Browse Month: October 2017

Sebarkan!!! Membaca Doa Memohon Pertolongan, dan Perbaikan Urusan

Dalam kehidupan seharian kita bermacam liku-liku yang perlu kita tempuhi. sebagai seorang pelajar, ibu bapa, anak-anak, kerja pejabat, cikgu dan sebagainya.. sendiri punyai ujian dan urusan masing-masing. doa ini boleh diamalkan semoga allah permudah dan perbaiki segala urusan kita.

يَا حَيُّ يَا قَيُّوْمُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ، أَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ وَلاَ تَكِلْنِيْ إِلَى نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ.

“Ya Hayyu Ya Qayyuum, birohmatika astaghiytsu, ashliy sya’niy kullahu, wa laa takilniy ilaa nafsiy thorqota ‘aini“

Artinya: “Wahai Rabb Yang Maha Hidup, wahai Rabb Yang Berdiri Sendiri (tidak butuh segala sesuatu), dengan rahmat-Mu aku minta pertolongan, perbaikilah segala urusanku dan jangan diserahkan kepadaku sekali pun sekejap mata (tanpa mendapat pertolongan dari-Mu).”

  1. Al Hakim dan beliau menshahihkannya, Adz Dzahabi pun menyetujui hal itu (1/545). Lihat Shahih At Targhib wa At Tarhib (1/273, no. 654

 

Kongsikan…Dr Zakir Naik Dedahkan Ramalan Nabi Muhammad Dalam Kitab Hindu Yang Buat Ramai Orang Tercengang!

Dr Zakir Naik Dedah Ramalan Nabi Muhammad Dalam Kitab Hindu Yg Buat Ramai TERCENGANG !!! | Nabi Muhammad adalah Nabi yang ditunggu umat Hindu? Kalimat itu pasti mengejutkan bagi kebanyakan umat Islam maupun umat Hindu, bahkan mungkin bagi umat di luar kedua agama itu. Betapa tidak, syariat dari dua agama itu sangat jauh berbeda. Mungkinkah Nabi Muhammad adalah Nabi dari kedua agama itu?

Jika dikatakan bahwa Nabi Muhammad adalah juga nabi dari umat Yahudi & umat Kristen, mungkin banyak dari kalangan umat Islam akan setuju, mengingat dalam Al-Qur’an memang terdapat ayat-ayat yang menyatakan kalau kedatangan Nabi Muhammad sebenarnya sudah diberitakan dalam kitab-kitab suci pendahulunya, seperti Taurat & Injil.

Lima kitab awal dari kitab Perjanjian Lama Kristen adalah apa yang oleh umat Yahudi diakui sebagai Torah/Taurat/Pentatouch, yaitu kitab-kitab Kejadian, Keluaran, Imamat, Bilangan, dan Ulangan. Sedangkan 4 kitab awal dari kitab Perjanjian Baru Kristen diakui oleh umat Kristen sebagai kitab Injil, yaitu kitab-kitab Matius, Markus, Lukas, dan YohanesSekalipun umat Islam menyatakan bahwa Taurat & Injil yg diturunkan pada nabi Musa & Nabi Isa adalah bukan yg diakui oleh umat Yahudi & Kristen sekarang, atau setidaknya sudah berubah/diubah dari aslinya, banyak para pakar ilmu Kristologi yang menyatakan kalau dalam Taurat & Injil yg diakui umat Yahudi & Kristen sekarang inipun masih terdapat sisa-sisa ramalan kedatangan Nabi Muhammad (sebenarnya sangat menarik untuk menampilkan argumentasi pembuktiannya, tapi hal itu bukan topik utama dari tulisan ini)

Jika umat Islam mempercayai ramalan kedatangan nabi Muhammad dalam kitab Taurat & Injil, bagaimana dengan kitab suci umat Hindu? Mungkinkah Nabi Muhammad Saw adalah seorang Nabi yang kedatangannya sudah diramalkan oleh kitab suci umat Hindu? Itulah yang akan kita bahas di sini.
Sebenarnya dalam Al-Qur’an terdapat ayat-ayat yang dapat dijadikan acuan bahwa Nabi Muhammad mungkin saja adalah juga seorang Nabi yang ramalan kedatangannya terdapat dalam kitab-kitab suci umat agama lain, diantaranya :
1. Dalam surat Asy-Syu’ara(26) ayat 196 : “Dan sesungguhnya Al-Qur’an itu benar-benar (tersebut) dalam kitab-kitab orang yang terdahulu”. Jadi dalam kitab-kitab sebelum Al-Qur’an juga terdapat wahyu Tuhan
2. Dalam surat Fatir(35) ayat 24 dinyatakan bahwa tidak ada suatu kaum di masa lalu tanpa seorang pemberi peringatan
3. Dalam surat Al-Ahzab(33) ayat 40 dinyatakan bahwa Muhammad adalah utusan Tuhan dan merupakan penutup para nabi (utusan terakhir)
4. Dalam surat Al-Anbiya(21) ayat 107 dinyatakan bahwa Nabi Muhammad tidak diutus melainkan untuk seluruh semesta alam.
5. Dalam surat Saba’ (34) ayat 28 dinyatakan bahwa Tuhan mengutus Muhammad untuk seluruh umat manusia, pemberi kabar gembira, dan peringatan akan dosa, tapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.
Juga dalam hadits Bukhari vol 1. dalam kitab Shalat bab 56 hadits no 429, nabi Muhammad bersabda :
“Semua rasul yg diutus sebelumku hanya berlaku untuk umat/bangsanya saja, tapi aku diutus untuk semua umat manusia”.

Sekarang akan kita lihat dalam kitab suci agama Hindu. Ada banyak kitab dalam agama Hindu yang diakui sebagai kitab suci mereka. Dari semuanya yang dianggap paling suci adalah kitab Veda (Weda). Bila diantara kitab-kitab itu ada yang bertentangan, maka yang harus menjadi rujukan utama adalah Weda yg juga masih terbagi lagi menjadi beberapa kitab. Kitab-kitab lain selain Weda adalah : Upanishad, Smriti, Dharma Sastra, Bhagavat Gita, Puranas, dll.
Ayat-ayat ramalan kedatangan Nabi Muhammad

