Bantu Sebarkan…5 amalan ibadah ini kunci untuk kulit kelihatan lebih tegang dan berseri..amalkan, InsyaAllah berkesan

Kita hidup di dunia ini tidaklah sendirian, kerana ada selalu banyak orang di sekeliling kita yang selalu memperhatikan dan merenung penampilan diri kita. Maka dari itu, tanpa disedari kita selalu berdiri berlama-lama di depan cermin hanya untuk melihat apakah diri kita sudah cukup sempurna atau belum.

Tidak hanya wanita, lelaki mesti melakukan hal yang sama untuk masalah penampilan. Serta wajah dan kulit sering menjadi perkara utama dalam penampilan untuk menjadi lebih awet muda. Berbicara mengenai awet muda tentunya semua orang pasti menginginkannya. Tapi, bagaimanakah caranya untuk menjadi awet muda yang sesuai dengan pandangan islam? Berikut ulasannya:

Ubat awet muda menurut pandangan Islam

Dalam urusan penampilan terkadang kita tak lokek dalam mengeluarkan duit untuk produk-produk yang mahal dan rawatan wajah, facial ultrasonik, dan sebagainya. Tiada masalah dalam menjaga penampilan selagi tidak melampaui batas dan mengubah Sunatullah yang Allah s.w.t ciptakan. sebagaimana firman Allah Azza wa Jalla:

“Dialah yang telah menciptakan untukmu apa yang ada dibumi ini.”(QS. Al Baqarah: 29)

Air Wuduk

Dalam hal penampilan memang ada banyak cara yang dapat di lakukan selagi tidak memudaratkan. Tapi dalam islam sesungguhnya banyak perkara ibadah yang memberi kesan kepada fizikal dan rohani secara lansung tanpa disedari. Air Wuduk seperti yang sudah kita ketahui, air wuduk itu memiliki banyak keutamaan seperti salah satu keutamaannya ialah anggota tubuh yang terkena wuduk akan bercahaya pada hari kiamat nanti dan ternyata air wuduk juga membuat kita bercahaya di dunia. Maka dari itulah air wuduk termasuk dalam tips awet muda.

Lantas mengapa air wuduk menjadi salah satu ubat awet muda. Menurut penelitian, kulit merupakan organ paling besar pada tubuh kita yang fungsi utamanya adalah meliputi tubuh serta melindungi tubuh dari kuman, racun, dan radiasi. Dengan kita bersuci maka akan terjadi proses keremajaan dan pembersihan kulit, selaput lendir dan membersihkan lubang-lubang tubuh yang berhubungan dengan keadaan luar seperti pori-pori kulit, rongga mulut, hidung, dan telinga. Maka dari itu air wuduk merupakan cara mudah untuk membuat orang menjadi lebih awet muda.

Senyum

Selain air wuduk senyum pun menjadi salah satu cara untuk meremajakan kulit. Menurut pakar kesihatan, ketika seseorang senyum dia hanya menggunakan 17 otot wajah. Sedangkan ketika seseorang berkerut maka dia menggunakan 43 otot wajah. Dimana otot yang banyak itu akan tertarik sehingga dapat menimbulkan kerutan di wajah. Disamping itu, dengan tersenyum otot wajah kita akan tetap terjaga ketegangannya.

Tersenyum juga dapat memberikan kesan ketenangan pada hati, menjadikan kita semangat, dan selalu berhusnudzan. Selain itu, ketika kita tersenyum kepada orang lain, tanpa terasa kita sedang memberi kebahagiaan pada orang tersebut.

Solat Tahajud

Sebagai seorang muslim melaksanakan solat merupakan hal yang wajib dan solat malam seperti tahajud meskipun hukumnya sunah, ternyata itu merupakan ubat awet muda menurut islam. Dalam hal ini Rasulullah bersabda:

“Barang siapa yang banyak menunaikan solat malam, maka wajahnya akan terlihat tampan/cantik di siang hari.” (HR. Ibnu Majah)

Melihat dari sabda Rasulullah tersirat bahawa solat malam akan membuat wajah kita terlihat bersinar dan bercahaya disiang harinya. Kenapa? menurut penelitian dari Prof.Dr. Muhammad Soleh dari Universiti ternama di Surabaya. Solat tahajud merupakan solat yang dilakukan di penghujung malam yang sunyi. Dimana hal tersebut dapat mendatangkan ketenangan, dimana ketenangan itu sendiri terbukti mampu meningkatkan ketahanan tubuh imunilogi, mengurangi risiko terkena penyakit jantung dan meningkatkan usia .

Puasa

Puasa merupakan salah satu ubat awet muda. Hal ini terbukti dari penelitian Alan Chot seorang ahli dari Amerika. Dia adalah seorang penulis buku Why Fast? yang telah menghimpun hasil pengamatan dan penelitian ilmuan dari berbagai negara.

Mengenai hikmah puasa, dimana salah satu himahnya yaitu dapat memperlambat proses penuaan. Hal tersebut diperkuat oleh Albenia M. Furkon direktur lembaga makanan sehat di Amerika Serikat. Ia menyatakan bahwa puasa adalah cara terbaik untuk memperindah dan mempercantik wanita secara alami. Puasa menghasilkan pesona diri dan ketenangan serta menormalkan fungsi-fungsi kewanitaan dan membentuk kembali keindahan tubuh.

Menahan Amarah

Orang yang sering marah-marah atau mengumbar rasa marah tanpa ada keinginan untuk mengawalnya. Maka ia akan memiliki wajah yang lebih cepat mengalami proses penuaan . Kenapa? Kerana kemarahan merupakan jenis emosi yang mempu membuat otot-otot pada wajah menegang, ketegangan yang tidak terkawal akan menyebabkan kulit lebih cepat berkedut dan lebih matang.

Tidak hanya itu, perasaan marah mendorong menyebarnya hormon kortisol yang mengakibatkan produksi kolagen pada kulit berkurang. Dimana sebenarnya kolagen adalah bahan utama untuk membuat kulit awet muda, tegang dan kenyal.

Oleh karena itu Rasulullah salalahualaihiwasalam menganjurkan ummatnya untuk menahan amarah beliau pun bersabda:

“Barangsiapa yang menahan kemarahannya padahal dia mampu untuk melampiaskannya maka Allah Azza wa Jalla akan memanggilnya (membanggakannya) pada hari kiamat di hadapan semua manusia sampai (kemudian) Allah membiarkannya memilih bidadari bermata jeli yang disukainya.” (HR. Abu dawud (no. 4777). Hasan)

Itulah tips awet muda menurut pandangan Islam. Ternyata hal-hal kecil yang tidak kita sedari dapat membuat kita menjadi awet muda. Tidak perlu mengeluarkan modal yang besar ataupun datang ketempat kecantikan untuk membuat kulit tidak terlihat berkedut.

Semoga informasi ini dapat kita menghargai tubuh sendiri. Serta bersyukur atas apa yang Allah berikan kepada kita. Kerana sesungguhnya kecantikan alami dan abadi hanyalah terletak pada hati iman dan takwa. Aamiin

Leave a Reply