Browse Category: Kesihatan

Info Penting Jika Ingin Berhenti Merokok!!! 9 perubahan yang akan anda lalui Dalam Proses Ini

Tahukah anda bahawa masalah sistem pernafasan dan kanser merupakan dua penyebab utama kematian rakyat Malaysia?

Menurut Laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan, penyakit yang berpunca daripada masalah sistem pernafasan menyumbang 18.54% kepada jumlah kematian manakala kanser pula menyumbang 13.56% daripada keseluruhan kes.

Antara faktor utama yang menyebabkan kematian ini? Tidak lain dan tidak bukan, rokok. Sudahlah menghisap rokok, pemakanan juga tidak dikawal. Bersenam pun tidak. Memang gali lubang kubur sendiri.

Ada sesetengah perokok yang berdegil dan suka benar menggunakan ayat “Aku hisap rokok dari sekolah rendah, masih hidup sihat je lagi sampai sekarang.” Ya, anda patut bersyukur dengan nikmat kehidupan yang Allah SWT masih beri kepada anda. Jadi kenapa perlu disia-siakan kehidupan itu dengan menghisap rokok? Bukankah sebagai orang Islam kita patut menjauhkan diri dari kemudaratan?

Tahukah anda, apabila anda mula berhenti merokok dan tidak lagi menyedut asap mengandungi 4,800 bahan toksik dengan 60 karsinogen pencetus kanser yang terdapat di dalamnya, badan anda sebenarnya akan mula bertindak balas secara positif seawal 20 minit.

Kali ini kami kongsikan perubahan demi perubahan yang akan berlaku kepada tubuh anda sekiranya anda berhenti merokok sekarang.

Selepas 20 minit

Tekanan darah dan kadar denyutan jantung mula menurun. Peredaran darah di bahagian tangan dan kaki mula bertambah baik.

Selepas 8 jam

Kadar karbon monoksida dalam darah berkurang dan tidak lagi menghalang oksigen daripada memasuki sel darah. Anda boleh melakukan aktiviti fizikal dengan lebih baik kerana bekalan oksigen bertambah. Jika anda seorang ibu mengandung, anak dalam kandungan juga mendapat bekalan oksigen dengan lebih baik.

Selepas 24 jam

Karbon monoksida disingkirkan dari badan. Bekalan oksigen di jantung meningkat dengan ketara dan mengurangkan sakit dada ketika melakukan aktiviti fizikal. Risiko untuk mendapat sakit jantung telah berkurang.

Selepas 48 jam

Nikotin disingkirkan sepenuhnya dari badan. Deria rasa dan bau kembali normal. Pernafasan menjadi bertambah baik dengan ketara.

Selain itu, rerambut halus pada paru-paru (silium) pulih seperti biasa untuk memindahkan partikel dari paru-paru. Salah satu tandanya ialah anda kerap batuk kerana lebih banyak kotoran dan bahan toksik disingkirkan dari paru-paru.

Selepas 14 hari

Peredaran darah menjadi lebih efisien.

Selepas 1 bulan

Keadaan kulit bertambah baik.

Selepas 3 bulan

Fungsi paru-paru semakin pulih dan kapasiti meningkat sebanyak 39%. Masalah pendek nafas juga berkurang selain tona kulit menjadi lebih baik dan tidak terlalu kusam.

Selepas 1 tahun

Risiko untuk mendapat sakit jantung berkurang sehingga 50%. Jika anda pernah mendapat serangan sakit jantung, anda telah mengurangkan 25% risiko untuk mendapat serangan berikutnya yang sepatutnya boleh membawa maut.

Selepas 5-10 tahun

Bergantung kepada berapa lama dan berapa banyak anda telah merokok, dalam tempoh ini, anda telah menurunkan risiko penyakit kardiovaskular, sakit jantung dan strok menjadi kembali sama seperti orang yang tidak merokok.