Disebutkan dalam Bhavisa Purana –; dalam Pratisarag Parv III, Khand 3, Adhyay 3, Shalokas 10 to 27 :
“Aryadarma akan tampil di muka bumi ini. ‘Agama kebenaran’ akan memimpin dunia ini. Saya diutus oleh Isyparmatma. Dan pengikut saya adalah orang yang berada di lingkungan itu, yang kepalanya tidak dikucir, mereka akan memelihara jenggot dan akan mendengarkan wahyu, mereka akan mendengarkan panggilan sholat (adzan), mereka akan memakan apa saja kecuali daging babi, mereka tidak akan disucikan dengan tanaman semak-semak/umbi-umbian tapi mereka akan suci di medan perang. Meraka akan dipanggil “Musalaman” (perantara kedamaian).”
Kalau anda baca tulisan diatas dengan baik, maka anda akan melihat bahwa ciri-ciri dari pengikut agama kebenaran yg disebutkan adalah ciri-ciri yang umum terdapat pada umat Islam.
Dalam Atharvaveda book 20 Hymn 127 Shlokas 1-14 disebutkan tentang Kuntupsuktas yang mengisyaratkan bahwa nabi Muhammad akan terungkap kemudian.
– Mantra 1 mengatakan : ia akan disebut Narasangsa. “Nars” artinya orang, “sangsa” artinya “yang terpuji”. Jadi Narasangsa artinya : orang yang terpuji. Kata “Muhammad” dalam bahasa arab juga berarti : orang yang terpuji. Jadi Narasangsa dalam bahasa Sansekerta adalah identik dg Muhammad dalam bahasa arab. Jadi Narasangsa adalah figur yang sama dengan Nabi Muhammad. Ia akan disebut “Kaurama” yang bisa berarti : pangeran kedamaian, dan bisa berarti : orang yg pindah (hijrah). Nabi Muhammad adalah seorang pangeran kedamaian yang hijrah dari Makkah ke Madinah. Ia akan dilindungi dari musuh yang akan dikalahkannya yang berjumlah 60.090 orang. Jumlah itu adalah sebanyak penduduk Makkah pada masa Muhammad hidup yaitu sekitar 60.000 orang.
– Mantra 2 mengatakan : ia adalah resi yang naik unta. Ini berarti ia bukan seorang bangsawan India, karena dikatakan dalam Mansuriti (11) : 202 mengatakan bahwa Brahma tidak boleh menaiki unta atau keledai. Jadi tokoh ini jelas bukan dari golongan Brahmana (pendeta tinggi Hindu), tapi seorang asing.
– Mantra 3 mengatakan : ia adalah “Mama Rishi” atau resi agung. Ini cocok dengan Nabi agung umat Islam yaitu Nabi Muhammad SAW.
– Mantra 4 mengatakan : ia adalah Washwereda (Rebb) artinya orang yang terpuji. Nabi Muhammad yang juga dipanggil dengan nama Ahmad adalah berarti juga “orang yang terpuji” yang terjemahan bahasa Sansekerta-nya adalah Rebb.
Beberapa ramalan lainnya :
– Dalam Atharvaveda book 20 hymn 21 : 6 dinyatakan bahwa di sana disebutkan dengan istilah : “akkaru” yang artinya : “yang mendapat pujian”. Dia akan mengalahkan 10.000 musuh tanpa pertumpahan darah. Hal ini merujuk pada perang Ahzab yang mana Nabi Muhammad mengalahkan musuh yang berjumlah 10.000 orang tanpa pertumpahan darah.
– Dalam Atharvaveda book 20 hymn 21 : 7 dinyatakan bahwa Abandu akan mengalahkan 20 penguasa. Abandu juga berarti seorang yatim atau seorang yang mendapat pujian. Ini mengarah pada nabi Muhammad yang seorang yatim sejak lahir dan arti kata Muhammad/Ahmad yang berarti yang terpuji, yang akan mengalahkan kepala-suku-suku dari suku-suku di sekitar Makkah yg berjumlah sekitar 20 suku.
– Dalam Rigveda book 1 Hymn 53 : 9 nabi dipanggil dg sebutan “Suslama” yg artinya lagi-lagi adalah : orang yg terpuji yg merupakan arti dari nama Muhammad.
– Dalam Samaveda Agni Mantra 64 dinyatakan bahwa ia tidak disusui oleh ibunya. Hal ini persis dengan Nabi Muhammad yang tidak disusui oleh ibunya tapi oleh seorang wanita bernama Halimah.
– Dalam Samaveda Uttararchika Mantra 1500 dinyatakan bahwa Ahmad akan dianugrahi undang-undang abadi, yang jelas mengacu pada Nabi Muhammad yang akan dianugrahi kitab suci Al-Qur’an. Tapi karena orang India yang berbahasa sansekerta tidak paham kata Ahmad, maka diterjemahkan menjadi “a” dan “mahdi” yaitu “saya sendiri”, jadi diartikan “saya sendiri yang menerima undang-undang abadi”. Padahal seharusnya “Muhammad sendiri yang dianugrahi undang-undang abadi”.
Nabi Muhammad diramalkan dengan nama Ahmad pada banyak bagian dalam kitab-kitab Weda. Juga diramalkan pada tak kurang dari 16 tempat yang berbeda dalam kitab weda dg nama Narasangsa artinya adalah sama dengan arti dari nama Muhammad, yaitu “yang terpuji”.

2
Kalky Autar

Salah satu ramalan kedatangan nabi Muhammad yg sangat terkenal yang juga telah membuat seorang professor bahasa dari Alahabad University India mengajak kepada umat Hindu untuk segera memeluk agama Islam, adalah terdapatnya sebuah ramalan penting dalam kitab suci Hindu tentang kedatangan yang ditunggu-tunggu dari seorang Kalky Avtar (baca : autar). “av” artinya : turun. “tr” artinya melewati. Jadi arti kata Avtar adalah “diturunkan atau diutus untuk turun”. Kalky Avtar artinya adalah : “utusan terakhir”.

Pundit Vaid Parkash – sang professor (yang menulis buku berjudul “Kalky Avtar”), secara terbuka dan dengan alasan-alasan ilmiah, mengajak para penganut Hindu untuk segera memeluk agama Islam dan sekaligus mengimani risalah yang dibawa oleh Rasulullah SAW, karena menurutnya, sebenarnya Nabi Muhammad adalah sosok yang dinanti-nantikan sebagai sosok pembaharu spiritual dalam agama Hindu.

Disebutkan dalam Nashpropesy, Nabi Muhammad diramalkan dengan nama Kalky Avtar (Autar terakhir) dan Amtim Rishi. Sedangkan dalam kitab Puranas disebutkan tentang Kalky Autar dan kedatangannya. Diantara ayat-ayat yang menyebutkan adalah :
– Dalam Baghavata Purana Khand 12 Adhyay 2 Shloka 18-20 disebutkan dalam rumah Visnuyash akan dilahirkan Kalky Avtar yang diramalkan akan menjadi penguasa dunia, yang terkenal dengan sifat-sifatnya yang baik & menonjol. Dia akan diberi tanda-tanda. Dia akan diberi oleh malaikat sebuah kendaraan yang cepat. Dia akan menaiki kuda putih sambil memegang pedang. Dia akan mengalahkan orang-orang jahat dan dia akan terkenal di dunia.
– Dalam Baghavata Purana Khand 1 Adhyay 3 Shloka 25 disebutkan akan ada juru selamat di rumah Visnuyash
– Dalam Kalki Purana (2) : 4 disebutkan bahwa di rumah Visnuyash pemimpin – kampung Sambala akan lahir Kalki Avtar
– Dalam Kalki Purana (2) : 5 disebutkan bahwa dia akan datang bersama para sahabatnya (4 orang sahabat) mengalahkan orang-orang jahat
– Dalam Kalki Purana (2) : 7 disebutkan bahwa dia akan dijaga oleh malaikat di medan perang
– Dalam Kalki Purana (2) : 11 disebutkan bahwa dalam rumah Visnuyash dan dalam rumah Summati Kalki Autar akan lahir
– Dalam Kalki Purana (2) : 15 disebutkan bahwa dia akan lahir pada tanggal 12 bulan pertama Madhop
– Semua ramalan yg disebut diatas tadi tiada lain merujuk pada Nabi Muhammad SAW. Penjelasannya demikian :
– Dirumah Visnuyash berarti dirumah pengikut Vishnu (pengikut Tuhan) sedangkan ayah dari Nabi Muhammad adalah bernama Abdullah yang artinya adalah pengikut Allah (pengikut Tuhan). Orang Islam menyebut “Allah” sebagai Tuhan, sedang orang Hindu menyebut “Vishnu” sebagai Tuhan. Jadi di rumah Visnuyash adalah di rumah Abdullah.
– Summati dalam bahasa sansekerta artinya adalah orang yang sangat setia. Sedangkan ibunda nabi Muhammad adalah bernama Aminah yang dalam bahasa arab artinya juga orang yg setia.
– Sambala bahasa arabnya adalah tempat yang aman & damai. Nabi Muhammad dilahirkan di Makkah yang terkenal dengan nama “Darul Aman” yaitu tempat yang aman & damai. Akan lahir diantara kepala suku Sambala, artinya bahwa Nabi akan lahir diantara kepala suku di Makkah.
Dilahirkan pada tanggal 12 di bulan pertama Madhop. Nabi Muhammad lahir pada tanggal 12 rabiul awal
Sebagai Amtim Rishi (resi terakhir). Nabi Muhammad adalah juga nabi terakhir dari deretan nabi-nabi yang dikirim Tuhan seperti yang terdapat pada QS. Al- Ahzab : 40.
– Dia akan memperoleh bimbingan di atas gunung dan akan kembali lagi ke arah utara. Nabi Muhammad memperoleh wahyu pertamanya di gua Hira di Jabal Nur. Jabal Nur artinya Gunung Cahaya lalu kembali lagi ke Makkah.
– Dia akan memiliki sifat-sifat yang sangat mulia. Persis seperti nabi Muhammad seperti terdapat pada QS. Al-Qalam : 14 “Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang luhur”.
– Kalki Autar akan diberi 8 kemampuan spiritual, yaitu : bijaksana, punya kendali diri, keturunan yg terhormat, punya pengetahuan wahyu, pemberani, perkataannya bertarget kurikulum, sangat dermawan, dan sangat ramah. Semuanya adalah sifat-sifat yang dimiliki oleh nabi Muhammad
– Dia akan diberi kendaraan yg sangat cepat oleh Shiva. Nabi Muhammad juga diberi bouraq yang sangat cepat oleh Allah yg membawanya ke langit dalam peristiwa Mi’raj.
– Dia akan naik kuda putih dengan tangan kanannya memegang pedang. Nabi Muhammad juga ambil bagian dalam peperangan termasuk dengan menunggang kuda dan bertempur dengan memegang pedang dengan tangan kanannya.
– Dia akan menjadi penyelamat umat manusia. Dalam QS. Faatir(35) ayat 24 dan QS. Saba(34) ayat 28 disebutkan bahwa Nabi Muhammad adalah pembawa berita gembira & peringatan bagi seluruh umat manusia, tapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
Dia akan menjadi pembimbing ke jalan yang benar. Nabi Muhammad hidup pada jaman jahiliyah yang penuh kegelapan dimana ia membawa umatnya ke jalan yang terang benderang.
– Dia akan dibantu oleh 4 sahabat dalam menyebarkan misi. Kita tahu ada 4 orang khalifah sahabat nabi yaitu : Sayyidina Abubakar, Umar bin Khattab, Utsman bin Affan, dan Ali bin Abi Thalib.
– Dia akan ditolong oleh malaikat di medan pertempuran. Dalam perang Badr Nabi Muhammad dibantu oleh para malaikat Allah seperti tersebut dalam QS. Ali Imran (3) ayat 123 & 125 : “Jika kamu bersabar dan bertaqwa dan mereka menyerang kamu dengan seketika itu juga niscaya Allah menolong kamu dengan 5000 malaikat yang memakai tanda”. Juga QS. Al-Anfal(8) ayat 9 yang berbunyi “…. sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepadamu dengan seribu malaikat yg datang berturut-turut.”
Masya Allah..

