Browse Author: Sinaran Baru

Kenali Personaliti Dari Gaya Tumbukan! Baca Dan Sebarkan…

Orang-orang di Jepun telah menghasilkan pelbagai cara untuk membaca keperibadian seseorang. Sama ada melalui bentuk kuku, jenis darah atau melalui jari tangan kedua terpanjang yang anda miliki.

Ujian ini dikenali sebagai Kobushi Shindan (secara literalnya “Analisa Analisis”), yang merupakan cara untuk memahami keperibadian seseorang dengan cara mereka membuat penumbuk.

Perkara yang menarik untuk diperhatikan adalah bahawa “kobushi” juga boleh diterjemahkan sebagai “pahlawan feudal” atau dalam beberapa kes “samurai”. Selain itu, asal-usul ujian keperibadian ini juga sebenarnya tidak begitu jelas.

Jadi, yang manakah gaya penumbuk anda? Bagaimana pula penumbuk anda boleh menerangkan tentang hati anda? Ayuh, lihat bersama!

1. Seseorang yang meletakkan ibu jari pada jari telunjuk mereka

Apa yang dikatakan tentang keperibadian anda:

Anda adalah seorang pemimpin yang kuat, adil dan suka membantu orang. Anda suka memberi dorongan kepada mereka yang memerlukan sokongan. Anda obses dengan kekuatan, keselamatan, kestabilan dan juga gigih berusaha dalam melakukan sesuatu.

Tetapi dalam hati anda …

Anda mungkin kelihatan seperti orang yang kuat di luar, tetapi boleh menjadi naif. Anda ingin dihargai dan rasa diperlukan oleh orang lain.

Mengenai cinta …

Anda mahu mengabdikan diri anda buat orang yang anda cintai serta mahu melindunginya. Anda seorang yang sangat baik dan bertimbang rasa serta mementingkan orang lain lebih daripada diri sendiri tetapi anda tidak pandai untuk mengekspresikan diri anda melalui kata-kata.

2. Seseorang yang meletakkan ibu jarinya berada di tengah-tengah penumbuk mereka

Apa yang dikatakan tentang keperibadian anda:

Anda seorang yang baik hati, ramah dan disukai oleh orang lain. Anda seorang yang kreatif dan dapat mempamerkan bakat yang anda miliki sepenuhnya.

Tetapi dalam hati anda …

Anda takut untuk mencuba perkara-perkara baru dan kadang-kadang melihat bakat anda sebagai beban kerana anda takut akan kegagalan. Anda mudah berkawan dengan sesiapa sahaja yang anda temui, tetapi di dalam hati anda, anda mencari orang yang akan sentiasa menyokong anda dan membantu dalam melalui kegagalan.

Mengenai cinta …

Oleh kerana anda takut kegagalan, anda mempunyai masa yang sukar untuk memulakan hubungan baru. Walau bagaimanapun, anda cenderung untuk tidak menunjuk-nunjuk.

3. Seseorang yang meletakkan ibu jari di belakang jari mereka

Apa yang dikatakan tentang keperibadian anda:

Anda seorang yang sensitif dan introvert yang sering tidak mendedahkan wajah anda yang sebenar. Anda sering tertarik kepada pekerjaan yang lebih kreatif. Anda mungkin tidak mempunyai ramai kawan, tetapi mempunyai hubungan yang mendalam dengan rakan-rakan yang anda miliki. Keperibadian anda sangat disukai oleh rakan-rakan anda.

Tetapi dalam hati anda …

Oleh kerana anda meletakkan banyak kepentingan pada ketenangan dan kestabilan, anda membenci konflik. Walaupun anda gila, anda akan menyembunyikannya di dalam hati anda. Di luar anda kelihatannya patuh dan tunduk patuh, tetapi di dalam diri anda sangat emosional.

Mengenai cinta …

Anda menginginkan hubungan yang tidak terlalu dekat dan tidak terlalu jauh terpisah. Anda juga tenang dan lembut dan jarang bergaduh dengan pasangan anda membuatkan boleh mengekalkan hubungan jarak jauh.

Jadi, gaya tumbukan manakah yang mewakili anda? Adakah ciri-ciri yang dinyatakan sesuai dengan keperibadian anda? Bagaimana pula dengan soal hati anda? Harapnya anda bersetuju dengan ‘keputusan’ ujian ini!

 

SUAMI DIKATAKAN DAYUS KERANA TIDAK MEMBERI SEBARANG NAFKAH TETAPI USTAZ INI TETAP KATA ISTERI INI BERUNTUNG SEHINGGA…

Seorang isteri dengan wajah sedih dan murung datang bertemu dengan seorang Ustaz Pegawai Agama Runding Cara di Jabatan Agama Islam untuk meminta nasihat bagi mengadu hal suaminya.