Jadi, apa yang anda tunggu lagi. Jika anda sayangkan keluarga anda, mulakanlah sekarang. Jangan tunggu esok, minggu depan atau tunggu kotak yang baru dibeli itu habis. Itu hanyalah alasan semata-mata.

Kalau nak menghisap sangat, apa kata anda gulung dan bakar sahaja duit kertas. Sekurang-kurangnya kandungannya tidaklah merbahaya dan beracun seperti rokok. Duit habis sama juga, yang penting anda sihat.

 

Diet Seimbang Memastikan Buah Pinggang Kekal Dan Sihat. Di Sini Terdapat Tips Tambahan Penjagaan Buah Pinggang..Jom Amalkan!!

Umumnya, diet yang seimbang serta pengambilan air yang cukup sudah memadai untuk memastikan buah pinggang kita akan kekal sihat dan berfungsi dengan baik. Namun begitu, saya ingin berkongsi beberapa tips tambahan supaya kita dapat memastikan buah pinggang kita kekal sihat.

Mengawal tekanan darah dan gula dalam darah kita.

Ini adalah kerana antara dua punca utama penyakit buah pinggang adalah berpunca dari penyakit kencing manis dan tekanan darah tinggi. Jumlah glokosa yang tinggi dalam darah boleh merosakkan berjuta-juta unit penapisan kecil dalam buah pinggang kita.

Tekanan darah tinggi pula boleh merosakkan saluran kecil di dalam buah pinggang kita. Saluran darah yang telah rosak tidak akan berupaya menapis bahan-bahan buangan dalam darah kita seperti yang sepatutnya.

Kurangkan pengambilan daging

Kandungan protein haiwan yang tinggi akan mempengaruhi pembentukan batu kalsium. Daging menghasilkan asid urik di mana asid uril merupakan punca dalam pembentukan batu asid urikdan juga penyakit gout.

Minum air yang mencukupi

Air membantu untuk mengepam keluar toksin dan menghalang terjadinya batu karang. Namun begitu jangan minum air dalam kuantiti yang banyak sekaligus, sebaliknya minum dlama kadar yang sedikit tapi kerap dan sepanjang hari.

Jauhi tabiat merokok

Merokok bukan sahaja meningkatkan risiko penyakit buah pinggang tetapi juga menyumbang juga kepada kematian akibat strok dan serangan jantung.

Kurangkan kafein

Kafein boleh bertindak sebagai deuritik yang menyebabkan badan kehilangan cecair berlebihan melalui proses penyahidratan. Ini akan menyebabkan buah pingggang kita terpaksa bekerja dengan lebih keras untuk mengepam cecair dan toksin yang akan menyebabkan tekanan yang berlebihan.

Semoga tips penjagaan buah pinggang ini dapat memberi manfaat untuk meningkatkan kesihatan buah pinggang dan keseluruhan tubuh badan kita.

Info Penting Kepada Penggemar Kopi!!! Hindari 5 Campuran Ini Semasa Minum Kopi

Kesukaan kita terhadap kopi bukanlah hal yang buruk. Banyak penelitian menunjukkan manfaat kopi bagi kesehatan misalnya meningkatkan memori, suasana hati, dan kesehatan jantung, dan bahkan menurunkan risiko diabetes.

Masalahnya adalah gula dan segala penambah rasa yang biasa anda nikmati bersama kopi, dapat merusak semua manfaat kopi yang ajaib.

Berikut ini adalah 5 bahan tambahan kopi yang sebaiknya anda hindari.

1.Krimer non-susu

Atau non-dairy creamer. Seringkali, bahan utama pembuat krimer non-susu adalah sirup jagung dan minyak sayur terhidrogenasi parsial, yang rasanya seperti krim ketika terasa oleh lidah anda.

Pada dasarnya, sirup jagung setara dengan gula dan kalori kosong, sementara minyak terhidrogenasi parsial hanyalah cara mewah hanyalah cara mewah untuk menyebut lemak-trans buatan manusia yang berisiko menyebabkan penyumbatan arteri, penyakit jantung dan diabetes.

