Browse Month: July 2017

NAUDZUBILLAH.. Inilah 10 Wanita Yang Dilaknat Allah SWT..

Saudariku muslimah, jangan sampai kita masuk dalam kriteria 10 wanita yang dilaknat Allah SWT. Sebagai seorang wanita, banyak ladang amal yang bisa ditanam dan dipetik hasilnya dalam bentuk pahala.

Namun, wanita rentan pula menuai dosa sehingga laknat Allahlah yang akan didapatkannya. Perbuatan apa sajakah yang menyebabkan wanita menuai laknat Allah? Simak penjelasannya.

1. Wanita Yang Menyerupai Laki-Laki

Rasulullah SAW bersabda: “Allah melaknat laki-laki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai laki-laki” (HR. Ahmad)

Contoh bentuk penyerupaan ini bisa berwujud dalam gaya berpakaian dan gaya rambut. Banyak kaum hawa yang justru bangga ketika ia berpenampilan maskulin. Dikenakannya celana panjang ataupun hot pants dalam kesehariannya. Dipotongnya pendek rambut di kepala dengan gaya potongan yang betul-betul mirip dengan potongan pria. Jika sang akhwat dilihat dari belakang, maka banyak sudah yang salah mengira. Sering pula ia dipanggil dengan sebutan ‘Mas’ karena saking tidak bisanya ia dibedakan dengan pria.

Dengan penampilan maskulinnya itu ia tidak sadar bahwa dirinya telah menumpuk tabungan dosa. Dosa karena menyerupai laki-laki dan dosa karena membuka aurat. Jika si wanita benar-benar seorang yang beriman akan hari akhir dan pembalasan, ia pasti memenuhi perintah Rabbnya perihal menutup aurat. Maka tidak akan ada wanita yang memakai celana panjang pensil maupun hot pants. Tidak akan ada pula wanita yang keluar rumah memamerkan potongan rambut pendeknya karena kepalanya pasti tertutup hijab.

Maka pantaslah laknat Allah jatuh pada wanita yang menyerupai laki-laki.

2. Wanita Yang Menghina Sahabat Nabi

Nabi SAW bersabda: “Jika kalian melihat orang-orang yang mencaci maki sahabat-sahabatku, maka katakanlah laknat Allah atas keburukan kalian”(HR Tirmidzi).

Sahabat-sahabat Nabi SAW adalah generasi terbaik yang karena perjuangan dan pengorbanannya Islam dapat jaya dan tersebar luas sampai ke seantero dunia. Namun ada saja orang-orang yang menghina generasi terbaik tersebut, tak terkecuali para wanita.

Contohnya adalah para wanita syiah yang sesuai dengan alirannya dimana mereka mencela dan menghina sahabat Nabi terutama Abu Bakar, Umar dan Utsman radhiyallahu ‘anhum.

Ada pula wanita yang bukan sebatas menghina para sahabat. Ia langsung menghina Nabi SAW dengan mengadakan kontes menggambar Nabi Muhammad. Wanita tersebut adalah Pamela Geller, yang merupakan seorang aktivis anti Islam.

3. Wanita Yang Bertato Maupun Yang Mentato

Bertato merupakan keputusan yang sebenarnya merusak tubuh sendiri. Pigmen warna tato yang dimasukkan ke dalam kulit, diperoleh dengan proses yang menyakitkan. Telah banyak warna dan variasi bentuk tato yang sekarang ini dapat dipilih. Bertato pun tidak lagi identik dengan preman yang penuh kekerasan.

Kini bertato sudah naik derajat nilainya, lebih pada karya seni, gaya dan gaul. Budaya bertato ini semakin digembar-gemborkan oleh kaum liberal dan sekuler yang menganggapnya sebagai ekspresi kebebasan, lambang keberanian dan kecantikan. Sehingga tidak sedikit wanita masa kini yang mentato diri mulai dari yang dilukis pada anggota gerak, daerah punggung, paha, bahkan merambah pada daerah-daerah yang lebih privasi.

Namun apakah demikian pula nilai tato di hadapan Allah?

Rasulullah SAW bersabda: “Allah melaknat wanita yang mentato dan minta ditato” (HR. Bukhari)

Ternyata dalam pandangan Allah, bertato bukanlah karya seni. Ia justru sebuah dosa yang menyebabkan laknat Allah jatuh atas pelakunya. Bahkan pelaku disini mencakup orang yang minta ditato dan orang yang melukis tato tersebut.

4. Wanita Yang Menghilangkan Bulu Di Wajah

Rasulullah SAW bersabda: “Allah melaknat wanita yang mentato, wanita yang minta ditato, wanita yang menghilangkan bulu di wajah” (HR. Bukhari)

Hadist serupa diriwayatkan pula oleh Muslim namun dengan tambahan :”…. dan wanita yang minta bulu wajahnya dihilangkan”.