Ustaz: Apa yang boleh saya bantu puan?
Isteri: Saya ingin mengadu kepada ustaz masalah suami saya.
Ustaz: Ye silakan, apa masalahnya itu?…
Isteri: Saya dianiaya dan dizalimi suami saya Ustaz. Saya diabaikan. Suami saya tidak menjalankan tanggungjawabnya kepada saya. Nafkah saya tidak ditunaikan Ustaz. Makan minum saya tidak diendahkan Ustaz. Tempat tinggal saya juga tidak diuruskan.

Ustaz tersenyum. Isteri itu kehairanan. Sedang hatinya dirundung sedih, Ustaz boleh tersenyum mendengar aduannya.

Ustaz: Wahai puan yang dirahmati Allah, sesungguhnya kamu wanita dan isteri yang beruntung.
Isteri: Hah??? Untung??
Ustaz: Ya wahai puan. Kamu sangat beruntung. Kamu wanita dan isteri terpilih.
Isteri: Saya bernasib malang Ustaz. Saya hidup susah. Saya menderita dan sengsara Ustaz. Kehidupan saya tunggang-langgang.

Ustaz: Sudahkah kamu berdoa wahai puan?
Isteri: Sudah Ustaz. Saya sudah hampir putus asa. Suami saya tetap tidak berubah.

Ustaz: Wahai puan, Allah sedang mengujimu. Allah amat kasih dan sayang padamu. Ujian itu memberi peluang kepadamu mengumpul pahala. Tahukah kamu, bahawa Allah sangat dekat dengan doa orang-orang yang teraniaya dan dizalimi. Doa seorang isteri yang dianiaya dan dizalimi oleh suaminya itu, lebih dekat dan mendapat perhatian daripada Allah. Kerana apa? Kerana seorang isteri itu merupakan amanah kepada seorang suami. Maka penganiayaan dan kezalimannya kepadamu akan memberatkannya di sisi Allah. Andai kamu mendoakan kehancuran dan kemusnahannya pun Allah akan mendengar doamu itu wahai puan. Kamu pulanglah ke rumahmu dan jalankan tanggungjawabmu terhadap suamimu sebagai isteri dengan taat kerana Allah. Allah akan membantumu.

Isteri: Suamiku sudah tidak pulang ke rumah, Ustaz. Dia sudah lama meninggalkanku dalam derita dan sengsara ini.

Ustaz: Allah..beruntungnya kamu wahai puan…
Isteri: Kenapa Ustaz asyik mengatakan yang saya ini beruntung? Sedangkan saya ini hidup dalam sengsara, derita dan air mata?
Ustaz: Allah…wahai puan, berapa umurmu sekarang ini?

Isteri: 40 tahun tuan.
Ustaz: Berapa lama lagi kamu mahu hidup di dunia ini?
Isteri: Saya tidak tahu tuan. Itu kuasa Allah.

Ustaz: Kamu mahu saya ceritakan apa untungnya kamu sebagai isteri yang dianiaya dan dizalimi suami?

Dengan lemah dan sedih, si isteri cuma mengangguk.

Ustaz: Rasul yang mulia telah bersabda bahawa, umur umatnya sekadar 60 ke 70 tahun sahaja. Andai sekarang kamu sudah 40 tahun, deritamu itu tidak akan lama lagi puan. Ia akan segera hilang saat Tuhanmu menjemput kamu kembali padaNya. Andai kamu bersabar, segala derita itu akan Allah gantikan dengan syurga yang indah. Tidakkah itu bermakna kamu beruntung? Tahukah kamu, berapa lama derita dan sengsara yang bakal ditanggung suamimu di akhirat nanti?
Isteri: Tentunya Ustaz lebih tahu.
Ustaz: Bagi seorang suami, isteri adalah amanah yang wajib dijaga dengan baik. Segala tanggungjawab dan haknya wajib ditunaikan oleh seorang suami.Suamimu yang telah menganiaya dan menzalimimu, akan disiksa oleh azab Allah diakhirat sana berjuta-juta kali ganda berbanding derita yang sedang engkau deritai di dunia ini wahai puan. Bukankah sehari di akhirat itu, bersamaan dengan seribu tahun di dunia? Selagi mana kamu tidak redha akan kezaliman dan penganiayaannya terhadapmu, maka selagi itu suamimu itu akan terpaksa menanggung dosanya itu.

Isteri itu tertunduk.

 Ustaz: Tahukah kamu, siapakah yang paling mudah mengheret seorang suami ke neraka Allah di akhirat nanti? Tidak lain dan tidak bukan ialah isteri-isteri dan anak-anaknya sendiri. Mana-mana hak isteri-isteri dan anak-anak yang tidak ditunaikan, itulah antara hal yang cepat mengheret seorang suami di akhirat nanti.