Jika anda suka menikmati kopi dengan krimer, pilihlah krimer yang terbuat dari santan kelapa organik sebagai bahan baku utamanya.

2.Penambah rasa buatan

Perasa vanili, hazelnut, atau karamel. Perasa ini, kabanyakan terbuat dari gula tebu murni dan pewarna buatan. Satu ons sirup perasa mengandung 19 gram gula dan bisa menyebabkan lonjakan glukosa darah.

Untuk mengganti perasa buatan ini, coba tambahkan beberapa jumput bubuk vanili murni, pappermint, atau ekstrak kacang murni (misalnya hazelnut atau almond). Bahan-bahan alami ini, secara alami bebas gula, dan kemungkinan anda sudah memilikinya di dapur anda.

3.Pemanis buatan

Tentu, pemanis buatan yang banyak ada di pasaran mengandung nol kalori dan tidak menyebabkan lonjakan gula darah segera seperti gula meja.

Tetapi, beberapa studi menghubunkan gula buatan yang dibuat di dalam laboratorium ini bisa menyebabkan metabolisme glukosa terganggu, dapat menyebabkan kecanduan dan meningkatkan risiko anda terhadap diabetes.

Mereka juga dapat mengacaukan flora bakteri di usus kita, yang memainkan peran besar dalam menjaga berbagai fungsi tubuh. Beberapa ahli percaya ekstrak daun stevia kemungkinan alternatif yang lebih aman.

4.Gula tebu

Sedikit gula biasa tidakakan menyakiti anda, tetapi jika anda meminum beberapa gelas kopi sehari, kalori kosong akan menumpuk cepat.

Tambahkan hanya 2 sdt gula untuk masing-masing cangkir kopi anda, maksimal tiga cangkir sehari atau setara dengan sekitar total 48 gram.

Untuk alternatif yang lebih sehat, ganti gula dengan kayu manis yang memilki rasa manis alami meskipun bebas gula. Studi menunjukkan kayu manis dapat membantu mengurangi lonjakan gula darah.

5.Susu tanpa lemak

Susu skim mungkin tidak terlalu “buruk”, tapi penelitian menunjukkan bahwa hal-hal yang penuh lemak mungkin lebih baik. Satu studi baru menemukan bahwa orang yang secara teratur mengonsumsi susu full ceam,mengonsumsi lebih sedikit karbohidrat selama empat tahun penelitian.

Sementara mereka yang minum susu tanpa atau rendah lemak, secara signifikan mengonsumsi lebih banyak karbohidrat, seperti dikutip dari health.kompas.com. Jika karbohidrat yang anda pilih adalah jenis karbohidrat sederhana seperti nasi putih atau tepung, dapat menyebabkan kenaikan berat badan.

Dalam studi kedua, susu whole fat (lemak penuh) dikaitkan dengan penurunan risiko diabetes tipe-2 sebanyak 23 persen. Jadi, silakan, anda bisa minum kopi dengan campuran susu biasa atau full cream yang lezat asal tidak berlebihan.

 

HUBUNGAN SEKSUAL JUGA BOLEH DIKATEGORIKAN AKTIVITI SUKAN. ANDA DISARANKAN JANGAN LAKUKAN 3 PERKARA INI BAGI MENGELAKKAN ALAT KELAMIN ANDA ROSAK SELEPAS HUBUNGAN INI

Kita semua tahu bahawa pemanasan dan regangan otot sangat penting sebelum mana-mana sukan. Nah, sebenarnya hubungan seksual juga boleh dikategorikan sebagai salah satu “sukan”, oleh kerana itu, kita juga perlu tahu bagaimana caranya membuat tubuh tetap aman selepas melakukan hal intim tersebut.