Termasuk bulu di wajah adalah alis. Banyak wanita yang sengaja menghilangkan alis demi alasan kecantikan. Ia tidak peduli walaupun ia harus menjalani operasi, menggunakan laser dan lain sebagainya. Ia mempunyai prinsip bahwa untuk terlihat cantik maka dirinya harus siap menanggung sakit.

Dengan kata lain menurut wanita tersebut, alis yang diciptakan Allah tidak cantik dan perlu disempurnakan. Untuk mendapatkan kesempurnaan ini segala macam bentuk rasa sakit dalam prosesnya mampu ditahannya.

Namun pernahkah mereka berpikir, jika Allah telah menjatuhkan laknat sebagai ganjaran terhadap wanita yang menghilangkan bulu di wajah, sanggupkan kelak ia menanggung kesakitan di akhirat? Sanggupkan ia menahan adzab Allah yang sudah pasti dijatuhkan atasnya karena perbuatan tersebut?

5. Wanita Yang Merenggangkan Gigi Agar Terlihat Cantik

Tak disangka ternyata sengaja merenggangkan gigi hanya agar terlihat cantik, tanpa adanya alasan medis yang dapat diterima syar’i juga membuat pelakunya mendapatkan laknat dari Allah SWT.

“Allah melaknat wanita yang menato, wanita yang minta ditato, wanita yang menghilangkan bulu di wajah dan wanita yang merenggangkan giginya agar terlihat cantik” (HR. Bukhari)

6. Wanita Yang Mengubah Ciptaan Allah

Di dunia yang semakin tua ini, kelakuan anak hawa semakin aneh saja. Dari yang melakukan operasi plastik di wajah, melakukan suntik botoks, sulam bibir, sulam alis, sampai ada pula yang berganti kelamin.

Apakah mereka tidak takut pada laknat Allah yang menanti yang membuahkan ganjaran siksa yang amat pedih? Jelas-jelas Allah melarang manusia untuk mengubah ciptaan Allah.

Rasulullah SAW bersabda: “Allah melaknat wanita yang mentato, wanita yang minta ditato, wanita yang menghilangkan bulu di wajah, wanita yang merenggangkan giginya agar terlihat cantik, serta wanita yang mengubah ciptaan Allah” (HR. Bukhari)

7. Wanita Yang Menyambung Rambut

Dengan alasan yang sama yakni demi kecantikan, menyambung rambut banyak pula dilakoni oleh kaum hawa. Sambung rambut ini bisa dengan rambut asli maupun dengan wig yang warnanya sama atau berbeda dari rambutnya sendiri.

Setelah proses sambung rambut selesai maka sungguh sayang jika tidak ada yang melihat keindahan tersebut. Demi pamer keindahan fatamorgana ini, banyak wanita yang memutuskan tidak berjilbab sehingga dosa membuka aurat menjadi bonus dalam kelakuannya.

Dari ajang pamer ini sudah dapat disimpulkan bahwa mereka melakukan yang demikian demi mendapat pujian dari orang lain. Mereka senang jika orang yang melihat kemilau dan keindahan rambutnya berdecak kagum. Bagi wanita yang sudah bersuami, berarti ia telah menghianati suaminya karena kecantikannya dibagikan pula untuk dinikmati laki-laki lain.

Nabi SAW bersabda: “Allah melaknat wanita yang menyambung rambut dan wanita yang meminta rambutnya disambung” (HR. Bukhari).

8. Wanita Penyuka Sesama Jenis

Banyak wanita yang orientasi rasa sukanya tidak disalurkan pada lawan jenis. Mereka justru lebih memilih berkasih mesra dengan sesama jenis. Padahal salah satu tujuan diciptakannya laki-laki dan perempuan adalah supaya mereka berpasang-pasangan. Agar hasrat biologis bisa disalurkan halal melalui ikatan pernikahan.

Namun banyak kini yang mencari kenikmatan semu dengan menyimpang dari kodrat yang sudah dituliskan. Maka yang laki-laki menyukai sesamanya, begitu pun yang wanita. Bahkan mereka membentuk komunitas di bawah nama LGBT. Ditambah langkah Amerika yang melegalkan perkawinan sesama jenis, maka semakin frontal-lah kaum penyuka sesama jenis ini bersuara.

Mereka maju membela diri atas nama hak. Padahal tidak ada hak dalam penyimpangan kodrat. Hal ini justru adalah penyakit yang harus diberantas sampai ke akar-akarnya. Penyakit penyebar virus dosa yang mengundang laknat Allah. Sehingga Nabi SAW mengulang-ulang sabdanya sebanyak dua kali.

“Allah melaknat orang-orang yang mengerjakan perbuatan kaum Luth. Allah melaknat orang-orang yang mengerjakan perbuatan kaum Luth.” (HR. Ahmad)

9. Wanita Yang Menjadi Pelaku Riba

Banyak wanita yang terjerumus terlibat dalam riba, baik sebagai pelaku, sebagai saksi, sebagai pencatat, maupun sebagai pemakan harta riba. Sepintas orang yang terjun dalam bisnis riba terlihat mendapat keuntungan yang berlipat-lipat. Ia pun cepat kaya dalam waktu singkat.