Isteri: Tapi suami saya itu seorang yang kuat bersolat dan beribadah Ustaz. Mana mungkin dia akan ke neraka?
Ustaz: Selama mana kamu sebagai isterinya dianiaya dan dizalimi, tidak ditunaikan hak dan tanggungjawab, semua ibadahya termasuk solat, puasa, sedekah dan sebagainya, tidak berpahala di sisi Allah. Bahkan boleh sehingga Allah menolak solatnya itu? Apa lagi yang tinggal pada seorang hamba andai ibadat solatnya pun telah ditolak oleh Allah???

Isteri: Bagaimana andai dia menceraikan saya ustaz? Dapatkah dia menyelamatkan dirinya dari neraka Allah?
Ustaz: Selama mana kamu masih isterinya, dan kamu tidak redha, maka dia tetap akan menanggungnya. Andai kamu diceraikan, sehingga habis tempoh iddah suamimu itu masih wajib mengurus dan menunaikan hakmu sebagai isteri. Dosanya padamu sepanjang tempoh itu tidak akan terluputkan walaupun dia telah menceraikanmu selagi kamu tidak redha. Suami yang tidak menunaikan hakmu itu adalah suami yang berhutang denganmu.

Isteri itu diam. Melihat isteri itu diam, Ustaz bertanya;

Ustaz: Pernahkah suamimu itu meminta maaf padamu?

Isteri itu menggelengkan kepala.

Ustaz: Adakah puan masih menyayanginya?

Isteri itu hanya membisu.

Ustaz: Adakah kamu redha akan perbuatannya terhadap kamu wahai puan?

isteri itu masih diam. 

 Ustaz: Maha Suci Allah… Suamimu itu bukan menganiaya dan menzalimimu wahai puan, tetapi dia menganiaya dan menzalimi dirinya sendiri…

Ustaz tunduk dan tiba-tiba mengalirkan air mata. Dia menangis sebak. Si isteri berasa pelik, lalu bertanya;

Isteri: Kenapa Ustaz menangis?

Ustaz: Aku berasa sedih dan amat takut kepada Allah. Aku kasihan kepada suamimu itu. Di akhirat nanti, sudah pasti kamu akan mengheretnya ke neraka Allah. Susah dan sukarnya menjadi seorang suami. Bahu seorang suami ini berat dan sarat mahu menanggung beban dosa yang banyak. Untungnya kalian para isteri. Walau di dunia Allah perintahkan kalian wajib taat dan patuh kepada suami, itu hanya sekejap sahaja. Kesusahan dan kesulitan kalian hanya di dunia, sedang kami para suami, tertanggung hingga ke akhirat. Pulanglah wahai puan, andai kamu masih menyayangi suamimu, maafkanlah dia. Jika kamu tidak memaafkan dia, dan tidak redha akan perbuatannya, maka tertanggunglah di bahunya dosa yang berat itu hingga ke akhirat.

Isteri itu pulang, tetapi kali ini wajahnya cerah dan bibirnya mengukir senyum mengenangkan janji-janji Allah yang disampaikan oleh Ustaz.

والله اعلم بالصواب
ربي أجعلني زوجة و أم صالحة

Kuatnya seorang wanita itu, Apabila tetap bersabar walau diuji,
Tetap berbelas walau dikeji, Tetap tersenyum walau disakiti,
Tetap mengasihi walau dibenci, Tetap mendoakan walaupun di khianati….

Jalan ke syurga itu berliku onak durinya. Mungkin jika sendiri.
Aku juga tidak mampu.

Moga Allah jaga.

 

 

SUBHANALLAH!! INILAH 16 RAHSIA DAHSYAT SUJUD KETIKA SOLAT. BACA DAN SEBARKAN UNTUK INFO BERSAMA…

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya.

Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:

Membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.

Membetulkan pundi peranakan yang jatuh.

Melegakan sakit hernia. (burut)

Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.

Melegakan paru-paru daripada ketegangan.

Mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.

Kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.

Meringankan bahagian pelvis.

Memberi dorongan supaya mudah tidur.

Menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.

Pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.

Bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.

Mengurangkan kegemukan.

Pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).

Organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.

Mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya. Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang.

Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat Sabda Rasulullah S.A.W, Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut

Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.

Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.

Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut

Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.

Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.

Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.

Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi kebiasaan.

Itu laRahsia Besar Yang Tersembunyi Dalam Sujud Ketika kita melakukan Solat,kami harap artikel ini dapat memberi manfaan kepada anda semua. dan kami harapkan selepas anda membaca artikel ini anda akan terus lagi rajin untuk bersolat.