Menurut laporan Kesihatan Wanita, selepas melakukan hubungan seks, wanita anda TIDAK melakukan 3 perkara ini:

  1. Tiada kencing

Apabila bersetubuh di tilam, bakteria boleh menempel pada kawasan kelamin dan pangkal paha, ia kemungkinan besar akan mencetuskan jangkitan genital. Obstetrikian, Robert Wool mencadangkan supaya anda segera buang air kencing dalam masa kurang daripada 1 jam selepas bersetubuh.

  1. Menggunakan cecair pembersih di kawasan alat kelamin

Terdapat beberapa orang yang mungkin berfikir bahawa mereka harus segera membersihkan kawasan alat kelamin dengan sabun untuk menjadi lebih bersih, padahal sebenarnya ini tidak baik.

Kulit di kawasan alat kelamin wanita sangat sensitif, jika anda dengan segera membersihkan dengan pembersih bahan kimia, mungkin anda mengalami alahan secara tiba-tiba seperti kulit gatal, merah atau kering. Miss V sendiri sebenarnya mempunyai sistem perlindungan sendiri, anda hanya menyiram dengan air bersih yang baik untuk kawasan Miss V!

  1. Tidur dalam pakaian tidur seksi.

Mempunyai hubungan seks sangat memenatkan, ramai orang yang selepas hubungan itu mahu pergi terus ke tidur. Tetapi jika anda masih memakai seluar seksi, hendaklah dikeluarkan terlebih dahulu, terutama apabila bahan itu dari nilon dan penuh dengan renda.

Selepas hubungan seks, kulit anda akan lebih lembab dan suhu tinggi.Apabila kulit anda dibalut dengan bahan yang tidak baik, peluh dan bakteria akan dikepung, dan ini boleh membuat Miss V mudah dijangkiti.

Nah, sudah tahu bagaimana? Jangan biarkan ketiga perkara remeh ini membuat anda menyesal untuk hidup, baik!

 

Ustaz Sharhan Shafie, “Doa Untuk Merawat Migraine Mahupun Sakit Kepala”. Sila Sebarkan…

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang di rahmati Allah,

Doa ini baik bagi mereka yang selalu sakit kepala yang teruk. InsyaAllah dengan mengamalkan ayat ini, migraine yang selalu berulang itu akan berkurangan dan akan sembuh dengan kahfiat ayat dari Surah Al-Waqiah, Ayat 19.

Caranya:

Bila sakit kepala atau migraine mula berdenyut. Baca doa ini dan tekan dengan tangan pada bahagian yang sakit di kepala. Ayatnya tidak panjang dan senang dihafalkan. Lakukan dan baca banyak kali sehingga terasa kurang sakit.

 

Maksudnya:

“Mereka tidak merasa pening kepala dan tidak pula mabuk dengan sebab menikmatinya. ”

Wasallam.

 

Sakit Sendi Boleh Dialami Pelbagai Peringkat. Ketahui 6 Jenis Makanan Penyebab Sakit Sendi Yang Perlu Dielakkan

Sakit sendi atau radang pada sendi-sendi ni bukan saja dialami oleh galongan yang berusia. Golongan muda pun ada yang menghadapi sakit sendi. Penyakit zaman global ni tak kira umur dan kaum dah sekarang. Bila sebut sakit sendi mesti yang terlintas di sudut hati kita ialah penyakit orang tua kan..Betul tak??

Di dalam istilah perubatan sakit sendi disebut sebagai artritis. Dari mata kasar penyakit ini kita tak nampuk pun kan. Tapi bagi yang pernah mengalaminya pasti tahu betapa sakit dan deritanya menanggung penyakit ini.

 

Sendi-sendi manusia terdapat di tulang belakang dan bahagian lain tubuh badan seperti bahu, siku, pergelangan tangan, punggung, lutut, buku lali dan sendi jari kaki serta tangan.Sendi terbentuk apabila dua atau lebih tulang bertemu dan ianya berfungsi untuk melicinkan pergerakan.