Ternyata sekian banyak ayat tersebut (yang sebenarnya belum semuanya ditampilkan) yang meramalkan akan datangnya seorang nabi yang ditunggu-tunggu oleh umat Hindu, begitu cocok dengan gambaran Nabi Muhammad, umat Islam, dan sejarahnya. Mungkin saja ini juga merupakan pembuktian yang diberikan Allah bahwa Nabi Muhammad memang diutus Allah untuk seluruh umat manusia.

Hal ini juga dapat membuka diskusi yg menarik tentang agama Hindu, kitab suci umat Hindu, dan syariat-nya. Benarkah agama Hindu memang merupakan agama yang diturunkan oleh Allah jauh sebelum Nabi Muhammad lahir? Kalau ya, apakah berarti umat Hindu bisa disebut “muslim”, atau juga bisa disebut “ahlul kitab”? Bagaimana sesungguhnya ajaran agama Hindu itu, dan sesuaikah dengan ajaran Islam? Bagaimana pendapat anda sendiri?

Kongsikan Rahsia Bahagia!!! Solat Awal Waktu Buat Mak Ayah Saling Cinta Setiap Hari Sampai Lebih 50 tahun; Ustaz Ebit Lew

Ramai pasangan suami isteri tak ambil pusing besarnya kuasa SOLAT dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew memang dah kerap kali berkongsi perihal solat dalam ceramahnya baik di Youtube, Facebook mahupun Instagram.

Mulalah cari macam-macam formula nak pikat kembali hati pasangan. Formula yang mak ayah motivator Ustaz Ebit Lew ini pegang mudah saja ‘solat awal waktu’. Sebab kata-kata itulah yang dituturkan oleh arwah emaknya sebelum pergi menghadap Ilahi. Bacalah sampai habis, nanti pasangan suami isteri akan jumpa rahsia membina rumah tangga bahagia bersama pasangan anda.
Walau Sakit InsyaAllah Ayah Solat

Ramai pasangan suami isteri tak ambil pusing besarnya kuasa SOLAT dalam membentuk sebuah keluarga yang bahagia. Pendakwah terkenal, Ustaz Ebit Lew memang dah kerap kali berkongsi perihal solat dalam ceramahnya baik di Youtube, Facebook mahupun Instagram.

Mulalah cari macam-macam formula nak pikat kembali hati pasangan. Formula yang mak ayah motivator Ustaz Ebit Lew ini pegang mudah saja ‘solat awal waktu’. Sebab kata-kata itulah yang dituturkan oleh arwah emaknya sebelum pergi menghadap Ilahi. Bacalah sampai habis, nanti pasangan suami isteri akan jumpa rahsia membina rumah tangga bahagia bersama pasangan anda.
Walau Sakit InsyaAllah Ayah Solat

“Maafkan mak tak dapat masak dan layan ayah setiap hari kerana mak dah nak pergi. Kalau ayah nak jumpa mak dalam syurga jaga terus jaga solat awal waktu. Dia minta ayah saya baca fatihah.. dia nak dengar.”

Sedih bila hari ini tengok orang mengadu. Suami sibuk dengan telefon setiap hari. Tak peduli keluarga. Pandang pun tak mahu. Balik lewat. Sampai rumah main handphone. Tak ambil tahu hal isteri dan anak-anak. Duduk lepas tu keluar balik 2 ke 3 pagi setiap hari.

Dengan orang luar baik. Dengan keluarga kasar sangat. Muka tak nak senyum. Tak pernah ajak keluarga solat atau baca Al-Quran. Doa sama-sama pun tak pernah.

Pohon doakan ayah mertua saya dan ayah saya yang sakit waktu ini.

Terima kasih tak terhingga buat semua doktor dan kakitangan hospital yang membantu merawat ayah saya dan ayah mertua saya. Semua kakitangan Hospital Selayang, Hospital Muadzam Shah, Hospital Tentera, Hospital Ampang, Klinik Medivron yang semuanya sangat baik.

Pasti Allah balas dengan sebaik-baiknya. Terima kasih. Allah tambah rezeki dan kebaikan sampai syurga buat semua doktor dan kakitangan hospital yang baik.

Terima kasih adik beradik dan ipar yang menjaga ayah dan ayah mertua. Allah sayang semua.
Ini Pula Kisah Ayah Mertua Ustaz Ebit Lew

Ayah mertua saya seorang yang sentiasa bercinta dengan mak mertua saya.

Syukur Allah hadiahkan mertua yang setiap kali jumpa saya sentiasa mendoakan saya. Juga seperti ayah sendiri. Sangat baik. Ya Allah. Sifat ayah mertua buat saya malu. Penuh kelembutan dan cinta.

Ayah mertua tercinta. Berdua ke surau dan majlis ilmu semenjak 50 tahun lalu…subhanallah. Jadi imam. Suka menolong orang. Sentiasa cakap terima kasih. Saya malu rasa. Saya yang patut 24 jam cakap terima kasih sebab beri anaknya yang baik, solehah dan menawan.

Terima Kasih Allah

Terima kasih kerana Allah hadiahkan rasa cinta ini.

Diberi mak ayah dan mak ayah mertua yang sentiasa memberi contoh kisah cinta kerana Allah.
malam tadi tengah malam dia kata ayah doakan program keluarga sunnah sabtu ini jadi asbab hidayah. Kita buat apapun minta asbab orang bukan Islam dapat Islam.

Doakan ayah dapat datang katanya. Itulah doa buat hati ini makin semangat buat dakwah.

 

Renungan Buat Umat Islam! Buang Air dengan Cara Seperti Rasulullah SAW Ternyata Lebih Sihat.

Ketika masuk toilet, kita dianjurkan menutup kepala. Dikatakan syaitan akan buang air besar atas kepala kita. Sunnah buang air besar sesuai sunnah Nabi adalah dengan jongkok dan miring ke kiri dan tangan menekan perut sebelah kiri.

Sunnah Nabi untuk membuang air kecil adalah dengan miring ke kanan, punggung kita duduk di atas kaki kanan. Tangan memijat bagian bawah pusat ke bawah bagi perempuan, dan lelaki dianjurkan ‘berdehem’ 3 kali sehingga air kencing kita keluar semuanya dengan sempurna.

Dalam Islam, setiap tindakan ada caranya tersendiri. Cuba tanya agama lain, percayalah, mereka mungkin tidak ada ‘step-by-step’ atau cara-cara yang cukup detail seperti agama Islam.

Terbukti, buang air besar dengan cara jongkok banyak kelebihannya. Rasulullah SAW sudah mengajarkan lebih dari 1400 tahun lalu.

Hadits

Dari Salman RA beliau ditanya oleh seseorang: “Bukankah Rasulullah SAW telah mengajarkan kepada kamu segala sesuatu sampai masalah buang air juga?” Jawabnya: Benar! Dia melarang kita menghadap kiblat saat buang air besar atau kecil. Dia juga melarang beristinjak dengan tangan kanan, beristinjak kurang dari tiga biji batu dan istinjak dengan kotoran ternak yang telah keras atau dengan tulang.”

Penjelasan Hadits

Buang air adalah suatu kebiasaan yang selalu dilakukan setiap hari. Karena kebiasaan itulah seringkali kita kurang memperhatikan adab-adab dalam melakukannya.