Namun jika dilihat dari kacamata agama, bukan keuntungan besar yang sedang diraupnya, namun kerugian atas kerugian yang kelak membuahkan penyesalan tak berujung. Allah SWT dengan tegas mengharamkan riba dalam Al Qur’an dan melaknat semua yang terlibat di dalamnya. Hal ini dijelaskan pula dalam hadist riwayat Ahmad:

“Allah melaknat orang yang memakan (pemakai) riba, orang yang memberi riba, dua orang saksi dan pencatat (dalam transaksi riba)”.

10. Wanita Yang Melakukan Suap Dan Menerima Suap

Seiring banyaknya wanita yang terjun langsung ke dunia kerja, urusan suap menyuap bukan hanya dilakukan oleh kaum laki-laki. Bahkan urusan suap menyuap di tangan wanita lebih marak dan semarak.

Jika kita rajin memperhatikan berita dalam tahun-tahun terakhir, dapat ditarik satu kesimpulan yang mencengangkan yakni alangkah banyaknya wanita yang terlibat suap menyuap. Padahal laknat bagi pelaku suap dan penerimanya sama saja bagi laki-laki maupun perempuan.

Nabi SAW bersabda: “Allah melaknat orang yang menyuap dan menerima suap dalam hukum/pengadilan” (HR. Ahmad)

Walaupun hadist ini menjelaskan bahwa yang dilaknat Allah adalah mereka yang melakukan suap dan menerima suap dalam hukum dan pengadillan, namun hadist ini berlaku juga untuk setiap bidang kehidupan lain.

Demikian… wallahu ‘Alam

KISAH MALAIKAT JIBRIL MENJADI PANGLIMA PERANG BADAR

Malaikat Jibril dengan perintah Allah azzah wajallah memegang peranan penting dalam peristiwa perang Badar, yang melibatkan kaum muslimin dan kaum kafir Quraisy. Bahkan Jibril bisa disebut sebagai panglima Badar karena pada waktu itu musuh kocar-kacil laru tunggang langgang.

Sejarah mencatat bahwa perang Badar terjadi pada tanggal 17 ramadhan dua tahun setelah hijrah. Perang ini merupakan perang yang tidak seimbang karena pada waktu itu jumlah kaum muslimin lebih kecil jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy. Dari pihak kaum muslimin berjumlah kurang lebih 310 orang sedangkan dari pihak kafir Quraisy kurang lebih bejumlah 1010 orang. Jika dilihat dari segi jumlah dan berbagai peralatan perang maka kaum muslimin jauh dari kata seimbang jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy.  Kemudian Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berdoa dan memohon kepada Allah subhanahuwata’ala.

Dalam hadits riwayat Ahmad diceritakan, Setelah Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melihat kekuatan musuh maka Rasulullah memohon pertolongan Allah Jallah jalaluh sambil menghadapkan dirinya ke arah kiblat sambil berdoa, “Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah engkau janjikan,Ya Allah jika golongan kaum muslimin ini binasa maka tidak akan ada orang yang akan menyembahmu di muka bumi ini untuk selamanya.”

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam terus-menerus memohon pertolongan kepada Allah subhanahu wata’ala dan berdoa sehingga diceritakan dalam sebuah riwayat sampai kain selendangnya yang berwarna putih terlepas dari pundaknya. Kemudian Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya terus diletakkan lagi ke pundaknya dan Abu Bakar tetap berdiri dibelakangnya sambil berkata, “Wahai nabi Allah, cukuplah permohonanmu pada Tuhanmu karena pasti Dia akan memunaikan apa yang telah dijanjikan kepadamu.” Kemudian Allah Azzah wajallah mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh malaikat Jibril. Bahkan para ulama sepakat bahwa malaikat Jibril sebagai panglima perang Badar karena peranan malaikat Jibril lah ummat Islam berada dalam kemenangan.

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari disebutkan bahwa, “Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berbicara kepada Abu Bakar, ‘berbahagialah Abu Bakar, ini adalah Jibril yang sedang memegang kepala kudanya dan dia membawa peralatan perang.” Dan dipertegas lagi dengan sebuah ayat yang ada di dalalm Al-Qur’an yang menceritakan bahwa Allah subhanawata’ala mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh Jibril sebagai panglimanya kemudian ummat Islam berada dalam kemenangan.