 

Info Kaum Wanita!!! Amalkan 4 Jenis Sayur Ini Bagi Membantu Anda Cepat Hamil. Kongsikan Supaya Dapat Bantu Orang Lain

Setiap sayur ada nutrisinya yang tersendiri untuk badan manusia. Tapi ada 4 jenis sayur yang dikatakan membantu mempercepatkan kehamilan.

 

Bayam mengandungi zat besi, folat, zink dan antioksidan yang baik untuk kesuburan wanita dan membantu wanita untuk cepat hamil. Boleh amalkan dengan memasak bayam secara sihat dengan dikukus, direbus, atau dijadikan salad.

 

Brokoli membantu membersihkan tubuh dari metabolit hormon seperti lebihan metabolit estrogen dalam tubuh yang menggangu hormon-hormon kehamilan normal.

 

Biasanya kita dengar manfaat ubi bit tapi jarang dengar khasiat daunnya. Ia sebenarnya kaya dengan zat besi yang penting untuk membantu kehamilan. Daun bit juga kaya Vitamin C dan folat, yang merupakan nutrisi lain diperlukan untuk kehamilan.

 

Biji Labu dan Tiram tinggi kandungan zink, zat besi dan asid lemak omega-3. Kekurangan zink dalam tubuh secara langsung berkait dengan ketidaksuburan lelaki dan wanita.

Pengambilan sayur seperti diatas membantu menjaga kualiti telur dan sperma selain membantu melindungi sperma dari kerosakan kromosom. Semoga menjadi manfaat pada yang sedang merancang untuk menimang cahaya mata.

 

Wahai Suami!!! Tahukah Kau…‘Sekali isteri kau jadi seorang ibu, berakhirlah masa tidur dia yang sempurna’

 

Perkongsian oleh Tuan Mizan Dzai: 

Aku jarang mengulas isu-isu semasa, nak pula pasal artis Malaysia tapi bila institusi kekeluargaan dipermainkan aku cukup tak suka. Seolah-olah taklik perkahwinan yang kau lafaz sebelum ni bagai angin yang berlalu pergi.

Sepertinya kita yang lelaki dan suami ini lupa janji pada mertua, lupa janji pada isteri dulu dan paling mengecewakan, lupa janji pada orang tua kita sendiri yang siang malam mendoakan kebahagiaan dan kejayaan kita sebagai anak.

Aku ni lelaki, kau orang pun lelaki. Kita ni memang Tuhan ciptakan fitrahnya tertarik pada benda yang cantik, wanita yang cantik, juga pada rumah dan kereta yang cantik. Nafsu kita besar, kau orang pun faham.

Kalau nak lawan fitrah, kita akan jadi geng kunyit yang dilaknat oleh Allah. Nak buat macam mana? Cuma, kita ni dikurniakan akal dan tanggungjawab sebagai seorang lelaki, suami dan bapa.

Sebelum kahwin kau memang akan menilai bakal pasangan dari segi luaran, penampilan, paras rupa dll. Tapi bila dah sebantal esok, kau akan lalui fasa dimana pasangan tahu busuk mana mulut kau bila bangun pagi, hebat mana bunyi dan haruman kentut kau.

Tak ada benda yang kekal kat dunia ni, Allah dah beritahu. Takkan ada, lebih-lebih lagi kesenangan, kesusahan dan paras rupa. Tak campur kecing atau berak lupa nak flush. Belum cerita spender dan stokin campak merata.

Kau ada cara kau enjoy, aku ada cara aku enjoy. Takat karaoke, tak salah, tak berdosa pun. Yang salahnya bila kau usung perempuan ke hulu hilir masa bini kau tengah berpantang, masa sedang membaik pulih tenaga dan luka meneran keluarkan zuriat benih cinta demi perkahwinan kau.

Isteri dalam pantang sepatutnya kau jaga 24 jam. Emosi, keperluan dan semangat untuknya. Tak tengok isteri bersalin dalam labour room ke? Tak rasa bertambah sayang pada isteri ke, lepas anak kau keluar?

Janganlah sampai sanggup cederakan isteri sendiri demi perempuan lain yang belum gelebeh perutnya bawa zuriat kau. Bacul kau pukul isteri sebab perempuan lain. Kalau jadi depan mata aku, aku mesti join. Mesti.

Perempuan bawa perut ni penat bang. Sangat penat, dengan alahannya lagi. Macam Eleena, aku baru keluar toilet lepas mandi dikatanya aku bau ikan kering, belum sakit pinggang lagi, itu belum asik keluar masuk toilet.

Sampai ada perempuan yang terkencing dalam seluar sebab baby dok tekan-tekan pundi dia orang, tak boleh control langsung. Kekadang sampai menangis sebab letih. Kita yang lelaki ni paling letih, paling kuat pun tertidur.

