuaan dan membaiki sel kulit rosak.

Vitamin K yang terkandung dalam prun pula hebat dalam memerangi faktor penuaan dengan mengembalikan kekuatan tulang serta melancarkan peredaran darah.

Untuk dapat 5 faedah ni, ambil beberapa biji buah prun setiap hari! tak dapat yang segar, yang kering pun boleh juga…

RAHSIA DAUN JAMBU BATU UNTUK KESIHATAN RAMBUT ANDA. KONGSIKAN UNTUK MANFAAT BERSAMA

Apakah daun jambu batu dapat mencegah rambut gugur? Rambut gugur lebih sering terjadi atau dialami oleh lelaki. Namun wanita juga boleh mengalami penipisan rambut dan akhirnya rambut gugur. Rambut yang gugur boleh disebabkan oleh kekurangan vitamin. Penyelesaian untuk mengatasi rambut yang gugur biasanya bergantung dari apa yang menjadi punca rambut gugur.

Banyak orang yang putus asa dan melakukan segala-galanya untuk menyelesaikan masalah yang tidak menyenangkan ini dengan menggunakan pelbagai rawatan dan produk kosmetik mahal.Salah satu cara yang digunakan untuk mencegah penipisan dan keguguran rambut iaitu dengan menggunakan daun jambu batu. Jambu batu mungkin yang paling terkenal diantara berbagai macam tumbuh-tumbuhan dedaun herba lain.

Banyak pengeluar pada bidang farmasi yang menggunakan ekstrak daun ini untuk mengubati pelbagai jenis penyakit. Jambu batu atau yang mempunyai nama latin Psidium guajava merupakan buah asli dari tanah tropika seperti Malaysia dan Indonesia. Manfaat kesihatan yang boleh diperolehi daripada tanaman buah yang satu ini tidak hanya terbatas pada buahnya saja, tetapi juga pada daun dan batang tanaman.

Para ilmuwan menyebutkan bahawa penggunaan daun jaambu secara teratur setiap hari akan membantu untuk melawan penipisan dan keguguran rambut. Daun jambu batu banyak mengandungi vitamin B yang merupakan vitamin yang paling signifikan untuk kesuburan rambut dan perlindungan kesihatan.

Cara menggunakan daun jambu batu untuk mencegah keguguran rambut:

Ambil satu tangan penuh daun jambu batu lalu letakkan dalam satu liter air bersih.
Rebus daun tersebut selama kurang lebih 20 minit.
Setelah itu diamkan pada suhu bilik selama 15 minit
Siap untuk digunakan.

Cara pemakaian:

Urut secara lembut kulit kepala anda dengan daun jambu tersebut, lalu biarkan selama beberapa jam selepas itu dibilas.
Untuk hasil terbaik letakkan beberapa daun jambu tersebut di rambut anda lalu bungkus dengan tuala dan biarkan semalaman.
Cucilah rambut anda di pagi hari.
Daun jambu batu ini akan mengukuhkan folikel dan akar rambut anda..

SELAMAT MENCUBA!!!!!!

Kongsikan!!!Hilangkan Bisa, Lenguh Sendi, Gangguan Mahkluk Halus, Cuba Petua Ni

Cara ini digunakan untuk menghilangkan bisa dalam badan, lenguh sendi, sakit belakang, sakit kepala, susah tidur malam dan banyak lagi khasiatnya antaranya menghindarkan gangguan makhluk halus.

Caranya mudah sahaja.

  1. Beli 1pack Ais, masukkan ke dalam baldi Dan di campurkan Air sedikit dalam baldi tersebut..
  2. Perahkan Limau Nipis@Limau purut dalam 4ke 5 biji dalam baldi

Sebelum Mandi Anda baca:

  1. Al-Fatihah 3x
  2. Al-Ikhlas 3x
  3. Dan Selawat 3x..
    *Sebaiknya baca ayat suci ini angkat baldi di luar bilik air dahulu selesai baca mandi.

Sebaiknya mandi ini buat bilasan terakhir, mandi dulu dengan Air biasa baru mandi air limau ini. Mula Mandi Dari kepala, lebihkan siram di belakang tengkuk dan bahu.

Sekiranya anda ada gangguan, anda akan rasa seperti angin keluar dari belakang tengkuk anda. badan, kepala akan menjadi ringan. Sekiranya anda sedawa atau muntah selepas mandi, dinasihatkan dapatkan rawatan Islam berhampiran.

Mandian ini hanya alternatif dalam merawat pesakit, buang angin dan bisa dalam badan. Disarankan mandi sebaiknya waktu selepas subuh dan selepas maghrib.

Izin Allah inshaaAllah sembuh.

Semoga bermanfaat.