Allah azzah wajallah berfirman, “Ingatlah ketika kalian memohon kepada Tuhan kalian, lalu diperkenankan-Nya bagi kalian. Sesungguhnya aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat dengan datang berturut-turut.” Qs. Al-Anfal : 9

Dan akhirnya pasukan muslimin berada dalam kemenangan dimana 70 orang tentara kafir Quraish berhasil dibunuh dan 70 orang berhasil ditawan dan sisanya melarikan diri. Allah azzah wajallah berfirman, “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu mensyukuri-Nya.” Qs Al-Imran :123

Semoga bermanfaat
wassalamu’alaykum warahmatullah wabarakatuh

Sumber: Khasanah trans7

10 Cara Menjaga Sistem Organ Pencernaan Agar Sehat Setiap Hari

Bagi anda yang ingin mengetahui bagaimana cara menjaga sistem organ pencernaan agar sehat selalu, silahkan simak di bawah ini.

Tahukah anda bahwa 80% gejala masalah penyakit berasal dari masalah organ pencernaan yang kurang baik, apabila ada salah satu organ pencernaan yang terganggu maka kesehatan anda juga bisa ikut terganggu.

Pengertian Organ Pencernaan

Apa yang dimaksud dengan organ pencernaan? Begini, sebenarnya organ pencernaan itu hanyalah sebuah istilah nama ataupun singkatan, karena istilah organ pencernaan ini memiliki beberapa kaitan ataupun hubungan dengan beberapa organ-organ lainnya yang ada dalam tubuh kita, adapun organ pencernaan (primer) yang harus di jaga agar tetap sehat diantaranya :

Kerongkongan, Hati, Kelenjar empedu, Pankres, Lambung, Usus besar, Usus halus, Rectum, Anus

Diatas itulah yang disebut dengan organ-organ pencernaan utama (primer) yang akan kita bahas supaya tetap sehat setiap hari. Sedangkan untuk rongga mulut, gigi, lidah dan kelenjar ludah itu kita anggap sebagai organ luar meskipun juga termasuk organ pencernaan namun organ-organ ini hanya membantu sebagai perasa serta penghancur makanan saja (sekunder).

Jadi untuk menjaga sistem organ pencernaan (primer) seperti yang sudah di tulis diatas itu perlu perhatian lebih, untuk lebih jelasnya anda bisa menyimaknya di bawah ini.

10 Cara Menjaga Sistem  Organ Pencernaan Agar Sehat Setiap Hari :

1. Cukup minum air
Hal yang pertama tentu saja yang paling penting, yaitu cukup minum air. Jangan anggap ini spele, pastikan anda minum 8 liter air putih setiap hari.

2. Pilih makanan tinggi serat
Makanan berserat tinggi sangat lah bagus untuk organ pencernaan kita, selain bermanfaat juga dapat membersihkan saluran-saluran pencernaan itu sendiri.

3. Kurangi makanan berlemak
Jangan salah, tubuh kita juga perlu lemak. Namun ada 2 jenis lemak yang kita ketahui yaitu lemak jahat dan lemak baik. Untuk menghindarinya anda cukup mengurangi saja makanan yang banyak lemak, bukan tidak makan sama sekali tapi di kurangi karena tubuh juga perlu lemak namun tidak berlebihan.

4. Hindari makanan terlalu asam
Bukan tidak boleh mengkonsumsi makanan yang mengandung asam, tapi jangan terlalu asam karena efeknya akan berpengaruh pada kadar gas di lambung kita.

5. Hindari makanan terlalu pedas
Sama seperti diatas, bukan tidak boleh mengkonsumsi nya hanya saja jangan terlalu memaksakan diri untuk mengkonsumsi makanan yang sangat pedas. Sebab hal ini dapat merusak dinding lambung. Selain itu makanan terlalu pedas juga dapat menggangu kerongkongan dan mengakibatkan panas dalam.

6. Jangan biasakan menahan kencing
Apapun keadaan anda, saat sakit kencing maka haruslah segera membuang nya. Terlalu sering menahan kencing bisa mengakibatkan batu ginjal yang sudah pasti merusak organ pencernaan.

7. Hindari minuman bersoda
Hati-hati jika anda sering minum soda, sebab kandungan asam dalam soda sangatlah tinggi. Soda juga bisa mengganggu gas lambung.

8. Kurangi minuman berkafein
Pasti anda sudah tahu kan apa saja minuman berkafein tinggi? Ya, itu adalah kopi dan teh. Bukan di larang tapi dikurangi, karena kafein mempunyai efek yang buruk bagi organ pencernaan jika di konsumsi dalam jangka panjang.

9. Konsumsi Yogurt
Mengapa harus yogurt? Alasannya adalah karena yogurt itu unik dari kebanyakan jenis makanan lainnya sebab di dalamnya mengandung bakteri baik yang akan membantu pencernaan untuk melawan bakteri jahat.

10. Perbanyak makan buah pisang
Sebenarnya bukan hanya buah pisang, buah apel dan pepaya juga bisa,  namun buah pisang lebih unggul dan sangat baik untuk organ pencernaan.

Demikianlah informasi kesehatan mengenai 10 cara menjaga sistem organ pencernaan manusia supaya sehat setiap harinya. Semoga informasi ini dapat membantu anda merawat sistem pencernaan untuk menghindari 80% gejala berbagai macam penyakit. Semoga bermanfaat!