Tolonglah kita lelaki ni jangan jadi jantan keparat yang sebelum kahwin hari-hari panggil sayang, lepas kahwin penumbuk yang melayang. Kau tengok Ayah Rani Kulup, muka punyalah ganas tapi sayang kat bini dia kau tahu?

Sebab tu suka aku pesan, kurangkan melepak kurangkan enjoy, apa kau dapat kalau asik nak enjoy je? Member cabar, member hasut, macam-macam jadi nanti. Kalau tak ada urusan penting, luangkan masa dengan anak isteri.

Dah kahwin buat cara dah kahwin. Hargailah isteri kita yang bertarung nyawa melahirkan anak-anak, cuba tenung wajah isteri di saat isteri sedang tidur, tak rasa sayang dan kesian ke? Bila kau curang tak rasa serba salah ke?

Jaga-jaga bang, bila kau rasa dah bosan dengan isteri, beratus lagi lelaki lain yang teringin atau nak menggantikan tempat kau. Sentiasa akan ada yang sanggup. Masa tu baru kau tahu langit tinggi ke rendah.

Isteri yang dalam berpantang ni, sakitnya tak hilang lagi. Eleena sampai sekarang tak boleh genggam tangan sekuat dulu. Sekali isteri kau jadi seorang ibu, berakhirlah masa tidur dia yang sempurna. Dunia, impian dan cita-cita dia hanya untuk kau dan anak-anak.

Takkan kau sanggup keluar karaoke dengan perempuan lain sambil berpegangan tangan? Habis semua lelaki handsome macam aku kena cop Playboy, aku kalau nak pergi karaoke lepas ni pun line dah tak clear. Kah kah.

Tolonglah ingat, ingat, ingat. Lelaki dilahirkan untuk berkorban dan berjuang, bukan asik mengangkang. Kalau tak bersedia, tak puas lagi enjoy, yang kau kahwin tu pasal apa?

Perkahwinan ni saling melengkapi, bukannya mementingkan diri sendiri.

Kita yang jantan ni asik nak mengikut Sunnah atau perbuatan Nabi kalau bab kahwin lagi atau bab perempuan, tapi ada tak ikut perbuatan Nabi Muhammad sendiri yang tak pernah memukul kaum wanita? (HR Ibnu Majah)

Isteri itu dijadikan dari tulang rusuk dari bahagian tepi. Dekat di lengan untuk dilindungi, dekat di dada untuk disayangi dan dekat di hati untuk dicintai.

Perhatian Untuk Wanita Berkahwin!!! Anda Perlu Amalkan Minum 4 Air Rebusan Ini Sebelum Terlambat. Kongsikan Untuk Manfaat Bersama.

Wanita apabila bermula sahaja alam rumahtangga, banyak urusan melibatkan suami dan anak-anak menyebabkan mereka kadang kala terlupa untuk menjaga kesihatan dan kecantikan dalaman diri sendiri. Perkara ini bukan sahaja merugikan malahan berpontensi menjadi punca kepada gejala suami memandang pada wanita lain.

Untuk memastikan kecantikan dan kesihatan luar dan dalam ini ada wanita yang sanggup berhabisan ratusan ringgit namun adakalanya kesan yang diperolehi kurang memuaskan hati. Lebih malang lagi kalau produk yang dicuba ada kesan sampingan pula. Jadi bagi mereka yang inginkan petua yang bukan sahaja selamat dan berkesan pemilihan petua tradisional adalah yang paling sesuai. Dimana kebanyakkan petua-petua ini telah diguna pakai oleh mereka yang terdahulu. Cuma kadang-kala petua-petua ini agak leceh sedikit.

Perlulah lebih gigih untuk dapatkan kepuasan cantik luar dan dalam, terutama dengan pengambilan makanan atau minuman berkhasiat. Cuba anda buat dan amalkan minuman ini, bukan sekadar kekal jelita tapi juga bagus untuk kesihatan dalaman kaum wanita.

  1. Rebusan serai & halia
  • Bahan-Bahan: 3 batang serai dan 4cm halia 2 ketul
  • Cara-Cara: Kedua-dua bahan ini perlu diketuk. Direbus (dalam stainless steel pot) dengan 3 gelas air (purified water) dijadikan sehingga 1 gelas air. Minum Suam. Jangan gunakan air paip atau air paip yang di masak. Seminggu 2/3 kali.
  • Khasiat kesihatan:
    Elok bagi yang sering letih dan lenguh-lenguh badan, kolestrol tinggi & sakit urat saraf. Disyorkan minum selepas makan siang.