Dalam Islam ada beberapa hal yang perlu diperhatikan:

  1. Tidak membawa barang yang tertulis nama Allah, kitab suci al-Qur’an atau sebahagian dari ayat-ayatnya.
  2. Membaca doa ketika hendak memasuki toilet dan ketika keluar dari toilet.
  3. Mendahulukan kaki kiri ketika masuk dan mendahulukan kaki kanan ketika keluar.
  4. Tidak menghadap kiblat atau membelakanginya.
  5. Menghindari membuang air di dalam lubang yang ada hewan di dalamnya.
  6. Jangan membuang air di tempat orang berteduh, di jalanan atau tempat yang dipakai manusia.
  7. Tidak buang air kecil atau besar di dalam air yang tergenang atau air mengalir yang biasa digunakan manusia untuk bersuci.
  8. Tidak bersuci dengan tangan kanan, untuk menjaga kebersihan.
  9. Dilarang berbicara ketika memberi salam, menjawab salam dan berzikir secara lisan.

Istinjak berarti bersuci sesudah buang air besar maupun air kecil yaitu membersihkan air kecil maupun besar dari tubuh dengan air dan jika tidak ada air bolehlah beristinjak dengan batu atau benda-benda lain yang meresap.

 

Hari Jumaat Merupakan Penghulu Segala Hari. Kongsikan 9 Amalan Hebat Ini Untuk Info Bersama

HARI JUMAAT LAGI HEBAT DARI HARI RAYA. Rasulullah s.a.w bersabda, Sesungguhnya hari Jumaaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling besar di sisi Allah. Iaitu hari yang lebih besar daripada hari raya Adha dan hari raya Fitrah, pada hari Jumaat itu terdapat lima kejadian iaitu hari yang dijadikan Adam alaihissalam dan Baginda di turunkan daripada syurga ke muka bumi, dan pada hari itu juga wafatnya Adam a.s, dan Allah mengurniakan satu saat di mana doa-doa dikabulkan kecuali doa-doa maksiat, dan hari Jumaat juga akan terjadinya hari Kiamat. (HR. Ibnu Majah)

BERLAKUNYA LIMA PERISTIWA PENTING ALAM INI. Daripada Abu Lubabah bin Ibnu Mundzir r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari yang paling mulia di sisi Allah. Hari Jumaat ini lebih mulia dari hari raya Aidilfitri dan Aidiladha di sisi Allah. Pada hari Jumaat terdapat lima peristiwa; Diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat Adam dimatikan, di hari Jumaat juga terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selagi tidak memohon yang haram, dan di hari Jumaat juga akan berlakunya kiamat. Tidaklah seseorang Malaikat yang dekat di sisi Allah SWT, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat. (HR. Ahmad)

JUMAAT ADALAH ANUGERAH TERHEBAT! Demikian hebatnya hari Jumaat. Hayati hadith-hadith di atas kita dapat rasakan satu peluang yang maha hebat yang disediakan oleh Allah buat kita jambaNya. Doa sayangkan hamba-hambaNya sebab itu disediakan ganjaran yang cukup hebat segabai tanda anugerah, pemberian dan hadiah buat mereka yang payak mendapatkannya. Lakukanlah pasti Allah gadakan ganjaran dan luaskan kerahmatan juga keselamatan di dunia malah yang lebih penting lagi kebahagiaan di aalam sana nanti.

SAIYIDUL AIYAM. Jumaat adalah hari yang cukup istimewa kerana Islam meletakkan Jumaat sebagai ketua dan ganjarannya lebih berbanding hari-hari yang lain. Dalam suatu hadis Rasululla s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah: Jumaat dinamakan sebagai Saidul aiyam iaitu penghulu segala hari (sebaik-baik hari).

KITA UMMAH YANG TERPILIH. Allah telah menyesatkan orang-orang sebelum kita dari hari Jumaat, maka umat Yahudi memperoleh hari Sabtu, umat Nasrani memperoleh hari Ahad. Lalu Allah mendatangkan kita dan memberi kita hidayah untuk memperoleh hari Jumaat. Maka Allah menjadikan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad, dan mereka (umat sebelum kita) berada di belakang kita pada hari kiamat. Kita datang paling akhir di dunia, tetapi paling awal datang di hari kiamat yang telah ditetapkan untuk mereka sebelum diciptakan seluruh makhluk. (HR.Muslim)

HARI JUMAAT HARI YANG PENUH KEBAIKAN DAN AMAT BERKAT. Kita tahu bahawa Allah a.w.t. telah menjadikan kota Makkah dan Madinah sebagai kota yang Suci lagi berkat; Dia juga menjadiukan dan memuliakan 3 buah masjid utama dalam Islam iaitu Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjidil Aqsa; Allah s.w.t. juga menjadikan bulan Ramadhan Al-Mubarakah sebagai bulan paling mulia di berbanding bulan-bulan yang lainnya dan dalam bulan ini juga disediakan malam 1000 bulan iaitu Lailatul Qadar sebagai hadiah terhebat dalam hidup ummat Muhammad s.a.w; Dia juga menjadikan sepertiga malam sebagai saat dan waktu yang paling efektif dan mustajab untuk munajat dan mendekatkan diri kepada Pencipta dan Pemilik alam semesta; demikian juga hari Jumaat, hari yang diangkat darjatnya sebagai ‘Sayyidul Ayyam’ iaitu penghulu bagi seluruh hari. Hari Jumaat ini adalah hari yang paling utama dan berharga buat kita semua yang mana padanya disediakan sungguh banyak kebaikan, keberuntungan, peluang yang hebat untuk kita meraih pahala yang berganda-ganda!

KIAMAT NANTI JUGA PADA JUMAAT. Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: “Hari paling baik di mana matahari terbit pada hari itu adalah hari Jumaat, pada hari itu Adam a.s. diciptakan, dan pada hari itu pula Adam dimasukkan ke dalam syurga, serta diturunkan dari syurga, pada hari itu juga kiamat akan terjadi pada hari tersebut terdapat suatu waktu di mana tidaklah seorang mukmin solat menghadap Allah mengharapkan kebaikan kecuali Allah akan mengabulkan permintaannya.” (HR.Muslim)

TAK BUAT RUGI… Berikut adalah 11 amalan paling utama dan hebat keuntungannya bagi mereka yang mengamalkannya. Bergembira dan berbahagialah bagi mereka yang bersungguh-sungguh meraih keuntungan padanya dan amatlah ruginya mereka yang mengabaikannya!

AMALAN PERTAMA: Memotong Kuku. Sebelum menunaikan fardu Jumaat, kita disunatkan mandi walaupun waktu solat telah hampir. Disunatkan juga mencukur kepala, memotong kuku, memendekkan misai, memakai wangi-wangian dan mengenakan pakaian yang sebaik-baiknya. Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”

AMALAN KEDUA: Membaca Surah Ali-Imran. Sabda Nabi s.a.w. yangb bermaksud: “Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendo’akan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.”

AMALAN KETIGA. Membaca Surah Al-Kahfi. Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri yang bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”

AMALAN KEEMPAT. Mengucapkan Selawat Ke atas Nabi s.a.w. Berselawat sekali ke atas Nabi, Allah Taala memberi rahmat 10 kali ganda. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksid: “Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali)”.(HR.Al-Baihaqi) Allah Taala juga ada berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah Taala dan para malaikat telah berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sempurna ke atasnya (Nabi)”. (QS.Al-Ahzab:56)

AMALAN KELIMA. Membaca Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah

AMALAN KEENAM. Mandi Sunat Jumaat. Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.” Dan sebuah hadith daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu. (Muttafaq alaih)

Manakala sebuah lagi hadith yang menerangkan tentang mandi sunat hari Jumaat adalah sebuah hadith daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama. (HR.Imam Abu Daud dan Tarmidzi).

AMALAN KETUJUH. Solat Jumaat. Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam, dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur. Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan dalam buku kehadiran malaikat.”

AMALAN KELAPAN. Berdoa Bersungguh-sungguh. Majoriti ulama’ berpendapat bahawa makbulnya do’a yang dibaca di antara dua khutbah, iaitu ketika imam sedang duduk antara khutbah pertama dan khutbah kedua. Ibnu Qayyim Al-Jauzi mengatakan: Di antara sekian banyak pendapat ada dua yang paling kuat, sebagaimana ditunjukkan dalam banyak hadis yang sahih, pertama saat duduknya khatib sampai selesainya solat. Kedua, sesudah Asar. Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba Mukmin apabila meminta (berdo’a) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan do’anya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan. (HR.At-Tirmidzi).