 

Pelbagai punca yang dikaitkan dengan penyakit sendi. Kadang kala makanan yang diambil juga mempengaruhi kesihatan sendi kita. Di samping mengamalakan gaya hidup yang sihat, pemakanan yag seimbang juga perlu dititikberatkan.

 

Jom kita berkenalan dengan 6 jenis makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit sendi.

 

1 Makanan bergoreng

Umum mengetahui menu harian rakyat Malaysia banyak yang digoreng. Makanan bergoreng rasanya memang sedap. Saya pun suka yang bergoreng ni. Tetapi kita tak boleh la nak makan setiap hari atau dijadikan amalan. Bak kata orang Kelantan “make sokmo”.. Makanan bergoreng ni tinggi risikonya untuk kesihatan kita. Cuba perhatikan orang yang suka makan makanan bergoreng ni apa jadi dengan dia. Kolesterol tinggi confirm dah..Darah tinggi pun akan muncul juga la kalu tak berjaga-jaga.

 

2 Garam

Biasanya garam banyak didapati di dalam makanan segera dan juga snek ringan. Jadi elakkan lah makan makanan sebegini. Ikan kering, ikan bilis juga mengandungi kandungan garam yang tinggi. Petambahan garam di dalam badan akan memburukkan lagi masalah radang sendi.

 

3 Daging

Daging mengandugi zat besi yang tinggi dan sangat baik ubtuk diambil. Tapi bagi penghidap sakit sendi diwajibkan untuk tidak mengambil terus daging di dalam menu masakan harian. So waib elakkan ye bukan harus dah. Ini kerana lemak yang terdapat di dalam daging boleh menjadi bahan beracun dan secara tidak langsung memburukkan lagi masalah radang yang dihidapi.

 

4 Alkohol dan Rokok

Bagi penganut agama Islam alkohol memang diharamkan diambil begitu juga dengan rokok. Tapi masih yang ramai yang merokok walaupun fatwa kata haram..Pelik bin ajaib kan..Bgai yang pentingkan kualiti kesihatan sepanjang hayat mesti menjauhi dua perkara ini tidak kira la seseorang itu muslim atau tidak.

 

5 Gluten

Gluten ni sejenis protein yang terdapat di dalam gandum dan bijirin yang lain. Bagi penghidap penyakit radang sendi, sebaiknya perlulah menjauhi jenis makanan yang berasaskan gandum dan bijirain kerana adanya gluten di dalam jenis makanan itu.

 

6 Produk Berasaskan Susu

Kandungan protein yang terdapat di dalam susu mampu merosakkan sistem antibodi. Individu yang menderita penyakit sendi sebaiknya mengelakkan dari mengambil susu atau produk yang menggunakan susu sebagai bahan utama.

 

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua.

 

Gout Ialah Penyakit Dari Peningkatan Asid Urik Dalam Darah. Penghidap Sakit Gout Boleh Amalkan 6 Jenis Makanan Ini Untuk Menstabilkan Masalah Anda

Sakit gout ialah satu penyakit yang diakibatkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah. Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi.

 

Selain guna penawar gout , penghidap sakit gout juga sebaiknya mengamalkan pemakanan yang sesuai untuk penyakit gout. Di bawah adalah serba sedikit kompilasi maklumat dari internet yang boleh menjadi panduan untuk mengatasi penyakit gout.

 

Antara perkara penting dalam pemakanan untuk sakit gout ialah banyakkan memakan makanan bersifat alkali.

 

Antaranya adalah:

 

  1. Buah dan sayur: kerap makan lobak putih, daun saderi/sup, atau buah ceri (dos rawatan gout: 25 biji sehari), atau cuka epal 1 sudu besar selang sehari. Cuka epal dan buah ceri adalah rawatan yang berkesan untuk penyakit gout.

 

Juga boleh amalkan Alfalfa kerana ia tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah. Daun pasli pula adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.