 

  1. Rebusan sireh
  • Bahan-Bahan: Daun sireh 3 atau 5 helai.
  • Cara-Cara: Direbuskan (dalam stainless steel pot) dengan 3 gelas air (purified water) Jadikan 1 gelas. Jangan gunakan air paip atau air paip yang di masak. Minum Suam. Tambahan: Campur bunga cengkih 3 kuntum dan sedikit serbuk kayu manis.
  • Khasiat kesihatan:
    Hilangkan bau badan dan pulihkan segala sakit urat dan sengal-sengal badan.
    Amalkan setiap seminggu ke 10 hari sekali.

 

  1. Rebusan sireh & daun inai
  • Bahan-Bahan: 3 ke 5 helai daun sireh dan segenggam daun Inai
  • Cara-Cara: Direbus (dalam stainless steel pot) dgn 3 gelas air tapisan (purified water) dan jadikan sehingga 1 gelas air. Jangan gunakan air paip atau air paip yang dimasak. Minum bila sudah suam.
  • Khasiat kesihatan:
    Sesuai bagi perempuan yang mengalami keputihan dan banyak lendiran yg berbau. Elok diamalkan selepas haid.

 

  1. Rebusan halia, serai, cengkih & kunyit
  • Bahan-Bahan: 2/3 batang serai di ketuk, 3cm halia (tua/muda) di ketuk, 2cm kunyit di ketuk, sedikit kulit kayu manis, bunga cengkih /bunga lawang, daun pandan sehelai, sedikit Madu Susu (Raw Honey)
  • Cara-Cara:
    Di ambil setiap kali sebelum atau selepas haid, sebulan sekali.
  • Khasiat kesihatan:
    Mewangikan kewanitaan anda dan menyegarkan badan.
    Macam mana kaum wanita? Ruginya kalau anda tak amalkan minuman sihat ini. Elok amalkan resepi dan ramuan di atas mengikut kesesuaian badan anda. Tak perlu di ambil setiap hari.

 

Amalan berkhasiat ini bagus untuk penjagaan kesihatan terutama bagi yang mahu menjaga dalaman badan, segarkan urat saraf serta membuang toksid dan lemak dalam tubuh.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

 

 

Wanita Wajib Baca Ni!!! Tip Memastikan Rahim & Faraj Yang Sihat Sepanjang Usia. Sebarkan Untuk Manfaat Bersama.

  1. Mandi serum

Adalalah mandi herba. Biasanya mandian ini dilakukan oleh wanita dalam pantang. Tapi bagi yang bukan dalam pantang pun digalakkan untuk buat. Lebih lagi bagi yang jenis banyak angin kuss kuss tu.

Maka daun2 yang terpilih akan dikutip dan direbus untuk dibuat mandian. Antara daunnya adalah:

  • Daun pandan
  • Daun limau purut
  • Daun serai wangi
  • Daun mengkudu
  • Daun kunyit
  • Halia
  • Haissshh banyak lagi boleh ditambah.

Selain bertujuan untuk buang angin khasiat dari rebusan daun tersebut mampu melancarkan perjalanan darah serta memberi khasiat pada kulit. Glowing2 gitu.

Mandi serum paling simple yang boleh dilakukan adalah dari bahan dapur anda sendiri iaitu halia, halba, kunyit dan pandan. Nak tau best atau tak? Cuba dan rasakannya sendiri. Ala2 spa tradisional gitu.

  1. Bertangas

Ni tak ramai juga yang amalkan. Mungkin merasakan aktiviti tangas ni agak leceh. Sebenarnya senang je, wapkan saja faraj anda dengan wap dari bahan tangas selama 20-30min.

Tangas ada dua. Tangas kering dan tangas basah. Tangas basah sesuai bagi yang mengalami masalah faraj kering dan sesuai juga bagi wanita yang pre monopos. Caranya adalah dengan merebus herba tangas dan wap rebusan di halakan pada faraj.

Tangas kering. Perlu ada batu tungku. Herba tangas yang dihancurkan diletakkan di atas batu tungku yang telah dipanaskan lalu wap dari batu tungku itu perlu di halakan pada faraj.

Jangan tak tahu. Ini adalah amalan orang dulu2 untuk mendapatkan keadaan faraj yang bersifat ummphh. Segala mak nenek toksin akan keluar dari faraj kita melalui peluh yang keluar ketika proses bertangas.

Bahan paling simple untuk tangas basah adalah sirih+ manjakani
Tangas kering pula manjakani+ kunyit+halia+ halba+ perahan limau

Alaa..barang kat dapur je kan?

  1. Rendaman faraj.

Maksudnya faraj perlu direndam dalam air rebusan herba. Antara bahannya adalah garam bukit+sirih+ manjakani.