Elakkan Jemur Baju Di Malam Hari – Petua Penjagaan Diri & Kediaman Dari Makhluk Halus

Mengapa Perlu Elakkan Jemur Baju Di Malam Hari? – Assalamualaikum, rupanya sidai baju di ampaian pada waktu malam tidak elok sebab jin akan buat macam-macam kat baju kita tu. Patutlah mak selalu basuh balik baju yang kalau lupa angkat waktu malam. Jadi, sama-sama kita elakkan memakai baju yang tersidai lebih pada waktu Maghrib.

SIAPA YANG SUKA SIDAI BAJU MALAM2 MEH BACA NI

(Drp Ustaz Syahidan KUIS)


Penjagaan Diri & Kediaman dari Gangguan Makhluk Halus.

 

  • Lafazkan assalamualaikum dan Bismillah sebelum melangkah masuk ke dalam rumah. Begitu juga ketika menutup pintu apabila keluar dari rumah. Sebab syaitan yg memecah belahkan keamanan keluarga sentiasa menunggu peluang untuk masuk ke kediaman kita. Lebih bagus beri salam setiap kali masuk ke mana² pintu (kecuali bilik air) sebab port² syaitan kbiasaannya di pintu².
  • Lazimi membaca & memasang ayat suci al-quran di rumah.
  • Gunakan semua bilik yg ada dlm rumah.
  • Tutup tong sampah dan jangan biar sampah berteraburan spt tulang dll sbb tu semua makanan jin.
  • Sebelum maghrib tutup semua pintu dan tingkap. Malam² elakkan buka pintu atau tingkap sbb angin malam tak elok untk bdn dan kebiasaan sihir dihantar menggunakan jin dan ‘kenderaan’ jin adalah angin.
  • Angkat baju di ampaian sebelum maghrib. Yang ini berkait dgn sihir melalui angin. Sesetengah alim ulama akan basuh semula baju yg terhampar pd waktu mghrib dan ke atas.
  • Kalau orang yg tidur mengigau sentuh dan kejut dia.
  • Tidur dalam keadaan mengiring ke kanan. Kalau tidur telentang, letak bantal ats bdn. Orang perempuan bila tidur rambut kene letak bawah kepala, (jangan lepaskan ke atas bantal).

Tips Mudah Elak Kucing Membuang Najis Merata-rata

Di kawasan perumahan yang saya tinggal, banyak kucing yang selalu datang untuk meminta makanan. Ayah kesian dengan kucing-kucing tersebut dan selalu menjamu mereka dengan friskies dari pelbagai brand. Ada juga kedengaran jiran yang kurang gemar dengan kucing-kucing yang selalu membuang najis di rumah mereka. Tak kurang juga dengan rumah kami juga dipenuhi dengan najis kucing di kawasan yang bertanah atau berpasir.

 

Oleh yang demikian, mak juga cuba melarang ayah untuk berhenti memberi makanan kepada kucing sebab takut jiran menyalahkan kami yang selalu menjamu kuicng-kucing terbiar. Tetapi, bila kesian, kami terpaksa memberi jugak.

 

Oklah point penting disini ialah saya nak berkongsi tips untuk elakkan kucing membuang najis atau kencing merata-rata di dalam atau diluar rumah yang saya perolehi dari sumber internet. Tips ini juga boleh menjadi panduan dan pengetahuan untuk saya dan anda semua. Semoga anda mendapat manfaat darinya.

 

1.Cuka

 

Jika anda terlihat tempat di mana kucing anda baru sahaja kencing, anda perlu membersihkannya segera. Kucing cenderung pergi ke tempat yang sama berulang-ulang kali, oleh itu anda perlu bertindak segera. Gunakan kain bersih untuk mengelap air kencing hingga kering. Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan sangat berkesan menghilangkan bau dari air kencing kucing.

 

2.Toilet Traning

 

Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing dan ajarkan mereka untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan agak cepat.Saya takde pun mende tuh sbb saya suka kucing berak @ kencing ditempat2 tersorok diluar kawasan rumah.

 

3.Serai

 

Orang cakap bau serai adalah sejenis bau yang benar-benar tidak disukai oleh kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi di pasaraya berdekatan dan semburkan di kawasan di mana kucing sering kencing di dalam rumah ataupun anda boleh letakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

 

5 Bahaya Keringkan Pakaian Di Dalam Rumah..sila ambil perhatian!!!!!!!!!!!!

peluang membasuh pakaian bagi anda yang bekerja mungkin pada hujung minggu. Namun kadang-kadang kain yang terlalu banyak menyebabkan anda terpaksa menjemur di dalam rumah kerana tiada ruang untuk sidai kain. Cuaca juga boleh menjadi penyebab anda tidak jemur kain di luar rumah. Tetapi tahukah anda jemur kain di dalam rumah boleh berkait dengan masalah kesihatan?