Sebuah hadith daripada Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan : Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. sedang membicarakan tentang hari Jumaat, dan baginda bersabda: Padanya (hari Jumaat) terdapat suatu saat yang tidak ditemui oleh seorang hamba (Allah) yang muslim dengan dia mendirikan solat sambil memohon kepada Allah akan sesuatu, melainkan apa yang dipohonkannya itu diberikannya kepadanya. Dia mengisyaratkan dengan tangannya yang diangkatkan”. (HR.Al-Bukhari dan Muslim)

AMALAN KESEMBILAN. Banyakkan Bersedekah. Sedekah pada hari itu lebih utama dibanding sedekah pada hari-hari lainnya. Ibnu Qayyim berkata: Sedekah pada hari itu lebih utama dengan sedekah pada enam hari lainnya seumpama di sedekah pada bulan Ramadhan dibanding bulan-bulan lainnya. Hadis dari Kaâab menjelaskan: Dan Sedekah pada hari itu lebih mulia dibanding hari-hari selainnya.

Sekian perkongsian ringkas daripada saya. Moga hari Jumaat kali ini lebih banyak manafaat dan keberuntungan yang kita dapat berbanding hari-hari Jumaat yang sebelum ini. Mereka yang lebih baik dan lebih banyak amalannya sekarang berbanding hari-hari sebelumnya pasti diberikan Allah s.w.t. hidup yang tenang, kaya dan bahagia. Segala yang berlaku semasa di dunia dapat diharungi dengan penuh ketabahan dan memiliki iman yang teguh. Sebagai balasan dan ganjaran dari Allah s.w.t. adalah bertemu denganNya dan dikurniakan syurga firdaus yang kekal kita di dalamnya buat selama-lamanya. InshaaAllah… Wallahua’lam.

 

Kaum Wanita Wajib Baca!!! Elak Ketumbuhan Fibroid & Cyst Dalam Rahim Dengan 7 Cara Ni

Aliran haid yang banyak untuk tempoh yang lama dan sakit belakang adalah salah satu simptom anda mungkin mengalami ketumbuhan fibroid. Simptom-simptom lain adalah kerap membuang air, sembelit, sakit di pelvis dan bengkak di bahagian abdomen.

Saiz fibroid tidak sama antara satu sama lain, ada yang sekecil biji buah betik dan ada juga yang sebesar buah tembikai. Ada yang merasa sakit akibat fibroid dan ada juga yang tidak tahu dirinya mempunyai fibroid kerana tiada simptom mahupun rasa sakit.

  1. Kajian mendapati semakin kerap melakukan aktiviti fizikal iaitu tujuh jam dan lebih dalam seminggu, lagi sukar peluang untuk terkena fibroid dalam jangka masa yang panjang.
  2. Kekal berat badan. Kajian juga mendapati wanita yang mempunyai masalah berat badan seperti overweight dan obese berpotensi mendapat fibroid berikutan paras hormon estrogen juga tinggi.
  3. Teh hijau dapat mengelakkan daripada terkena fibroid kerana ia bersifat antioksidan.
  4. Kurangkan pengambilan daging merah. Daging merah menggalakkan pertumbuhan fibroid.
  5. Vitamin D berupaya mengecilkan saiz fibroid dan mengelakkan daripada terkena fibroid.
  6. Banyakkan makan ikan salmon, tuna dan ikan kembung untuk mendapatkan sumber vitamin D yang banyak.
  7. Banyakkan ambil susu, keju dan produk tenusu untuk mengelakkan risiko terkena fibroid.

Penyakit Darah Tinggi Boleh Dihidap Oleh Semua Orang. Ini Cara Untuk Turunkan Darah Tinggi Hanya Dengan Kelapa Muda, Halba & Serai

Hanya disebabkan gaya pemakanan yang tidak dijaga, sesiapa saja boleh ‘terseret’ dengan penyakit DARAH TINGGI. Ada sesetengah orang, berdepan masalah ini dalam usia yang sangat muda. Sama ada anda menyedari kehadiran penyakit ini atau tidak itu bergantung kepada pemeriksaan tahunan yang sepatutnya anda lakukan.

Ramai yang mengetahui tentang penyakit ini apabila ianya sudah berada dalam fasa yang teruk mungkin disebabkan oleh pembuluh darah tersumbat kerana kolesterol. Tidak semestinya anda kurus anda sihat kerana penyakit darah tinggi ini juga boleh berlaku pada mereka yang stress dalam pekerjaan atau kehidupan seharian.

Mungkin anda sudah berusaha dengan merawat penyakit ini pergi ke klinik dan mengambil ubat-ubatan yang disarankan doktor tetapi pada masa yang sama anda juga boleh mengamalkan petua tradisional untuk mendapatkan kesan postif menstabilkan kadar bacaan darah. Pastikan anda mendapatkan khidmat nasihat doktor sebelum mencuba petua ini kerana tidak semua petua sesuai dengan kesihatan semasa seseorang dikhuatiri anda mempunyai penyakit lain:

Bagi yang baru disahkan menghidap penyakit ini apa kata anda cuba petua yang dikongsikan oleh Puan Ummi Hias ini:

Bahan-bahannya:

  • Sebiji kelapa muda yang masih berisi lembut.
  • 3 batang serai
  • 7 biji halba

Cara caranya:

  1. Halba dan serai dititik atau diketuk sikit. Pastu masukkan dalam buah kelapa.
  2. Letak atas dapur buah kelapa tadi.
  3. Masak kelapa tu agak agak airnya panas. Pastu angkat dan tuang dalam cawan atau bekas.
  4. Biarkn suam sikit baru minum.

CARA TRADISIONAL LAIN:

  1. Makan Cincau
    Cara makan ialah setiap dua hari sekali anda boleh makan cincau ini. Dalam 3 hari lagi nak pergi jumpa doktor makan tiap-tiap hari. Kalau nak lebih mudah, kisar semua cincau dan minum macam biasa. Nak mudah, beli di pasaraya yang cincau bentuk packing silinder, jadi setiap hari anda boleh makan satu.
  2. Bawang Putih
    Ambil beberapa ulas bawang putih dan bersihkannya. Kisar bawang putih tadi untuk dijadikan jus. Kemudian, ambil 6 titik jus tadi dan campurkannya ke dalam segelas air kosong. Minum air tersebut 3 kali sehari.

Jangan risau, anda pasti dapat keputusan yang sangat memuaskan jika selalu amalkan. Semoga bermanfaat!

 

Subhanallah! Haram Membina Binaan Simen/Kepok Diatas Kubur. Ini Penjelasannya.

Kalau kita lihat kepada kawasan perkuburan islam di sini,kita akan melihat kebanyakan kubur membuat binaan (simen,mozek,pagar besi dll) di kawasan kubur. berikut adalah perbahsan para ulamak berkenaan batu nisan dan binaan di kuburan. Moga dapat pencerahan tentang isu tersebut :

1.Imam Muhammad bin Idris al-Syafi`iy ( Imam Asy-syafie )melarang kubur ditinggikan melebihi sejengkal (7 inci) dan beliau melarang kubur di tembok dgn bahan binaan (Fiqh Sunnah, 4:150)

  1. Kubur para Rasul, sahabat dan setaraf dgnnya pun tidak ada pengecualian. Kata Imam Syafi’iy, aku menyaksikan kubur para sahabat mmg tidak ditinggikan..(ibid)

Ada pun, amalan masyarakat yang suka menabur bunga di pusara, ini pun tidak ada nas yang mensyariatkannya. Adalah dibimbangi perbuatan sedemikian boleh membawa kepada termasuk dalam perhiasan itu tadi.

Kalau ada pun dalam syarak adalah amalan para ulama yang menyiram air atas pusara selepas jenazah disemadikan.

Perbuatan memacak sesuatu yang basah seperti pelepah tamar atau kelapa, ada nas menyebut selagi ia masih basah ia masih bertasbih pada Allah memohon keampunan pada mayat.

Barangkali berdasarkan nas tadi, agak masyhur di kalangan masyarakat kita untuk menanam pokok kemboja kerana ia basah dan akan mendoakan si mati. Perbuatan memacak sesuatu yg basah dan menanam pokok kemboja bertentangan dengan sunnah kerana pelepah tamar itu khusus buat Nabi saw sahaja.

Imam Bukhari membantah apa jua hujah utk berbuat demikian kerana tak ada kaum salaf yg melakukan demikian (Fiqh Sunnah, 4:165)

Tetapi tidak pula disebut memacak payung di atas pusara. Tidak ada nas menyuruh perbuatan sebegini dan ulama menyebut ia termasuk dalam khurafat.

  1. Membuat Binaan Atas Kubur

jabir berkata :”Rasulullah saw melarang mengapur kuburan dan duduk di atasnya atau membangunnya ( meninggikan tanah atau binaan) atau menulis di atasnya.” ( HR Muslim,abu daud dan an-nasaie )

Imam asy-Syafie, Imam an-Nawawi, Ibnu Hazmin melarang perbuatan tersebut

  1. Menulis Nama Pada Nisan

sebahagian ulama spt imam asy-syaukani membenarkannya tetapi sekadar utk mengenal identiti kubur sahaja spt nama dan bukannya ayat2 al-quran spt yang ada pada batu nisan sekarang kerana ia termasuk larangan dalam hadis di atas.