Tunggu air tu suam. Jangan direndam pula faraj tu masa air tengah berasap. Lain pula jadi karang. Rendaman faraj dan tangas ni sesuai bagi wanita yang inginkan kebebasan dari masalah keputihan serta boleh merawat masalah buasir. Untuk mendapatkan aset yang bagus digalakkan untuk melakukan kedua aktiviti ini.

  1. Meruang.

Bagi saya ini kalau tak buat memang menempah masalah. Umpama longkang yang tak dibersihkan. Akan tersumbat. Begitu jugalah keadaan dalam lubang faraj kita yang tak pernah meruang. Sisa air mani dan sisa haid/keputihan akan menempel di dinding faraj. Lama2 timbul lah lendir yang berbau dan menyebabkan kegatalan.

Meruang ni adalah aktiviti membersihkan lubang faraj menggunakan jari telunjuk yang bersih dan berkuku tumpul. Banyak kebaikkan dari meruang ni.

Nak tahu rahim jatuh atau x meruanglah

Nak tahu faraj grip atau tak meruanglah

Nak tahu dah boleh mandi wajib ke belum, meruang juga lah..

Rasa- rasa semua cara di atas perlukan pelaburan wang yang banyak atau tak?

Ini sebenarnya adalah antara cara untuk mendapatkan keadaan faraj dan rahim yang sihat secara luaran. InsyaAllah. Antara rajin atau tidak sahaja, Antara mahu atau tidak sahaja. Tiada siapa memaksa,nak lebih usaha perlu lebih.

Tapi apa pun berjamu untuk dalaman jangan lupa. Itu perlu ya. InsyaAllah!!

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

 

 

BACA DAN KONGSIKAN!!! BANYAK ORANG TIDAK TAHU MANFAAT DARI JANTUNG PISANG ===>> YANG SANGAT BERKESAN MENGUBATI PENYAKIT MEMATIKAN… MAHU TAHU BACA SELENGKAPNYA DISINI !

Tanaman pisang biasanya semuanya bagiannya bisa digunakan. Dari akarnya yang bisa buat jadi krupuk, lalu batangnya yg bisa dimasak, lalu daunnya sebagai pembungkus makanan serta buahnya yg bisa dikonsumsi dengan kandungannya yg baik kesehatan. Namun, tahukah jika ada sisi dari pisang yg tak kalah bermanfaat untuk kesehatan, yaitu jantung pisang.

Jantung pisang tak ada didalam batangnya, tetapi diluar dari batang, lebih tepatnya menggantung bersamaan buah pisang. Jantung pisang inilah yg tempat buah pisang berasal, bila dilihat akan ada bentuk pisang kecil berbunga didalam masing-masing sisi jantung pisang.

Sisi yg memiliki warna merah seperti buah mahoni itu sebenarnya memiliki manfaat utk kesehatan terlebih bisa di buat jadi menu program diet. Selain itu ada pula manfaat yg lain dari jantung pisang untuk kesehatan seperti menghindar stroke serta diabetes. Berikut ini penuturannya!

Manfaat Jantung Pisang untuk Diet & Menyembuhkan Penyakit agar Tubuh Sehat

Menu Program Diet

Satu di antara manfaat dari jantung pisang yaitu dpt turunkan berat badan, hingga bisa buat tubuh lebih ramping seperti dambaan beberapa kaum hawa. Hal sejenis itu karena kandungan serat yg tinggi yang dpt buat perut selalu kenyang lebih lama serta kandungan lemak yg sedikit sekitar 0, 3 gr/25 gr jantung pisang. Jadi, jantung pisang harus dimasukan ke daftar menu program diet.

Menyembuhkan serta Mencegah Stroke

Jantung pisang sebenarnya bisa pula menghindar stroke yg termasuk penyakit gawat. Selain itu, kandungan gizi jantung pisang bs menghindar radang pada otak. Jadi, jantung pisang kecuali sebagai makanan program diet dpt juga menyembuhkan serta menghindar stroke.

Menghalangi serta menyembuhkan Diabetes

Indeks glikemik yg rendah pada jantung pisang baik untuk pasien diabetes. Selain itu, jantung pisang dpt juga mengikat kolesterol serta lemak jahat yg nantinya akan di mengeluarkan bersamaan kotoran, hingga berguna juga untuk sistem pencernaan.

Jadi, jantung pisang yg disangka sebagai pengganggu tumbuhnya pisang, sebenarnya memiliki manfaat yg besar untuk kesehatan kita, terlebih untuk program diet yg rendah lemak serta kaya serat.