Cuba lihat beberapa alasan yang menyatakan kenapa jemur kain di dalam rumah tidak elok dari segi kesihatan…

Boleh Jadi Kanser

Jika anda suka guna pelembut kain selepas mencuci pakaian kerana bau yang wangi, perlu tahu kandungan acetaldehydes yang tinggi menjadi sebab utama penyakit kanser. Lebih elok cuba elak menjemur kain di dalam rumah kerana berbahaya jika anda selalu sedut udara tersebut.

Pengaruh Alergi

Udara yang terperangkap di dalam rumah boleh menjadi bakteria. Kalau anda yang ada masalah kulit, kena belajar elak jemur kain di dalam rumah, ya. Sebab ini salah satu faktor utama anda mengalami alergi (ruam) dan masalah gangguan pernafasan.

Beracun

Pernah tak anda basuh kain dan terlupa nak sidai dan akhirnya kain yang dibasuh bertukar bau jadi busuk walau pun pakaian sudah direndam pelembut. Ya, itulah racun. Hanya dalam jangka waktu tertentu, udara yang disedut beri kesan buruk kepada kesihatan kepada anda tanpa disedari.

Asma

Pengeringan pakaian di dalam ruangan akan meningkatkan kelembaban ruangan dan menyebabkan kenaikan debu. Ini adalah satu alasan utama penyebab asma dan alergi.

Lemahkan sistem ketahanan tubuh

Boleh melemahkan sistem ketahanan tubuh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah. Jadi tidak pelik kalau anda cepat selesema, demam atau mungkin diserang pelbagai penyakit lain.

Jalan penyelesaiannya, anda boleh sediakan tempat jemuran di luar rumah. Kalau tiada tempat sangat, cuci kering lagi selamat. Cuma jimat tidak begitu nak menjadilah! Semuanya di tangan anda, kalau boleh pastikan kain yang basah terdedah dengan sinaran matahari tetapi jangan secara terus. Nanti cepat pula kusam dan luntur warna kain anda.

semoga bermaafaat

Wanita Ini Terkejut Tengok Bil Sebenar Hospital RM1200 Tapi Cuma Bayar RM3, Murah Seperti Harga Nasi Lemak!

Kisah perkhidmatan hospital dan klinik kesihatan kerajaan sering dihentam sudah tidak asing lagi. Namun, perkara buruk tentang perkhidmatan yang mereka sediakan memang cepat orang nak sebar dan kecam. Tapi ramai yang tidak ambil tahu kebaikan yang disediakan. Hanya orang terdekat sahaya mengetahui tentang perkara tersebut.

 

Kisah yang dikongsi oleh wanita ini membuatkan ramai orang membuka mata tentang kelebihan dan kebaikan yang ada dalam bidang kesihatan ini. Wanita ini terkejut kerana bil hospital yang diterima cuma RM3 malah layanan doktor tersebut sangat baik. Status tersebut ditulis oleh Nurul Shazalina Zainuddin ketika anaknya dimasukkan ke Hospital Serdang baru-baru ini.

Alhamdulillah. Dah sampai rumah. Tak sangka sangat bil Hospital Serdang sangat2 murah. Saya jangkakan dalam rm300++ walaupun di hospital kerajaan sebab melibatkan pembedahan.

 

Bila dapat bil, kos sebenar rm1200++. Tapi perlu bayar rm3 sahaja. Bersyukur sangat. Layanan sangat bagus. Bilik walaupun kelas 3 sangat ok. Ada aircond. Bilik air ada air panas. kelas tak? Makanan sangat sedap (tak dapat diet).

 

 

Doktor pun sangat2 baik. Menjawab persoalan. Paling sy tersentuh doktor pakar dalam bilik bedah cuba gembirakan anak saya. Mcm2 dia cerita. Bila anak dah tertidur, doktor tu suruh cium pipi anak dulu sebelum saya keluar. Nak menitis air mata tadi.

 

Dan alhamdulillah sy lihat banyak sharing post karies gigi tadi. Yang baik kita ikut..yang tak elok jadikan iktibar ok. Janganlah kecam. Saya yakin ramai yang tak tahu macam saya. Dan saya yakin kita semua dah berusaha sebaik mungkin cuma kena penambahbaikan. Betul tak?

 

Perkongsian tersebut mendapat respon positif dari netizen dan ada yang berkongsi pengalaman sama. Ini antara respon netizen.

 

Tak salah kalau mengkritik untuk menambah baik perkhidmatan tetapi ianya haruslah disalurkan kepada pihak berkenaan dan bukanlah untuk memuaskan perasaan marah sendiri. Contoh ini adalah sesuatu yang harus disebarkan.  – www.kakishare.my

KISAH MALAIKAT JIBRIL MENJADI PANGLIMA PERANG BADAR

Malaikat Jibril dengan perintah Allah azzah wajallah memegang peranan penting dalam peristiwa perang Badar, yang melibatkan kaum muslimin dan kaum kafir Quraisy. Bahkan Jibril bisa disebut sebagai panglima Badar karena pada waktu itu musuh kocar-kacil laru tunggang langgang.