  1. Tanah Perkuburan Bukan Hak Peribadi

tanah perkuburan adalah tanah wakaf hak milik orang islam, maka membina batu,kepok,pagar dan sebagainya akan menyempitkan kawasan perkuburan dan jumlah kubur akan menjadi terhad dek kerana banglo kecil yg dibina oleh waris simati.

saya menasihati supaya membuat tanda sekadar batu nissan yg ringkas sahaja, dan terangkan hal tersebut secara hikmah mudah2 mudahan usaha kita mencontohi sunnah Rasulullah saw memberi syafaat kepada puan dan si mati.

Larangan dari Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam:

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dij adik an tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ ala.

Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

wALLAHua’lam. .

Renung-renungkan.

FATWA: MEMBUAT BINAAN DIATAS KUBUR

  1. Fatawa: Membina Maqam Atau Apa-Apa Binaan Atas Kubur (FATWA KEDAH)

Soalan:

Haruskah disisi syarak membina apa-apa binaan, maqam atau sebagainya di atas kubur?

Jawapan:

1) Makruh dibuat binaan di dalam atau di atas kubur yang di dalam tanah yang dimilki oleh orang yang membuat binaan kecuali binaan itu dibuat bertujuan untuk menyelamatkan kubur dari digali atau dikorek oleh binatang buas atau diruntuh oleh banjir seumpamanya.

2) Haram dibuat binaan di dalam atau di atas kubur apa jua jenis dan bentuk binaan yang boleh jadi kekal selepas hancur mayat dengan tiada apa-apa tujuan seperti yang tersebut di atas sekiranya kubur itu di dalam tanah yang disediakan untuk perkuburan atau yang di wakaf untuk perkuburan dan wajib dirobohkan kerana binaan yang kekal wujudnya selepas hancur mayat itu menghalangkan orang-orang Islam daripada menggunakan tempat perkuburan itu dengan tiada ada apa-apa sebab yang diluluskan oleh syarak dan meruntuhnya itu hendaklah dengan kebenaran qadhi atau dengan kebenaran Majlis Agama Islam jika ditakuti berbangkit perbalahan atau pergaduhan dan sebagainya, batu-batu dan perkakas-perkakas binaan itu menjadi hak milik warisnya dipulangkan kepada mereka jika tiada waris atau ada tetapi mereka enggan mengambilnya maka menjadi hak kepada Baitulmal.

Negara asal : Malaysia

Negeri : Kedah

Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah

Penulis/Ulama : Mufti Kerajaan Negeri Kedah

  1. Fatwa Mengenai Penyalahgunaan Kubur (FATWA PERAK)

Fatwa :

Sahibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan setelah berbincang dengan Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak Darul Ridzuan pada 15 Safar 1427 H bersamaan 18 Mac 2006 M bagi kali 169 dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengistiharkan Fatwa seperti yang dinyatakan dalam Jadual.“Bahawa haram membina bangunan sama ada berbentuk rumah, kubah atau masjid di atas tanah perkuburan am ( musabbalah ), dan wajib di robohkan segala binaan tersebut” .

Keterangan :

DALIL DAN HUJJAH

Dipetik dari kitab Mughni al-Muhtaj jilid satu mukasurat 364.

مغني المحتاج إلى معرفة معاني ألفاظ المنهاج شرح الشيخ محمد الخطيب الشربيني علي متن منهاج الطالبين للامام ابي زكريا بن شرف النووي المجلد الاول.

(ولو بني) عليه ( في مقبرة مسبلة ) وهى التي جرت عادة اهل البلد بالدفن فيها ( هدم ) البناء لانه يضيق علي الناس ، ولا فرق بين أن يبنى قبة أو بيتا أو غير ذلك.

Bermaksud :

Jika seseorang membina binaan di atas kubur am dan ianya merupakan kebiasaan penduduk negeri tersebut hendaklah ( diruntuhkan ) binaan tersebut kerana ianya menyusahkan orang lain. Dan tiada perbezaan samaada binaan itu berbentuk kubah, rumah atau dan lain-lain binaan.

Dipetik dari kitab al-Majmuk Sharah al-muhazzab juzuk lima muka surat 298.

قال أصحابنا رحمهم الله : ولا فرق في البناء بين أن يبنى قبة او بيتا او غيرهما.ثم ينظر فإن كانت مقبرة مسبلة حرم عليه ذلك ، قال أصحابنا ويهدم هذا البناء بلا خلاف. قال الشافعي فى الام : ورأيت من الولاة من يهدم ما بني فيها، قال ولم ار الفقهاء يعيبون عليه ذلك ولان في ذلك تضييقا علي الناس. قال أصحابنا وإن كان القبر فى ملكه جاز بناء ماشاء مع الكراهة ولا يهدم عليه. قال إصحابنا وسواء كان المكتوب على القبر فى لوح عند رأسه كما جرت عادة بعض الناس ام في غيره فكله مكروه لعموم الحديث. قال أصحابنا وسواء فى كراهة التجصيص للقبر فى ملكه او المقبرة المسبلة. واما تطبين القبر فقال إمام الحرمين والغزالى يكره ، ونقل ابو عيسي الترمذي في جامعه المشهور أن الشافعى قال لا بأس بتطبين القبر ولم يتعرض جمهور الاصحاب له، فالصحيح انه لا كراهة فيه كما نص عليه ولم يرد فيه نهي.

Bermaksud :

Telah berkata ulama’ mazhab Shafie rahimullah : dan tiada beza pada binaan samaada ia berbentuk kubah atau rumah atau lain-lainnya, hendaklah diselidik dahulu jika ianya kubur am haram dibuat binaan atasnya. Ulama berkata hendaklah dirobohkan binaan itu tanpa khilaf.Berkata Imam Shafie dalam kitab al-Um: dan aku lihat daripada pemerintah yang mana mereka merobohkan sebarang bentuk binaan dan aku tidak melihat ulama’ fiqah membantahnya kerana bahawasanya ianya menyusahkan manusia lain. Berkata lagi ulama samaada ianya ditulis diatas satu papan kenyataan di tepi kubur seperti mana kebiasaan adat setengah orang maka semuanya adalah makruh hukumnya kerana keumuman hadis.Berkata lagi ulama : dan begitu juga makruh samaada meletak kapur pada kubur yang dimiliki atau kubur yang am. Adapun meletakan tanah di perkuburan maka imam al Haramain dan imam al Ghazali telah berkata ia adalah makruh. Dan telah menaqal oleh Abu Isa Attirmizi dalam kitab Jami’nya yang mashur bahawasanya As Shafie berkata tidak mengapa meletakkan tanah pada kubur, dan tiada satu tegahan dari Jumhur ulama. Maka pendapat yang sahih bahawa tidak makruh sepertimana nas dan tiada ada satu tegahan pun padanya.

Rujukan Pewartaan : Enakmen Pentadbiran

Tarikh Pewartaan : 24 Januari 2007

  1. HUKUM MENGGUNAKAN SEMULA TANAH PERKUBURAN ISLAM (FATWA SELANGOR)

Oleh : Ustazah Norzila Bt. Mohd. Nor, (Bahagian Istinbat)

Isu kekurangan tanah perkuburan Islam di negara kita timbul hasil daripada penelitian terhadap beberapa isu semasa yang dibincangkan dalam akhbar harian negara kita. Masalah yang berlaku ini terutamanya di bandar-bandar besar telah disiarkan dalam akhbar-akhbar tempatan beberapa bulan yang lepas. Pelbagai cadangan dan pandangan untuk mengatasi masalah ini telah dikemukakan oleh orang ramai termasuklah cadangan untuk mengguna semula tanah perkuburan yang lama.

Memandangkan isu ini telah mendapat perhatian ramai, maka satu fatwa telah dibuat untuk memperjelaskan pendirian syara’ mengenai perkara ini.

HUJAH DAN DALIL

Kubur dari segi takrifannya merujuk kepada tempat yang digunakan untuk menanam manusia yang telah meninggal dunia.

Kawasan perkuburan menurut Islam adalah tempat yang perlu dihormati. Umat Islam ditegah daripada melakukan perkara-perkara yang boleh menjejaskan adab dan dianggap tidak menghormati mayat di kawasan perkuburan tersebut seperti mendirikan penempatan di atasnya, membina tembok, menggali balik mayat tanpa tujuan dan sebagainya.