 

  1. Banyakkan minum air beralkali seperti air telaga, air bukit, air zam-zam, air bertapis, air bawah tanah.

 

  1. Sumber protein : Ganti ayam daging dengan ayam kampung / organic kerana ayam kampong kurang bersifat asid berbanding ayam daging komersial. Walaubagaimanapun hadkan pengambilannya kerana ia juga termasuk makanan berasid. Elakkan daging lembu. Hadkan pengambilan susu kepada 1 pain sehari.

 

  1. Ganti majerin, lelemak sayuran / shortening, krimer minyak sayuran, dan minyak sayuran terhidrogen dengan mentega susu asli (Anchor, SCS), minyak sapi asli (QBB).

 

  1. Ganti gula pasir putih dengan gula merah, gula molasses, madu asli, jaggery cane sugar (gula tebu asli), gula nipah, gula kabung, gula kelapa asli.

 

  1. Kurangkan makanan berminyak / bergoreng. Jika hendak menggoreng @ menumis, guna minyak zaitun extra virgin atau minyak karotino. Kurangkan penggunaan minyak masak bertapis/refined yang diproses secara kimia. Jangan guna minyak goreng lebih 3x recycle.

 

Semasa Berpantang Kadangkala Boleh Terjadinya Tekanan Emosi dan Membawa Masalah Meroyan! Suami Patut Ambil Serius Tentang Perkara Ini

BERPANTANG selepas melahirkan anak kedua kali ini memberi tekanan emosi kepada Hanum (bukan nama sebenar) jika dibandingkan dengan kelahiran anak pertamanya apabila dia membuat keputusan untuk berpantang sendiri tanpa bantuan orang lain.

Hanum fikir, dia tidak mahu menyusahkan ibunya di kampung dengan berpantang sendirian tambahan merasakan sudah mempunyai pengalaman melahir anak sebelum ini.

Namun, fikirannya mula terganggu apabila penat menguasai badannya dalam menjaga bayi yang baru lahir dan anak pertamanya yang masih kecil. Bayinya kali ini berbeza dengan kakaknya, lebih meragam di waktu malam membuatkan Hanum kepenatan. Bila susu badannya berkurangan, tekanan semakin bertambah buat dirinya dan berasa tidak berguna kepada keluarganya.

Hanum mula kemurungan, menangis ketika menyusukan anak malah ada ketika dibiarkan anaknya menangis tanpa berusaha menenangkannya. Dia juga mula rasa tidak disayangi suaminya dan kesunyian akibat berpantang sendiri.

Mujur suaminya cepat menyedari perubahan sifat Hanum yang kemurungan dan tidak ceria seperti biasa. Apabila dibawa berjumpa doktor, doktor mengesahkan yang Hanum mengalami simptom kemurungan lepas bersalin (pospartum depression) dan jika tidak dikawal boleh menyebabkan psikosis lepas bersalin (postpartum psychosis) atau lebih dikenali sebagai meroyan.

Masalah yang dihidapi Hanum bukanlah kes terpencil malah ramai sebenarnya ibu yang mengalami masalah kemurungan selepas bersalin sama ada mendapatkan bantuan pakar atau tidak. Dia beruntung kerana orang yang paling rapat dengannya iaitu suaminya menyedari kelainan pada Hanum dan segera mendapatkan bantuan pakar.

Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan berita seorang wanita yang dipercayai mengelar bayinya sehingga mati setelah mendengar ‘bisikan’ untuk melakukan perbuatan tersebut. Begitu juga berita sebelum ini yang mana seorang wanita membunuh diri kerana dikatakan tidak berjaya menyusukan anaknya.

Menurut Pakar Perunding Psikiatri, Jabatan Perubatan Psikologi Universiti Malaya, Profesor Madya Dr. Muhammad Muhsin Ahmad Zahari, psikosis selepas bersalin atau royan berlaku kepada satu hingga dua orang setiap 1,000 orang wanita yang baru bersalin.

“Gangguan mental selepas bersalin terbahagi kepada tiga kategori iaitu maternal blues (murung bayi), kemurungan selepas bersalin dan psikosis selepas bersalin.