Sejarah mencatat bahwa perang Badar terjadi pada tanggal 17 ramadhan dua tahun setelah hijrah. Perang ini merupakan perang yang tidak seimbang karena pada waktu itu jumlah kaum muslimin lebih kecil jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy. Dari pihak kaum muslimin berjumlah kurang lebih 310 orang sedangkan dari pihak kafir Quraisy kurang lebih bejumlah 1010 orang. Jika dilihat dari segi jumlah dan berbagai peralatan perang maka kaum muslimin jauh dari kata seimbang jika dibandingkan dengan kaum kafir Quraisy.  Kemudian Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berdoa dan memohon kepada Allah subhanahuwata’ala.

Dalam hadits riwayat Ahmad diceritakan, Setelah Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam melihat kekuatan musuh maka Rasulullah memohon pertolongan Allah Jallah jalaluh sambil menghadapkan dirinya ke arah kiblat sambil berdoa, “Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah engkau janjikan,Ya Allah jika golongan kaum muslimin ini binasa maka tidak akan ada orang yang akan menyembahmu di muka bumi ini untuk selamanya.”

Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam terus-menerus memohon pertolongan kepada Allah subhanahu wata’ala dan berdoa sehingga diceritakan dalam sebuah riwayat sampai kain selendangnya yang berwarna putih terlepas dari pundaknya. Kemudian Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya terus diletakkan lagi ke pundaknya dan Abu Bakar tetap berdiri dibelakangnya sambil berkata, “Wahai nabi Allah, cukuplah permohonanmu pada Tuhanmu karena pasti Dia akan memunaikan apa yang telah dijanjikan kepadamu.” Kemudian Allah Azzah wajallah mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh malaikat Jibril. Bahkan para ulama sepakat bahwa malaikat Jibril sebagai panglima perang Badar karena peranan malaikat Jibril lah ummat Islam berada dalam kemenangan.

Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari disebutkan bahwa, “Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam berbicara kepada Abu Bakar, ‘berbahagialah Abu Bakar, ini adalah Jibril yang sedang memegang kepala kudanya dan dia membawa peralatan perang.” Dan dipertegas lagi dengan sebuah ayat yang ada di dalalm Al-Qur’an yang menceritakan bahwa Allah subhanawata’ala mengirimkan 1000 pasukan malaikat yang dipimpin langsung oleh Jibril sebagai panglimanya kemudian ummat Islam berada dalam kemenangan.

Allah azzah wajallah berfirman, “Ingatlah ketika kalian memohon kepada Tuhan kalian, lalu diperkenankan-Nya bagi kalian. Sesungguhnya aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat dengan datang berturut-turut.” Qs. Al-Anfal : 9

Dan akhirnya pasukan muslimin berada dalam kemenangan dimana 70 orang tentara kafir Quraish berhasil dibunuh dan 70 orang berhasil ditawan dan sisanya melarikan diri. Allah azzah wajallah berfirman, “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu mensyukuri-Nya.” Qs Al-Imran :123

Semoga bermanfaat
wassalamu’alaykum warahmatullah wabarakatuh

Sumber: Khasanah trans7

Doktor Ini DEDAH Betapa BAHAYA Air Kacang Soya Yang Ramai TAK TAHU !!!

Pernahkah anda minum air soya ? Kemungkinan besar jawapannya pernah sebab KACANG SOYA dipromosikan sebagai makanan atau minuman kesihatan yang sangat berkhasiat. Beratus-ratus kajian telah dibuat diseluruh dunia dan kesimpulan daripada kajian itu menunjukkan KACANG SOYA menyebabkan bermacam-macam masalah kesihatan seperti masalah………

Doktor Ini DEDAH Betapa BAHAYA Air Kacang Soya Yang Ramai TAK TAHU !!! | Pernahkah anda minum air soya ? Kemungkinan besar jawapannya pernah sebab KACANG SOYA dipromosikan sebagai makanan atau minuman kesihatan yang sangat berkhasiat. Pergi saja mana-mana kedai mini mart, kalau tidak ada air soya, itu bukan mini mart namanya.

Kenapa tidak ? Sebab KACANG SOYA begitu “gila” sekali dipromosikan sebagai makanan/minuman kesihatan yang baik untuk badan kita.

KACANG SOYA mula dipromosikan secara besar-besaran sebagai makanan/minuman kesihatan pada awal 1990an. Sebelum itu, amat jarang sekali kita dengar pasal SOYA. Cuba kita tanya datuk nenek kita adakah pada zaman muda mereka SOYA begitu popular seperti zaman ini. Jawapan mereka mungkin tidak.

