Browse Category: Masakan Resepi

‘SAYA TAK PERNAH JANJI NAK BAGI RESIPI IKAN JERUK NI SEBAB SAYA BERNIAGA. TETAPI..’ – INILAH RAHSIA SEBENAR KESEDAPAN TENGGIRI JERUK YANG DIJAMIN SEDAP!! KONGSIKAN!!!

Berikut antara perkongsian resepi ikhlas dari hati pengguna Facebook, Yuss Aisya yang juga seorang peniaga makanan online. Beliau dikenali kerana menjual menu unik, jeruk daging secara online. Namun, terdapat juga permintaan popular untuk menu jeruk ikan tenggiri yang pastinya menarik perhatian orang ramai terutamanya kaum hawa.

 Mari kita lihat perkongsian resepi dari beliau:

Ramai yang minta resipi dan saya tak reply. Namun saya fikir semula rezeki kita semua Allah yang tentukan. Saya tak akan kaya menjual ikan atau daging tetapi berkongsi rezeki buat saya rasa ‘kaya’. Dengan rendah hati saya kongsikan resepinya.

Langkah 1

 Bersihkan tenggiri segar dan perap dengan:

Jus limau Kasturi / nipis / lemon *

Garam secukupnya *

Halia hiris halus spt mancis *

Lengkuas hiris halus spt mancis

Sedikit ketumbar biji

Sedikit daun sage utk aroma, tidak wajib (herba Inggeris)

Black pepper (kisar)

Semua bahan bertanda * hendaklah kuantiti yang secukupnya untuk awet ikan supaya tak busuk & tahan lama dengan izin Allah. Simpan peti bawah sahaja. Lepas 12 jam boleh goreng.

Langkah 2

Mengapa daun sage?

Daun sage ada aroma yang sangat kuat dan ada khasiat tersendiri — bersifat remedy, menenangkan dan berkesan untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Sangat sesuai untuk org berpantang. Rendam sage dalam sebarang minuman suam dan minum. Boleh dapatkan di pasaraya terpilih.

Langkah 3

Goreng dengan bawang dan cili. Simple. Boleh rasa masam, masin, wangi dan sedap!

Langkah 4

Siap untuk dimakan!

Resepi sangat mudah dan sesuai dijadikan pembuka selera. Hidangan sesuai dengan nasi putih panas dan kicap sahaja sudah mencukupi.

Cara Mudah Buat Tauhu ‘Homemade’ Dengan Menggunakan 3 Bahan Ini Je

Selalunya kalau nak masak apa-apa, kita mesti beli bahan dekat pasaraya yang mana ia akan jadi rutin kita setiap minggu, untuk menambah barang-barang yang berkurang dekat dapur.

Bagi yang suka masak sayur lemak atau pun berniat petang-petang nak makan tauhu sumbat dengan famili biasanya tauhu dibeli sehari sebelum tu.

Bukan apa tauhu biasanya tidak elok disimpan lama kerana cara penyediaannya tidak menggunakan pengawet jadi bahan makanan ini tidak seharusnya kita beli dan simpan. Sangat digalakkan untuk beli sehari sebelum nak masak.

Sememangnya bahan-bahan basah semuanya mempunya tempoh jangka hayat yang pendek. Sama juga dengan tauhu yang mana kita selalunya beli yang dah siap dekat pasar basah atau pasaraya, dan selalunya beli beberapa paket dan selebihnya akan simpan. Kadang kala kita terlupa nak guna tengok semula tauhu dah ada bau yang kurang menyenangkan sebab kita pun tak tau bila tarikh sebenar tauhu tu dibuat.

Kalau boleh buat sendiri mungkin lebih mudah, mana tahu berniat untuk berniaga tauhu sumbat atau tauhu bakar ke. Resepi dan cara telah pun dikongsikan oleh Azlia Al Hayahuddin, apa yang tinggal nak buat saja. Jom kita tengok sikit macam mana nak buatnya.

 

Alhamdulillah.. jadi juga tauhu keras kali ini. Buat sebelum ini tak jadi.. hahaha.. gembiranya hari ni!..

BAHAN-BAHAN:

  • 3kg kacang soya
  • 18 liter air
  • 45gm GDL ( Glucono Delta Lactone) – serbuk ini untuk mengeraskan tauhu

 

CARA MEMASAK:

  1. Pilih kacang soya, cuci dan rendam selama 4-5 jam.
  2. Toskan dan kisar dengan air yang disukat. Tapis susu soya.
  3. Masak susu soya hingga mendidih.

 

  1. Dalam bekas berasingan, bancuh GDL dengan air.
  2. Tuang susu soya yang telah mendidih tadi ke dalam bekas berisi bancuhan GDL. Kacau dan biar beku selama 15 minit

 

  1. Sediakan pencetak tauhu dan alas dengan kain. 1 ni dapat 64 biji. Guna 3 kg kacang soya untuk 1 pencetak ni. Ukuran 8 petak × 8 petak

 

  1. Tuang tauhu ke dalam pencetak dan ratakan.

 

  1. Tutup kain dan tekan dengan pemberat.
  2. Selepas 1 jam, keluarkan tauhu dan potong. Rendam dalam air bersih.

Tip Tambahan

Rendam kacang soya ialah tidak boleh lebih 5 jam. Kacang soya yang direndam lama akan cepat basi. Paras air untuk rendaman kena 2x daripada kacang soya.

Kalau ngam-ngam paras kacang soya, kacang tersebut tak akan mengembang dan susu soya pun takkan dapat banyak bila diperah.

 

 

 

Resepi Cucur Lobak Merah

Bahan2 :

2 cawan tepung gandum

Lobak merah (diparut @ di hiris nipis2)

Bawang besar (didadu halus)

Ikan bilis

Lada besar

Udang

1 sudu serbuk penaik, garam, kunyit

Cara2 :

1) satukan semua bahan2

2 goreng garing (pastikan minyak betul2 panas)

3) siap..di hidang kan dgn sos cili