Awas!!! Ini Padah Jika Mempunyai Tabiat Menahan Berak

Bagi mereka yang hobi menahan hasrat buang air besar , mulai saat ini juga sebaiknya anda hentikan kebiasaan buruk itu kalau tak ingin terkena masalah yang lebih teruk.

Memang, kadang keadaan sekitar membuatkan anda terpaksa memilih menahan keinginan untuk buang air besar. Contohnya kesukaran mencari toilet, tempat yang tidak selesa atau rasa segan pada orang lain dijadikan alasan menahan diri. Bahkan ada pula yang beralasan klasik, tak terbiasa bila tidak di rumah sendiri.

Mungkin anda juga berprasangka, kalau masih mampu ditahan mengapa tidak. Lagipun juga tidak mengganggu orang lain kan?

Menahan berak/membuang air besar tentu sekali semua orang pernah melakukannya di sekolah, tempat belajar, pejabat atau dimana saja. Tahan berak sudah tentu akan membuat anda merasa tidak selesa dan perut akan sakit. Angin akan mula terkumpul didalam perut maka anda akan kerap membuang angin/kentut.

Bukan soal kentut yang ingin penulis ceritakan tetapi kesan lebih serius akibat menahan berak dan ini mungkin lebih berbahaya dari menahan air kecil (kencing).

Terlalu sering menunda berak akan menyebabkan tahi mula mengeras. Tahi yang mengeras menjadikan pengeluarannya tidak lancar, bahkan boleh menyebabkan usus tersumbat. Ada pula yang mengatakan, racun-racun dalam tahi akan terserap kembali ke dalam tubuh sekaligus menyebabkan pening kepala.

Selain itu, gemar menahan berak turut berisiko menghadapi penyakit serius seperti masalah jantung, kekejangan bahkan boleh menyebabkan kematian.

Dipetik dari Prevention, sebaiknya jangan sesekali menahan dari membuang air besar apabila tiba waktunya. Manusia normal membuang air besar minimum 3 kali dalam seminggu kata Kyle Staller, seorang pakar kesihatan dari Boston, Amerika Syarikat. Makin kerap keadaan ini terjadi akan membahayakan kesihatan terutama pada organ pembuangan. Jaringan dubur boleh retak atau terkena buasir. Bila sudah sampai pada keadaan ini, anda tidak akan boleh tenang dan selesa dimanapun anda duduk.

Anda akan menanggung rasa sakit pada bahagian dubur yang disertai pendarahan. Meski boleh diatasi dengan menggunakan krim penghilang buasir, dalam keadaan yang parah buasir hanya boleh sembuh dengan cara pembedahan.

Belum lagi kesan yang lain seperti kentut sangat bau, perut jadi tempat sampah, kanser usus, bahkan boleh juga berakhir dengan kematian.

Berbahaya kan, maknanya jangan biasakan diri menahan buang air besar. Bila sudah terasa, segera cari toilet dan keluarkan. Kalau merasa tidak selesa buang air besar di luar rumah atau kuatir hasrat itu muncul ketika waktu kerja atau diperjalanan, sebaiknya buang air besar sebelum keluar rumah.

Anda harus membiasakan diri agar boleh membuang air besar di rumah, sama ada sebelum berangkat kerja atau setelah pulang kerja. Kalau ingin kebiasaan buang air besar dilakukan pada pagi hari, anda harus mempersiapkannya sejak malam sebelum tidur.

Makanlah makanan yang mengandungi banyak serat agar proses pencernaan dan pembuangan setelah bangun berlangsung lancar. Cara lain membantu proses pencernaan adalah dengan berolahraga dan minum air putih setelah bangun tidur.

 

Leave a Reply