“Walaupun peratusan meroyan berakhir dengan tragedi adalah rendah, namun perlu diberi perhatian serius dengan menyegerakan rawatan supaya dapat mengelakkan perkara ini berlarutan.

“Orang yang rapat dengan individu tersebut seperti keluarga terutamanya suami seharusnya lebih peka dan ambil berat akan perubahan yang berlaku terhadap ibu yang baru bersalin. Simptomnya agak jelas seperti emosi tidak stabil, tidur terganggu, percakapan tidak seperti biasa dan lebih sensitif daripada kebiasaan.

“Malah, perlu ingat setiap kelahiran adalah berbeza, jika sebelum ini wanita tersebut tidak mengalami gangguan mental selepas bersalin ia tidak terkecuali untuk menghidapinya untuk kelahiran seterusnya,” ujar Dr. Muhammad Muhsin.

Selain itu, para suami perlu lebih bertanggungjawab dengan membantu isteri yang baru lepas bersalin bagi mengurangkan bebanan mereka. Konsep lepas tangan dan urusan rumah tangga hanya dipertanggungjawabkan ke atas wanita perlu ditepis.

Tambahnya, selain ahli keluarga yang rapat dengan pesakit, tanggungjawab untuk mengenal pasti mereka yang mengalami gangguan mental selepas bersalin boleh digalas oleh jururawat dan doktor yang merawat mereka selepas bersalin.

Sumber: Utusan Malaysia

Amaran Kepada Para Ibu Bapa Agar Tidak Membenarkan Sebarangan Orang Mencium Bayi Mereka Kerana Boleh membawa Kepada jangkitan virus herpes

Seorang ibu sedih dengan keadaan anak perempuannya yang mengalami jangkitan herpes setelah dicium telah memberikan amaran kepada para ibu bapa di luar sana untuk sentiasa berjaga-jaga dan tidak membenarkan sembarangan orang mencium bayi masing-masing.

Alicia Brooks, 33 tahun memaklumkan bahawa anak perempuannya, Melody hampir meninggal dunia setelah dijangkiti virus herpes semasa dia masih bayi.

Sehingga kini, Melody yang berusia 13 tahun tidak boleh berjalan, bercakap atau makan sendiri dan harus bergantung sepenuhnya kepada Alicia sepanjang masa.

Sedih dengan keadaan yang menimpa buah hatinya, Alicia mendesak pihak hospital dan doktor untuk mengeluarkan amaran mengenai bahaya herpes ini.

“Sepatutnya ada poster yang mengeluarkan amaran kepada mana-mana individu yang mengalami selesema atau virus herpes supaya tidak mencium atau menyentuh bayi kecil. Hal ini kerana ciuman dan sentuhan tersebut boleh meragut nyawa seorang bayi”.

Melody dilahirkan sebagai bayi yang normal pada tahun 2004 tetapi dua minggu kemudian, Alicia mendapati terdapat ruam merah pada dada dan kaki anaknya itu.

Setelah beberapa hari, kesan ruam tersebut menjadi semakin serius menyebabkan Melody dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan rawatan lanjut. Doktor kemudian mengesahkan Melody dijangkiti penyakit herpes dan telah mengakibatkan kerosakan pada fungsi otaknya.

Selama tiga bulan, Melody dirawat di unit rawatan rapi. Para doktor turut memaklumkan bahawa Melody mungkin tidak akan boleh berjalan atau bercakap lagi.

Akan tetapi, Melody berjaya melawan jangkaan doktor dan membesar seperti kanak-kanak normal sehinggalah pada tahun 2008 iaitu ketika Melody berusia empat tahun, virus tersebut kembali menghantui.

Melody mula menunjukkan tanda-tanda negatif seperti kesukaran untuk melihat dan sering terjatuh ketika berjalan. Setelah dimasukkan ke hospital, Melody kemudiannya kehilangan semua fungsi dan kembali semula menjadi seperti bayi. Satu peristiwa yang sukar diterima oleh mana-mana ibu bapa.