Dalam sebuah hadis ada menyebutkan bahawa :

Maksudnya :

“Nabi s.a.w. menegah dari membina tembok di atas kubur, tinggal di atasnya, membuat binaan dan menulis di atasnya”. (Riwayat al-Tarmizi)

Perbuatan menggali balik mayat dari kubur ditegah oleh Islam kerana ia mencarik kehormatan mayat, tetapi dalam keadaan tertentu dan ada tujuan yang munasabah menurut syara’ maka ia dibolehkan.

Walaupun begitu, para fuqaha’ Islam berselisih pendapat tentang sebab atau tujuan yang membolehkan mayat digali semula, antaranya :

  1. Fuqaha’ Hanafiah berpendapat sebab yang membenarkan kubur digali semula ialah apabila ia bersangkutan dengan hak-hak manusia pada kubur atau mayat tersebut seperti tanah kubur tersebut ialah tanah yang dirampas, kain kapan mayat diambil dari kain yang dirampas, ada harta orang lain dalam kubur tersebut atau seumpamanya. Adapun sekiranya hanya bersangkutan dengan hak-hak Allah pada mayat tersebut seperti mayat tidak dimandikan sebelum dikebumikan, tidak disembahyangkan atau seumpamanya maka tidak harus digali semula selepas selesai dikebumikan.
  2. Fuqaha’ Malikiah pula berpendapat kubur boleh digali semula dalam lima keadaan;
  3. Apabila kain kafan tersebut daripada harta yang dirampas.
  4. Apabila mayat dikebumikan di tanah milik orang lain tanpa keizinan.
  5. Apabila terdapat harta orang lain bersama mayat walaupun sedikit.
  6. Apabila terdapat keperluan (dharurat) untuk mengebumikan mayat lain.
  7. Apabila wujud keperluan memindahkan mayat berdasarkan syarat-syarat yang dibenarkan.
  8. Fuqaha’ Syafiiah pula berpendapat kubur boleh digali semula dalam keadaan dharurat sahaja. Antara dharurat tersebut ialah mayat yang tidak dimandikan sebelum ditanam, mayat yang ditanam di tanah atau bersama pakaian yang dirampas, harta yang terjatuh ke dalam kubur, mayat yang tidak mengadap kiblat, mayat yang ditanam di masjid dan seumpamanya.
  9. Fuqaha’ Hanabilah pula mengharuskan kubur digali semula sekiranya ia dibuat untuk menyempurnakan perkara yang wajib dan untuk tujuan-tujuan yang baik. Antara perkara tersebut ialah mayat yang tidak dimandi atau disembahyangkan sebelum ditanam, mayat yang tidak mengadap kiblat, harta yang terjatuh ke dalam kubur dan sebagainya. (Wazarah al-Awqaf wa al-Shu’un al-Islamiah, al-Mawsuahal-Fiqhiah, Jld. 32, hlm. 252-255)

Ini merupakan pendapat-pendapat fuqaha’ Islam tentang hukum menggali balik kubur mayat sebelum reput.

Manakala selepas mayat telah reput (berdasarkan pendapat pakar dalam bidang tersebut) maka tidaklah ditegah menggalinya semula. Bahkan diharamkan (iaitu selepas reput) daripada membuat binaan atau meratakan tanah di atas tanah perkuburan yang diwakafkan kerana ia akan menegah orang lain daripada mengebumikan mayat kerana menyangka kubur tersebut masih baru dan mayat belum lagi reput. Sungguhpun begitu sesetengah fuqaha’ berpendapat hal ini dikecualikan kepada kubur-kubur para sahabat Nabi s.a.w. dan orang-orang salih dan terkenal untuk memberi kemudahan kepada orang ramai menziarahinya dan mengambil berkat. (Muhammad bin al-Khatib al-Syurbaini, Mughni al-Muhtaj, Jld. 1, Hlm. 545)

Berdasarkan pendapat-pendapat di atas maka bolehlah dibuat kesimpulan bahawa;

  1. Tanah perkuburan mestilah dihormati dan adab-adab yang berkaitan dengannya hendaklah dipatuhi.
  2. Perbuatan menggali kubur pada asalnya tidak dibenarkan dalam Islam, tetapi sekiranya terdapat sebab-sebab.yang dharuri maka ia diharuskan. Hal ini merujuk kepada keadaan mayat yang belum reput.

iii.Sekiranya mayat telah reput maka tidaklah menjadi kesalahan menggalinya semula untuk tujuan-tujuan yang.munasabah.

iv.Keadaan reput atau tidak mayat ditentukan melalui orang yang pakar dalam bidang berkenaan.

4.WARTA KERAJAAN NEGERI SELANGOR

HUKUM MENGGUNA SEMULA TANAH PERKUBURAN ISLAM

MENURUT seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 [En. 1/2003], Jawatankuasa Fatwa bagi Negeri Selangor, atas perintah D.Y.M.M. Sultan menyediakan fatwa yang dinyatakan dalam Jadual dan disiarkan menurut subseksyen 48(6) Enakmen itu.

JADUAL

  1. Harus menggali semula tanah perkuburan sekiranya terdapat keperluan yang mendesak atau darurat dengan sebab-sebab tertentu yang diharuskan oleh syara’.
  2. Harus menggali semula tanah perkuburan setelah dikenalpasti mayat itu telah reput oleh pihak berkuasa untuk digunakan bagi mengebumikan mayat yang baru.
  3. Tanah perkuburan yang sudah penuh dan tiada kawasan lapang sebagai menambah keluasan tanah perkuburan, maka adalah disarankan bahawa menggunkan semula tanah perkuburan lama dengan cara/kaedah :

Menimbun tanah di atas kubur lama di kawasan tanah perkuburan setinggi 4 kaki. Kaedah ini amat sesuai ditanah perkuburan yang rendah.

Bertarikh 8 September 2004
Diwartakan pada 7 Oktober 2004
[Mufti Sel. 500-2; PU. Sel. AGM. 0007 Jld. 2]
SAMA2 KITA SEBARKAN DAN BERKONGSI ILMU

Namun begitu berbeza dengan pendapat mufti wilayah persekutuan. Isu ini terdapat banyak khilaf. Berikut adalah penjelasannya.

5.FATWA WILAYAH PERSEKUTUAN

AL-KAFI LI AL-FATAWI : SOALAN 350 (4 OGOS 2016 M / 1 ZULKAEDAH 1437 H)

SOALAN:

Assalamualaikum ustaz,sy ada pertanyaan berkenaan bolehkah didirikan binaan seperti kepok di kubur seseorang macam yang banyak berlaku dikubur2 org islam dimalaysia sekarang?

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,
Perkara ini khilaf dalam kalangan ulama. Tujuan asasnya adalah supaya tanah tidak roboh, bagi membezakan antara tanah kubur dan bukan, agar tidak dipijak dan menjadi jalan. Jika binaannya rendah dan tidak menunjukkan kepada pembaziran, tetapi sekadar membuat orang mengenali kubur tertentu di samping menjaga kebersihannya, maka kami cenderung hukumnya ialah harus. Kami berpendapat bahawa binaan kepok di kubur yang berlebih-lebihan adalah tidak dibenarkan bahkan bercanggah dengan sifat Islam yang sebenar. Seorang pujangga menyebut

أبى أهل القُصور إِذا أُميتوا … بَنَوْا فوق المقابر بالصخور
أبو إِلاّ مباهاةً وفخراً … على الفقراء حتى في القبور

Engganlah golongan yang mewah apabila mati
Membina atas kubur itu batu-bata
Kecuali untuk bermegah-megah dan menunjuk
Kepada orang yang fakir walaupun di dalam kubur. [1]

[1] Safwat al-Tafasir, 3/571

Wallahua’lam.

Awas!!! Ini Padah Jika Mempunyai Tabiat Menahan Berak

Bagi mereka yang hobi menahan hasrat buang air besar , mulai saat ini juga sebaiknya anda hentikan kebiasaan buruk itu kalau tak ingin terkena masalah yang lebih teruk.

Memang, kadang keadaan sekitar membuatkan anda terpaksa memilih menahan keinginan untuk buang air besar. Contohnya kesukaran mencari toilet, tempat yang tidak selesa atau rasa segan pada orang lain dijadikan alasan menahan diri. Bahkan ada pula yang beralasan klasik, tak terbiasa bila tidak di rumah sendiri.

Mungkin anda juga berprasangka, kalau masih mampu ditahan mengapa tidak. Lagipun juga tidak mengganggu orang lain kan?

Menahan berak/membuang air besar tentu sekali semua orang pernah melakukannya di sekolah, tempat belajar, pejabat atau dimana saja. Tahan berak sudah tentu akan membuat anda merasa tidak selesa dan perut akan sakit. Angin akan mula terkumpul didalam perut maka anda akan kerap membuang angin/kentut.