Semoga bermanfaat, silahkan share…

 

Wahai Suami Belailah Kepala Istrimu dan Do’akanlah Dengan Do’a Ini, Rumah Tanggamu akan penuh berkah Dan Bahagia..BACA DAN SEBARKAN…

SIKAP romantis dari sang suami untuk istri perlu untuk dilakukan. Hal ini berguna demi kelangsungan rumah tangga yang harmonis. Suasana romantis dapat diciptakan dalam momen-momen apa pun. Baik itu ketika menonton televisi, bersantai di teras rumah atau pun ketika akan menjelang tidur. Yang pasti ketika keduanya sedang berada di tempat dan waktu yang sama.

 

Hal romantis bukan hanya dengan cara mengucapkan kata-kata yang indah saja, tapi menggunakan perilaku juga bisa. Salah satunya ialah membelai kepala sang istri. Istri akan merasa senang jika suami membelai kepalanya dengan penuh kelembutan. Ini membuktikan bahwa suami sangat menyayangi dan mencintai istrinya.

 

Rasulullah SAW menyarankan agar ketika suami membelai kepala sang istri mestilah sambil berdoa. Seperti terdapat dalam sabdanya,

 

“Jika salah seorang dari kalian menikahi seorang wanita atau membeli seorang budak, maka hendaklah ia memegang ubun-ubunnya sambil menyebut nama Allah Azza wa Jalla dan berdoa untuk keberkahannya, dengan membaca,

‘Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan yang Engkau ciptakan padanya, dan aku berlindung kepada-Mu dari kejelekannya dan kejelekan yang Engkau ciptakan padanya’.”

 

Seperti itulah doa yang dapat dibaca oleh suami ketika membelai kepala sang istri. Dengan begitu, keromantisan yang diciptakan di antara keduanya akan terasa penuh berkah karena didasari atas cinta karena Allah. Segala sesuatunya diserahkan kepada Allah. Sehingga, insya Allah rumah tangga yang seperti inilah yang akan menjadi keluarga yang sakinah, mawaddah dan warahmah. Wallahu ‘alam.

 

Awas Kaum Wanita!!! Elakkan Memakan 5 Jenis Makanan Bagi Mengelakkan Kanser Payudara

 

Boleh dikatakan bahawa kes wanita yang mengidap penyakit kanser payudara semakin meningkat pada masa kini. Tidak dinafikan jika penyakit kanser payudara merupakan penyakit turun temurun dalam genetik keluarga, tetapi usaha kita untuk mengelakkannya juga perlu agar risiko untuk terkena penyakit kanser payudara berkurang.

Kini penyakit kanser payudara juga tidak mengenal usia. Bahkan perempuan seawal 20an juga sudah ada yang didiagnos dengan penyakit kanser payudara apabila ia bermula hanya dengan ketulan atau benjolan kecil di bahagian payudara yang dipanggil cyst atau fibroid.

Salah satu faktor yang memainkan peranan dalam mengelakkan risiko penyakit kanser payudara adalah pemakanan. Cara pemakanan haruslah dititik beratkan agar diri sentiasa mengambil makanan yang sihat untuk menjamin kesihatan yang baik berpanjangan.

Ketahui lima jenis makanan yang membantu dalam mengelak penyakit kanser payudara bagi perempuan.

 

Sayur-sayuran berjenis cruciferous

Brokoli, kobis bunga, kobis cina, dan kobis merupakan sayuran cruciferous yang kaya dengan bahan-bahan anti-kanser. Sayuran jenis cruciferous mengandungi fitonutrien yang boleh menghentikan penularan sel kanser serta menahan sepenuhnya dari ia terjadi. Makan sayuran jenis cruciferous dalam rutin harian anda bersama minyak zaitun kerana ia juga dapat membantu penyerapan dalam badan dengan lebih pantas.

Limau gedang

Ia lebih dikenali sebagai grapefruit yang perkaya dengan bahan antioksidan membantu dalam mengelakkan adanya sel kanser dalam badan. Ianya juga kaya dengan vitamin C mengurangkan risiko kanser perut, kolon, esofagus, kelenjar, payudara dan servik.

Kacang tanah dan jem mentega kacang

Memakan kacang tanah atau jem mentega kacang boleh membantu dalam menguatkan sel pertahanan tubuh badan dari terkena penyakit kanser payudara kerana ianya kaya dengan vitamin E yang baik untuk tubuh badan.

Beri

Semua jenis buah beri merupakan sumber makanan yang paling bagus dalam menghindar penyakit kanser payudara. Raspberi, beri biru, strawberi dan cranberry merupakan agen yang bertindak lebih efektif dalam mengelak kanser.

Salmon

Kekurangan vitamin D dalam badan boleh mengundang kepada penyakit kanser kolon dan payudara. Vitamin D membantu dalam mengelakkan penularan sel kanser. Pengambilan salmon dalam makanan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser kerana salmon kaya dengan vitamin D.