“Pada masa ini, tiada apa yang kami boleh lakukan. Kami patah hati,” jelas Alicia.

Alicia tinggal bersama suaminya, Gary, 55 tahun dan dua lagi anak lelaki mereka iaitu Ryan, 15 tahun dan Jay Jay, 11 tahun. Mereka sekeluarga tidak pasti sama ada Melody mengenali mereka atau tidak.

“Dia kelihatan keliru dan tidak mampu tersenyum lagi. Ia sangat menyentuh hati kami. Kami mahukan anak perempuan kami semula”.

Tambah Alicia, “Melihatkan risiko yang boleh menimpa seseorang akibat jangkitan herpes ini, saya berharap lebih ramai orang mengambil berat akannya agar perkara yang sama tidak terjadi kepada anak masing-masing”.

 

Buang Angin Atau Kentut Adalah Fitrah Manusia Tetapi Adakah Ianya Perbuatan Sihat Atau Penyakit?

Membicarakan soal buang angin atau kentut bukanlah sesuatu yang manis tapi ianya adalah fitrah manusia yang mempunyai sebab tersendiri kesihatan tubuh.

Bagaimanapun bagi mereka yang terlebih buang angin, ini merupakan petanda bahawa tubuh anda ingin memberitahu’ sesuatu.

Berikut punca mengapa sesetengah orang terlalu kerap mahu buang angin berbanding normal.

Bakteria Berlebihan

Bakteria berperanan mencerna makanan yang masuk dalam usus besar tetapi terdapat juga bakteria yang mungkin ‘terlepas’ ke usus kecil dan membiak berlebihan di sana.

Apabila bakteria ini bertemu makanan yang belum selesai dicerna maka penguraian gas berlaku. Gas yang terhasil dalam usus besar dan usus kecil ini turun melalui sistem menyebabkan perut menjadi kembung dan sering terasa mahu buang angin.

Sesetengah penyakit juga boleh jadi punca ketidakseimbangan bakteria dalam usus. Penyelesaian yang biasa diberikan oleh doktor adalah pemberian beberapa jenis antibiotik.

Makan Terlalu Terburu

Jika gemar makan cepat-cepat, makan sambil berborak dan suka mengunyah gula-gula berangin, ianya boleh jadi penyebab anda menelan banyak udara.

Udara terdiri daripada gas, maka selepas memasuki tubuh ianya harus keluar dan antara cara yang ada adalah melalui sendawa atau kentut.

Produk Susu

Semakin meningkat usia, maka organ pencernaan pun akan jadi lebih sensitif terhadap produk susu. Hal ini kerana jumlah enzim laktat yang diperlukan untuk mencerna susu kian berkurang.

Pengurangan enzim ini pasti anda sedari jika perut mula meragam setiap kali mengambil produk susu termasuk keju dan sebagainya.

Sensitif Gluten/Sakit Celiac

Kesulitan mencerna makanan akan dimaklumkan tubuh melalui pengeluaran gas. Dalam sesetengah kes kerap kentut adalah petanda anda mengalami gangguan penyerapan makanan disebabkan penyakit Celiac atau gangguan kesihatan lain.

Perubahan Hormon

Gas yang keluar juga boleh jadi petanda bahawa anda sedang melalui proses menopause atau perubahan hormon. Aktiviti bersukan dapat membantu melancarkan pencernaan selain mengambil probiotik.

Sembelit

Jika anda sukar membuang air besar, efeknya adalah pengeluaran angin berbau busuk. Ianya kerana kotoran yang dipenuhi bakteria dalam usus tertahan dalam sistem pencernaan, cuma gas sahaja yang mampu keluar.

Bagi mengatasi keadaan ini pastikan anda minum air secukupnya, ambil makanan berserat tinggi dan lakukan aktiviti kecergasan.