Bukan soal kentut yang ingin penulis ceritakan tetapi kesan lebih serius akibat menahan berak dan ini mungkin lebih berbahaya dari menahan air kecil (kencing).

Terlalu sering menunda berak akan menyebabkan tahi mula mengeras. Tahi yang mengeras menjadikan pengeluarannya tidak lancar, bahkan boleh menyebabkan usus tersumbat. Ada pula yang mengatakan, racun-racun dalam tahi akan terserap kembali ke dalam tubuh sekaligus menyebabkan pening kepala.

Selain itu, gemar menahan berak turut berisiko menghadapi penyakit serius seperti masalah jantung, kekejangan bahkan boleh menyebabkan kematian.

Dipetik dari Prevention, sebaiknya jangan sesekali menahan dari membuang air besar apabila tiba waktunya. Manusia normal membuang air besar minimum 3 kali dalam seminggu kata Kyle Staller, seorang pakar kesihatan dari Boston, Amerika Syarikat. Makin kerap keadaan ini terjadi akan membahayakan kesihatan terutama pada organ pembuangan. Jaringan dubur boleh retak atau terkena buasir. Bila sudah sampai pada keadaan ini, anda tidak akan boleh tenang dan selesa dimanapun anda duduk.

Anda akan menanggung rasa sakit pada bahagian dubur yang disertai pendarahan. Meski boleh diatasi dengan menggunakan krim penghilang buasir, dalam keadaan yang parah buasir hanya boleh sembuh dengan cara pembedahan.

Belum lagi kesan yang lain seperti kentut sangat bau, perut jadi tempat sampah, kanser usus, bahkan boleh juga berakhir dengan kematian.

Berbahaya kan, maknanya jangan biasakan diri menahan buang air besar. Bila sudah terasa, segera cari toilet dan keluarkan. Kalau merasa tidak selesa buang air besar di luar rumah atau kuatir hasrat itu muncul ketika waktu kerja atau diperjalanan, sebaiknya buang air besar sebelum keluar rumah.

Anda harus membiasakan diri agar boleh membuang air besar di rumah, sama ada sebelum berangkat kerja atau setelah pulang kerja. Kalau ingin kebiasaan buang air besar dilakukan pada pagi hari, anda harus mempersiapkannya sejak malam sebelum tidur.

Makanlah makanan yang mengandungi banyak serat agar proses pencernaan dan pembuangan setelah bangun berlangsung lancar. Cara lain membantu proses pencernaan adalah dengan berolahraga dan minum air putih setelah bangun tidur.

 

Baca Dan Kongsikan!!! 6 Petua Mudah Dan Berkesan Rawat Chickenpox

Rawatan cacar air bergantung kepada umur, kesihatan peribadi dan tahap teruknya penyakit ini. Kanak-kanak yang sihat mungkin tidak memerlukan apa-apa rawatan perubatan dan boleh sembuh melalui rehat rumah sahaja. Namun, jumpa doktor untuk mengelakkan sebarang komplikasi yang lebih teruk.

Namun, perkongsian dari Puan Nurul Azliyana ini mungkin dapat membantu ibu kerana terdapat beberapa cara mudah untuk rawatan bagi cacar air/ chickenpox yang hanya boleh dilakukan menggunakan bahan-bahan di rumah jika ingin mencubanya.

  1. Baking Soda
    Baking soda adalah salah satu ubat yang popular untuk memberi bantuan dari gatal-gatal apabila mengalami cacar air.Menyapu baking soda pada kulit boleh mengelakkan lepuh dan ruam menjadi semakin teruk.

Cara-cara sediakan:

  • Ambil setengah sudu teh baking soda dan campuran ke dalam segelas air. Sponge pesakit cacar air dengan air ini. Biarkan ia kering pada kulit untuk memberi kelegaan daripada gatal. Anda juga boleh menggunakan hampir 3 sudu besar baking soda dalam mangkuk atau segelas air.
  • Ambil setengah cawan baking soda dan campurkan dengan air suam atau air sejuk yang disediakan untuk dimandikan.
  1. Madu
    Madu adalah komponen antibakteria semula jadi yang sangat bagus untuk menyembuhkan kerengsaan. Dikatakan bahawa gula ringkas semula jadi yang terkandung dalam madu bersama-sama dengan ciri-ciri anti-bakteria itu mencipta kesan menenangkan ini.

Caranya:

  • Sapukan madu dalam lapisan nipis di seluruh kulit di mana terdapat ruam, lepuh atau hanya gatal-gatal.
  • Biarkan untuk beberapa ketika dan kemudian bersihkan.
  • Ulangi langkah ini 3-4 kali sehari.
  1. Mandian oatmeal
    Oatmeal bukan sahaja dimakan untuk kesihatan jantung dan kurangkan kolestrol malah merupakan salah satu penawar bagi chickenpox. Oatmeal yang dijadikan sebagai bahan rendaman dalam air mandian boleh membantu melegakan kegatalan akibat daripada ruam dan lepuh.

Caranya:

  • Oatmeal-2 cawan
  • Tab mandi yang dipenuhi dengan air suam
  • Kisar oat dalam pengisar atau pemproses makanan untuk mendapatkan serbuk halus.
  • Isi tab mandi/baldi dengan air panas, masukkan serbuk oatmeal secara berpusar ke dalam air.
  • Rendam badan dalam campuran ini.
  • Kaedah ini bagaimanapun akan meninggalkan keping-keping oatmeal pada kulit dan rambut anda tetapi akan melegakan kanak-kanak dari kegatalan.
  1. Garam Epsom
    Garam Epsom, yang sebenarnya bukanlah garam tapi merupakan sebatian mineral yang terdiri daripada magnesium dan sulfat dan boleh menjadi sangat berguna untuk melegakan gatal-gatal disebabkan oleh cacar air. Mineral dalam garam Epsom juga melegakan kesakitan dan melegakan keradangan kulit yang berkaitan dengan cacar air.

Cara 1:

  • Ambil 2 cawan garam Epsom.
  • Isi tab mandi anda dengan air suam.
  • Tambah garam Epsom ke dalam air ini. Gaul dengan tangan sehingga ia larut sepenuhnya.
  • Rendam di dalam air yg bercampur dengan garam Epsom selama kira-kira 15 minit atau lebih.
  • Keluar dari tab mandi dan perlahan-lahan tepuk dengan tuala badan supaya kering. Berhati-hati supaya tidak merosakkan kulit yg menggelembung.
  • Rendam setiap hari dalam air garam Epsom hingga chickenpox kanak-kanak sembuh.

Cara 2:

  • Ambil garam Epsom 2 cawan
  • Panas air 1 gelen (lebih sedikit daripada 3.5 liter)
  • Satu kain bersih
  • Campurkan garam Epsom di dalam air panas.
  • Celup kain dalam air ini.
  • Tekap kain tadi pada kulit di mana terdapat lepuh.Biarkan kain sejuk.
  • Ulangi seberapa banyak yg mahu.
  1. Bunga Jasmine
    Ini adalah salah satu cara orang Thai untuk merawat cacar air.. Bunga-bunga ini mudah didapati di mana-mana kedai-kedai ubat herba dan juga kedai-kedai teh herba.

Cara-caranya:

  • Minum teh Jasmine 2-4 kali sehari. Anda boleh mendapatkan teh ini di kedai-kedai teh herba. Hanya tuang di dalam air panas dan minum.
  • Bunga jasmin juga boleh dijadikan mandian. Ambil segenggam dan kisarkan. Campurkan bunga Jasmine yang dikisar dengan air beras.
  • Campurkan air beras ini dengan air suam. Mandi dengan air ini.
  1. Mandian Halia
    Ini merupakan satu lagi ubat herba Thai untuk cacar air bertujuan untuk mengurangkan gatal-gatal yang disebabkan oleh penyakit ini. Walaupun teh halia boleh diminum dengan merebus buah halia dalam air, mandi halia juga boleh dilakukan untuk menghilangkan gatal-gatal namun ianya bukan serta merta.

Cara sediakannya:

  • Halia serbuk ¼ untuk ½ cawan (anda juga boleh menggunakan keping halia segar)
  • Tab mandi yang dipenuhi dengan air suam
  • Campurkan serbuk halia atau halia keping segar ke dalam air mandian hangat.
  • Rendam di dalam air ini selama 20-30 minit.
  • Perlahan-lahan tepuk kering dengan tuala yang bersih tanpa merosakkan kulit.

Semoga tip dan panduan untuk penjagaan semasa chickenpox ini dapat membantu ibu-ibu menjaga anak atau bayi yang diserang chickenpox dengan lebih mudah dan membantu mereka merasa lebih selesa. Apa pun berjumpa lah doktor jika penyakit menjadi semakin teruk.