Begitu banyak produk berasaskan KACANG SOYA seperti minuman KACANG SOYA, tauhu, malah minyak KACANG SOYA diperkenalkan kepada masyarakat kita dan diangkat sebagai “super food”. Berjuta-juta duit dilaburkan untuk pemasaran supaya masyarakat yakin KACANG SOYA ini selamat.

Dalam satu kajian yang dibuat di Amerika Syarikat pada tahun 2007, 85% penduduk Amerika percaya bahawa KACANG SOYA adalah baik untuk kesihatan dan tidak merbahaya kepada kita. Maka berjayalah syarikat-syarikat pengeluar SOYA memperbodohkan kita bahawa KACANG SOYA ini selamat tetapi sebenarnya TIDAK !!! Amerika adalah pengeluar KACANG SOYA terbesar di dunia dengan pengeluaran sebanyak 108 juta tan metrik setahun.

Tidak ada SATU bahan pun dalam SOYA yang baik untuk kesihatan. Kesemuanya JAHANAMKAN kesihatan kita, Beratus-ratus kajian telah dibuat diseluruh dunia dan kesimpulan daripada kajian itu menunjukkan KACANG SOYA menyebabkan bermacam-macam masalah kesihatan seperti masalah penghadaman, mengurangkan sistem imun badan, merosakkan sistem saraf, masalah kemandulan, penyakit jantung dan juga KANSER!!!

KACANG SOYA mengandungi suatu bahan yang dinamakan PHYTOESTROGEN. Ini adalah bahan yang menyerupai hormon wanita iaitu ESTROGEN. Phytoestrogen ini tidak dihasilkan dalam badan kita tetapi ianya adalah daripada sumber tumbuhan antaranya daripada KACANG SOYA. Kaum lelaki tidak sepatutnya makan/minum bahan berasaskan KACANG SOYA sekiranya anda ingin kekalkan kelakian anda.

Lelaki yang selalu mengambil bahan berasaskan KACANG SOYA boleh mengalami masalah kurang nafsu seksual, mati pucuk dan kemandulan. Ia juga akan menyebabkan berat badan bertambah seterusnya menyebabkan obesity. Wanita yang mengambil Phytoestrogen secara berlebihan berisiko tinggi untuk mengidap KANSER PAYUDARA dan juga masalah obesiti.

Phytoestrogen ini akan mengganggu kelenjar sistem endokrin badan iaitu kelenjar adrenal dan kelenjar thyroid. KACANG SOYA juga dikategorikan sebagai makanan yang mengandungi GOITROGEN. Goitrogen ialah bahan yang mengganggu aktiviti kelenjar thyroid. Adakah anda sentiasa berasa letih, kurang tenaga, kurang penumpuan, kulit kering, kurang nafsu seksual dan tinggi kolesrol ? Jika ya, anda mungkin mengidap penyakit HYPOTHYROIDISM, satu keadaan yang disebabkan oleh kelenjar thyroid kurang merembeskan hormon thyroid.

Perubatan moden menyalahkan “autoimmune” sebagai punca penyakit ini tanpa mengambil kira faktor pengambilan berlebihan produk berasaskan KACANG SOYA yang mungkin menjadi penyebab penyakit ni. Ini tidak memeranjatkan kerana faktor pemakanan ditolak seratus peratus dari perubatan moden.

Tanyalah mana-mana pelajar perubatan, adakah mereka diajar tentang DIET yang salah menjadi punca penyakit ? Jawapan mereka saya yakin TIDAK kerana Perubatan Barat tidak menitik beratkan soal DIET atau MAKANAN sebagai punca penyakit. “Jangkitan kuman”, “punca tidak diketahui”, “autoimmune” – inilah antara punca penyakit yang dicanangkan setiap hari dengan MENOLAK faktor diet yang salah.

BERHENTI SEGALA PRODUK BERASASKAN KACANG SOYA SEKARANG SEKIRANYA ANDA PENTINGKAN KESIHATAN BADAN ANDA.

 

Listerine mampu hilangkan kelemumur dan jerawat dengan berkesan

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam tandas di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan perkara yang sama dan ia memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain daripada digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi kegunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara kegunaan lain Listerine yang boleh korang amalkan.

  1. Hilangkan bau busuk pada ketiak

Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

  1. Hilangkan kegatalan akibat gigitan serangga

Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak berkesan.

  1. Membasmi kuman di mangkuk tandas

Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.

  1. Membantu hilangkan kelemumur

Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.

  1. Menghilangkan kutu di bulu haiwan

Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

  1. Membersihkan muka yang berjerawat

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.

  1. Membasmi kuman di berus gigi

Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.

  1. Bersihkan skrin tv atau monitor computer

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.

  1. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah.

Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

  1. Melegakan masalah kaki anda

Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat. Barulah layak kaki korang tu pakai kasut Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah cuba. Kalau tak rajin nak cuba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur. – MyNewsViral

Kredit : Shairy Hanapiah

  • 1
  • 2